2009 bäst & sämst?
Det börjar väl bli dags att summera året 2009. Om du får skriva en kort lista med det bästa och det sämsta, säg max tre av varje, vad skulle hamna på din lista då och varför?
Jag börjar med det som inte var bra:
* Min rygg pajjade och jag har varit en massa sjukskriven, jättetråkigt och ont och smärtstillande som jag inte alls borde ta, men måste ha just nu
* Min ena katta fick en kull med dödfödda ungar, det var fruktansvärt vidrigt. Fyra föddes döda, en levde i 23 timmar och sen dog den och dörren mellan världarna stod öppen och jag trodde nästan att jag skulle gå med över, men där tuppade jag av och vaknade på den här sidan igen
* Ett år utan att ha hittat Han med stort H i mitt liv. Behöver väl ingen mer förklaring.
De bra sakerna är nog fler, men nu måste jag välja tre, här är de:
* Jag har skrivit en bok. Den är inte klar, men jag har fått den lektörsläst och det ser bra ut.
* Det har hänt saker andligt, jag har fått kontakt med en hjälpare som verkligen är stark och saker börjar falla på plats även om jag vet att jag har mycket kvar att jobba med, fast det är ju bara kul med sånt jobb.
* Under hösten 2005 sjöng jag flera konserter med lunginflammation, tappade rösten och trodde att jag kanske aldrig mer skulle kunna sjunga. I år kände jag kände att stämbanden hade läkt, gick till en sångpedagog för att inte ställa till med något och det har gått bra. Hon frågade om jag kunde ställa upp och sjunga en låt på hennes julkonsert och jag sa att bara hon trodde att jag var klar och hon försäkrade att det var ok nu. På genrepet var det så starkt att tårarna sprutade, men på konserten var allt bara superkul. Det här blir det mer av!
Sådär, nu vil jag höra era summeringar, tre av varje (eller mindre, men inte mer).

Hej!
Jag tycker mycket har varit bra detta år, bla hade jag solokonsert i Finland, / Ann-Mari
#1 vad kul med fler musiker, vad spelar eller sjunger du?

Hej!
Jag är frilansmusiker spelar cello sen 38 år under flera år har jag haft konserverksamhet i Estland, har även spelat med olika symfoniorkestar i Stockholm, håller just nu på och samarbetar med en pianist vi jobbar med ryssen Dmitri Shostakovich sonat för cello-piano Op 40 i D-moll, jag arbetar mycket med Johann Sebastian Bachs solosuiter för solovioloncell, / Ann-Mari
Vad kul. Bachs cellosviter är väldigt vackra, en cd med dem ligger faktiskt på bordet här framför mig just nu, för jag har nyligen lagt in den på min mp3-spelare. Själv håller jag på med rock, men jag lyssnar gärna på klassiskt, det är väldigt skönt för själen.
Dåliga saker: Ryggen har blivit mkt mkt sämre. Det negativa paranormala (demon alt demonliknande) som ställt till ett h-vete för mig och min tjej.
Borgarnas sätt att bemöta sjuka, arbetslösa, och pensionärer. Alla permiteringar. SAAB är borta.
Bra saker: snart ett nytt år.
Woozy

