Orber eller vad?
Hej! Har lagt upp några bilder på Orber, eller som jag tror att det är. Bilderna är tagna samma dag, och det skiljer bara några sekunder mellan bild ett till bild 2 ( de som är samma bild ). Nu undrar jag om det är någon som kan känna av denna orb. Kan det vara så att det är någon som vill mig eller någon något? Vore tacksam för svar, för det har hänt konstiga saker under mycket lång tid.
/ Therese
..vart är bilderna….jag vääääntar med spänning…
Häpp!!!!!…där kom dom precis som jag skicka iväg mitt…
Ja du…..detta med orbbilder har ju cirkulerat mycket här inne, och det har kommit än det ena än det andra som svar….och jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dessa bilder heller….
men däremot så blir jag lite nyfiken på varför du har tagit två exakta bilder på samma ställe….kan ju förstå om du har knäppt bild på en person och vill ha fler ifall att ett blir misslyckat….
Men sen dessa andra….är det så att du jagar Orber efter att ha sett dom i verkligheten utanför kameras öga…och vill fånga in dom….för isåfall är det ju märkligt fenomen….
kram
Hej Therese!
Orber är rätt läckra. De är oskärpecirklar som uppstår när damm (och liknande partiklar) hamnar kraftigt ur fokus.
Vill man experimentera lite kan man prova följande:
1) Ta en bild. (Förmodligen ingen orb. Kanske någon enstaka).
2) Skaka en dammig matta i luften.
3) Ta exakt samma bild. (Så får du se MASSOR med Orber.)
Du får jättegärna posta resultaten om du vill!

Nej saken är det att vi är några stycken som kännt av saker kring om oss.. Och vid ett tillfälle tog jag ett foto ( det första ) Och det fastnade, och då valde jag att ta ett till och där var inget.. Så då gick jag runt bland de ställen där vi känt av saker och fotade.. Och konstigt nog fastnade det saker på korten varenda gång.. men bara på de första, de andra som jag tog en sekund senare var det inget alls på.. =) Vill därför gärna veta vad det är som befinner sig hos oss!
/ Therese
# 8 Håller inte rikigt med dig där.. =) Att Orber oftast består av damm kan jag köpa, men behöver inte vara så i alla lägen! =)
/ Therese
# 10
Nej då, inte i alla lägen. Det kan vara alla möjliga sorters små partiklar, som vatten och insekter. Men damm brukar vara det vanligaste.
Prova gärna experimentet jag föreslog!

Hej allihopa
Jag har själv funderat på just orbfotografier, men slutit mig till slutsattsen att det är och förblir dampratiklar eller smutsig lins eller nått…. tråkigt men sant…
Har sett en orb en gång i mitt liv, men det gick så fort så jag inte han springa iväg och hämta en camera….han knappt reagera alls iochförsig…knasigt…
Men som sagt jag tror nog mest på damm när det gäller foton…