Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 2546 ggr
TerryGilliam
0

Om Borgvattnet

Vi talade lite om Borgvattnet i en annan tråd, och platsen fångade mitt intresse.

Jag hoppas jag inte förolämpar någon, eller förringar någons upplevelser, men om man läser denna artikel, känns det inte väldigt mycket som ett kommersiellt jippo då?

"– Jag blev så rädd att jag inte vågade tända ljuset förrän efter en halvtimme. Det här är ett störtskönt ställe, säger Emma."

Sedan en alternativ fundering:

Om man nu i stället accepterar att det är sant: i vilken mån är det då etiskt korrekt att hyra ut det kommersialismens namn?

Ponera att det var dina släktingar.

Enligt artikel ska det ju (bland annat) röra sig om en piga som blivit gravid med en prästs oäkta barn och sedan spärrats in i husets skafferi i nio månader, där hon och barnet avlidit.

Är det då korrekt att skapa en dylik hemsida, och hova in pengar på vad som borde anses som vilsna andar?

EeWeeM
0

Jag vet inte hur länge det varit så att man tagit betalt för övernattningar eller haft en hemsida för Borgvattnet så det blivit mer sk "komersiellt" av det hela men på den tiden jag bodde i jämtland under tidiga tonåren så hade vi vänner och bekanta som bodde alldeles i närheten av huset i Borgvattnet och då var det inte den komersiella verksamheten som är idag och de spökfenomen jag hört talas om, kommer från den tiden.Det man talade om mest ryktesvägen var gungstolen som kastade av den som satte sig i den och diverse andra fenomen.

Visst kan jag tycka det är lite tråkigt att det hela sedan har blivit så komersiellt av det hela som det verkar vara idag.På den tiden för ca 30 år sedan var det om jag minns rätt var det privat mark och ville man besöka huset så fick man fråga den som var ansvarig för huset och  sedan fick man frivlligt lämna en gåva till platsen av respekt för de som "spökade där".Det var inte samma "jippo" som det verkar vara idag.

Men å andra sidan kan jag förstå om man tar betalt för underhåll eftersom det är ett gammalt hus sedan om det är moraliskt eller etiskt rätt mot andarna på plats har jag ingen åsikt om.

Däremot kan jag undra mer varför dessa andar håller sig kvar överhuvudtaget eller om det mer handlar om sk "avtryck".Har själv ej gått in i huset.

Det var bara mina tankar kring det hela.Flört

Talisker
0

Egentligen vet inte jag om jag tycker att spökhus borde få finnas, de vilsna själar som inte gått över borde få hjälp, med tanke på att det varit ett antal medium där genom tiden så tycker jag att det inte borde vara så mycket aktivitet kvar de andar som ev härjar där borde ha fått fram de budskap de vill.

Kristall47
0

Jag håller till 100% med #2. Det är inte  försvarbart att låta själarna fortsätta lida om man som medium varit i kontakt med dem och vet att de är osaliga. Nu vet jag inte hur de gjort så jag kan inte anklaga någon, men om jag hade varit där och känt av dom så nog skulle jag se till att de kommer dit de ska.

himlen
0

Hej!

Terry dom som äger Borgvattnets prästgård känner jag väl dom jobbar dels i butiken i Borgvattnet samt i Hammerdal och underhåller på huset kostar pengar, el, värme, vatten,ny belysning ja överhuvudtaget allt underhåll man måste göra på ett hus och det är mycket det, om ett hus inte underhålls så förfaller det mer eller mindre jag förstår mycket väl att dom tar betalt, jag talade nämligen med guiden som guidade oss förra året när vi bodde där två nätter jag frågade vart pengarna tar vägen som vi betalat som bor där och hon sa det alllt går mer eller mindre åt till underhåll, samt guidelöner,det vet dom som har egna hus terry att det kostar i underhåll Elsiabet som äger huset måste ta betalt för underhåll det säger sig självt, sen angåeende spökerierna där så finns det några som var stora i gapet som inte trodde ett dugg på det hela en av dom en man han var efter första natten mycket ödmjuk, frågar du mig ja det händer saker där tom min man som var skeptisk sa att något händer det där det är säkert,åk dit och undersök terry / Ann-Mari

TerryGilliam
0

# 4

Jag tänker tyvärr aldrig betala pengar för att få uppleva någonting övernaturligt.

Men om vi ponerar följande exempel:

Säg att (x) antal besökare under en hel sommar inte skulle uppleva några som helst övernaturliga fenomen: skulle det vara bra eller dåligt för borgvattes affärer?

Visst kostar det att underhålla ett hus, men jag tror också att de tjänar pengar på det här. (Enligt artikeln är ju varenda säng bokad varje kväll under sommarmånaderna).

Men om vi åter igen vänder på steken och accepterar alla människors upplevelser på Borgvattnet som sanning:

Tycker du att det är etiskt korrekt då att uttnyttja dessa andar? Skulle inte de behöva hjälp med att gå vidare?

Hur skulle du själv vilja beskriva gårdens syfte? För mig känns det ganska uppenbart när man läser artiklar av det slaget att många åker dit för att få sig en "kick".

Kristall47
0

Husets underhåll bör väl rimligtvis inte bekostas av andarnas lidande. Skillnad om man tar betalt för att folk ska övernatta för semester eller annat, men inte för att uppleva spökerier.

Min uppfattning är då att man låter folk hyra in sig för att få en spökupplevelse. Av den anledningen ser man till att andarna inte kommer dit de ska, utan de måste vara kvar.

himlen
0

Hej!

Terry jag är helt enig med dig i att man borde hjälpa andarna vidare men enligt uppgift vill Erik spöka där / Ann-Mari

Rosenvial
0

Terry..jag får en så stark känsla av att du är snäll Gladdet är alltid viktigt att förstå att andar inte finns…du bör tänka mer i dessa banor

TerryGilliam
0

# 8

Jag är jättesnäll, jag lovar. Du verkar också sympatisk.

Menar du alltså att det inte finns några andar alls? För då tänker jag nog redan ganska mycket i de banorna.

Rosenvial
0

Faktiskt är jag mer änn så..o du verkar vara så mysig Glad