Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2032 ggr
razina1
0

Huskurer?

Hej på er!

I helgen ska vi till Stockholm för att fira min bror som fyller år, gå på stan, äta middag m.m, men nu har min förkylning som jag haft till och från i flera veckor verkat bryta ut Rynkar på näsan Jag kurerar mig med c-vitamin brus, Kan Jang och halstabletter.. men jag tänkte kolla med er om ni har några bra huskurer för förkylning där hemma i stugorna Glad Vill verkligen inte vara sjuk i helgen…

Kram

Felicula
0

Skiva en vitlöksklyfta och lägg in en tunn skiva under läppen som en prilla. Svider som f-n och luktar som det gör men det hjälper. Byt prilla lite då och då, du känner säkert när den börjar bli "urlakad".

Eija
0

Hade samma tips nästan…..fast att ta vitlöksklyftor på en macka o äta…..

redhead82
0

Drick te gjort på enbär och enbärskvistar, satsa på c-vitaminrika frukter och drycker, ät vitlök, ha fötterna i varmt bad med enbär i, sov mycket och drick varmt te med honung i, glöm så klart inte febernedsättande vid behov ; )

Anna-H-K
0

Hej fina!

Jag brukar oxå rekommendera gamla beprövade huskurer men kan oxa rekommendera Esperitox(Hälsokosten) då man känner att förkylning är på G..Tog detta innan en utlandsresa för några år sedan & det hjälpte mig verkligen så jag var pigg & kry på semestern! Värt att testa!

Lycka till & varmaste kramen

Anna

JILE
0

Ja encinagard droppar är ju bra. De hjälper till att höja immunförsvaret.

kram och lycka till…

mayolica
0

På hälsokostbutiker finns det flera olika bra alternativ att köpa färdiga som kan lindra vid förkylning,vissa av dom har blivit godkända som naturläkemedel och  säljs även på Apoteket

En enkel huskur kan man laga av att riva färsk ingefära i kokande vatten,sen låta det stå och dra lite och sila ifrån. Man kan gärna tillsätta lite gurkmeja,lite citron och en sked honung.

Lök av olika sorter brukar oxå kunna lindra vid förkylning,prova gärna både rå färsk lök av olika slag och tillagad. Lökavkok på vanlig gul lök med honung och brukar göra gott,sätt gärna till lite citron.

Vitlök är ju gammal och välkänd som huskur den  kan du oxå använda på olika sätt,tex färskpressad i te eller vatten  eller rå.

~ mayolica ~

triobios
0

Det man ska komma ihåg är att huskurer uteslutande är symtomlindrande. Just C-vitamin (upp till 2 gram per dag) kan möjligen minska sjukdomstiden, men då handlar det om mindre än 10% (7-8% har jag för mig). Det är också viktigt att notera att det handlar om när man redan är sjuk, inget tyder på att risken för att bli sjuk minskar med intag av C-vitamin. Förutom hos mycket stressade personer i mycket kalla och våta klimat, exempelvis soldater.

Vitlök, lök, ingefära etc. kan mycket väl lindra symtomen men de har ingen effekt på sjukdomsförloppet. Detsamma gäller det man kan köpa på hälsokostaffärer och apotek. Echinacea var med i en studie vid ett universitet i Connecticut som visade positiva resultat för ett par år sedan, men den har fått kritik för att den försökte ta olika provsvar och jämföra, något som inte går att göra. Också där var det i förebyggande syfte. Senare, dubbelblinda studier, har inte funnit något samband mellan förkylning och intag.

En förkylning försvinner på 7 dagar och det tar en vecka om man behandlar den.

razina1
0

Oj vad mycket bra tips!! Ska kika lite närmare på dem, tack allihopa Kyss

razina1
0

#7, Jo, så är det nog, men det finns ju diverse knep och kurer som lindrar symtomen, så man ialla fall känner sig lite piggare!

liwa
0

Har ett superbra tips men det är bara om du kan tänka dig att ta en snaps.

Blanda i vitlöksklyftor i en flaska 70% sprit och blanda ut med lite vatten. Ta sen bara en liten snaps morgon, lunch, och middag.Skrattande

majlar
0

Jag har provat Sinova, köpt på hälsokost och finns även på apoteket.

Oslagbart, jag har motat förkylning flera gånger och det funkar verkligen.

Annars är ju vitlök hackad och i varmt vatten med socker bra  också.

Krya på dig så du får en trevlig helg i Stockholm

triobios
0

Helt klart så finns det huskurer som är rejält symtomlindrande, flera har tagits upp i tråden redan.

Och det är bra att minska symtomen eftersom man då känner sig piggare.

razina1
0

#10, Nja, snaps vill jag nog inte ta, men tack ändå Flört

#11, Tack tack Glad

Nu har jag tagit mig en macka med två hackade vitlöksklyftor, ingefära och gurkmeja på. Trodde det skulle smaka blä men det var faktiskt riktigt gott! :D

Jane-Lyzell
0

Det viktigaste är hur du tänker - se dig själv som fullt frisk!!!!

Inte gå och oroadig för att bli sjuk - för då drar du det till dig - tänk friskt!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

mayolica
0

Sinova är mycket effektiv om man har problem med bihålorna. 

