Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 1330 ggr
Elisabeth-J
0

Oliktänkanden

Tänk om vi alla männsikor på jorden skulle tycka och tänka samma, vad tråkigt det skulle vara då, eller vad tror ni? Jag gillar att det är som det är med alla olika tankar och tyckande för det är av varandra vi lär oss mycket av det. Efter dom senaste dagarna har skeptiker varit inne här och skrivit vad dom tycker och tänker, om man bortser från hån och påhopp så fanns det en del som skrevs som har funnits i mina tankar sen några veckor tillbaka så det tackar jag er för! Jag har fattat några beslut efter hur jag känner, tänker och tycker och det känns rätt för mig, jag tänker inte här och nu berätta vad men gör det vid ett senare tillfälle. Låt oss alla kunna diskutera men respektera varandra för vi har alla så mycket kvar att lära, ingen blir någonsin fullärd i livets fantastiska skola.

Kramar

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[Sisa]
0

Jag håller med dej, Elisabeth…vi ska inte jämföra oss själv med andra. Det är ju på grund av att vi är olika, som var och en av oss är så speciell…Ingen är egentligen perfekt…det är den bräckliga tråd, som binder oss alla samman! Så låt oss visa respekt och lära av varandra…

Kram från Sisa   Glad

Boxman_
0

Fast det du skriver här rimmar ju ganska illa med det faktum att du valt att plocka bort flera kritiker från forumet, eller vad tycker du?

Helt enkelt därför att de är av en annan åsikt.

[mia-38]
0

#2 De som hånar och kom med påhopp ja. Och det har Elisabeth angett i tråden..

Boxman_
0

Det är ju just definition av "hån" som varierar. Här inne verkar det räka med att vara skeptisk och ifrågasätta någon annan så är man "hånfull".

Man ska bara blint acceptera alla man får höra, aldrig tänka själv, eller ifrågasätta.

Aldrig argumentera med någon troende.

Nej, herrregud, så åker man ut med ärslet före på grund av "Hån" eller "påhopp".

[mia-38]
0

Ber om ursäkt att jag skrev nåt…

Hoppfull
0

Håller med dig Elisabeth! Tänk om människor ägnade sig åt att försöka förstå varandra istället för att försöka övertyga varandra om att de själva har rätt.

Oavsett vad saken gäller så är det enbart positiv med olika tankesätt så länge de framförs utan att vara nedlåtande mot andras tankar, i alla riktningar!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

chik
0

Elisabeth!!Bra tänkt..

Sen så är det ju lite upp till mig hur jag skriver…

Jag behöver ju inte svara någon som jag tycker har helt fel.

jag för min del tål mycket o är lite tänkare o skeptisk själv.

Jag tycker det är intresant o läsa om andra mäniskors tänkande.

O jag är så stark i vad jag tycker…

Lena.P är jag i verkliga livet.

Elisabeth-J
0

#4 Tråkigt att du inte vill se/förstå det man skriver ordentligt, tyvärr är det just det här som gör att det blir svårt att förstå när man riktar in sig på enbart sin egen tro av det någon annan skriver. Det är så lätt att påstå att jag menar på det sätt du vill se det men du frågar inte hur jag menar, det är felet och det felet är vi många som gör men om vi alla tänker efter så kan vi ändra på det, eller hur? Jag välkomnar varmt oliktänkanden, det är intressant och givande, men inte påhopp och elakheter där man inte respekterar andras tro/tänkande. Istället ska man försöka övertyga och skriva att är ÄR si och så, hur det egentligen är kanske vi aldrig finner svar på, kanske vi gör det först den dagen vi dör, Då vet vi alla med säkerhet om andens existens lever vidare eller inte, vad som är riktiga Orber eller partiklar på vissa foton osv. om inget vetenskapligt framkommer innan dess. Innan man vet till 100% så anser jag att man bör respektera varandras tro, respektera det andra har upplevt/inte upplevt utan att håna, att kunna diskutera tillsammans på en trevlig nivå är min önskan. Jag vet att vissa kan och vill det men dom som vill fortsätta att skriva elaka kommentarer får göra det någon annanstans.

