Julen
Hej alla hjärtan!
Jag tänker mycket runt Julen..Då vi alla ska uppleva glädje, mat, värme, gemenskap & Kärlek!
Mina tankar går också till de människor som inte har något tak över huvudet, ingen mat, ingen anhörig..Barn som lever i tunga förhållanden!
Jag funderar på en insamling & skulle ni kunna tänka er att vara med? Om vi skulle bidra med 20 kr/pers för att sedan skänka till Röda Korset, Rädda barnen, Bris eller något härbärge?
Förslag?
Jag kan hålla i detta & lägga ut redovisning osv till er men vill veta hur många som kan tänkas vilja vara med?
Alla kan vi dra vårt strå till stacken..!
En tanke bara..

Såklart jag är med på denna underbara idé Anna. Det skulle ju kännas bra ihjärtat att kunna ge detta till jul.
Kram Jile

#1 Ja, jag känner också så! Kan man göra något så känns det så bra att kunna bidra med detta till behövande..Det finns utanför dörren, ständigt, varje dag…även om vi inte alltid ser det! Alla människor som har samma rättighet som oss alla men som inte haft samma möjligheter eller som hamnat snett på vägen! Hoppas vi tillsammans kan göra detta!
Kram
Bra initiativ!
Jag brukar ge i alla möjliga insamlingsbössor året runt. Skänka matpaket osv. Visst är det bra med extra till julen men det behövs hela året!
Så klart är jag med på detta underbara intiativ. Har tänkt många gånger tänk om vi alla bjöd hem någon som behöver det under jul eller annars men det stannar vid tanken men detta ställer jag upp på! 
Kram Indiania
" Var nära naturen - var när dig själv "
Självklart vill jag också vara med…tänker mycket på detta…
Kram från Sisa

Jättebra! Vet att ni är så många varma själar här…så bara vi har denna tråd öppen den här veckan, fram till söndag den 29 november så ser vi hur många som vill vara med! Därefter kan jag lägga ut info om betalning osv…så kan vi väl komma överrens om vart vi ska lämna vår Julgåva till behövande!? Finns många hjälporganisationer som behöver oss!
Kram
Tack Anna, låter jättebra. Så glad att Du tog detta initiativ!
Kram till Dej…
Hej Anna
Jag är också med :)

Underbart..!
Jag vill också vara med och hjälpa !

Självklart vill jag vara med! 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Härligt tjejer & killar, unga som gamla..Många bäckar små…
Ni är fantastiska allihopa..! Spännande att se hur mycket vi får ihop till detta!
Kram på er alla ljusbärare 

Självklart är jag oxå med! 
Ja tänk vilken fin tanke o idé du kom med Anna…..
Kan ju berätta att jag har en lillebror som avled i början av året av en hjärtinfarkt, han var uteliggar under hela sitt liv, och jag o min släkt skänkte pengar till just en förening som tar hand om uteliggare i Sthlm, istället för blommor till begravningen……..Han levde sista åren av sitt liv i Nyköping, men hade i början av sitt liv varit i många år i Sthlm, och varit just till denna ställe o fått lite mat….
Detta är inte någon kristen samfund, för sådan finns det oxå ….men jag och min mamma ville inte det….(mycket dåliga vibbar o erfarenheter från dom, därav valet för okristiligt samfund)
Tyvärr så hamna han utanför systemet, sen han blev 18 år, innan dess så blev han omhändetagen av olika fosterhem, på grund av sin sjukdom….(först nu innan han dog 51 år gammal, fick han utrett att han hade ADHD och någon form av DAMP, och hade börjat få medicinering….Så nog finns det mycket livsöden där ute som är orsak till dessa hemlösa…..
Min bror fick till slut en sjukpension, när han hade fyllt 40 år….men innan dess så levde han på det som han hitta i papperskorgar och panta, och storkök där dom blev utspisade…..sen var han ett geni i att spela gitarr….allt på gehör….så han brukade sitta på T-banan i Sthlm o spela för småslantar….
Han var ju med i en dokumentär på tv med, där det handla om hur sequritas vakterna brukade övervåld mot dessa hemlösa….En av hans vänner blev ju dödad av vakterna, när han o min bror blev släpade till ett rum som dom har där i Tunnelbanan…och på den filmen så är det bla annat den killes begravning, och där min bror är en av de som spelar musiken…den är så tragisk, denna film….
Så nog vet jag allt hur det kumde vara för dessa krakar, min mamma samla ihop oss syskon alltid till jul om det gick , så julen bruka min bror komma, men då var han sliten…..mamma hade alltid en uppsättning kläder och jag brukar få klippa hans hår ibland….inte alltid…..så efter bad o klippning så blev han en riktigt stilig kille….
Jag har adressen till hemsidan och även pg numret om intresse finns…
Hoppas nu att detta inte tas som reklam, för det vill jag inte…annars så får det tas bort…helt ok för mig…
Så återigen så vill jag säga dig Anna att jag är gärna med o skänker en slant….
Min kära bror på bilden….
Kram/Eija