Många upplever en mycket god effekt av huskurer och förkylningspreparat från hälsokost och apoteket. Jag tror oxå på att man kan komma långt med tankarna oxå.

~ mayolica ~

triobios
0

Givetvis, placebo är en mycket kraftig effekt.

mayolica
0

#15 Så sant effekten av placebo sägs kunna vara så stark att den kan rädda liv.

Men jag syftar inte riktigt på det nu,jag tror att healing huskurer näturläkemedel kosttillskott mm har egen effekt.  Jag tycker att var och en kan få prova själva och bilda sej en egen uppfattning om saken.

~ mayolica ~

triobios
0

Det tror inte jag. Och jag tycker inte alls att man bör bilda sig en egen uppfattning om den strider mot de vetenskapliga bevis vi känner till, det är irrationellt.

Varför inte bara acceptera att det förmodligen är placebo? Vissa naturmedel har haft visad effekt, andra har visat sig verkningslösa. De som hade effekt blev läkemedel och de andra, ja var de nu hamnade.

Angående något vi hade uppe för ett tag sedan:

Vitlök innehåller ett antibakteriellt ämne och det kan mycket väl ha en viss effekt vid öroninflammation (i hörselgången), här vet vi att ämnet har effekt dock är vi är inte säkra på att vitlöken i sig har effekt, det måste isåfall testas men man har i varje fall en gångbar hypotes.

Vid kostillskott så hävdar man ofta att det "kan stärka immunförsvaret", tittar man på ingredienserna så är det vanligen helt vanliga saker som man får i sig i maten, lite mer exotiska saker som kanske har effekt mot något (inte säkert dock) och vitaminer. Det vi vet om människokroppen idag säger att det inte är rimligt att det ska hjälpa immunförsvaret, i varje fall inte mer än en balanserad kost. Dock vet vi att placebo kan göra mycket.

Är det då mer sannolikt att det är placebo eller att det faktiskt har verkan? Om vi antar att man känner av effekt då.

razina1
0

Hej på er.

Här är jag fortfarande förkyld, och idag var jag till läkaren för att jag fått väldigt ont i örat, och det var inflammation i hörselgången. Fortsätter kurera mig med vitlök m.m, men nåt rännande i affärer i Stockholm kommer det ju tyvärr inte bli.. Rynkar på näsan

powderpuff
0

Jag brukar äta homeopat piller Echinacea angustifolia lite periodvis och jag har inte varit förkyld på jag vet inte när.

Jag höll uppe ett länger tag och det tog ca 3 år innan jag blev förkyld.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Ljusta
0

En sak som faktiskt fungerar väldigt bra på mig.. Så fort man får ont i halsen i början av en förkylning så gurglar man sig med listerin någon/några gånger varje dag. Brukar bli av med halsontet på en dag. Men det är ju som sagt bara förebyggande, det hjälper nog inte om man redan har blivit riktigt förkyld.

Ljustadalens kaningård

Talisker
0

Echianea brustabletter brukar jag ta, ett recept på huskur är att blanda honung, vitlök o ingefära i hett vatten o låta det dra en stund sen tvingar man i sig det för det är inte direkt välsmakande.

Whisky o varmt bad kan tillfälligt lindra o även febernedsättande även om man inte har feber

OmShanti
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag rekommenderar varmt och kallt. Kanske låter lite brutalt men för mig och många är detta kanon: för att hålla sig frisk och när något inte riktigt vill bryta ut utan bara är halvkrasslig så blir det antingen bättre eller så kommer det bryta utt:
Duscha eller bada varmt (basta ev.), bli riktigt varm, sen avkylning utomhus, i snödriva (!), kall dusch mm. Så är du inte så gå med i vinterbadarnas klubb Tungan ute
Lycka till!

redhead82
0

Har man dock feber med förkylningen bör man inte köra med varmt-kallt metoden! Detta är ganska ansträngande för kroppen och kan göra att man blir värre vid feber…rekommenderad givetvis inte heller vid svagt hjärta : ) annars är varmt-kallt metoden ganska bra, sätter i gång blodcikulationen i kroppen!

OmShanti
0

#24, nej det är ju klart :) Tack för dina ord.
Men just när något inte vill bryta ut, då har jag haft nytta av denna metod. Men sen ibland så hjälper inget tyvärr.
För 3 år sedan hade jag något skit i kroppen i 10veckor! Jag mådde kanon på morgonen men ju senare på dagen det led desto sämre blev jag och feber till kvällen. Min sambo hade det tillochmed längre :( Vi provade allt och inget hjälpte. Tillslut gav det med sig.
Förstår inte vad det kan vara och just när det är så långdraget. Sliter enormt på kroppen.
Men hitills iår så inget!

redhead82
0

#25 själv är jag för feg för att vinterbada…mina föräldrar håller dock på med detta och älskar det! den gamla välbeprövade metoden att duscha kallt-varmt funkar ju också bra…stärkande för kropp och själ…

[marion69]
0

blanda smör med färskriven vitlök och bre på knäckebröd.

Även färskriven ingefära i teet är bra!