Släktforskning
Min mamma har de senaste åren pratat mycket om att hon skulle vilja veta allt om hennes mammas riktiga mamma och pappa.
Min mormors mamma dog när hon bara var 11 månader och pappan stack. Hon blev adopterad av en farbror till henne och den familjen och har alltid räknat henne som sitt "riktiga" barn.
Hon växte alltså upp med sina kusiner som "syskon".
Nu har det kommit fram tre olika födelse datum på mormor och mammans namn vet vi och hennes syskon, men vi har inte lyckats spåra pappan.
En dag hemma hos min mamma for kortet på mormor i golvet med ett brak så glaset gick sönder. Mamma blev lite orolig, -Ska vi verkligen gå vidare, vill inte mormor eller någon annan att vi ska forska i detta.
Kan det vara så? ska vi låta det vara som det har varit. Det finns inga kvar av mormors syskon så det går lite trögt med spårningen. Det kanske är någon mening med det.
Vad tror ni?
Ska vi fortsätta eller låta det vara?
Tatsu

Hej Tatsu!
Jag kände att det var tvärtom..att ni absolut ska fortsätta & att ni fick ett "tecken" på det! OM du tycker att det är roligt & spännande så är det ju absolut värt det! Jättekul med släktforskning, även om jag själv inte är insatt..Har överlåtit detta till andra släktingar som har det brinnande intresset!
Lycka till! Kram Anna
Lite nyfiken är jag också. (kan skylla på mamma)
Har suttit nu en stund och kollat olika länkar och jag tror att jag ska hyra in mig på svar/riksarkivet där man kan betala antingen per gång eller klipp/månadskort och leta lite djupare. Det tar ganska lång tid att söka men vi har lite födelse data .
Jag har fått fram hennes adoptivpappa men hittar inte sambandet till hennes riktiga mamma. Detektivhatten på, ganska spännande om man har en massa tid över. (vilket jag inte har tyvärr)
Tatsu
Det finns faktiskt en sajt här på Fokus som heter just "släktforskning".
Gå in där vet ja - så kan du få råd och tips!
Berobe
#3 tack för tipset, det ska jag göra/TAtsu
#4 Gå in på Proveniens där hittar du släktforskarna och dom är hjälpsamma.
Lycka till.
Hittade inte släktforskare i fokus, #5 kollar imorgon där. Tack
tatsu