Bokstäver faller ner
Jag har satt upp bokstäver på min sons dörr som jag skriver hans namn, Noah. De sitter med dubbelhäftande kardborre och där den del som sitter på själva dörren har kanonklister.
Så imorse låg hans A på golvet utanför dörren, med alla delar så det var inte kardborren som släppt utan A:et var fastklistrat i golvet. Hur har det kunnat trilla ner när jag inte kunde få upp det från golvet förrän jag hämtade en kniv. Satte tillbaka det.
Nu går jag och tittar till min son och då sitter A:et snett…???
Vad händer och varför ?
Amor Vincit Omnia
Nu har detta förbaskade A trillat ner 6-7 gånger, trots att det sitter med rejält bra klister. Sista gången nu ikväll då någon slet ner det, jag hoppade till ordentligt kan jag säga. En dag hade jag dessutom låtit bli att sätta upp det igen, men då satt det uppe på dörren när jag kom hem…jag fattar verkligen ingenting…Känns som att det är en poäng jag ska fatta eller ett Tecken på något men den insikten har ännu inte funnit mig.
Amor Vincit Omnia
Mads…du möter väl någon kille vars namn börjar med A. Det gäller att du frågar alla killars namn som du möter…
Nej, allvarligt, vet jag inte, men min skämt kan också slå in ibland. 
Kram. pirkko,lino

Jag skulle tippa på att det handlar om klistrets egenskaper. När det hänger på dörren så drar bokstaven hela tiden i klistret. Detta gör att den åker ut från dörren lite mer hela tiden, tills klistret blir så tunt (det som fortfarande sitter i dörren) att det inte orkar längre. Det här går långsamt, så det är inget du ser. När bokstaven däremot ligger på golvet med klistret nedåt så trycker den hela tiden sig själv mot golvet, vilket gör att klistret fastnar mer och mer med tiden. Det var därför du hade så svårt att få loss den från golvet. Har själv varit med om detta massor med gånger. Med sämre klister så märker man det tydligare, eftersom hela förloppet går fortare.
Att A:et satt snett en gång beror på precis samma sak som jag beskriver ovan, fast att klistret inte satt lika bra överallt. Då kommer ju ena sidan lossna lite snabbare och bokstaven blir sneare och sneare tills den lossnar.
Så, det är nog inget Tecken eller meddelande, utan bara ett irriterande fenomen med klistertyper som inte torkar (som finns på tejp och liknande). (häftmassa har också den här egenskapen…, bara som en notis. :) )
Edit: Du kommer märka att det händer oftare och oftare efter första gången också, eftersom varje gång klistret utsätts för luft blir det lite torrare och lite sämre. Så ditt A sjunger nog på sista visan om du inte byter tejpbit.
#2 Jo kanske det 
Märkligt är det i alla fall och hoppas inte det är något med sonen jag ska förstå, känns dock mer relaterat till mig.
Amor Vincit Omnia
#3 Du verkar vara duktig att leta efter logiska förklaringar.
Jag ska fråga av Mads om jag får använda hennes tråd att visa dig en bild av en brinnande värmeljus som vände sig upp och ner bara på några sekunder. Hittills, ingen i min omgivning, har kunnat hitta logiska förklaring för den. Du verkar vara så duktig och har intresse, kanske du hittar förklaringen, om du vill förstås göra det och Mads går på det. Jag vill inte öppna ny tråd, för att jag har visat bilden här på ÖN förut. Kanske andra har tröttnat på "min spökljus"
men du tydligen inte har sett bilden.
Pirkkolino
Visa du ditt ljus Pirrko !
# 3 Jag uppskattar din teori och är väl medveten om att detta skulle kunna vara så, men vill då ha din förklaring på vad som gjorde att bokstaven själv hoppade från diskbänk i köket till sonens dörr över natten ?
Amor Vincit Omnia

#6: Nån var uppe och tog ett glas vatten, alternativt kissade, såg bokstaven och satte upp den?
#5: Ljuset verkar intressant. Är det en film?
# 7 Vem då undrar jag nyfiket eftersom jag bor själv med en son som ligger i spjälsäng ??
Amor Vincit Omnia
Tack Mads, men jag väntar svaren om #3 vill se min ljusbild och tänka förklaring på händelsen.
Pirkko.