Elisabeth 

Boxman_
0

Jag VILL gärna förstår hur andra menar, och frågar gärna. Men det omöjligör du ju gärna genom att helt enkelt kasta ut de medlemmar som inte håller med dig i din livsskådning.

Det är därför det blir sådant fruktansvärt hyckleri när du skriver "Jag välkommnar varmt oliktänkande, det är intressant och givande."

…när du gång på gång visar att det är precis du och alla andra INTE gör. Ni välkommnar INTE skeptiker.

Gång på gång får de som är skeptiska stå ut med regelrätta hån.

Hela tiden "varför är du ens här om du är skeptiker", "varför går ni inte bara någonannnstanst?"

..och detta beteene är naturligtvis fullständigt acceptabelt. Mot en skeptiker får man naturligtvis bete sig hur som helst. (Någon ville ju till och med specifera i en annons att han inte sålde sin bil till en skeptiker).

Elisabeth-J
0

#9 Vi kastar inte ut någon på dom grunderna, dom vi blockerar är dom som beter sig illa mot medlemmar genom att göra personliga påhopp, håna andra och hets mot folkgrupp. Det är när sånt skrivs som jag undrar vad man gör här och ingen ska bete sig illa mot någon, varken som skeptiker eller troende! Hoppas att jag nu har gjort det ännu tydligare?!

Elisabeth 

Tarzan88
0

# 9 Men du har ju gått in för att hålla på att va "elak" i ditt sätt att skriva i trådar,som tex att en tråd tyckte du bla att personen skulle uppsöka psykolog!!!

Vad ger DEJ för rätt att skriva sånt när du befinner dej på ÖVERNATURLIGT????

Tycker det är  elakt och inte de minsta vänligt i många av dina inlägg,det är respektlöst,du vet inte vad folk upplevt eller vart med om,så varför skriva som du gör?

Du får tycka som du vill men vore vänligt av dej att visa lite "ödmjukhet"

Det är skillnad på att som du skrev i en tråd att du gärna skulle vilja förstå,men det har jag svårt att tro!för då skriver man inte så som du gjort i vissa trådar! För det visar brist på respekt,snarare att du försöker göra dej rolig på andras bekostnad eller idiotförklara folk här inne!

Vem säger att du har rätt i dina utlåtanden?är du kanske psykolog så du kan ställa diagnos på folk här inne?

Vem bestämmer vad som är rätt och fel?

Ghosthunter
0

Det är rätt Elisabeth! Glad

Timbuktu - iFokus sysslar inte med massblockeringar av folk bara för att dom tycker olika.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Vulcan
0

Spännande ämne. Är det inte rätt att man avslöjar de som bluffar? Det borde alla i branschen vara mycket noggranna med eftersom de drar det mediala i smutsen.

När en skeptisk kommentator kommer in hit så blir denne genast attackerad från flera håll. Han har inte här att göra om han inte tror, brukar det heta. När han då blir angripen från alla håll med mycket otrevliga kommentarer och tråkig ton och försöker freda sig och går till någon sorts motangrepp så stänger man av denne. Det är en mycket nedlåtande attityd från flera av skribenterna från den "mediala sidan" men den fästs ingen uppmärksamhet vid utan den är ok för att den sker mot de skeptiska, för dem får man kalla vad som helst.

Så man kan konstatera att vetenskapliga belägg på denna sidan är de som kommer från den mediala sidan och som stöder den andliga uppfattningen. All annan argumentation räknas som påhopp.

Jane-Lyzell
0

Så rätt såGlad tänk vad härligt det skulle bli här inne då!

