Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 2596 ggr
Eija
0

Spådom inför nya året...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har skrivit här förra året om detta, men hittar inte den…så jag tänkte att några nya medlemmar kanske ville höra vad som jag brukar göra för spådom under nyårsnatten….detta har följt mig sen jag var liten, för mamma o hennes syskon gjorde det varje nyår….en finsk tradition….

Men kom ihåg att ta det som en rolig grej, även om vissa saker verkar stämma ibland…..som för mig….

Ta fram 10 kaffekoppar och gör iordning dessa grejer, som skall sättas under en kaffekopp vardera…använd lite fantasi när du gör typ babyn o askpåsen så fixar det sig….bara ni vet vad det föreställer

1…Ring = giftemål eller förlovning

2…peng =  extra slantar kommer in

3…nyckel = flytt/ny bostad eller hus

4…baby = barn eller barnbarn

5… askpåsen = dödsfall

6… svart tråd = sorg

7… vit tråd = lycka o tur eller glädjebesked

8…röd tråd = kärlek

9…halmstrå = sjukdom

10…brev = viktiga dokument eller papper

Reglerna är som så, att den som skall spås, går ut och ni andra blandar kopparna, och sen lyfter den spådde en kopp…….

En del gör bara en kopp för hela året, och det är det som kommer att betyda mest under det året….

Andra, som jag….lyfter fyra ggr….ett för varje årstid…och då upprepas bara detta 4 ggr…..vi kör att var o en får lyfta var sin gång ända till alla fyra ggr har lyfts…..vi brukar göra detta efter 12-slaget när det passar……men helst under natten…..

Lycka till o ha det så bra…

Eija

xinluo
0

Vilken go puss hon ger oss Kyss puss tillbaka

Det låter som en spännande tradition Eija kram på dig

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Eija
0

Skrattande..Visst är hon go denna pussgumma/spågumma….traditionen är jättekul att utföra när man helst är många då, och vi brukar oxå ha tenn som smälts ner…i år har jag inte ens kommit ihåg att försöka skaffa det, vet inte vart man får tag på det heller, för det har inte jag gjort någon gång….har alltid fallit på en mosters lott, men i år är vi inte samlade alls….men det går ändå….Flört

kram tillbaka

Denna kommentar har tagits bort.