#7: Du som gick i sömnen? Eller bara gjorde det sent på kvällen när du var trött och inte kommer ihåg att du gjorde det? Har hänt mig massor av gånger att jag gjort saker jag inte kommer ihåg senare (nej, inte på fyllan ;) ). Ett exempel som hänt många gånger är att jag druckit upp mitt vatten ur glaset när vi ätit för att sedan ta glaset nån minut senare och förvånas över att det är tomt. Uppenbarligen har jag druckit upp redan, trots att jag inte har ett enda minne av det. Gick på autopilot helt enkelt. :) Lite tankspridd av mig också, hehe.
Jag gissar bara nu, det är svårt med så lite information. Men bara för att jag inte VET vad det är så innebär det inte att det är något övernaturligt. Oförklarat (inte oförklarligt) är inte per default övernaturligt, utan bara oförklarat.
Varför bortse logiska förklaringar.. Allt måste inte va övernaturligt.. Men allt måste inte va logiskt heller..
#5 Nej, det inte är en film. Den är vanlig bild som är tagen precis efter när ljuset vände sig uppochner. Jag letar bilden och lägger den här i tråden. Du får kolla på bilden och sedan fråga vad du vill. Jag förklarar sedan om det är något vad du vill veta. Men jag kan bara säga, att värmeljus brann, och behållaren var full smält parafin innan den vändes uppochner.
# 11 Vissa saker vet man helt enkelt. Inte bortser jag från logiska och naturliga förklaringar men är väldigt säker på att jag inte går i sömne, att jag inte satt upp bokstaven osv. Nej, allt är inte övernaturligt i tllvaron.
Amor Vincit Omnia
Nä jag tror heller inte att du går i sömnen.. Det med bokstaven kan ju va någon som tetas eller så sitter inte bostaven bra som den ska.. Man kan tycka att sånt sitter bra, men rätt som det är så lossnar det.. Har själv hänt här hemma..
# 14 Nähä…
Amor Vincit Omnia
#16 Va?

#15: Ok? Så det är ett ljus som flyter uppochner i smält stearin. Jag förstår inte det konstiga.
#18 Hur menar du? Flyter uppohner i smält stearin/parafin?
Smält parafin var inne i brinnande värmeljusbehållaren när den låg som den ska göra. Frågan är att hur värmeljusbehållaren kunde vända sig själv på glasunderlaget? Jag hörde ingen ljud och ingen parafin spildes på underlaget. Värmeljus stod precis i mitten som det syns i bilden.

Så vad du säger är alltså, att vi har ett värmeljus i en ljusstake för värmeljus. Ljuset brinner (brunnit länge?) och vänder sig helt plötsligt utan förvarning?
Ibland är det lite svårt när man bara får det återberättat, för den som berättar har troligen missat viktiga detaljer. Speciellt om den som upplevde det inte har jättebra koll på fysik så är det lätt att man glömmer bort saker som är viktiga eftersom man inte tror de är relevanta, eller helt enkelt inte tänker på dem.
Så, om du berättar från början och försöker få med ALLT som hände, oavsett om det verkar relevant eller inte.
#20 Det var nu inte mycket att glömma. Jag hade tänt värmeljuset och såg att parafin hade smält så att behållaren var full parafin. Jag stod framför ljustaken som stod i badrummet på kanten av handfatet. Jag vände huvudet när jag slängde en handuk till tvättmaskin och när jag vände mig tillbaka låg värmeljus uppochner.
Det finns inte mycket annat att berätta, bara den vad syns i bilden. Min son fotade den innan någon lyfte upp värmeljusbehållaren. Allt parafin hade runnit ner mitten i glasljustaket var värmeljuset står. Ljustaket är gjort till vanliga ljus och har grop i mitten och därinne fanns allt parafin.
Efter när min son hade fotat den, provade vi släppa värmeljusbehållaren på ljustaken. Men hur man än gör, det hörs litet klick ändå. Men jag är inte döv och då när den vände sig själv, hörde jag ingenting. Och att den landade precis i mitten utan att en enda droppe parafin syntes på sidorna.
Förstår du vad jag menar? Jag godkänner alla förklaringar, om de kan förklara hur detta hände.