Kram Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Ghosthunter
0

Vulcan - Det kan ju också bero på att många av oss "troende" redan är medvetna om alla dessa vetenskapliga vinklingar på det Paranormala så att vi vill inte höra allt detta igen. Jag är övertygad om att de flesta mediumen och spökjägarna är lika intresserade och pålästa om alla "naturliga" orsaker som dom är av övernaturliga saker. Har du aldrig tänkt på det?

Är man t.ex en seriös spökjägare eller medium, då vet man lika mycket vad som är naturligt som onaturligt och det är viktigt för att kunna göra en korrekt bedömning.

När jag gör mina spökjakter så går jag alltid igenom hela registret på vad som kan vara naturligt innan jag bedömer det som något paranormalt…och tro mig, jag gör det väldigt noga!!

Vad jag vill säga (i korthet) är att vi troende är inte dumma, vi kan skilja mellan det övernaturliga och naturliga (ivarjefall alla kunniga och seriösa…som jag tror och hoppas alla är här)

No hard feelings, ok?!!Glad

Värmland"

Denna kommentar har tagits bort.
Boxman_
0

Bara en sån sak som att du anser att jag inte har rätt att skriva vad jag tycker i frågan.

Om en person besvärs, av vad den anser är övernaturliga väsen, så kanske det kan vara värt att träffa en psykolog. Det står jag fast vid. Och det var menat att hjälpa. (I mina ögon finns det ingenting som är det minsta negativt med att träffa en psykolog. Tvärtom. Alla människor skulle må bra av regelbundna terapisamtal för att få rätsida på livet).

Men det här får jag naturligtvis inte tycka. Jag får inte ha mina egna åsikter.

Jag ska tyckas ned, tystas, och helt av allt försvinna från forumet, eller hur?

Också är det, enligt er, skeptikerna som är problemet på detta forum. När har jag någonsin ens försökt att ifrågasätta någons rätt att vara här, eller säga vad de tycker?

Tarzan88
0

# 17 ditt sätt att utrycka dej kan kännas i alla fall för mej onödigt,elakt,uppenbarligen tog hon illa upp av de du skrev och många andra kände oxå de  samma,de är rätt att du och andra får tycka va ni vill,men de är sättet vissa lägger fram sina åsikter på som kan bli provocerande för oss som tror på de vi gör,ja tror du förstår vad jag menar!

Boxman_
0

Det var tråkt att du uppfattade det som elakt, för det var aldrig min intention. Jag ville bara hjälpa.

[mia-38]
0

Och detta TJAT!!! Om och om igen.

Som Ghosthunter skrev ovan….vi försöker ju hitta det logiska i det hela innan vi drar slutsatsen av att det är oförklarligt.
Varför hålla på med detta tjat hela tiden om bevis hit och bevis dit???

Boxman_
0

För att väldigt många, logiska, människor vill gärna ha någon form av bevis innan man accepterar något.

Tarzan88
0

# 19 Gladok

LilianJ
0

#10 Varför visas inte jag respekt och förståelse när jag hävdar att medial förmåga är en gudomlig gåva, som man inte ska ta betalt för och berika sig själv på?

Jesus Kristus drev månglarna ur templet.

I stället raderas mina inlägg med sådana värderingar.

Speciellt blir jag upprörd över att Jane Lyzell kan få skrävla hur mycket som helst, utan att hennes inlägg raderas.

Det är tydligen skillnad på folk och folk.

Kram Lilian

Denna kommentar har tagits bort.
Vulcan
0

Ghosthunter, "Är man t.ex en seriös spökjägare eller medium, då vet man lika mycket vad som är naturligt som onaturligt och det är viktigt för att kunna göra en korrekt bedömning."

Tror du inte det finns en risk att man är lite för snar att anse något som onaturligt eller övernaturligt om man ägnar sig åt paranormala saker? Om man tittar i trådarna här när någon berättar om en händelse så är inte det första man tittar på eller föreslår, en rationell naturlig förklaring. Nej, det är alltid andar, spöken eller demoner. Det är inte att leta efter naturliga förklaringar först.

