Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 3314 ggr
[Woozy]
0

Infångade andar

Nu är det bara att slå till..

LÄNK

MVH

Woozy

chik
0

Woozy.. Nu är jag inte så bra på Engelska.Men skall man ha spökena i Flaskorna??

Är det bara jag som inte kan Engelska???

Lena.P är jag i verkliga livet.

[Woozy]
0

hej

Flaskorna sägs innehålla två st andar (en i varje flaska) och ägaren till flaskorna säljer de.

MVH

Woozy

[Mastre]
0

Om det här över huvud taget är sant är det otroligt smaklöst! Andar ska inte "fångas" eller användas att "leka med". De är levande väsen för fanken! (morr!)

[marion69]
0

Jag undrar jag hur dom fångade in dom. Låter som Ghost busters.

[Woozy]
0

Hej

Jag funderade i samma banor jag med.. Tungan ute

MVH

Woozy

Elisabeth-J
0

Nu tror ju inte jag på att man kan fånga in andar i flaskor, det här är ett säljknep för dom som vill tro att det fungerar, fruktansvärt är min åsikt!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Woozy]
0

jag funderade i liknande banor. -hur kan man fånga andar som kan åka genom betongväggar i flaskor?

MVH

Woozy

[AnnikaOhlsson]
0

Frågan är först om det ö h t är möjligt. Men OM det nu är det så är det frukatnsvärt! Stänga inne andar? Varför??

Kristall47
0

Detta var bara för mycket!

chik
0

Ja.Ja.-Allt går o sälja med Mördande reklam….

Lena.P är jag i verkliga livet.

Kristall47
0

Ja, hur kan man tro på sånt här?!Rynkar på näsan

Eija
0

Det går inte att stänga in andar i flaskor…..Alladin anden i lampan är ju en saga och någon har fått idén därifrån för att prova om det går att sälja antagligen….hur sjukt som helst…

Nej andar går ju o kommer så inte sjutton blir dom fast i flaskor inte….

kram

Eija

Jane-Lyzell
0

Vilket J-a dravel:-(

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Vulcan
0

Bevisa att det inte går att stoppa andar i flaskor.

[Woozy]
0

Ge dig nu.

Pajja inte min tråd. Foten i munnen

Woozy

Jane-Lyzell
0

14 vi kan prova stoppa in dig därFlört

Bevisen får du nog leta efter själv - tänker inte ge dig några!

Vulcan
0

Paja? Här påstår man att det inte går att stoppa andar i flaskor som du länkar till och då undrar jag om någon kan bevisa att det inte går. Är inte du intresserad av det också?

[Woozy]
0

Visa lite respekt.

Eller har du redan börjat nalla på flaskan?

Woozy

Vulcan
0

#16 Det får vara en stor flaska då. Jag är 207 och väger in på 145 kg. :)

Vi brukar bli ombedda att bevisa att andar inte finns men jag får inte begära bevis för att det inte går att stoppa andar i flaskor… Det är inte lätt att diskutera med er wowoo-are.

TerryGilliam
0

# 18

Jag förstår inte heller varför detta ska vara så fel? Alla får väl tro vad de vill?

Vissa tror att det går att stoppa andar i en flaska. Andra tror att det går att prata med dem, eller att framkalla dem vid fysiska seanser. Andra tror att de kan åka genom väggar. Vissa tror inte på dem alls.

Ingenting av det går att varken bevisa eller belägga.

Men alla har väl en rätt att tro på vad de vill?

[Woozy]
0

Och där kom Wiki-man in……. Foten i munnen

Woozy

Vulcan
0

Jag antar att man måste kolla med Woozy innan man skriver så att man tycker och tror som han.

För din info Woozy så är jag nykterist.

[Woozy]
0

nykterist är jag med (för din info).

Jag varken röker, snusar, dricker alkohol eller nyttjar andra droger.. ja det ska va kaffe då.. Flört. ja nån värktablett kan slinka ned ibland.

MVH

Woozy

Bodvar
0

Intressant!

Men varför är ni så skeptiska?

Skeptiker är ju uppenbart inte så väl sedda här, ändå uttrycker flera i denna tråd stark skepsis till att det skulle gå att fånga andar. Varför så negativa?

De som är minst skeptiska verkar ju vara några "ökända" skeptiker.

Enligt annonsen var det en exorcist från en "spiritualist church" som hade fångat in andarna. Det finns väl flera spiritualister på denna site, eller? Så vad en spiritualist säger stämmer uppenbart inte med vad en annan spiritualist anser.

Berättelserna om anden i flaskan är inte bara en saga utan har rötter i gammal tradition. Kung Salomo hade stor makt över andarna och det var också hans sigill som förseglade flaskan med anden i.

Självaste Jesus sägs ju ha drivit ut några andar och fått dem att ta plats i någon gris eller vad det var. Någon mer bibelpåläst minns säkert mer exakt.

