Att känna närvaro
jag ska berätta en liten historia som jag har grubblat ganska mycket på.
jag var 12 år och det var syslöjd i skolan. Vi hade kommit så långt med vår uppgift som var att sy byxor, så det var dags att prova för att se om dom passade.
Ett förrådsrum hade blivit utsett till provrum, och jag lade mina nysydda byxorna över armen och gick dit.
När jag kom in i rummet och meningen var att jag skulle ta av mig så tog det tvärstopp. Jag kände direkt att något var fel och jag kunde inte förmå mig till att börja knäppa upp.
jag stod rätt länge som fastfrusen och såg mig omkring. Jag begrep inte min egen reaktion, men jag kunde inte förmå mig till att göra det som jag var där för.
till slut sökte sig min blick upp emot taket - och där - uppe på en garderob satt en kille i klassen och stirrade på mig. han hade givetvis sett fram emot en trevlig stund med att få se sina kvinnliga klasskamrater utan byxor.
Hur visste du att jag var här frågade han helt chockad för han hade inte gett ett ljud ifrån sig.
Ja hur visste jag det? alltså inte att han var där, för det visste jag ju inte - men vad var det som fick mina varningsklockor att börja ringa?
var det någon "övernaturlig" förmåga eller finns det en naturlig förklaring till det?
jag välkomnar även svar från skeptiker för ni verkar ju ha naturliga förklaringar till det mesta. 
Du kände det som inga vetenskapare kan känna av med alla sina instrument…..
Hur de än försöker så är detta ett så enkelt exempel på hur vi kan känna av saker men ändå inte förstå förrän vi ser det vi ser…..
och då som du nu gör så skriver vi om detta och detta kommer nu att bli en debatt….heheheheheh
istället för att som jag säga till dig Maggan…..coolt att du kände det du kände…du handlade inför din känsla som inga mätare kan mäta…..
Bra gjort!!!
Underskatta ALDRIG människors förmåga att acceptera anekdotisk bevisföring som en absolut sanning.
Någon skrev det på Internet. Alltså är det sant.
Jag tycker vi ska börja använda oss av det inom rättsväsendet också.
"-Jo, men han är skyldig till brott. Det har jag läst på ett forum på Internet. Alltså måste det vara sant."

haha men jag vill inte ha en diskussion jag vill ha en förklaring 
vaddå bevisföring? jag har berättat om något som hände som jag inte förstår och som jag vill ha en förklaring på… har du nån eller är du bara pratnödig?
?
# 3
Jag är väldigt pratnödig ikväll.
Har för övrigt redan skickat pm till dig.
Men jag tänkte främst på alla andra som (förmodligen) kommer acceptera det du skrev som obestridliga bevis för dina paranormala förmågor.
?
nej det är fel i så fall. jag har inte påstått att jag har paranormala förmågor och jag försöker definitivt inte att bevisa något.

#2 Varför uthärdar du med detta om bevis, du vet sedan ganska länge nu att detta inte är varken en domstol eller vetenskaplig instans.
#5 Jag förstår varför du skickar Pm till dig själv då får du väl bäst svar
Är du så rädd för att människor härinne skall luras….o du måste se till att de inte låter sig luras
Vem f…n är du som utnämner dig till själv till: ditt eget från #5
Men jag tänkte främst på alla andra som (förmodligen) kommer acceptera det du skrev som obestridliga bevis för dina paranormala förmågor.
Vem vill du var härinne? Jesus eller vad? Rentrogna……Vem vill du rena och vad är du rädd för???????
Maggan berättar ju bara en sak som hon varit med om? Vad blir du rädd för?
detta känns patetiskt….
# 6
Jag vet att du inte har påstått någonting. Men jag förutspår att alla andra kommer acceptera det som bevis ändå, helt oberoende av dina avsikter.

# 7
Läs igen.
jag det kan jag inte göra något åt. Det var inte mitt syfte. jag vill bara ha ett svar - gärna det vetenskapliga 
#9Dör du då eller? Vad är du rädd för?
Vem tror du att du är?

#9 Vad ska jag läsa igen?

Jag tror att vi har nån slags förmåga mer eller mindre utvecklad att känna av energier, kanske nåt som finns kvar sedan tiden då vi var tvungna att ha större uppmärksamhet på hotande faror.
# 12
Allt. Jag söker inga bevis i denna fråga. Det verkade som om du fick det intrycket eftersom du frågade varför jag "uthärdar detta om bevis".
Detta är så patetiskt svarat av Terry som vanligt så nu går jag o lägger mig…..inget intresse för hans svar om det är dem du vill ha Maggan…jag har ingen förklaring mer än att du kände av något……och det var bra gjort!!!
ja det tror jag med. För mig har det alltid varit naturligt. men nu när skeptiker kommer och slår en i skallen med vetenskap så börjar man givetvis att tvivla. Det kanske inte alls är "naturligt" 

Kanske är det här förklaringen……
"Intuition kommer från latinets intueri, som betyder åskåda, se på eller betrakta. Intuition är förmågan att bilda en omedelbar uppfattning eller göra en omedelbar bedömning utan att (medvetet) ha tillgång till alla fakta, och ställs ofta i motsats till att resonera och förstå logiskt"
Taget från Wikipedia som i sin tur länkar till Svensk Ordbok.
#12. Tror Terry menar att du ska läsa igen, eftersom han faktiskt hänvisar till #3, vilket till Margareta vilken han skrev sitt PM till.