Sen har du en annan aspekt, kunskapsbrist. Ingen vet allt. Därför är det sannolikt så att om man försöker hitta en naturlig förklaring till något men inte kommer fram till någon så beror det förmodligen på att man saknar kunskap i det aktuella fallet.

Väldigt många människor saknar kunskap om elektricitet och ett fel i ett elktriskt system kan orsaka en hel del fenomen. Jag tror inte att man som "vanlig" människa har kunskap att kunna avgöra om ett fenomen är ett elektriskt fel alla gånger.

Ghosthunter
0

Ja precis Mia…vi vet också det mesta om vad som är naturligt och övernaturligt och vi utgår ifrån det. Troligtvis har inte du (timbuktu) upplevt något övernaturligt och vad ger dig då rätt att döma ut oss som har starka upplevelser av det paranormala?

Värmland"

Boxman_
0

Det faktum att trots närmare hundra år av forskning på ämnet så har inget paranormal fenomen någonsin kunnat dokumenteras och bevisas på ett trovärdigt sätt.

Hur kommer det sig tror du?

[mia-38]
0

So what.
Det vi har sett och det vi vart med om kan INGEN ta ifrån oss. Inte ens du timbuktu.
Sen spelar det ingen roll om det inte kan dokumenteras eller bevisas.
Vi har vår tro och låt oss ha den ifred.

Ghosthunter
0

Jag anser att det är onödigt att tala med en person som inte har upplevt något paranormalt själv…så jag avslutar detta samtal och ägnar mig åt nåt mycket bättre!

Värmland"

[mia-38]
0

Jag med Fredrik….Kyss

Boxman_
0

Så om jag hävdar att det bor en pratande elefant med fyra huvuden och sjutton ben i min garderob? Gör man inte rätt i att efterfråga någon slags bevisning då?

För om vi ska vara helt ärliga: det finns precis lika mycket bevis för existensen av spöken och vålndar.

Det vill säga: inga alls.

Men ändå ska alla här acceptera det som någon slags fakta. Jag begriper det bara inte.

Det är som att man är tillbaka på lågstadiet och någon kompis kom och berättade de mest vilda skrönor och alla svalde det med hull och hår.

Boxman_
0

Ingen människa har någonsin varit med om någonting som kan bevisas som paranormalt.

Boxman_
0

Bara vad de TROR eller ANTAR är paranormalt.

Vulcan
0

#28 Nu är du på väg åt det traditionella hållet här inne. "Vi har vår tro och låt oss ha den ifred"

Ingen som har hindrat dig från att ha din tro. Du påstår saker som inte stämmer här. Det är oftast där som diskussionen brukar barka åt skogen. Det du säger är att "spelar ingen roll vad du säger, jag vet ändå bäst och du ska inte komma här och tro att du vet något så spring iväg till ditt hål du kom ifrån".

Det ger ingen möjlighet till diskussion. Om du inte är intresserad av att diskutera så tycker jag du ska låta bli att kommentera alls.

[mia-38]
0

#34…Hahahahah…Att ni orkar…

Boxman_
0

Att du nu avfärdar diskussionen tycker jag är ett tyligt Tecken på att ni troende inte har speciellt mycket att komma med egentligen.

Bara en massa antagande, och låg argumentationsförmåga.

Det enda ni egentligen har är:

1) Jag har min tro som ingen kan ta ifrån mig.

2) Om ni ska vara skeptiska kan ni dra.

Tragiskt, egentligen

Vulcan
0

#35 Tråkig attityd det där. Inget som bidrar till någon positiv stämning alls. Förlöjligande kommentarer är väl vad ni vill att andra ska avhålla sig från, eller hur?

Elisabeth-J
0

Låser nu den här tråden!

Elisabeth 

Inlägget är låst för nya kommentarer