tvn säger efter mig.
Hej!
Har ni varit med någon gång om att…
tvn eller radion säger samma ord 1 sekund efter ni sagt det ordet?
Jag är med om det nu typ hela tiden…
Vad tror ni om varför det blir så??
Med vänliga hälsningar Pyssla:)
Hej Pysslan…..nej jag har ingen aning till varför det blir så….har heller aldrig hört talas om detta fenomen…så jag hoppas att det finns någon här som kan förklara…intressant…
#1..triobios….fattar inte ditt svar, för jag ser ingen som helst likhet i denna länk till vad Pysslan skriver

jag fattade inte riktigt heller om konfirmeringsbias…

jag blir bara så överraskad att det händer så ofta.. likaså för min mamma.

2-4-6-problemet på Wikisidan om konfirmeringsbias kan eventuellt strula till förståelsen lite…
Men så här: Anser man att norrmän är korkade, så kommer man att lägga märke till alla korkade norrmän man träffar, men man glömmer bort de norrmän som inte är korkade. Och ja, konfirmeringsbias är en av orsakerna till främlingsfientlighet.
Och: Anser man att teven säger efter det man nyss sagt, så kommer man (omedvetet) att lägga märke till de tillfällen då den faktiskt gör det, och glömma alla tillfällen teven inte gör det.
Jag ska se om jag kan förklara.
Säg att Pyssla sitter och tittar på TV 10 timmar i veckan. Pyssla hör på den här tiden 100000 ord. 5 av de här orden är samma som Pyssla har sagt precis innan TVn säger dem.
Pyssla kommer att komma ihåg de här tillfällena när orden överensstämde och samtidigt glömma att det bara handlar om 5/100000 ord. Visserligen är det säkert ovanligt att det är så många ord som stämmer men det kan handla om slumpen. Att man kommer ihåg det som bekräftar hypotesen man har ("TVn säger efter mig") är konfirmeringsbias.
Jag hoppas att det var klarare. Som sagt, det är en del i det hela när det handlar om sådana här saker, orsaken kan vara något helt annat.
Ja den där artikeln borde skrivas om, speciellt eftersom Wasons test fick utstå en del kritik efter. Jag får lägga det på min att-göra-lista (som börjar bli skrämmande lång). Den engelska är bättre: http://en.wikipedia.org/wiki/Confirmation_bias
Hej,
Det är nog nog enkelt som några redan har påstått: att det handlar om konfirmationsbias.
Jag har också upplevt fenomenet några gånger.
Likadant när man lägger märke till vissa siffror som återkommer under dagen i olika former, på olika skyltar, etc.
Man börjar mer eller mindre medvetet leta efter tillfällena och så känns det lite "osannolikt".

men det är roligt när det sker=D som att tvn lyssnat på vad jag eller någon annan sagt=D
Jag och min mor var ovänner ett tag när jag bodde i Mölndal, såg på dr phil och hans show handlade om ovänskap mellan mor och dotter (kan säja att min mor inte har 4+)
Undre programmets gång ringer telefonen och jag vet instingtivt att det är min mor och viss var det rätt, hon bad om ursäkt och vi blev vänner igen…
Jag drömmer ibland så att jag ser just det som sker men inte i realtid utan strax innan det händer saker, men i samband att jag är nästan vaken… O ibland som du säger i tv eller radio samma fenomen.
samtidigt ärt det så att vi har faktiskr redan levt den situationen ngnstans som vi möter typ tv programm.

#11. Tolkar du den händelsen som något övernaturligt?
Menar du mig Ignaz?
vad är övernaturligt? Allt är naturligt!
Så visste man säkert långt innan i historien.
Talar bara om mina uppelevelser, sedan kan man tolka det hur man vill.
H/Egge

Näe, jag vände mig till #11.
sorry såg inte det först
#13 Nej jag tolkar det som en helt naturlig form av telepati!

ja det kanske är telepati=D