Mörka krafter?
Är det verkligen ofarligt att vara medium eller att försöka få kontakt med "andra sidan"? Det finns människor som upplevt att det handlar om onda, mörka krafter. Kan ni verkligen vara helt säkra? Som jag förstår det så kan "de mörka" visa sig som "ljusa". Det står ju t.o.m. i Bibeln.
http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=271&PID=416
http://www.inblick.se/Default.aspx?ID=59&PID=5&Action=1&NewsId=272
"Every point of view is a view from a point."
Hej
Nu är inte jag en hejare på bibeln, men liknande tankar som det står om i länk 1 har jag jag funderat på mången gång. Speciellt då man har bilder på "aliens" eller va nu för art de är av.
(nu blir jag väl flådd levande, men det tar jag).
MVH
Woozy
Är det inte därför man går och tar ett diploma? Att komma in i den tradition och gemenskap som har Beskydd av Det Goda dvs tjänar Ljusets makter.
Undrar om ett mer aktivt deltagande i Svenska Kyrkan skulle vara befrämjande av andemakternas nåd? Det kanske räcker med att bara sitta och sjunga med för att ändå "tjäna" på det? Va tror ni?

#2:
Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Jag menar att de som är verksamma som medier har oftast gått i skola hos någon som i sin tur gått i skola hos någon osv Då får man en Lärare-lärling tradition som blir som en försäkring om att allt går rätt till. Ett Medium har oftast ett certificat eller ett diploma som visar att hon/han har gått sin utbildning.
Jag tror ju att om man kommer in i gemenskapen med de som aktivt tjänar Ljuset så får man litet beskydd på så sätt att man vet hur man ska bete sig men också att de mörka makterna förstår att passa sig litet.
På samma sätt undrade jag , ifall man nu inte har en lärjunge-lärling relation att man skulle kunna använda sitt medlemskap i Svenska Kyrkan till att visa för andemakterna att man vill vara en Ljusets tjänare och upprätthålla Kristi frid på jorden och därmed få ljusets beskydd.
Hjälpte den förklaringen?

Ja, tack den hjälpte. 
Frågan är då om det första mediet i en lärlingstradition ens tjänar ljuset? Min rädsla handlar inte så mycket om huruvida meder eller "New Age-utövare" utför allt korrekt eller ej, min rädsla handlar mer om huruvida det alls är rätt att hålla på med sådant.
Kort sagt: om sådant jag beskriver är att "tjäna Satan" - då hjälper det nog inte att man sjunger i kyrkan på söndagar. Rånar man en bank är man nog en tjuv även om man samtidigt ger 20 kr i kollekt på söndag, liksom.
Lite samma sak som att bikta sig kan jag tänka… Man kan göra samma galenskap om och om igen och sedan bara få syndernas förlåtelse…
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Men hallå får man kanske säga, rädsla är rädsla. Det finns många som har ett kristet samvete som säger att allt annat än kristen livsföring är av satans och djävulens ondska - för så står det skrivet i Skriften.
Känner man så är det ju därför logiskt att man ansluter sig till ett varmt och kärleksfullt kristet församlingsgäng som kan undervisa och förmana varandra i Andens ljus.
Det är ju då i alla fall bättre att i en sådan grupp gemensamt undersöka vad som menas med ny tidsålder och andra sätt att tänka än uteslutande Bibeln. Det är ju det som menas med new age, att Herren har ytterligare undervisning och lärdomar att ge oss, för en ny och större tidsutdelning.