För mig så finns det inget övernaturligt eg, men vad ska man kalla det? Jag tror att vi har haft flera olika förmågor att känna av andra levande varelser som inte är så framträdande längre.
Tråkigt bara att det inte ska gå att föra en diskussion utan att ödlsa en massa inlägg på skitsnack som inte tillför tråden ett smack.
ja det kanske stämmer, jag har mycket god intuition. men jag anar att även intuition är ett outforskat område i gränslandet mot "pseudovetenskap". rätta mig gärna om jag har fel - obildad som jag är.
instämmer igen. De enda vi kan hoppas och vänta på är att forskarna ska få "tummen ur" så kanske dom någon gång lyckas bekräfta förmågorna som många av oss redan - inte bara anar - utan faktiskt praktiserar till vardags.
Ungefär som storyn om humlan. enligt aerodynamikens lagar så ska den inte kunna flyga - men den vet inte om det så den flyger ändå 
# 20
Ungefär som storyn om humlan. enligt aerodynamikens lagar så ska den inte kunna flyga - men den vet inte om det så den flyger ändå
…vilket bara är en myt. 

#20 Ha ha ha, Jag tänkte precis skriva att det där kommer du att få äta upp, men det fanns inte en chans att hinna före
#21, #22
jag vet. Jag bjöd på den 
vi kan ju inte låta Terry ligga sömnlös i natt. Nu fick han ett poäng i den här tråden också. jag är inte snål sådär 
Jag ser också sådana här upplevelser som naturliga, även om jag inte har en fysisk förklaring till dem för tillfället. Jag har alltid blivit glad när jag upplevt sådana här saker och kanske tyckt det är lite spännande, men tar dem absolut som naturliga.
Att känna av närvaro på det viset är för mig inte alls främmande och jag kallar det intuition,,,,
En inbyggd mekanism som jag inte riktigt kan förklara. Jag bara vet att den finns där.

#0 Jag skulle säga att din intuition uppfattade hans närvaro.
Intuition betyder för mej en kombination av våra sinnen (kända och ev. okända), en massa mikrointryck som tillsammans med vår sammanlagda erfarenhet gör att vi kan bedöma situationer blixtsnabbt för att överleva.
Angående det ev. sjätte sinnet tänker jag så här, helt ovetenskapligt och inte så bra uttryckt kanske, men ni fattar nog.
Vi luktar och vi känner lukt, vi hörs och vi kan höra, vi känns och vi kan känna, vi syns och vi kan se, vi smakar och vi känner smak. Kanske vårt sjätte sinne har att göra med våra tankars energier, vi tänker och vi kan uppfatta tankar? Vi har både sändare och mottagare liksom.
#0 Att du kände att det fanns en till människa i rummet berodde på din intuition. Det fanns flera energier i rummet. Det har inget med andevärlden att göra.
Inga konstigheter.
Vem har inte haft den känslan någon gång?!
Jag har inte läst svaren men som jag uppfattar det är det hans energi /aura som du känt av.
Eftersom han låg där och tryckte så var hans energi väldigt laddad och blev större och du kände av den helt enkelt.
Inget övernaturligt utan tvärtom väldigt naturligt. Intuition kallas det också. Och man ska lita på denna!
Ja intuition är ett bra redskap i många sammanhang. Men vad är det för något egentligen? har vetenskapen någon förklaring till det?
nej jag tycker inte heller att det är några konstigheter. Jag har heller inte dragit in andevärlden i denna frågeställning. Än.
men det finns åtskilligt som du och jag inte tycker är konstigt som andra anser är det. Så vem ska man fråga om man vill veta?
Här på ÖN brukar skeptikerna alltid ha svar på allting. Nåja det kanske kommer något senare när dom har vaknat.
intressant. men går vetenskapen verkligen med på att vi kan känna av varandras energier på det sättet som du beskriver?
och vilka sinnen använder vi då? Inget av dom vanliga fem väl?
#0 Nu skriver jag utan att jag läst inläggen som är skrivna innan.
Så klart Maggan var det din intuition som gjorde sig till känna. Du visste inom dig att något inte var som det skulle! 
Därför kände du utav killen.
" Var nära naturen - var när dig själv "
ja men hur funkar det?
det som inte var som det skulle satt ju uppe på en garderob - hur kunde jag veta det inom mig? 
Vi känner av sinnesstämningar,, (hur,, ?)
Kanske blir det som elektriska urladdningar som sprider sig och växer sig starka.
Mottagare - Sändare,
Vi är ju alla sensitiva varelser,, mer eller mindre.
# 30 - Jag vet inte om man kan mäta energier för närvarande, men det där kommer mycket snart, tror jag. Det har hänt mycket under de senaste tio åren så varför skulle man inte kunna bevisa detta vetenskapligt.
Man skulle då behöva ett antal försökspersoner plus ett instrument kan kan mäta energiförändringarna när olika personer träder in i ett rum, alltså skillnad på ett tomt rum och ett där det finns en person. Det är den ena biten.
Den andra biten blir då att bevisa att människor kan uppfatta den där energin från andra människor.
Till exempel så är det vetenskapligt bevisat att vi har ett organ i hjärnan som står i förbindelse med det tredje ögat, alltså det vi kallar för det sjätte sinnet. Detta organ heter tallkottskörteln och sitter längst in i hjärnan, väl skyddat.
Vad gäller intuitionen så kan man träna upp denna 
Lita på din magkänsla om varför och hur du kände av honom! 
#32 Det går inte att förklara det går bara att känna 
" Var nära naturen - var när dig själv "
ja det är spännande. jag tror dom flesta håller med om att vi uppfattar andras energier när vi har dom inpå oss. Men frågan är alltså om vi kan uppfatta dem också när vi tror att vi är ensamma.
javisst - men nu vara jag nu nyfiken på vad andra har att säga om det. 