Förr i Sverige fanns det kloka gubbar och gummor. Många av dem hade en ande, en så kallad "spertus" (spiritus) i en liten burk eller dosa som kunde hjälpa dem med allt möjligt.

Från andra traditioner finns det beskrivningar av "andefångare". De fungerar ungefär som en mjärde gör för fiskar. Anden (eller fisken) lockas dit och kan lätt ta sig in men kan sedan inte ta sig ut. Och sedan kan man göra sig av med anden på lämpligt sätt (eller äta upp fisken).

Efter en liten sökning på nätet hittar man denna intressanta produkt: Spirit Bottle.

Annars kan man ju också tycka att det är fascinerande att det finns folk som är beredda att lägga ut några tusen dollar för att komma över ett par små flaskor med påstådda andar i.

Jane-Lyzell
0

24

Annars kan man ju också tycka att det är fascinerande att det finns folk som är beredda att lägga ut några tusen dollar för att komma över ett par små flaskor med påstådda andar i.

Ja verkligen!

http://www.trademe.co.nz/Antiques-collectables/Museum-pieces-artifacts/auction-275074040.htm#qna

Räcker med att läsa här ovan! finns mycket mellan himmel o jord som är mer jordiskt än himelskt!

Jag är spiritualistiskt medium ska tilläggas!

Vänligen Jane

Vulcan
0

Trevligt, jag är också spiritualistiskt medium.

[Woozy]
0

Kul.

Har du nån hemsida där man kan kika in och titta lite?

MVH

Woozy

Jane-Lyzell
0

26 jag vet Johan

Vulcan
0

27 Ingen hemsida.

28 Johan?

[Woozy]
0

OK

Woozy

[MargaretaA]
0

Vad är det som är så konstigt med det här? jag har hört att man kan köpa stjärnor på himlen. Jag förstår inte problemet - finns det (korkade) köpare så finns det säljare.

Det var en kul affärsidé. jag lyfter på hatten Flört

Bodvar
0

Jaha, så spårade tråden ur något.

#25 Nu gav du inte några svar på de frågor jag ställde. Jag omformulerar mig.

Varför är skepticism godtagbart i vissa lägen men inte i andra?

Och vad anser du om de andra andliga traditioner som menar att det går att fånga andar?

Men jag ber om ursäkt för att jag inte helt har klart för mig skillnaden mellan spiritistisk och spiritualistisk. Men att förklara det kräver väl en egen tråd.

[MargaretaA]
0

måste precis varenda tråd på ÖN sluta med skeptiker mot troende?

Ärligt talat så börjar det bli rejält träligt Rynkar på näsan

Bodvar
0

#33 Men tillräckligt intressant för att läsa trådarna, tydligen.

Hur som helst, jag är visserligen skeptisk, så också gentemot mina egna upplevelser. Men samtidigt ägnar jag mig åt sådant som skulle få många andra skeptiker som emellanåt huserar här att förfasas.

Trolldom och sejdkonst.

Playja
0

#33….   Jag håller med… Obestämd

[MargaretaA]
0

ja tråden ser kul ut på rubriken och börjar bra. Sen blir det bara mera skrap och rassel ju mer man skrollar. Hur ska man veta det utan att kolla? ska man inte öppna några trådar alls eller vad menar du?

Berätta mer om Trolldom och sejdkonst jag spetsar öronen. men kanske i en ny tråd Flört

Bodvar
0

#36 Kolla in några av de andra inlägg och sånt som jag skrivit, på häxor och druid & shaman, så kan du möjligtvis få en liten bild.

Ursäkta OT.

Vulcan
0

Bra tråd, vi har lärt oss något nytt idag. Man får vara skeptisk - om man är skeptisk till samma saker som "auktoriteter" inom det parapsykologiska, men bara då. I övriga fall är ifrågasättande att betrakta som personangrepp och tramsande.

[MargaretaA]
0

så de var inget du ville vidareutveckla här på ÖN då? med all respekt men jag besöker inte dom sajterna. Sorry jag är bara en enkel människa och kan inte vara överallt. Återkommer när kloning blir vardag.

säga vad man vill om skeptiker men ni är bra på att spekulera.

TerryGilliam
0

# 38

Jag måste hålla med Vulcan. Den här tråden har varit en enda förbluffande uppvisning i enastående dubbelmoral.

I ena tråden spyr man galla över kritiker. I nästa kliver man själv in och kallar detta för "J-a dravel".

Skepticism är alltså helt okej i vissa sammanhang? Men fullständigt förkastligt i andra?

2471
0

Självklart kan man köpa andar i flaska, och nu menar jag inte Renat.

Jag har beställt, och lovar att återkomma med rapport. Funderar på att låta min ande sköta disken, tror ni den kan det?

Och jag vill inte att någon taskig skeptiker nu tar min tro från mig, vi får tro precis vad vi vill i Sverige, så kom inte med några argument emot min tro nu. Tack.