#7:
Det är ju det som menas med new age, att Herren har ytterligare undervisning och lärdomar att ge oss, för en ny och större tidsutdelning.
Men det kan du ju inte veta. Kanske det mesta som går under New Age är Satans sätt att infiltrera? I Bibeln står ju att man inte ska spå i stjärnor, inte kontakta döda osv. Hur kan du då mena att det är okej att göra just det, samtidigt som man ska göra det tillsammans i den kristna församlingen? Hur tänker du då?
Länkarna jag ger i #0 tyder ju på att mycket inte är av godo.
Internettan, med Anden blir tro till vetande, det är hemligheten. Man måste växa med tron. Först kommer man till tro på Jesus Kristus och med den tron får man hjälp att tro på mer saker därför att Anden befäster den tro som är rätt och sann. Sedan är det upp till en själv att leva sin tro och leva av tro på Guds Ord. Det finns en viss chans att man hittar de levande orden utanför Bibeln också - Bibelns innehåll är ju ganska gammalt och det finns en sionistisk rörelse i Amerika som lär ut att Herren har gett mycket mer undervisning (evangelium+lära) på 1800-talet, till exempel.
Det här frågar jag bara för att jag är nyfiken; Vart i bibeln står det att man inte får spå i stjärnor eller kontakta döda?
Med tanke på att flera delar av bibelns innehåll har ändrats och delvis också helt blivit borttagna (en påve på 1400-talet beslutade sig t.ex. för att helt ta bort ett stycke som handlade om reinkarnation eftersom han inte tyckte att det passade in i den kristna läran) så skulle jag också tro att den har anpassats under årens lopp för att hålla den stora massan på plats genom fruktan för de högre makterna.
varför inte ha tillit till sitt hjärta och till livet självt,än att blint rätta sig efter bibeln???
har ni inte tillit till ljuset..måste ni söka efter d utanför er själva?

#10:
Bibelställena kan jag inte utantill, tyvärr. Men jag har sökt lite.
Han bedrev häxeri, trolldom och svartkonst, andebesvärjelse och spådomskonster och gjorde mycket som var ont i Herrens ögon och väckte hans vrede.
Ni skall inte syssla med spådom och teckentydning.
Vänd er inte till de dödas andar, och uppsök inte spådomsandar, ty ni blir orena genom dem.
3 Mos 19:26 och 31
Alla inom New Age säger att man har ändrat och tagit bort från Bibeln. Men finns det några bevis för det? Eller är det ytterligare ett sätt att luras? Jag trodde stenhårt på det tidigare. Det är ju ett perfekt sätt att få folk att tro på "det nya". Jag tror inte längre att det är så. Eller jag vet inte. Enligt många kristna källor har det noga dokumenterats vilka texter som finns och har funnits med i Bibeln från början. Men som sagt, jag har aldrig sett några trovärdiga källor på att det tagits bort något från Bibeln. Var är de texterna i så fall? Vad står i dem? Någon måste ju kunna visa fram dem om de vet att de funnits.
Visst kan man tro att Bibeln anpassats för att hålla folk i schack. Men hur vet vi?
#11:
Kanske den inre kompassen inte fungerar så bra för alla, och tydligen är det lätt att bli lurad och att dras med av olika känslor.
#12 man måste komma ihåg att dessa förmaningar gavs till Israel som ju hade sin egen Lag att leva och praktisera. Det var inte en uppmaning till passivitet och glömska utan en uppmaning till renlärighet till att dyrka Herren och söka hans rättfärdighets vägar.