Hej!
Jag har spelat med flera av dom stora i Sverige bla pianisten Staffan Scheja, Jussi Björlings dotter och son, flera från Kungliga operan i Stockholm för många år sedan var jag ena halvan i Degerfors kammarduo tillsammans med pianisten Diep Axelsson, vi turnerade runt om i landet, gjorde bla Brahms och Griegs cello sonater för cello-piano, jag har också varit med i Bergslagens kammarsymfoniker jag har gått den långa vägen när det gäller utbildning bla elev till Proffessor Norrby samt även studier för solocellisten Georg Rastenberg i Kungliga Hovkapellet / Ann-Mari
3 bra saker
Jag har utvecklats på många sätt får vara friskre
Vi köpt ett nytt hem
och fått 2 marsvinsbebis flickor
3 dåliga
Vi har haft några dödsfall i år som orsakt sorg.
Jag har inte orkat ta tag i övervikten.
Jag kommer inte ur mitt stillestånd
Hej här kommer mina summeringar…
BRA:
1. Jag köpte en ny liten omplaceringshund, som har utvecklats så fint här…
2. Fick äntligen reda på vad som hände mig under operationen för snart tre år sen….
3. Min dotters operation blev hellyckad…jag gläds för hennes skull…
DÅLIGT:
1. Min bror avled i januari..
2. Min gamla omplacering avled i april på sin 10 års dag…
3. Jag fick tyvärr veta nya sjukdomar hos mig o mer mediciner….
Eija
Förändringar har hänt i början känns alla sånna som svåra att lösa. Men med nya förutsättningar och andra problem och möjligheter, så har man möjlighet att skapa sig en ny, kan hända mycket stabilare och trevligare plattform. Livet går i slingriga vägar som vi oftast inte förstår, det gäller att ta alla möjligheter i vågskålen, samt följa sin inre röst. Har detta år varit bra eller dåligt, det finns inga dåliga år bara bättre och bra år, så länge man lever, är möjligheten att göra det bättre, av det som är varit bra.

De tre bra sakerna
1, Jag har fått barnbarn
2, Varit på hennes dop nu nyligen
3, Och jag har repat mig bra efter mina operationer
Tre dåliga saker
1, Jag blev sjuk natten till Annandag jul
2, Ont i min rygg
3, Att inte älsta sonen har fått något fast jobb
Bra saker:
att jag upptäckt Abraham (kanaliserad av Esther Hicks) och börjat njuta av livet igen efter 7 års subklinisk depression
att jag hittat ett nytt hem och äntligen kunnat separera. Jippi!
att min dotter har börjat ta balettlektioner
Prövningar:
ööhhh… Jag kommer faktiskt inte på några.
Kul att så många har delat med sig. Jag tänkte att vi nu skulle ta några dagar innan årsskiftet och reflektera på ifall vi kan hjälpa någon annan, eller oss själva, och i så fall skriva ner det här i tråden, så att det som var dåligt inte följer med oss in i nästa år Vad säger ni om det?
Bad stuff:
*I Jan så fick jag ett missfall på min o sambos semester som vi så innerligt hade längtat till men semestern slutade i katastrof istället.
*En polare dog i feb i en bilolycka
*Mina föräldrar skildes sig
* Nu har ja varit sjukskriven i några månader o jobbar på halvtid o vet fortf inte varför jag är sjuk.
Bra saker:
*Jag lever ihop med en underbar kille och en vovve som jag verkligen tycker om.
*Jag ska börja plugga i Jan med företagsekonomi, så ska bli spännande.
*Jag funderar på och ta lite mer bilder.

Intressant tråd och svar från er alla. Tack!
Om jag ska sammanfatta mitt år så kan jag säga att det varit det mest fantastiska året i mitt liv! Och det på många vis:
Haft en fantastisk graviditet, fått en underbar flicka och min andliga resa har varit enorm.
Negativt tycker jag inte utan hellre Mastre´s ordaval - prövningar:
Mitt "Uppvaknande" var otroligt jobbit, allt ifrån den mörkaste avgrund till den ljusaste stjärnan, och jag satsade all energi på att få upp näsan över vattenytan och andas. Att överleva. Allt sattes på sin spets när jag vaknade ur min dvala som varat i nästan 4 år, allt. Allt ifrågasattes.
MEN den resan gör jag om igen 1000 gånger för det som den gav mig i kunskap och andlighet, i öppna sinnen, själ och hjärta, omfamningen jag fick av den mest speciella Mannen jag träffat. Att också komma på att den Mannen också verkligen var La Man, honom som jag inte viste fanns, men som min själ letat efter för evigt, att det inte var honom som jag vaknar upp hos. Prövningar av stora magnituder, att vandra vägen fram, göra sitt yttersta, att se Gud och själen i varje människa och älska honnon/henne för det, inte för deras handlingar.
Mina aningar säger mig att 2010 kommer hända MYCKET intressanta saker och mitt motto blir : Go with the flow.
#14 kan du lära mig hur man hittar "La man" så kanske jag också gör det och har nytta av den här tråden under 2010?

