Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: andarspöken
Läst 4789 ggr
ShitGoose
0

Anden i glaset

Jag och min kompis vill köra Anden i glaset, vi har försökt tillkallat honom men utan resultat. Vi har kört det förut och då flyttade sig glaset och svarade på våra frågor. Vad gör vi för fel denna gång tro? Vi har tejpat ihop sex stycken papper så det blir ett stort, skrivit allt man ska skriva, vi har mörkt i rummet och ett ljus tänt. Vi är också väldigt seriösa och gör inte det för skojs skull.

Tacksam för svar.

Medarbetare på Sphynx iFokus

[Woozy]
0

Varför gör ni detta då?

Woozy

TerryGilliam
0

Anledningen till att glaset ibland rör på sig och bildar ord brukar man kalla för den ideomotoriska effekten, vilken innebär att en rörelse utförs omedvetet, utan kontroll.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideomotoriska_effekten

Om du klickar vidare kan man också läsa om test som gjorst på området. Det har i många fall visat sig att resultaten blir väldigt olika om de som använder sig brädan kan SE bokstävena eller inte.

Andra gånger flyttats nog glaset medvetet.

ShitGoose
0

#1 Jag skulle gärna vilja ha kontakt med min mamma.

#2 Hmm. Okej. Så vadå, det är inte på riktigt?

TerryGilliam
0

# 3

Det är naturligtvis upp till var och en vad man vill tro. Men man har testat den här typen av fenomen i många år (slagrutor, Anden i glaset, m.m) och aldrig någonsin kunnat bevisa existensen av en andevärld eller någon slags paranormala fenomen.

Titta gärna på en video med Pen and Teller. De illustrerar det hela ur en skeptisk ståndpunkt på ett färgstarkt och roligt sätt:

http://www.youtube.com/watch?v=eG4wTZuT3wM

Skogselva
0

Vill du ha kontakt med din mamma bör du nog försöka med något annat än Anden i glaset.

Risken finns att du får tag i saker du inte vill ha kontakt med via dessa lekar, någon som är din mamma och som kanske heller inte är så vänligt inställd eller lätt att bli av med.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Elisabeth-J
0

Använd gärna sökfunktionen här intill så hittar du flera trådar om ämnet Anden i glaset och där finns massor med svar om varför man inte bör syssla med det.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

eggebanroth
0

Avråder oxå det.

capodeicapi
0

#6 Har sökt på Anden i glaset på ÖN och det finns ju väldigt många trådar om det men ingen konkret varför det är farligt eller olämpligt. Kanske dags för en artikel?

Själv har jag testat några gånger men det har inte hänt ett smack trotts att jag varit väldigt seriös med det.

Elisabeth-J
0

#8 Det ska finnas med, jag ska kika igenom trådarna imorgon så lägger jag in en länk här.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

ShitGoose
0

Tack för svaren.

Men jag vill ändå gärna veta vad vi kan ha gjort för fel. Vi försökte igen men det hände fortfarande inget. Har vi fel glas, fel ''spelplan'' eller vad man nu ska säga..?

Denna kommentar har tagits bort.
ShitGoose
0

Alltså jag vet inte.. Då var det väl antagligen för att ingen flyttade glaset med fingret. Men jag trodde verkligen det va på riktigt.. Det har ju funkat för vissa.. Eller har jag fel..?

Denna kommentar har tagits bort.
ShitGoose
0

Påtal om något helt annat, Så försökte jag få kontakt med min mamma för ett tag sen. Jag och min vän satt i ett helt mörkt rum med ett ljust tänt. Vi pratade lite och sen bad vi henne göra ett Tecken om hon var där och då började en utav galgarna röra på sig i typ halvcirklar. Sen kort efter började även, vet tyvärr inte vad den kallas men det är en sorts hängare som har ''armar'' och typ klädnypor längst ut där man kan hänga t ex. strumpor. Det hänger också en badmössa där som också rörde sig. Kan det ha en naturlig förklaring eller kan hon verkligen varit där?

TerryGilliam
0

Hur tolkade du själv situationen?

[Woozy]
0

TerryG…

En liten fråga bara, eller rättare sagt tre st frågor om det är ok för din del. (annars behöver du givetvis inte svara).