Läste i illustrerad vetenskap (tror jag), att vi människor har rester, mer eller mindre, kvar från den tid vi var tvungna att känna av faror. Ungefär som djuren än idag gör. Se på ett rådjur till exempel. De förnimmer ju dig långt innan du ser den. Den känslan har tubbats av genom åren, allt eftersom utveklingen lett oss till att leva som vi gör idag. Vi har alltså inte samma användning för den längre. Vi har också, genom åren, lärt oss att tränga bort den där känslan som "varnar oss" och tror att vi bara inbillar oss. Det i sin tur kan leda oss in i faror vi egentligen kände av, men ignorerade som ren inbillning. Tidningen menade att vi mer skulle lära oss att lyssna till den första "magkänslan" vi får, för det är oftast den som är rätt.
Ja, ungefär så. Det var längesedan jag läste det här så jag kommer inte ihåg allting.
# 38 - Jag satt faktiskt och funderade på samma sak, att detta är en kvarleva från när vi levde i naturen.
ja det är synd i så fall för jag vill ha en förklaring. En vetenskaplig förklaring gärna. men det finns nog inte många som kan ge en sådan 
#38, 39
jag tror vi ligger nära sanningen där. Det är intressant om dessa förmågor som då slumrar i oss kan väckas igen, eller dom förlorades för gott när vi flyttade ur skogen.
Hej.
Det där att man kan känna av, eller de kan känna va började ju redan noteras när man gick i småskolan. Hur många ggr har man inte spanat in en tjej i klassrummet, och hux flux så vänder hon på huvudet och kollar mot mig, eller tvärsom.
Det där har med människans "överlevnadsinstinkt" att göra. Dvs nåt som hängt med sen urminnes tider. Då när "att äta eller ätas" gällde.
Ett sinne bara. För oss outvecklat, men det finns ändå där.
Ninjor har tränat i kolsvart mörker, bla för att träna upp dessa sinnen". (om jag inte är ute och cyklar). Ta tex Sakki-provet (stavfel?). Där ska en "Ninja" sitta på en stol med förbundna ögon och kännna av och hinna ducka innan slaget kommer från svärdet som slås av den bästa Ninja som finns att tillgå. Dvs en sitter p åstolen och en står bredvid.
Förr i tiden så gjordes Sakki-provet med äkta svärd, men nu för tiden så används träsvärd (ja det gör ont, men man överlever iaf). Ja nåt sånt. Ett "överlevnadssinne" helt enkelt.
Jag orkar inte läsa, men det bör stå här hur det gick till.
MVH
Woozy
Såg ditt inlägg nu efter min post..
Vi kanske har rätt? 
MVH
Woozy
# 41
Just Sakki-test är jättespännande. Kolla här.
Ett sinne bara - det sjätte då eller? 
wow tur eller skicklighet? hur gör dom?! 
Hur vet du det? Har du testat?
MVH
Woozy
# 44
Jag har faktiskt ingen anning. 
#43, 44
vet man hur stor procent som brukar klara testet? är det bättre än när slumpen avgör?
Dr Masaki Hatsumi gör dessa test med äkta svärd. Dvs han låter sin bäste elev göra testet på han. (iaf förut, åren går ju).
Så, hade han inte litat på sitt sinne, så hade han varit ett huvud kortare för länge länge sedan.
Första gången Bo F Munthe skulle göra Sakki (5:de Dan) så fick han världens bula i skallen, och garanterat glad att det var ett träsvärd
.
NU är det här så många år sedan så jag har glömt det mesta. (orkar inte googla).
MVH
Woozy
ja men eftersom inget av de vanliga fem sinnen vi har, duger till detta så måste det alltså röra sig om ESP. 
Hej.
Jag vet faktiskt inte. Jag tränade Ninjutsu -85/86 nånstans och jag kan inte minnas det tränare sa, men att det har med nåt sorts "6:e sinne" tycker jag låter rimligt.
En vanlig Svensson skulle inte bli långlivad där inte.
Sedan så vet jag inte om det är samma "källa" som medium använder sig av eller ej. Jag har inte en enda aning om jag ska vara ärlig.. 
Jag vet bara att vissa människor kan öva upp denna kunskap.
MVH
Woozy
#0 Människor har en naturlig blygsel och känner motstånd för att klä av sig inför andra.
Du kände osäkerhet att klä av dig i en miljö där du inte brukade göra det.
Hade det varit i ditt hem, så hade du klätt av dig direkt, utan att tänka dig för, även om B-b-b-bosse eller någon annan lymmel skulle kunna haft dig under uppsikt via fönster eller på annat sätt.
att inte våga klä av sig bara för att man inte är hemma kallar jag inte normal blygsel. Det rummet jag var i hade inte ens fönster.
och varför tror du att jag inte skulle tänka mig för hemma? jag har insyn genom varenda fönster. jag är väl ingen idiot heller! 
#52 Människor vågar säkert klä av sig i de flesta miljöer.
Men om de klär av sig i en omgivning där de vanligtvis inte brukar göra det, så känner de sig osäkrare. Därför handlar de då mera försiktigt.