Jag börjar med dom tre bästa sakerna.
1 Jag fick ett barnbarn den 15 April
2 Varit på ett Barndop
3 Vår lilla flicka gifte sig. Det blev ett lyckat bröllop som vi var glada för
# 3 trågiga
1 vi miste en kusin till oss.
2 Vi miste våran kärra stora syster.
3 Min syster är inte bra, Hon fick bröst cancer,

Felicula, ja du!!!
Det receptet vill jag också ha. Somsagt jag vet vem han är men som han sa till mig då jag var villig att offra det liv jag levde för att vara med honom: det är inte min väg. Det gör ont, långt in i själen, men man vet somsagt inte framtiden.
Det som brukar hända är faktiskt att man får det man önskar sig, så man får passa sig vad man önskar!
Jag har alltid önskat mig en snäll man, med humor och stort hjärta. Han fick gärna ha en stor familj då min är väldigt liten mm mm, samt att han skulle vara en god far till mitt/mina barn som skulle komma av vår kärlek. Jag har fått allt det, och med facit i handen så…Man kommer sen på om man faktiskt hade önskat sig det man då visste, med den kunskapen. Kanske ville man inte igentligen ha det.
Man kan ju inte vilja ha, önska sig, sträva efter mm något som man inte vet existerar.
Och jag visste inte att han, La Man existerade förren jag träffade honom och hela mitt inre skrek; äntligen hemmma.
Om jag får gissa lite i "receptet" så är det just att ha sinnena öppna, att förstå att livet är gränslöst, och otroligt viktigt: att lära känna sig själv, veta vem man är, att veta vem man vill skapa (sig själv). Jag tror att inte förren då, när man landat, är jordad, hittat sig själv, då kan man känna efter vem det är man önskar att skapa tillsammans med. Att vara klar över att man inte kan begära NÅGONTING av någon, att allt man behöver i livet finns inom en själv, att det inte är någon som ska komma ifrån den andre. Att man vet vad man önskar i en relation.
Jag själv vet nu vad jag önskar mig, och ber om detta varje dag, och vet att när jag och någon La Man (det kanske finns fler än en :))) ) är mogna så hittar vi varandra
Lycka till!
Tack, får väl försöka hålla öppet, men jag tycker att jag gör det och jag stöter bara på såna som redan är upptagna, eller döda (haha, lång historia, men min lille hjälpare med änglavingarna hade kunnat vara en fin kille åt mig om han inte hade gått över). Flera av de här har med säkerhet varit såna som antingen varit bröder eller makar i tidigare liv, men som inte är ämnade att bli det den här gången. Men var är han i så fall, min man?
Jag kanske ska speca önskan i skrivna ord, så att den märks?
Först måste han ju se ut på ett sätt som gör att jag hittar honom. Men sen är det viktigaste att han ska ha samma humor som jag, för humorn är något som man bär med sig genom livet, intressen ändras, utseende är förgängligt, men kan man skratta åt samma saker så kan man skratta många år och ha det bra ihop. Och så måste han vara snäll och en djurvän. Men han måste också ha något som gör att jag känner mig stolt över att få vara hans tjej, att jag kan se honom i en vardagssituation och tänka att "wow, honom var det många som ville ha, men han är faktiskt min". Han är väldigt långt fråm militär eller jurist eller något annat som rider på paragrafer och hårdhet, snarare är han konstnärlig på något sätt eller har något yrke som är skapande i sig (designer, arkitekt, fotograf etc) eller helt enkelt en levnadskonstnär och äventyrare. Pengar är ointressant så länge man kan överleva någorlunda. Jag är inte beredd att göra en "Anna Anka", haha, men jag är beredd att ändra rätt mycket bara jag hittar honom, som att flytta (även byta land) eller byta jobb. Men jag är inte beredd att sluta ha katt eller sluta hålla på med musik, foto och skriva på egen hand.
Jaha, nu står det på Internet, så då måste det väl kunna slå in? :)
EDIT: sen skrev jag dit ett "Eller?" och så tog jag bort det, för minsta tvekan tror jag lägger hinder ivägen. Nej, fram med honom nu! Hör ni det alla hjälpare jag har!