Jag är gärna med,det finns så många som har det svårt.
Mycket fint initiativ av Anna.

#14 Tack Kära Eija för att du delade med dig av detta, jag blev rörd & jag har sett flera dokumentärer om människor som lever på gatan, som uteliggare! Jag beklagar sorgen efter din bror, vilket tungt liv men med en styrka i det hela ändå!
Jag vill hjärtans gärna att vi skänker till detta ställe som du skriver om, om ni andra samtycker?? Det skulle kännas mycket bra & även för dig Kära Eija som haft detta så nära..! Du kan väl lägga ut adressen eller om du pm:ar..(pg osv)Men det kan ju vara bra för alla andra att se eller kanske få läsa vart vi skänker gåvan!
Jag beundrar er alla & jag visste att intresse fanns hos er till detta..!
Varm kram från mig!

#14 Jag blir så rörd när jag läser din berättelse om din bror. Jag har sett dokumentären du skriver om och läst boken "Hemlös".
Självklart skänker jag en tjuga!
Tack Anna för ett bra initiativ.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

#14 om det skulle gå till det stället så ställer jag upp med insamling, då vet man att pengarna hamnar till rätt ändamål. Tack för att du berättar här om din bror Eija! Jag har en morbror som gick över till andra sidan som levde ungefär som din bror och jag har sen jag var barn sett en hel del av hans trasiga liv och varit så ledsen och berörd, så mitt hjärta finns för dom hemlösa och utsatta i samhället. Jag känner även en kille som varit missbrukare i flera år som nu har fått diagnosen ADHD bl.a. så visst är det tragiskt att dom inte har fått fram sånt tidigare så hjälpen kunnat sättas in tidigt. Igår tände jag ljus för min morbror och tänkte tillbaka på hans liv och det sätt han dog på. Han dog sittandes i en busskur :(
Kramar
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Här är en länk till en hemsida.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

#19 Tack hjärtat 
jag är självklart med och skänker en slant till de hemlösa.

Jag vet inte om det är samma hemsida som Eija tänker på, vi får se!
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Underbart initiativ Anna, jag ställer gärna upp och ger en slant till de hemlösa.
Eija, jag blev rörd av din berättelse. Så fin bild på din bror. Ja tänk vilka vägar livet kan gå.
Kram på er alla
#14 Tack för din berättelse om din bror Eija, jag blev så berörd.Han var fin din bror. Såg TV program om de hemlösa nyligen och blev tagen av vilken styrka de hade,DEt är sorgligt när inte samhället finns till för alla.
Det känns bra om pengarna går till de hemlösa!
Kram Indiania
Ja det är för sorligt detta Eija och Elisabeth ,som era nära anhöriga fått vara med om.
Tycker detta vore en utmärkt ide att ge pengar dit som Eija sa.
Kram Jile
#18 Förlåt Elisabeth, naturligtvis känner jag för din morbror också!
Kram till dig

#18 Så tragiskt. Sen jag läste boken "Hemlös" och sett dokumentären om deras kamp i livet har de ett rum i mitt hjärta.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Jag beklagar dig oxå Elisabeth, vi vet hur det är och många med oss, när det berör ens anhörig…..många kanske säger att, varför inte vi kunde hjälpa honom med boendet….men det är inte så enkelt alla gånger, för oftast så finns det en missbruk med där, och då är det verkligen mycket slitsamt…..och ofta så vill dom inte heller ….dom vill ha eget….
Så det man kunde hjälpa till med var ju gåvor o kläder….plus att vi bodde inte nästgårds precis heller….
Jag tackar ur djupet av mitt hjärta för era kondolenser…..och jag säter in organisationens postgironummer som jag o min familj skänkte pengar till….
Men det finns säkert fler ställen runt om i Sverige….tyvärr hade dom inte det där i Nyköping som han levde sina sista år, han hade en plats på ett härbärge iallafall, och jag förstår inte varför det inte fanns någon som visste något om denna org…..jag bad dom att ta reda på det där, då jag leta…men fick inge napp, så därför så hitta jag denna istället, där jag visste att han hade hållit till i sin ungdom mycket…..och det fanns några äldre där som kände igen honom…för tyvärr så blir dom inte så gamla, de flesta i hans ålder där borta finns ju inte längre hos oss…..
Här kommer namn o pg…
Nygemenskap PG: 90 05 33-1
Hemsidan:
PS: Har återputtat min dikt till min bror, så att ni kan läsa den som inte har gjort det förut DS.
Kram/Eija