1. Du säger att det inte finns "andar". -hur kan du påstå/veta det?

2. Vad är en "ande" för dig? -för mig är det en "intelligent" energi, som kan konversera via tankar, syn, hörsel, fysisk kontakt, lukt, fysisk aktivitet etc. (har säkerligen glömt nåt).

3. Vad räknas som godkända bevis enligt dig? -är det nåt som tex inte går att motbevisa?

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

Woozy, jag svarar gärna på dina frågor.

1) Var påstår jag med säkerhet att det inte finns några andar? Citera mig gärna.

2) Begreppet "ande" kan helt klart vara ganska brett. Och många definierar det säkert på olika sätt. Eftersom jag lutar mot icke-tro så har jag personligen ingen tydlig definition av vad jag anser att rör sig (eller snarare INTE) rör sig om.

Men när det flesta talar om Anden i glaset antar jag att det talar om själen eller medvetetande efter en avliden person, som finns kvar på något plan efter döden.

3) Att ett medium kan visa på kontakt med en andevärld på ett sätt som inte kan förklaras på ett naturligt vis.

Hur detta test skulle utformas skulle man alltså behöva komma överens om i tillsammans med mediumet i fråga -- utifrån hur dennes förmågor fungerar.

Det finns väldigt många variabler.

[Woozy]
0

I inlägg nr 13 skriver du följande: "Min högst egna personliga teori:

Om andevärlden verkligen hade funnits" -vilket jag tolkar som att det inte finns andar enligt dig. Jag kan ju ha misstolkat din teori?.

Begreppet "ande" är för mig oxå väldans "brett" men jag har valt att dela upp "de" i olika "arter" där ande=död människa/"levande" själ som kan konversera via tankar, syn, hörsel, fysisk kontakt, lukt, fysisk aktivitet etc.

Kan "andevärlden" bara bevisas genom ett medium?

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

# 18

Men då slår jag ju klart och tydligt fast att det rör sig om min egen teori. Det är väl en helt annan sak än att påstå med säkerthet att det inte finns några andar, eller hur?

Efterom medium är de som hävdar att de kan kommunicera med andevärlden så känns det väl som den enklaste vägen att gå för att få till bevisning.

Anser du att man kan bevisa det på något annat sätt?

[Woozy]
0

Jag sa aldrig att du påstod med säkerhet (för allas talan). Sedan refererade jag till #13. Nog om detta (så det inte spårar ur). -det viktiga är din teori/åsikt, då det är dig jag språkar med nu. Cool

Ja, givetvis kan man bevisa "andevärlden" på många andra sätt. -det var därför jag frågade dig vad en "ande" var i dina "ögon".

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

# 20

Lugnt. Jag ville bara vara tydlig med det. Att jag inte anser mig sitta inne med någon slutgiltig sanning. Men du har helt rätt: jag lutar personligen väldigt kraftigt mot att andevärlden inte existerar.

Du får också gärna berätta hur du anser att man kan bevisa andevärldens existens.

(Och då menar jag naturligtvis den sortens bevis som inte går att bestrida. Det duger inte riktgt med vad du personligen har upplevt).

[Woozy]
0

Allt gär väl att bestrida om man sätter den sidan till. -jag är vid fel dator nu. (ligger i sängen med bärbara). Jag ska leta reda på lite material bara.. brb

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

# 22

Jag skulle snarare vända på påståendet: Allt går att tro på, om man bara sätter den sidan till.

[Woozy]
0

-letar febrilt efter lite oförklarligt.. brb

Woozy

TerryGilliam
0

# 24

Jag hoppas innerligt att du inte bara kommer lägga upp någon slumpmässigt utvald youtubevideo eller något suddigt fotografi och påstå att det skulle vara evidens för andevärlden nu.

[Woozy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så.. nu hittade jag. -fick leta igenom en jäkla massa inlägg innan jag hittade.

Kan du förklara för mig vad det är för nåt som är inringat? tyvärr så är bilden minimal som jag hittade, men det finns större bild och sen så finns det på film 1080P. Mannen som sitter i soffan är levande människa. Den här bilden är publicerad för ett tag sen på annan iFokus-sajt vilket jag laddat ner bilden till bärbara.

Man ser även en "hand" till vänster om "det".

Har du någon teori vilken "art" detta går under?

[Woozy]
0

Ska se om jag kan hitta större bild då den där var nedkrympt lite väl..

Woozy

[Woozy]
0

Hittade en större bild.