Mörkaväsen. Ja sådant som skrämmer oss.Är det inte min egen känsla, rädsla.
Sen Gud för mig är JAGett…
Kan bli lite lätt förvirrad..Finns så många olika versioner om energier.
Men vad jag tror är att det är jag som skapar min egen bild av rädsla. O kan jag bara komma över den så mår jag bätre.Virrigt-Ja..
Men det är mina tankar om Mörkrett.
Lena..
Lena.P är jag i verkliga livet.
# 12 Då kyrkan gjort mycket ont genom tiderna och använt sig av Guds namn för prästers, biskopars och påvars personliga vinning så skulle det vara intressant att få läsa den ursprungliga bibeln.
Det finns ju ingen bok som styr människor så mycket som Bibeln, Koranen… och det i flera tusen år, eller hur? Och vilka har haft den största makten över Bibeln? Jo, människor av kött och blod. Av renhet och synd.
Visst kan man tro att Bibeln anpassats för att hålla folk i schack. Men hur vet vi?
Hur vet vi att det inte är så?
Härskare har i alla tider fruktat en sak hos folket. Kunskap. Kunskap ger makt. Den makten vill inte en härskartyp dela med sig av. Så vad gör man? Man behåller kunskapen för sig själv och möjligtvis några utvalda. Men absolut inte för massan. Vi får inte glömma att de som hade mycket stor del av makten under de senaste 2000 åren var kyrkans män, men dock människor. Kyrkan var en kolossalt stor maktfaktor i världen förr, ja nu också men ännu större förr. Det var också en chans för många att göra "karriär". Vart dras de som älskar makt och rikedom? Till kärnan. Där smutsar de ner den. Förslagenheten, girigheten och förmågan att gå över lik var stor hos en hel del av dessa män. Politik inom kyrkans värld har alltid funnits. Som människor de var så föll de för de sju synderna de med. Sådana människor med de karaktärsdragen delar sällan med sig. Alltså är sannolikheten att man tagit bort viktigt material ganska hög.
Detta är min uppfattning.
Jag är glad. Är du?
#12 men det är väl en vägledning om något,att gå lite vilse ibland sina känslor ibland..
jag ser det som en naturlig vägledningsproces iaf
personligen tycker jag att den så kallade kampen mellan det onda och goda är så old school..
sann kärlek för mig omsluter även det som många definerar som mörker…
#10 5 moseboken 18:10-14
Det får inte hos dig finnas någon som brukar spådom,någon som utövar magi,eller någon som ser efter omen,eller någon trollkarl,eller någon som binder andra med trollformel,eller någon som rådfrågar ett spiritistiskt medium,eller någon som har till yrke att förutsäga händelser eller någon som frågar de döda,ty var och en som gör dessa ting är något avskyvärt för Herren ,och på grund av dessa avskyvärdheter driver Herren din Gud bort dem inför dig.Ty dessa nationer som du fördriver brukade lyssna till dem som spår,men vad dig beträffar har Herren din Gud inte gett dig lov till någonting sådant.
Galaterna 5:19-21 Men köttets gärningar är uppenbara,och de är otukt,orenhet,tygellöshet,avgudadyrkan,utövande av spiritism,fientligheter,osämja,svartsjuka,yttringar av förbittring,av stridslystnad,söndringar,sekter,känslor av avund,dryckesorgier,bullersamma festupptåg och ting som dessa.Om dessa ting förvarnar jag er nu,på samma sätt som jag har förvarnat er:de som ägnar sig åt sådana ting skall inte ärva Guds kungarike.
Jag personligen tror som sagt att det fattas bitar ur bibeln som borde finnas, o att den kan vara omskriven av människor……
Allt människor gör (eller gjorde) för att ta saker i egna händer och inte lita till "Gud" är ont enligt bibeln.
Jag är enormt tacksam för att jag aldrig indoktrinerats med den boken.
Vill vi veta vad som är rätt eller fel ska vi söka svaren inom oss och inte i yttre auktoriteter av något slag.
Jag håller med - begrepp som ont och gott hör verkligen till en svunnen tid.
#18 det är din åsikt att du inte är Gud - att Gud är en aktoritet utanför dig själv , ditt Själv. Andra människor kanske inte alls upplever en sådan separation. De känner närvaron, upplever andeljuset , lyssnar på den stilla rösten , den stilla uppmaningen, vägledningen.
De som har den kontakten väljer att leva på ett sådant sätt som bejakar sanning, vishet , fridsamhet, välfärd, kärlek, hälsa, intellektualitet.
Så varför inte prova tanken att även du är Gud ?
Nej det är inte min åsikt utan något jag har fått lära mig. Eller snarare slutsatser jag har dragit av hur andra har beskrivit det.
Jag behöver inte tänka att jag är Gud. Jag håller mig på torvan och försöker göra det rätta varje dag. Det räcker bra så 

Jag tycker inte att man, som "outbildad", ska leka/experimentrar med krafter som man inte kan kontrollera eller vet vad det är.
Har man inte någon form av utbildning för det så kan man omöjligt veta vad det är eller hur man ska hantera det.
Nej, överlåt det till kunniga medium. Det kan var farligt och man kan råka riktigt illa ut om man gör fel eller begår misstag.
"0 Det är därför man ska pröva sin och sina andar - det står också i bibeln - men så länge man tester dem och deras arbete är gott finns ingen fara - men naturligtvis rekomenderar jag inte att gå den mörka vägen att göra ont! Likt satanister mm.
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
Vilket bra citat, Jane! Såna vänner skulle man ha fler av. Håller med om att det vore ju bra med typ folkhögskolor med andlighet på schemat där man får växa med sina frågor och svar.
Kan du ge exempel på vad du själv vill ge besökare för lärdomar på din kursgård?

23 inte i denna tråden - men starta gärna en ny tråd i detta så ska jag svara!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"