Ang 2012
Har hört en massa om år 2012, och att de finns de som spår jordens undergång då. Vad anser ni om detta?

Ang 2012
Jordens undergång behöver ju inte betyda armageddon, meteorregn eller asteroidkrascher.
Men jag tror att någonting övervälvande kommer att ske med början vid den tiden. Ingenting som gör att jag tänker köpa konserver och gräva ner mig, men nog tror jag att vi kommer att få öppna våra ögon för nåt vi inte trodde fanns.
? SEV ?
Jag säger som så!!
-Den som lever får se..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Det kan ju ses som världens undergång för alla de som har makten i världen, om dom plötsligt skulle tappa den.
Som chik sa.
Qui vivra verra (latinskt citat att (Den som lever får se))
? SEV ?
ja håller med chik. Det vi inte vet har vi inte ont av. Om det är meningen att jag skall gå vidare så är det så. Det jag önskar är att alla skall må väl ingen bli rädd sen när det sker det har vi ingen aningen om. Det kanske är i min livstid eller många hundra tusen år framåt. Det sker om det är meningen
Var rädda om varandra
# 0 Har fått hört att de kommer bli förändringar här 2012 de va allt ja fick veta,men inte på undergång,utan förändring ja jag vet inte,men intressant!
Spännande
Tack för era svar. Ja den som lever får se. Puttar lite till….

En förändring kommer att ske.Vi kommer nog inte att märka den på kiockslaget.En ny era kommer,Kanske ett svar som vi alldrig trodde var möjligt.
Sökaren.
Nej, 2012 kommer nog inte bli ett speciellt år där vare sig jorden eller mänskligheten kommer att gå under, utan det kommer nog bli det vanliga, krig, svält och förtryck. Precis som förut.
Det kommer ju ursprungligen från ett par killar som trodde att Mayakalendern tog slut och att Maya därför förutspådde ett slut på världen. De knarkade rätt ordentligt, och så hade de fel. Det är ett byte av cykel i kalendern, inget annat.
Pole shift är ett annat förslag, där jordens landmassor flyttar sig. Avfärdat från vetenskapligt håll, man tror däremot att det kan påverkas över längre tid.
Att planeter och galaxer skulle stå på ett visst sätt som ska vara farlig är ett annat förslag, något som vi vet är fel eftersom vi kan studera saker som planeters banor.
En annan planet som ska krocka in i jorden är en populär historia, men vi vet återigen att det inte är sant eftersom vi kan se att ingen planet är på väg. Det skulle synas ganska bra.
Maya förespådde helt enkelt ingenting speciellt för 2012 även om det sprids som en löpeld med bland annat inlägg på forum.
Det finns spådomar för en jäkla massa år bland annat:
1533
1572
1736
1814
1843
1874
1953
1975
2000!!!
2006
Ja, som ni ser, det gick "sådär" bra för de som förutspådde jordens undergång. Listan kan göras längre och det finns nog mycket få år som klarat sig från profetior. Jehovas Vittnen har förutspått att jorden ska gå under nästan varje år de senaste 200 åren.

Vad förvånad du skulle bli om det hände något.
Sökaren.
Inte direkt. Skulle du bli förvånad om det inte hände något som kan tyda på "en ny era"?
Profetior fungerar på en mycket enkel teknik: Var ospecifik. På det sättet kan du alltid hävda att det var det som hände var det du menade.
Jag kan göra en profetia nu direkt:
Under år 2010 kommer något att hända som kommer att påverka vår syn på universum för alltid.
Det där är en profetia som jag skulle bli förvånad om den inte uppfylldes eftersom det finns så otroligt mycket som kan påverka den. Om en ny stjärna upptäcks så kommer profetian att stämma, om vi uppfinner ett nytt bränsle kommer den att uppfyllas och så vidare ad infinitum.
En annan teknik som är populär är att man kastar ut så mycket skit att något av det rent statistiskt kommer att uppfyllas. Denna teknik används också av en del medium, det kommer alltid att finnas något som stämmer och då är det lätt att glömma av det som inte stämde även om det som inte stämde var i klar majoritet.
Nostradamus var en skojare av rang, han slängde ur sig massor av profetior och bara om man tolkar honom i den vidaste av meningar så stämmer några stycken. En lista på hans mest populära profetior och varför det inte stämmer:
http://listverse.com/2007/09/14/top-10-prophecies-of-nostradamus-debunked/
Man ska också komma ihåg att Nostradamus profetior inte pekade på datum (iaf i de allra flesta fall) eller ens år och med sådana ingångsvärden är det inte alls svårt att hitta något som passar.
Man kan ju givetvis alltid hitta folk som tror på profetior, men å andra sidan finns det de som inte "tror" på evolutionen och jordens ålder så det säger ju ingenting.

