OT Melodifestivalen
Hur många här ska se första delfinalen ikväll av melodifestivalen? För många människor är melodifestivalen som en tradition och själv ser jag oftast alla delfinaler, men själva finalen är spikat varje år och då brukar jag göra något extra gott att äta och vänta med stor spänning på vem som vinner. Tyvärr tycker jag att det har blivit fel vinnare några gånger nu sen dessa delfinaler kommit in i bilden och att det inte är jurygruppernas poäng som enbart räknas.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Så sant Elisabeth…det är liksom en tradition…även om det blivit sämre genom åren..Vi sitter inte lika "bänkade" som förr…Meen att bulla upp med lite gott & ett glas av rött eller dricka till de små hör liksom till ändå..Kram på dej../Anna
Tycker också att det blivit sämre med åren…men brukar titta ändå. Så det blir väl till att sitta bänkad ikväll…och hoppas på att rätt låt vinner!

Jag åkte tidigare till affären och handlade hem kex, ost och frukt. Hade tanken att ikväll ska jag göra nåt gott te och så ska Robin och jag äta ostbricka till delfinalen. Så ringer han hem för en stund sen och vill sova hos en kompis inatt vilket aldrig tidigare har hänt då han vägrat sova borta
Jahapp, då blev det en ensam kväll med ostbricka framför teven, men jag har ju datorn så sällskap finns ju ändå 
Elisabeth

#3 Japp Bettan..du har ju alltid oss här på Ön ändå…Vet hur det känns då de stora barnen börjar söka sig till vänner..mer & mer…Men dom kanske är hos er nästa gång 
Kram
Jag är av samma uppfattning som er övriga, jag tycker inte att det är samma kvalité som förr…nä jag ska inte se den.

#4 När jag bodde hemma var vi 10 pers i huset plus alla kompisar så det var vanligt att vi var ca 20 pers och mamma gjorde något gott att bjuda alla på. Man saknar ibland det där med allt liv och rörelse, nu är det väldigt tyst med bara ett barn som bor hemma, men det är skönt också för man uppskattar verkligen lugnet också, man vill liksom ha båda delarna
Kram
Elisabeth

#6 Så sant samma här…Tror vi e lite i samma sits..Man vill ha både ock..men vi får inse att våra barn blivit stora me 

#6 Så sant samma här…Tror vi e lite i samma sits..Man vill ha både ock..men vi får inse att våra barn blivit stora me 

Jag ser dessa delfinaler etc. Kommer att sitta ikväll o kolla
Alla vet juh att Peter Jöback kommer att vinna i år, så det finns ingen spänning… :/

#8 Ja man får ju göra det , men det är jobbigt när den yngsta blir stor
Tur att man har ett barnbarn och hoppas att det blir fler sen så det fortsätter med lite liv och rörelse emellanåt 
#9 Vad roligt, då är vi några som tittar ikväll tillsammans men på olika platser 
Kramar
Elisabeth
Jag kommer definitvt att titta på det och följa hela vägen…gillar att se, även om jag oxå tycker att det har blivit sämre mot förr…men gillar sådana program….

#11 Ha ha…ja,, det står väl inte på förrän man är mormor…då blir det både lilla melodifestivalen oxå
Såå snuttegulligt att kolla på…
#12 Samma här…det hör liksom till 

Dags att fixa med ostbrickan för snart börjar det 
Elisabeth

Jag tycker att Jessica Anderssons låt var bäst ikväll 
Elisabeth
….för tidigt för mig att säga, har ätit för lite ost för det
Åttan som gick till Globen var cool tyckte jag….
Om någon skulle gått direkt till Globen så skulle det va Jessica. Inte Salem Al Fakir.
Ola var klart bäst…….
Ola´s låt var bättre andra gången så låt gå då att den kom med….