Ok.
Så, det var alltså en ljusstake till ett vanligt ljus. Värmeljuset låg på mitten så att det täckte hålet där vanliga ljus brukar fästas.
Jag tror det gick till såhär:
Ljuset låg centrerat på ljusstaken och tätade därför hålet under där det vanliga ljuset brukar fästas. Eventuellt var ljusstaken lite fuktig (vi var i badrummet) så att tätningen blev bättre (du fuktar en sugkopp innan du fäster den av samma anledning). Ljuset tändes och smälte allt stearin. När botten på värmeljuset blev varmt värmdes luften i hålet under värmeljuset. När gas värms expanderar den, och om det inte finns plats att expandera så ökar trycket. Trycket under värmeljuset var alltså rätt mycket högre än lufttrycket, just eftersom luften inte kunde smita ut. Men inte tillräckligt högt för att lyfta värmeljuset och skapa en glipa där det kunde smita. Du vänder dig om, med en handduk, och skapar ett luftdrag (eller eventuellt kommer åt handfatet med höften eller liknande) som gör att det smälta stearinet börjar röra sig lite, som när man petar på ett vattenglas. Det bildas som en våg som går från ena sidan till den andra och tillbaka igen. Nu är värmeljuset helt plötsligt mycket lättare på ena sidan än på andra, och den varma luften som är instängd orkar pressa upp värmeljuset på ena sidan så att ljuset snabbt tippar runt och lägger sig uppochner på ljusstaken. Att du inte hörde något kan bero på att handduken du kastade i tvättmaskinen överröstade värmeljuset. Tänk på att ljuset inte föll över huvud taget, utan bara vältes runt.
Det är min gissning. Ärligt talat låter det där riktigt spännande! Jag måste testa hemma om det funkar! Ska bara hitta en bra ljusstake, hehe. :)
#22 Testa du med…Jag har testat efteråt flera gånger, men inte har hänt någonting alls. Jag fotar imorgon ljustaken utan värmeljus, och lägger bilden här i Mads tråd, att du får riktig uppfattning hur den ser ut. De teorier vilka du skriver har flera tänkt, men det finns saker vilka säger emot även de teorier. Jag återkommer med mera bilder imorgon.
Pirkkolino.

Kom på att det inte ens behöver vara så komplicerat. Det räcker nog med att ljuset står lite snett över hålet så ena sidan inte stöttas mot en kant (på undesidan). När sedan allt smält stearin kommer i gungning så blir det för mycket vikt där det inte finns något underlag och för lite vikt på andra sidan som motvikt, så att allt tippar runt. Det runda hålet gör att värmeljuset snurrar lätt.
Pirkko.Jag trot också på Bjoern teori..För om du har en Ande som kan vända ett varmtvärmeljus.Så kunde anden ju ha tagit i dig för att få uppmärksamhett.Eller som i Mads fall ,kan anden pilla ner o flytta en bokstav.Så vaeför inte skriva ner budskapet…
Detta är bara tankar som jag har.Inget som säger att det kan vara så..
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
#24 Okej, den var din förklaring om saken. Då är det väl onödigt att gå vidare och lägga hit flera bilder av ljustaket. Den avgör du själv om du vill se de och fundera vidare eller inte.
Pirkko,lino

#26: Ska prova om jag hittar nån stake hemma som liknar den där och experimentera lite. :) Återkommer.
Okej, gör det. Och skriv mera sedan.
Jag lägger bilden av min ljustak. Men i bilden blir det inte så tydlig med min kamera när man fotar glas. Men du ser nu i alla fall på ungefär hur den ser ut utan värmeljus på. Jag har på den brinnande värmeljus nästan varje dag. Men det inte har hänt någonting konstigt flera gånger.
Pirkko,lino

En morgon när jag vaknade tittade jag på väggen emellan två hyllplan och det lyste ett A där.
Det var halvmörkt i mitt rum med persienner nere.
Jag försökte tänka att det var något vanligt, och inte övernaturligt.
Jag tittade ner och det var borta när jag tittade upp igen.
Undrar så vad detta A stod för.
Hälsningar Pyssla
Jag har inte suttit och tänkt, utan bilden som jag fick till mig är att handduken har orsakat detta "fenomen" när du kastade den, lufttrycket och "farten" på detsamma orsakade dettta.
Mycket märkliga saker kan hända som vi tycker är helt oförklarligt.
Däremot fick jag inget om A:et vilket jag kände inte är lika viktigt. Ljuset är bra att få veta så man kan tänka på vad man ev. skulle kunna ställa till med när det gäller eld.