#29 Ingen aning, det här är mina egna tankar bara. Jag har också väldigt bra intuition, men jag tror att våra vanliga fem sinnen spelar en viktig roll. Hur svaga ljud och dofter kan vår kropp uppfatta t ex, det vet inte jag.
okej jag förstår vad du menar. men det var nog inte det som hände mig. Jag hade inga problem med att prova kläder i det rummet efter denna episod. Efter att noggrant ha kollat att grabbarna i klassen var på rätt plats 
#55 "…Jag hade inga problem med att prova kläder i det rummet efter denna episod…."
Just det! Efter - då hade du undanröjt problemet och då var det mycket osannolikt att något ytterligare "hot" skulle finnas.
Lymmeln och hans gelikar insåg också att det inte skulle vara någon bra idé att upprepa försöket på samma ställe.
nej det vet inte jag heller. Men jag tvivlar på att intuition funkar så. Jag har känt på mig saker intuitivt (tror jag) om människor som har varit flera mil bort.
nej jag tror inte det. Alltså jag var inte ens som 12-åring en person som är osäker av mig och behöver undanröja "hot" innan jag känner mig trygg nog att byta byxor - oavsett vart jag gör det nånstan. jag skulle kunna göra det på ICAs parkering om det krävdes.
#57 Klä inte av dig på ICA:s parkering.
Där passerar många människor, varav säkert en del är hjärtsvaga eller har andra allvarliga problem, som skulle kunna förvärras av en sådan upplevelse.

# 57 Hur tror du det funkar i det fallet på avstånd då?
klä av mig?
jag har inte pratat om något mer än att byta byxor. Men jag lovar att undvika parkeringsplatser om det inte är något akut.
#60 När man byter byxor tar man av sig de man redan har på sig. En sådan handling kan vara för påkännande för den kategori människor jag hänvisar till. Speciellt när det gäller ditt ev. byxbyte och trots den korta exponeringen.
ja det håller jag med om 

# 62 Svara gärna på min fråga i # 59.
förlåt jag såg inte den.
jag har verkligen ingen aning om hur det funkar. det är som med bilen eller datorn - jag kan använda dom utan att titta under huven.

#64 Vad tror du om min förklaring av det sjätte sinnet i #26? Alltså att vi kan skicka och ta emot tankar precis som vi kan avge lukt och känna lukt t ex. Skulle kunna vara en del av vår intuition menar jag.
skicka och ta emot tankar? menar du som telepati då?
nej det tror jag inte är en del av vår intuition.
Men det är min "magkänsla" och inte intellektet som svarar nej, så be mig inte formulera det, för min mage kan inte prata.
Jag återkommer med svar om jag lyckas få upp det till hjärnan först.