Insider?
Jag noterade en sak i programmet Debatt i går. Någon (möjligt att det var programledaren) sade till (mediet) Jörgen någonting i stil med:
"Du har ju redan blivit avslöjad som en bluff i Insider."
…varpå han undrade hur etiskt det upplägget i det programmet hade varit.
Är det någon som vet vilket avsnitt med Insider de pratar om? Om det finns att se någonstans?
Eller om någon minns vad det gick ut på?

Jag har sett det några gånger och det gick inte jysst till, där vinklades det tyvärr en hel del och allt visades inte, det togs bara med en liten del och hela grejen var helt galet gjort. Vet inte om det finns att se, men titta in på Tv3:s hemsida och sök där, minns inte när det gick heller tyvärr.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det kan nog finnas på You Tube tror jag.

Jag kommer också ihåg det programmet det var extremt oseriöst även om Jörgen borde struntat i att svara överhuvudtaget.
Jag har kollat runt både på TV3s hemsida och You Tube, men hittar ingenting. (Programmet sändes tydligen redan 2004).
Är det någon som minns några detaljer ur programmet? Vad jag har förstått gick det ganska dramatiskt till. Läste någonstans att Jörgen slängt igen dörren i ansiktet på någon.
På vilket sätt ansåg någon att man avslöjat honom som en bluff?

#4 Att han slängde igen dörren var för att teamet kom hem till honom oanmälda och han ville inte utsätta sin dotter för det. Den bluffen skulle vara att han hade fel pga att dom ringde och lurade honom att en person var försvunnen, det fanns ingen så dom bluffade med Jörgen.
Elisabeth
# 5
Det där är intressant. Jag såg en liknande video (från england) på you tube där man helt enkelt "hittade på" ett spöke och lade ut dess historia på nätet.
När man sedan bjöd in tre olika medium lyckades de alla få kontakt med detta påhittade spöke.
Var det alltså ett liknande upplägg med Jörgen? Att man hittade på en försvunnen person?
Gissade han eller gjorde han någon uppskattning då om var denna person skulle kunna finnas?

#6 Jag har för mig att han fick in att personen var död, men vi fick inte se/höra allt som spelades in så hela sanningen ville Insider inte visa 
Elisabeth

Jag vill minnas att det var så här andra får rätta det som är fel.
En ung kvinna ringer Jörgen för att hennes "fiktiva"kompis är försvunnen Jörgen ger väl inte nåt direkt svar detta fortgår med telesamtal på alla möjliga tider sedan också ringer kvinnan på hemma hos Jörgen som efter ett antal påringningar säger att kompisen förmodligen är död eftersom han inget känner.
Det skulle vara bluffen att han uttalar sig att någon som inte existerar är död , Man kan se det som att det inte är en bluff eftersom en människa som inte existerar måste väl upplevas som död, upplägget var bedrövligt dåligt men det var synd tyckte jag att Jörgen gjorde sitt uttalande men han var istort sett terroriserad av kvinnan
# 8
Det låter som ett tämligen cyniskt och oetiskt upplägg på det hela.

#8 Tack! Du har ett starkt minne! 
Elisabeth

Jag vill även minnas att de även försökte med Elisabeth Lange o nåt annat medium men att de inte gick på det men det visades inte i programmet.

#11 Ja det fanns nog en hel del som inte visades 
Elisabeth
# 13
Med Robert Aschberg, ja. Jo, jag brukar också uppskatta honom i diverse program. Jag tycker han är bra och drivande, och ser till att få svar på sina frågor.

Jag har ett litet minne om att vi diskuterat det programet härinne tidigare då reprisen gick, vi får söka och se om vi hittar tråden 
Elisabeth

Här finns en tråd där happyspirit förklarar lite om vad som hände:
http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1ac324c4-251c-4cb2-b810-1acf5e46d38b
Elisabeth