Man kan nästan tro att du är en dåld Nostradamus.Så mycket som du kan så.Det finns en del mäniskor som bara tror på fakta,det spelar ingen roll vad man säger.Det tråkiga med dom är att deras värld är så liten att dom snart inte får plats.Trisst men sant.
Sökaren.
Ja, jag kan en hel del. Däremot är jag fullständigt okunnig om mycket annat, tyvärr, men det går framåt i alla fall och inte bakåt. Det finns helt enkelt inget jag inte skulle vilja kunna eller veta.
Min värld är långt ifrån liten, om några timmar kommer stjärnhimlen att vara klart synlig (fast kanske inte eftersom vädret är lite dåligt för det) och jag kan se stjärnor som jag vet saker om. Imorgon kan jag vakna och inse att det är ytterligare en dag som jag kan lära mig något nytt på. Min värld, baserad på fakta, blir inte mindre och mindre, den växer exponentiellt för varje år som går.
En värld baserad på tro är inget för mig, jag bryr mig inte om andra har det men kommer man med felaktiga påståenden så kommer jag att bemöta dem. Alltid med respekt, alltid utifrån min egen kunskap.
Men visst, fortsätt gärna att förolämpa mig för att jag baserar mina uttalanden och åsikter på fakta och vetenskap istället för en bristfällig intuition. Det gör mig inget, det har jag fått höra hela livet. "Du ska inte tro att du är bättre för att du kan prestera bevis för det du säger", "Du får väl ändå respektera andras tro och inte ifrågasätta den!" och så vidare, åtskilliga gånger under min uppväxt och än idag.
Jag är en smart, tänkande, analyserande och logisk människa, precis som alla andra. Detta tack vare mina förfäder som var de absolut bästa i sitt slag, de stod emot alla de svårigheter de mötte, tillräckligt länge för att föröka sig. Finner man inte glädje i det vet jag inte vad som krävs för att hitta den.
# 12 Nej jag förolämpar dig inte det minsta. Tvärtom så får du mig att känna mig lite lugnare.
Nä det är nog som du säger. Man får ta det där med en nypa salt. Efter det du skrev så skulle jorden ha gått under ett antal gånger redan. Det kan ju vara som SEViking skrev att det är ngt annat som händer det året. Ja som du själv skrev nya saker händer ju hela tiden. Nya upptäckter och händelser.
# 12 bra skrivit tycker jag

Mycket bra skrivet!
Sökaren.
Tackar.
Jag har inte läst era trådar, men jag ser absolut ingen anledning att skrämma upp sig. Uppskrämda blir vi tillräckligt i vår vardag varje gång vi ser nyheterna på TV.
Jag vet inte, men jag tror att detta har med energihöjningen att göra. Den 21 december är det ju vintersolstånd som varar i tre dagar. Här tror jag att den nya eran börjar. Att människor blir mer andliga och medvetna i sitt leverne och att materialismen förlorar.
Jag är inte så bevandrad i astrologin men jag tror att planeten går in i en ny astrologisk tid. Det finns ju en astrologisajt för den som vill fråga 

#18 Samma här, har inte läst alla inlägg & trådar men jag har samma uppfattning som dig..Den som lever får se..& jag vet att ingen tjänar på eller mår bra av att oroa sig för sånt man inte kanske ens kan påverka 

# 18 Intressant,vadå energi höjning?vad menas med det?
vd heter astrologi sajten du nämde ?
#17.Ja du berör ännu en av funderingarna. Om inte jorden finns kvar. Hamnar vi alla i en annan dimension då eller? Kanske lite djup fundering så här på kvällen? Men vad tror ni?
#21 Ja jag var ju in på en sida på nätet där detta stod, kan tipsa om den länken. www.dennyajorden.se
kramiz
Det finns ett budhistiskt ordspråk som säger: "Den som oroar sig för morgondagen får oroa sig två gånger". Det tycker jag är klokt, oavsett om man delar budhismens troslära eller inte.
Men en måste jag få fråga: Någon här ovan skrev att vintersolståndet varar i tre dagar? Vintersolständet är väl ändå ett ytterst kort ögonblick, alltså då när jordaxeln är som längst från solen. Detta kan bara vara någon sekund, eller tiondels sekdun, eler hundradel, beroende på vilken sorts klocka man använder. Mäter man inte med prescitionsur är det väl i alla fall vid någon viss timme. Men det kan inte vara vintersolstånd i tre dagar den 21:a. Dels är det ju en motsägelse i si själv, den 21 är bara en dag, men dessutom en rent fysisk omöjlighet, jordaxeln kan inte vara lika långt fån solen i tre hela dagar heller, utan när den mörkaste tidpunkten är passerad börjar vi gå mot ljusare tider igen, tämligen omgående, även om det inte blir märkbart för blotta ögat förrän efter några veckor. Så min fråga är hur den som skrev tre dagar tänkte?
# 22 - Oj vad där fanns mycket att läsa. En del fattade jag och det mesta var enbart förvirrande.
Skulle vi gå över till en ny fysisk jord? Som var större? Hur långt blir det då om man kör mellan Haparande och Ystad? Fast man kanske inte tar med sig fordonen…………….
Jag tror dock att skiftet sker på det icke fysiska planet.
# 23 - Det var jag som uttryckte mig så. Jag menade att vid ett vintersolstånd/sommarsolstånd så tar det tre dygn för att det ska märkas någon skillnad att solen går upp/ner senare/tidigare. Det står liksom stilla i tre dygn. Och man märker inte denna skillnad om man inte står med exakt klocka och iakttar med precision när solen går upp/ner.
Blev detta rörigt eller ska jag förklara ännu mera? (hjärnan är trött nu och vill gå och lägga sig)

#23 Det senare är jag inte orolig för. Bara nyfiken fråga. En djup nyfiken fråga.
#22.Ska läsa den tråden när jag kommer hem och jobbat färdigt. Spännande. 
#24 Ja den som väntar får se.
men det är ju intressant….
#25 Ja gör det tyckte det var mkt intressant, sen får man väl tro så mkt man själv vill.
Kram
# 23
Helt korrekt. Dessutom så kommer det att vara mörkt här när vintersolståndet inträffar. Jag har för mig att det var runt 1200 förra året så i år bör det vara runt klockan 1800 (det flyttar sig ungefär 6 timmar varje år).
Två veckor senare (har jag för mig) så är jorden på sitt minsta avstånd från solen.
# 27 - Det ska nog stämma, att jorden är som närmast solen i januari. Därför är solen så mycket starkare om man åker till Australien vid denna tid ;-)