Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2052 ggr
Spiggen
0

Vafför?

Jag bara funderar hur en seriöst medium kan ta betalt för sina tjänster som personen fått gratis.Tror ej att den andra sidan vill att dom ska smörja sitt krås för den underbara gåvan dom har.Kom inte o sig att dom måste överleva av något,för vi alla har vanliga jobb som vi sliter med.Jag är inget medium men nägot så naturligt som mediala kunskaper ska man inte behöva betala för.Om man behöver det så är det något mygel på gång.Jag tror på kärlek och vänskap.

Sökaren.

triobios
0

Varför inte? Man tar ju betalt för alla andra tjänster. Kan man leverera en tjänst så är det upp till var och en om man ska ta betalt eller inte. Och det är upp till var och en om man vill betala för den eller inte.

Det är inte kostnadsfrågan som sådan jag har problem med angående medium men den diskussionen ska vi inte ta här.

Spiggen
0

Det jag kan bli fundersam om är att man ska förmedla budskap med kärlek, och inte ett girit budskap.Nog är det så att vi är matriealistiska .Men ett Medium om något borde veta.För mig är det ganska främmande,med den kunskapen som dom har. ska dom suga ur mäniskor kanske sina sista pengar.Det kanske inte är så men ett ex.

Sökaren.

Tarzan88
0

# 0 Jag håller med dej,har funderat som du MÅNGA gånger,hade ja haft de hade ja som hon som va med i det okända,att man åker runt och hjälper människor gratis, de är att göra de av människo kärlek,

Eller att man har en kostnad på 100 kr…De är ju inte oöverkommligt om amn nu måste ta nått betalt!

Man ska inte sko sej på andras olyckor,vet en från stockholm som kom och bodde i ett hus över helgen  gratis logi mat sen tog hon 14.000kr

SINNES SJUKT,och svaret min väns bekant fick va att hon inte kände nått,då hade dom bet henne 7000 kr före hon kom å resterande 7000kr när hon va kvar,sen en nära vän till mej hennes bekant ,en dam på 80 år typ tog hem ett medium som satt och hitta på saker,om dennes man som avlidit flertal år tidigare,hon va så ledsen och mådde så dåligt då hon saknade sin man så och ville till han så hon tog hemme denna falska lure drejar mediumet som beskrev hennes man som inte alls stämmde,och hitta på saker,damen va förstörd efter att hon fått betala för sånt skräp när INGET hon sagt stämmde,den gammla damen va ännu mer deprimerad,för hon ville ju ha kontakt med sin man,eller ett Tecken!

Spiggen
0

Ja du fy fa.

Sökaren.

triobios
0

Hade det varit bättre om de hade lurat folk utan att ta betalt? Det är knappast akten att ta betalt som är problemet här utan att man lurar folk.

SEViking
0

Gokväll gott folk

Jag undrar hur folk kan ta betalt för att springa ärenden åt mig, benen har dom ju fått gratis!

Jag undrar hur folk kan ta betalt för att hjälpa mig med andra hantverk, armar å ben har dom ju fått gratis!

Kanske kan det bero på att om nu en människa viger sitt liv till att just springa ärenden, så måste ju även denne äta mat, och betala hyra. Så om man nu tycker medium å andra liknande "Bara-göra-gratis-fådda saker" är lyckligt lottade, borde man förstå att dom åxå måste äta å betala hyra, alltså tjäna pengar på sitt yrkesval.

Och innan ni gnäller, försök ta reda på hur påfrestande det faktisk är att "öppna upp", "koppla upp sig", "snacka me döingar" å så vidare.

Jag tycker det är rent småaktigt att missunna en annan att få inkomst på sin yrkesroll. Missunnsamma slashasar kallar jag dessa. Det brukar vara samma klientel som blir avundsjuka på folk som faktiskt trivs med sitt jobb, eller folk som har sin hobby som arbete.

Var istället glada att det finns alla sortens yrkesval, och att en del faktiskt trivs med sitt jobb. Lyckönska varandra, då kanske det kommer tillbaka till er själva i form av något bra.

? SEV ?

Tarzan88
0

# du kanske tycker att de samma sak,men de finns faktiskt folk som kanske betalar me de sista dom har då dom söker hjälp och stöd kanske som i tex medium,nära och kära som gått bort,som dom inerligt hoppas få kontakt med,då tycker ja att de FEL att lura folk vare sej de kostar eller ej,men för folk som kanske HAR dåligt ställt och kanske sparat och i god tro bet en "kvacksalvare" ja de skulle ja tycka va hårt,men om man ej bet massa pengar så kan man ju leva med de! på ettannat sätt för den som inte har dom pengarna!

De fel och fult att lura folk på pengar genom sådana saker, ( gäller va man än lurar nån på ,men detta tycker ja e mest fräcka elak sinnande sätt,man kan lura nån på pengar,speciellt gammla människor! )

Men de min åsikt,och alla har vi olika åsikter!Rynkar på näsan

Tarzan88
0

De va till # 5 mitt inlägg ovan va till!

[mia-38]
0

Undrar bara…vilket medium tar 14.000? DET låter mycket.
Och vem betalar sånna priser när de inte ens vet om mediumet ser nåt?

SEViking
0

Jag tycker bara inte man ska gnälla att folk tar betalt för sina tjänster.

Visst finns det rent av hutlösa människor som tar redigt och överbetalt för sina tjänster, men det finns det snickare och advokater som gör åxå, åså vi datasprättar förstås. ha ha ha.

Det finns bovar i alla läger, men man kan inte döma ut alla bara för detta.