Flickornas favorit vann och det var nog många fans som ringde och röstade på Ola.
Elisabeth
Tror det med
Jag tyckte också Ola var bäst! 
" Var nära naturen - var när dig själv "
Ola var klart bäst….
vem gick vidare?
Det är ju inte slager längre,de ju all möjlig musik nu för tiden,inte alls så kul som förr tyvärr
#25 Salem Al Fakir och Ola
2:a chansen gick Jessica Andersson och Pain Of Salvation
Ok tackar 
Låter ok i mina öron, jag tror lite på salvation….Jessica minns jag inte för jag tänkte bara på att "ho e frå Skööövvvvde"
Vadå skövde?har hon flyttat dit nu då?
#27 Varsågod!
#28 Hon va den som sjöng med hög pipa ikväll. Tycker den låten va bäst, för den va lugn och behaglig. Ska det va en snabb låt, ska det enligt min smak va rockigt.
Soffe, jag gillade låten hon gjorde men den kanske var lite annorlunda och då tycker ajg det är bra att den kommer in och chockar sedan hihi
#31 Ja nog får hon se till o chocka sen i 2:a chansen så att hon kommer till finalen.
Japp # 32

Missade det hela då det var en film som lockade…men lär nog få höra bidragen snart ändå 
Håller med dig till fullo om att schlagerfestivalen som det hette förr inte är detsamma, långt därifrån. Numera heter det ju melodifestivalen. Sedan de införde att man fick sjunga på andra språk än sitt modersmål mm. så är det inte så kul längre. Det är heller inte schlager som framförs. Slutade att titta & lyssna för flera år sedan. 

Tittade på Melodifestivalen igår. Ola var min favorit. Och han gick ju vidare också.
Det är kul att se såna här tävlingar. Om man inte har någonting annat för sig så sitter jag nog bänkad.
På Torsdag är det Antikrundan från Grängesberg. Och jag och Ullis mamma var där. Så det får man inte missa. Kanske vi är med på något litet hörn. Ja, Ullis mamma blev filmad speciellt också, men man vet ju inte, det kanske inte kommer med. De filmar ju väldigt många. Och så gallras det ur sedan. Men det var väldigt intressant att vara med och se hur det gick till. Stod ju med vid själva inspelningen. De saker jag fick med mig, var väl inte så högt värderade. Det kom så plötsligt på då vi skulle åka iväg. Så det blev inte riktigt förberett vad jag skulle ta med riktigt.
Jag gillade raplåten, Singel. Lite annorlunda. Sedan gillade jag också Road Salt av Pain of Salvation.
Jag är glad. Är du?

Hej!
Nej för mig är det klassik musik som gäller inga melodifestivaler här inte / Ann-Mari

Jag är allätare och tycker att även i musikintresset skall det finnas bredd.(till himlen---#38)
Gårdagens uppvisning från Ö-vik fick mej inte att jubla direkt. Hoppas bara innerligt att det finns bättre grejer längre fram, för visst ser jag delfinalerna och ABSOLUT slutfinalen!

Hej!
Nej det är klassiskt för mig / Ann-Mari

#41 Då skulle du hört melodi nr 4 med "Road of salt" Låten heter: Pain of salvation .Av bandets utseende att döma trodde jag det skulle bli JipHop eller något annat fasansfullt som mina tonåringa brukar skaka om huset med---
men vilken framtoning …mjukt,nästan andligt om jag får säja så i detta sammahang.

#42 Ja Eskilstuna har väldigt bra musiker 
Elisabeth

Hej!
Detta forum har också bra musiker Elisabet mig själv alltså jag är cellist, ha nu ska jag inte tala högt om mig själv det får andra som hör mig spela göra /Ann-Mari
Ja här tittade vi med, jag tyckte Jessica både var fin och duktig. Svårt att välja ibland efter att bara ha lyssnat en ggn.
Tycker det är lite jobbigt med alla delfinaler..drar ut så på tiden..men..men
Det här med delfinalerna är det bästa som hänt Melodifestivalen i mitt tycke!:-)
Följer med spänning alla + den SVENSKA finalen, men Eurovision song Contest kvittar fullständigt tycker jag! Har aldrig förstått mig på det. Nu är ju iofs musiken "ganska lika" världen över, men för inte många år sedan var en svens låt och en tex grekisk låt från två olika planeter… Det gick inte att jämnföra.
Så, kontentan av det hela för min del. De svenska finalerna är toppen….resten kvittar!