Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettupplevelser
Läst 1373 ggr
[GunillaR]
0

Vad var detta för eld?

Alla Helgons Dag 2008, på kvällen ungefär vid 21-22- tiden så tittade jag ut genom köksfönstret och tyckte att det brann på en balkong på området mitt emot. Det finns en park emellan våra bostadsområden och i denna park ligger sju kullar i olika storlekar.

Nåväl jag stod och tittade och tänkte det var så konstigt att det var en sådan stor brand på en balkong. Grannar och folk nedanför måste ju ha sett detta, tyckte jag. Men där var något som inte stämde, det rök inte. Normalt vid en brand så brukar där ligga en stor rökpelare, men inte här. Märkligt…….

Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att gå ut för att kolla vad som stod på. När jag kom ner på vår gård så såg jag ingenting, utan jag måste förs ut till parken för att se. När jag kom ut till parken såg jag elden, men det var inte på någon balkong. Det var en eld på en av kullarna. Från mitt fönster sett så når denna kullen precis till sjunde våningen på detta hus där jag trodde det brann.

Det var väldigt mycket ungdomar ute denna lördagskväll som både gick och cyklade. Förbi kullen som hade en eld på toppen. Men ingen stannade och tittade, det var bara jag. Jag tänkte i mitt stilla sinne, varför är det bara jag som tycker elden är vacker och vill titta.

Elden eller stockarna var mycket fint ställda mot varandra. Alla i samma storlek och med exakta avstånd mellan. Ytan dör uppe på kullen är ungefär tre meter i diameter och rund. Och där flammade en mycket vacker eld på perfekta stockar. Inga människor syntes. Jag tänkte att det var kanske någon tradition i något land där man tänder eldar på alla helgons dag, jag vet inte.

Dagen därpå kunde jag inte hålla tillbaka min nyfikenhet. Jag var helt enkelt tvungen att gå dit och kolla- Nedenför syntes ingenting, nåja då har de väl städat undan askan, men där bör ju synas något i alla fall, så jag gick upp. - Ingenting - Där fanns ingenting.

(upplysas ska att jag är sprit- och drogfri) . Jag såg elden.

Men vad var det för eld?

Ghosthunter
0

Det låter nästan som ett varsel om något. Jag har hört och läst om att det finns många som har sett hus och sånt som står i brand….men nada..det brinner inte. Men vid ett senare tillfälle så har det brunnit på riktigt.

Åh…jag menar inte att skrämma upp dig. Det kan ju vara en helt annan sak som detta handlar om. Nu var det ju ett tag sedan det hände…så du vet inte om det har brunnit på riktigt i närheten sen dess??

Som sagt det kan ha en annan betydelse eller ingen alls (det kan ju bara vara typ ett platsminne/kvarvarande energi?)

Jag bollar frågan vidare….

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Elisabeth-J
0

Jag tänkte på att det kan vara ett platsminne, du såg något som en gång har varit där. Har du kollat vad som funnits på platsen tidigare?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Stasia
0

Min mormor har berättat att hon ser eld om någon ska dö, om elden är nära så är det någon närstående som kommer att dö, om den är långre bort så kanske det är nån i byn el linande.

[Woozy]
0

Hej

Det verkar som #1 #2 och #3 kan ha rätt. Det kanske är nåt (knepigt) platsminne, eller så kanske det är varsel eller nåt annat.

Jag personligen tror det är nån info som är riktad till dig personligen (på nåt sätt). Jag tänker på bilden du skickade upp förut. Har du tänkt att de två kanske har nåt samband? eller så är det jag som tolkat fel.

MVH

Woozy

TerryGilliam
0

Vad är ett platsminne för något?

[Woozy]
0

Ungefär som nymålad målarfärg (fast mer invecklat). Det är den bästa förklaringen jag har. Alla (de flesta iaf) kan känna färgen på en nymålad vägg (utan att ens behöva se färgen). Vissa människor (oftast medium/synska) kan se/känna/lukta "färgen" fastän det var längesen det "målades".

Hoppas min tolkning är någolunda korrekt. Annars får folk rätta mig.

MVH

Woozy

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har inte skett någon storbrand här i området. Jag har fått varsel om bränder tidigare i mitt liv. Det brann i sopstationen på gården intill för något år sedan och då kände jag stark brandlukt när jag stod på balkongen, tidigare på dagen. Det brukar vara så jag blir varslad om brand, stark brandröklukt.

Jag kan nämna att några månader tidigare låg jag och solade på en platå som finns mellan kullarna. En varm augustidag, då plötsligt en havsörn kom och seglade med sitt enorma vingspann rakt över mig. Och den var verklig liksom måsarna och skatorna som försökte jaga bort den. Det där var en mycket stark upplevelse för mig.

Dessa kullar består i schaktmaterial från byggandet av dessa två stora bostadsområden i början på 70-talet. Mellan bostadsområdena ligger nu denna park med dessa vackra kullar. Även tre stora planterade parkområden med mycket fågelliv.

Det som fanns på plats innan var en gård som hette Kroksbäcksgården. Här var det åkermark och ängar. Det kommer jag ihåg från min barndom. Var exakt gården låg vet jag inte, men det finns en del mycket gamla träd som ligger vid sidan om kullarnas västra sida. En del så gamla att de fått sågas ner. Så förmodligen låg gården där denna kulle ligger som det "brann" på.

Skåne har ju varit danskt innan 1648 och på 1600 talet var det eldstrider på denna sidan mot Danmark.

Långt tillbaka var här många sten- och bronsåldersbostättningar, även så långt fram som vikingatiden. Det kan ju vara en kultplats från början långt innan gården byggdes.

Man skulle kanske kunna ta reda på var exakt gården låg. (Här skulle jag vilja ha Det Okända med) De brukar ju vara duktiga på att spåra.

Min upplevelse när jag är här i denna vackra park är att jag älskar den! Jag finner ett sådan lugn och känner mig nästan förbunden till platsen, som om den vore magiskt.  Jag ligger hellre där och solar, läser en bok och tar en fika, än jag lägger mig på stranden!

Bifogar en bild på kullarna, där man tyvärr inte ser "min" kulle.

[GunillaR]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men så lustigt!

I somras var Sydsvenskan och letade efter speciella platser i Malmö och då låg jag och solade på min platå. De ville ha en bild av mig när jag satt och fikade men det ville jag inte, så de fick ta en bild på avstånd, och här är den. Den som var i tidningen.

Det är jag som står där på toppen, hi hi :-)

[Woozy]
0

Vad gör ögat på bilden? (eller va det nu är)

MVH

Woozy

[GunillaR]
0

# 9 - Det är en installation. Det var några sådana i somras på kullarna. Otroligt fula enligt min mening.

[Woozy]
0

Okidoki

NVH

Woozy