TerryGilliam
0

# 26

Det enda jag ser är en mörk och suddig bild.

Det var det här jag talade om: mörka och suddiga bilder bevisar tyvärr inte speciellt mycket.

[Woozy]
0

här har jag ringat in

[Woozy]
0

#29 du får väl ljusa upp bilden om du inte ser nåt.

Kom ihåg att detta finns även på film! Full HD t.o.m. -finns inga bortförklaringar. Men vad är det för nåt?

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

# 30

Det är, som sagt, en alldeles särdels mörk och suddig bild. Sådana finns det gott om.

På vilket sätt menar du att det här skulle vara bevis för andevärldens existens?

[Woozy]
0

Jag väntar med de andra materialen tills "analysen" redovisad och klar.

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

# 31

Finns inga bortförklaringar? Jag ser INGENTING. Trots att du ringat in någon suddig och mörk del av fotot.

TerryGilliam
0

Menar du alltså på fullt allvar att ett mörkt foto är obestridbara bevis på andevärldens existens?

[Woozy]
0

Du får väl använda fantasin lite. Det går inte att lägga upp filmer här vilket du vet om. Vad är det för nåt i hörnet? Ägna lite tid å analysera denna bilden, så kan du Pm:a mig mär du är klar.

Woozy

[Woozy]
0

Läs #31

Woozy

TerryGilliam
0

# 36

Jag är redan klar i min analys. Det är ett foto som är så mörkt att det överhuvudtag är svårt att se någonting alls och bevisar naturligtvis ingenting.

Men det är intressant att väljer att skriva "du får väl använda fantasin lite". Varför gör du det?

Anser du att det är det man måste gåra om man vill bevisa andevärldens existens? Använda fantasin lite?

[Woozy]
0

En bild går kanske att tolka fel om man vill, men knappast en film som är i utmärkt kvalitet om man väljer att titta på den i 1080P.

Woozy

TerryGilliam
0

Men vi återkommer till diskussionen: på vilket sätt anser du att man kan bevisa andevärldens existens om man inte använder sig av medium?

För suddiga foton och youtubevideos kommer nog tyvärr inte att övertyga någon.

TerryGilliam
0

# 39

Men allvarligt, Woozy: tolka fel? Menar du allvar? Det går ju inte att se någonting på den bilden.

[Woozy]
0

Fantasin byggde på att du själv skulle komma på vad som hänt på "filmrutorna" före skärmdumpen. Det var inte mycket till analys du hade att komma med och min tolkning är att du inte är intresserad av originalfilmen. Vilken expert "som helst" kan se att filmen är äkta.

Jag antar att jag skippar all annat bevis för det paranormala, d¨du redan gjort din "analys".

Det är synd. -tänk vilka material du missade precis just nu. (vilken tur att jag bara visade gammalt material som jag la ut på nätet för ett tag sen).

MVH

Woozy

Ps du hade världens chans till nåt som inte går att motbevisa och du sumpar det. Foten i munnen

Well well.

[Woozy]
0
TerryGilliam
0

# 38

Så på vilket sätt tycker du att det här fotot bevisar vad?

TerryGilliam
0

Och du får naturligtvis gärna redogöra för dina övriga bevis för det paranormala.

Jag är ledsen, men ett mörkt foto bevisar ingenting i mina ögon.

[Woozy]
0
TerryGilliam
0

# 44

Jo, det förstår jag. Men jag förstår fortfarande inte vad det bevisar, tyvärr.

Vad är det du anser dig se på den här filmen då?

(Och om jag förklarat för dig i pm tittar jag gärna på filmen).

[Woozy]
0
TerryGilliam
0

# 48

Utifrån skärmdumpen (som är det enda jag sett) så är det min personliga tolkning att du ser vad du vill se, för jag kan inte se någonting annat än ett mörkt rum. Ingenting utöver det normala.

Och filmen vill du ju inte låta mig se så…

[Woozy]
0
TerryGilliam
0

# 50

Jo då, jag tittar gärna.

[Woozy]
0
TerryGilliam
0

# 52

Du pratar hela tiden om den här fantastiska filmen, som ska bevisa allting för alla.

Men som du förklarat privat, så blir det ju problem med att visa den.

[Woozy]
0
[Woozy]
0
[Woozy]
0

Sorry att jag kom ur ämnet, men det rann bara på..Har raderat de jag kunde.

Skäms

MVH

Woozy