Rädd för döden?
Jag och pappa hittade farmor död i sin lägenhet förra veckan, och jag har sedan dess varit otroligt rädd för döden. Bara av att se henne död har fått mig inse att man inte är odödlig, att man inte lever för alltid. Det var den första döda människan jag sett. Jag har svårt att koncentrera mig och för att sova då jag hela tiden tänker att jag kanske inte vaknar igen?
Det har blivit mycket prat om farmors död nu, ibland blir det bara för mycket för mig och jag får nästan kippa efter andan och gå därifrån. Vet inte varför jag reagerar på det viset? Döden är ju en naturlig del av livet.
Jag tänker även väldigt mycket på farmor. Undrar hur hon har det? Om hon led? Vad som hände?
Någon kanske kan se om hon har det bra, och om hon har vandrat vidare till andra sidan? Jag får iallafall känslan av att hon gått över till andra sidan och att hon var klar här.
Hur hanterar man dessa känslor?
Hej
Tråkigt o höra om din situation som du själv skriver så är man dessvärre inte odödlig, oav om man inte vill det så har man inte så mycket talan om den saken. Vi föds vi vandrar och försvinner !!
Tror det har blivit för mycket prat när du har varit i närheten du har lagt på dig mer än vad du egentligen behöver, vet itne hur gammal du är men allt behöver man inte höra. Jag såg exakt dödsögonblicket när min mormor dog. Då var jag 12år gammal och det var så svårt o reflektera allting med sista andetaget. Så jag vet hur du känner dig.
Ett råd oroa dig inte så mycket att du ska dö för eller senare kommer vi alla göra det o förhoppningsvis skrynkliga o gråhåriga med ett värdigt o lyckligt liv. Har du dödsångest nu redan så betyder det att du har inte gjort allt här i livet ännu en annan anledning som säger att det är inte din tid o lämna.
För första gången får inte ja fram spec mycket när ja har gjort sånt här, antingen har hon inte riktigt gått över ännu , får en känsla att hon står mitt i emellan. Hon vakar över er och andra samtiditg håller hon på och gå över. Får en känsla att hon hade problem med sin andning får en bild om slangar osv, antar att hon har avrit inne på sjukhus förut för observation någon gång tidigare. Får värk i underarmar och leder hade hon värk?
För övrigt så får ja en känsla att hon mådde bra generellt sätt att ¨ålder har sin gång man har inte samma energi som förut. Hon tyckte om o göra sig fin , speciellt håret , nu är hon jätte nöjd med sitt hår iaf:D får en k'nsla att ni stog varandra rätt så nära o hon finns där hos dig när du e ledsen o ibland tittar hon till dig o andra. Jag tror att du har kännt av henne framförallt i vardagsrummet samt ditt rum? får en bild över att hon var smal , normal typ.
Hon ger dig o din pappa otroligt mycket värme o kärlek och säger att hon mår bra nu.
//Fia