Hålla tal om spöken
Nästa vecka så ska jag hålla ett tal i skolan, ett tre minuters tal som ingår i svenska målen.
Jag tänkte hålla ett tal om spöken för jag är verkligen intresserad av dom..
Nu undrar jag om jag kan få eran hjälp.
Har ni några tips som ni skulle vilja höra eller tycka var intressant att lyssna på om ni satt och lyssnade på någon som höll ett tal om spöken? :)
Som skeptiker skulle jag vilja höra en introduktion. Det vill säga vad är spöken, finns det olika spöken och så vidare. Jag antar att publiken inte är införstådd med spöken på mer än ett allmänt sätt.
P.S. Det heter svenskamålen eller egentligen målen i svenska och "er hjälp". Nu brukar jag inte anmärka på stavning och grammatik men eftersom ämnet är svenska så gör jag det ändå. Hoppas att det går bra för dig, kommer själv ihåg det där.

Oj vad svårt med tanke på att det är ett ämne som faller lite utanför mångas ramar. I svenska sa du. Andlighet kan man ju prata väldigt mycket om… om intresse finns. Nära anhörigas bortgång, om man känt av energier m.m. Ofta när man öppnar sig så får man ju ett positivt gensvar, kör på bara… de kommer säkert bli intressant för alla är väl ändå lite intresserad av de man inte ser
Lycka till!
#1 Okej tack. :) jag har börjat, och skrivit vad det finns för olika spöken och vad dom kan göra för olika saker, hur man kan se dom osv.. ;)
hahaha, jaja
Tack!
#2 Ja, precis om intresse finns. Men tror nog alla är intresserad av det övernaturliga innerst inne ;) eller så vill man ju att dom ska bli det när dom lyssnar sen..
Tack!
Lyssna till dig själv, vad är det du vill förmedla, lägg fram det. Jag tror det kommer bli en succe 
Hej
intressant att du ska hålla föredrag om spöken. på 3 minuter tala om vad är spöken, vad består de utav fakta om spöken plus lite veteskapligt om spöken .Var finns de och hur tar man bort onödiga spöken och vad är spök timmen, vid funderingar och hjälp maila mej hör gärna utav dej// Kethy
hmmm…bara 3 minuter. En snabb förklaring på olika typer av spöken/spökerier och sen att du förklarar att det inte är töntigt att tro på det
Vi troende behöver bli fler!!!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Skippa det "vetenskapliga", för allas skull. Det finns inga vetenskapliga bevis för en andevärld och att dra upp pseudovetenskap blir bara dumt.
Jag har jobbat som proffessionell talare i massor av år. Det som är viktigt är att ha en bra ineldning som fångar publiken, tänk på hur de gör med spännande folmer, det är nästan alltid någon action i början och sen blir det lugnare och mer förklarande. Sen slutar det ju oftast också med "den stora slutscenen". En sån måste du också ha, lämna dem på ett sånt sätt att de vill veta mer.
Att tala i enbart tre minuter om spöken är för stort. Hitta en avgränsning som du själv gillar, förslag: Den svenska gårdstomten (kanske passar bra såhär till jul med tomtar, trots att den inte hade med julen att göra), Hemsökta hus på din hemort, Hur man sett på spökerier i olika århundraden… Det finns många olika varianter och du hittar säkert din.
Innan du ska tala, ställ dig framför en spegel och framför ditt tal hög. Tänk på hur du står och hur du håller armarna. Att stå alldeles stel är inte kul, men du ska inte heller veva runt med båda armarna hela tiden. Att däremot då och då göra en gest är bra. Om du har med något läskigt kan du ta ett steg mot publiken och stampa till, så att de vaknar och blir lite skrämda (förhoppningsvis :) ). Tänk på att _inte_ stå och leka med en penna eller ha händerna i fickorna eller något sånt, då retar sig folk bara på det och lyssnar inte på dig. Titta dem i ögonen, inte för länge, men möt deras blickar en kort stund och när du inte ser på någon speciell, titta strax över huvudet på de som sitter längst bak, så att du inte står och tittar ner.
Varför skriver jag så mycket om hur du ska stå? Jo, för dels blir du tryggare och kommer att prata bättre om du är bekväm med att stå inför publiken och dels är det faktiskt så mycket som 25% av hela framträdandet.
Lycka till!
PS Om du undrar något mer om att tala inför publik, dra ett pm till mig så ska jag försöka svara.
Tack alla för kanon svar!
#8 Kanon, tack för tipsen, kommer ta åt mig mycket åt det du skrev. :) Tack!!