Eija…nu ska jag läsa hemsidan. För min del så hoppas jag att vi väljer att skänka pengarna till "nygemenskap"
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Tack för det Xinluo….jag såg nu oxå att dom har gått ihop några organisationer och fixar med julmat o sådant….va härligt….
Kram
Eija

O JA..Känns SÅ rätt om vi gör det! Ska vi klubba för det? Tråden kan få vara kvar till "bryttiden söndag den 29e!
Tack ännu en gång Eija 
Självklart är jag med!
Beklagar Era kära som fick ett sånt tufft liv. Men något gott har det trots allt fört med sig. Uppmärksamhet på olycksbröder-systrar som vi tillsammans kan hjälpa till en trevligare jul! Så dom levde inte förgäves får Ni trösta Er med!
Kramisar/ Stormvind
Jag har missat den här tråden innan för jag tänkte det handlade om julens firande, mat,klappar,pynt etc.

Jag röstar ja till Nygemenskap
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo

Känner med er i era berättelser om era nära anhöriga som haft och har ett tufft liv där ute.
Så jag sänder gärna en slant till Nygemenskap. Tack för du satte in pg nr Eija.

Min starka känsla är att vi skänker pengarna till ny gemenskap! Känns så innerligt bra ända in i hjärteroten!
Kram på er alla fina själar!
Anna
O…va glad jag blir, att jag kunde bidra med detta….tackar alla er via dessa människors vägnar, och självklart kommer det ett stort tack från min lillebror Allan "Sladden"….
….undras om inte han har varit med o styrt upp denna tråd…..har en känsla bara….satt nyss o sjöng hans sång…"dikten som jag skrev"…har satt melodi på den i mitt huvud….kan inga noter och ingen sångröst….men vaddå!..bara mina hundar hör och Allan då förståss….men han har hört mig yla förut till hans gitarrspel….så inge nytt…..
kram till er alla och återigen så känns det så bra att ha fått vara med om ett kanonbra inslag till julen för dessa människor..
Eija
Hej, säg till när vi ska skicka in pengarna, detta låter ju jättebra. Eller kan vi börja nu redan?
Jag ser dig framför mig Eija när du sjunger din sång….härligt och hundarna runt dig :-)
Kram Jile
Självklart är jag också med och skänker en slant. Har upplevt en del och är uppväxt i svåra förhållanden. Det känns hårt att läsa om hur svårt många har det, det gör ont i hjärtat.
Kram till dig Eija som vågar se det fina i det svåra och delar med dig av det till oss.
Kram Marianne

Ska var och en sätta in eller ska vi sätta in till dig Anna H-K och så gör du en större insättning från ÖN?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Hejsan igen!
Jag vill lägga till här att när jag varit inne på "Nygemenskaps hemsida"…så såg jag att det fanns ett annat Pg nummer för enbart julmat o klappar åt de hemlösa….så det kan ju vara idé kanske o eventuellt ringa upp dom o fråga……
Vad tycker ni, jag tyckte att det nummret var så kort, så jag blev lite osäker om hela var utskriven…
, man vill ju vara säker på att pengarna kommer rätt…..så jag kan åta mig det uppdraget om ni vill så att det blir rätt pg nummer……det andra numret som jag skrev in, är ju som gåva överlag…..
#39…..och sen var det ju en bra fråga som du ställde med "hoppfull"…..så jag tar gärna emot detta oxå från dig Anna, så jag vet vad jag kan säga när jag ringer isåfall…..skicka gärna ett PM om du vill hellre det….inte mig emot…
kram/Eija

God morgon goa Eija..Självklart, jag är jätteglad om du vill kolla upp & hålla i detta..! Fantastiskt att du vill göra det & bara jättettack från mig 

#39 För mig spelar det ingen roll alls hur vi gör för pengarna kommer ju in i vilket fall! Nu ska ju eija kolla post/bankgiro & ringa så det blir ju toppenbra 

Tycker det är jättebra att tänka på andra nu i juletider - och även i andra tider för den delen. Men kan ändå inte låta bli att undra lite. Hur mycket är 20 kr? Själv skulle jag kunna tappa en 20-lapp utan att ens märka det. Och då är jag inte på något sätt rik. (Är ensamstående student med tre barn.)
Det är ju ingen konst att vara generös när det man ger bort inte ens märks i plånboken. Att sedan berömma varandra för det fina initiativet - blir inte den verkliga poängen att döva sitt samvete, att själv få må bra? "Vad goda vi är - vi tänker inte bara på oss själva."
Om man verkligen vill vara generös så skänker man det man själv tycker är rimligt direkt till någon organisation. Varför besvära sig med en insamling för småpengar? Och vad som är rimligt - ja, det beror väl på hur generös man verkligen är.
Men visst - 20 kr är ju bättre än ingenting. Tror jag…
(Ursäkta att jag är negativ men detta är ett sånt typexempel på de rikas "generositet". Vi kan hjälpa vår nästa - men det får inte kosta.)
"Every point of view is a view from a point."
Nu tror jag nog att många av oss tänkt att "pytta" i mer än 20:-.
Det är många som har det tufft idag så en tjuga kan vara nog så mycket att ge.
Sen vet Du nog inte vad vi lite till mans gör i vardagen för vår nästa. Rika generösa, om så vore
Trevlig helg/Stormvind

# 45 kan bara hålla med dig. Många bäckar små……
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
# Tanken som räknas
Hihihi

Ok, det var ett grinigt inlägg jag gjorde. Onödigt faktiskt.

#48 så kan det bli ibland Men jag förstår hur du tänkte.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
# 48 Ja fatta oxå va du mena,
typ varför lägga 20 kr om man vill hjälpa! du kände att de inte kändes tillräckligt!
Grinit inlägg va de ju inte,de va ju en åsikt och tanke bara

Vad snälla ni är. Jag har skämts hela dagen för det jag skrev. (Förlåt Anna) Förmodligen var det mina egna gamla snåljåpsfasoner jag fick syn på och inte ville se.
Men jag har tänkt mycket på sånt de sista åren. Vad är det att vara generös? Är det när min gåva är av stort värde för mig? Eller är det när min gåva är av stort värde för den som mottar?
Jag menar - när jag ger 20 kr till ett barn i Afrika någonstans - och det räcker till en hel massa saker i en månad - är jag mer generös då än när jag ger en 20-lapp till en hemlös - som inte ens räcker till en måltid? Är jag mer generös om jag är miljonär och skänker 1000 kr än om jag är ett barn som skänker hela min veckopeng på 30 kr?
Hur som helst - själva initiativet är ju jättebra. Om Anna inte hade kommit på idén så hade ju just denna insamling inte blivit av. Oavsett vad folk gör i övrigt så blir ju denna insamling ytterligare bidrag - och det kan ju inte bli fel.
Hej Anna kom in först nu här på natten och kika….har varit upptagen med annat hela dagen idag och kvällen….men nu skall jag ta tag i detta o ringa dom så vi vet nummret säkert, så det är bara o välja i vilken pott vi skänker pengar…..och var o en får väl bestämma själv hur mycket dom vill ge tycker jag……allt är till nytta o tas tacksamt emot….
Och om någon bor där i Sthlm, kan ju rensa på vinden eller källaren och skänka skor o kläder till dom…..allt har ett värde….
Jag skriver här så fort jag vet….
Kram
Eija

Jag har inte varit in på denna tråden på ett tag och läst era inlägg. Men jag har sänt mitt bidrag redan till Nygemenskap. Jag satte på det långa nr, för som Eija skrev här så tyckte jag det andra verkade lite kort. Men jag skrev som julgåva på min insättning, så det blir nog rätt ändå.
Fint att denna tråden kom upp. Känns rätt i hjärtetrakten att göra detta.

#51 Helt Ok för mig..Du har ju ändå din fina förmåga kvar, eller hur 
#52 Gulliga Eija, det kan bara bli bättre! Jag ser att Britt-Marie betalat in direkt på deras konto så vi kan väl fortsätta..
Skulle vara trevligt att få veta hur mycket som kom in sedan..Det är ju bara lite papperslappar..men ändå..Ack så viktiga, ännu..
#53 Du har ett hjärta av guld