? SEV ?

[mia-38]
0

Jag tycker heller inte man ska gnälla över att de tar betalt.
Men jag tyckte bara 14.000 var lite mycket.
De måste ju också leva och som du skrev innan SEV så tar det oerhört mycket energi från mediumet.

SEViking
0

Jo 14 lapp e asmycke för en helg, men vet köparen om det innan så får han ju själv bedöma om han tycker det är värt det. Tycker han det e för dyrt så får han ju skylla sig själv om han köper tjänsten.

? SEV ?

[mia-38]
0

Exakt så jag menade…*L* Lite trött i pannan ikväll så jag kan inte uttrycka mej.

Tarzan88
0

# 9 dom hade berättat för min bekanta att mediumet från stockholm inte kunde hjälpa dom om dom inte bet förskott sen ja gjorde som dom gjorde,dom va dock "desperata"då dom hade problem,de roliga eller va man ska kalla de för va att dom va jätte kristna,och e de inte så att dom inte tror på de?dessa va ju väldigt emot allt andligt,så de va väl skammligt för do att prata så detta skulle komma ut,så dom tog väl antagligen de dom fick tag på,och de va denna "kvacksalvare" men problemet fortsatte när hon åkt hem igen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
triobios
0

# 7

Nej jag tycker inte att det är samma sak, i det ena fallet förlorar man dessutom pengar.

Men att man vänder sig mot just pengarna i fallet med damen tycker jag är konstigt, för det som är ännu värre är att man faktiskt lurar folk.

Eija
0

Här kommer min komentar till detta…

För det första, visst att man kan hjälpa till gratis med sina tjänster, men det är ju upp till den personen…för h*n kanske har ett annat jobb oxå, och använder bara en liten del av sin lediga tid….och åker inte runt, så någon bensin behöver h*n inte betala heller….Helt OK!

Sen  de andra som tar betalt, dom använder sin hela tid till just att vara medium, dom har ingen annan inkomstkälla just för att det finns ingen tid till det….dom har ägnat sitt till detta istället, och då behövs inkomsten….helt OK!

Men sen kommer vi till den tredje gruppen, som tar hur mycket som helst betalt, och även som du Tarzan88 skriver…tar betalt i förskott..Obestämd, mycket märkligt tycker jag…..det skulle då inte jag betala……(om man inte räknar in beställda biljetter till en stor seans, och om det är stor åtgång och man vill vara säker att få vara med….)….

Hur som helst så kallar jag det för lurendrejeri, och det finns som sagt var i varje branch….se bara snickar o murarjobb, bla…har hört en del oseriösa sådana med….

Men att gå till ett medium som vill ha förskott och tar ut hutlösa summor, borde väl ge en varningsklocka…hallo!….kunderna är väl inga barn heller…..så inte kan jag säga direkt att dom blir lurade…dom har ju fått priset…..det är ju en sak om mediet säger att tjänsten kostar….500kr….och vill ha 1000kr….då är det bara o gå, eller betala….ditt val….

Däremot så kan du aldrig veta om du kan få valuta för dina pengar, så därför bör du inte betala så högt pris heller….men anser du att det är värt vilket som, så varsegod….

När det gäller en snickare så finns det mer att ta på, du vet hur du vill ha det och då kan du få det oxå….men när det gäller just det okända o övernaturliga så finns det inga garantier att du får just det du vill ha….för i andevärlden finns inga garantier på att just den som du vill träffa kommer…..

det var så jag ser det…kram på er

Eija

Tarzan88
0

# 18 som ja skrev så va de,visst e de upp till var och en,men alla kan inte och vet ite hur de funkar,va som är rimmligt och inte om dom inte är insatta i de,dom behövde hjälp fort fick de namn dom fick kollade dennes hemsida,och tog kontakt med henne.

De är från jobbet ja hört de,och som ja skrivit ja känner EJ dessa människor förutom den ena jag Jobbar med,( hon känner dom ) men ja står fast vid de,att DE sinnes sjukt att lura folk,för ja anser att de de dom blivit,och ja förstår om dom blivit lurade då dom inte hade nån aning om va dom igentliga priserna är,sen VAD vet vi,kanske finns de nån jätte super duktigt medium som Tar såna summor!

Men ja tycker de knäppt ja trodde de va ett skämt när ja hörde det!

men så va de,inget ja bryr mej om mer än att man reagerar på att folk kan leva med sej själva efter dom lurat av okunna människor massa pengar!

Nej…fel tycker ja MEN VEM vet,hon kanske va värd pengarna?

De förtäljer ju igentligen inte historien!

men som ja hörde blev de inte bättre efter hon vart där,sen har ja ej hört nått mer på jobbet om de,har heller ej frågat!

chik
0

SeViking.Skrattande  Flört

Lena.P är jag i verkliga livet.

SEViking
0

chik Kyss

Eija
0

#19…förstår hur du menar, men ändå så har man väl ett hum om hur mycket man är beredd att betala….

Jag har gått på storseanser, och dom har legat under 200 kr, och sen har jag varit för längesedan på en mindre seans på en grupp av 7 st, och jag betala inte mer då heller har jag för mig….

Det är ju sorgligt att dessa människor blev lurade, men jag tycker ändå att varje individ har eget ansvar till hur mycket man är beredd att betala…..

Visst har jag hört att det finns de som är fanatiska, och lägger ner massor av pengar på olika kurser hit o dit, som tror att dom skall bli både healare o medium eller något liknande….och där är det synd om den som har kursen peppar personen bara för att tjäna pengar på denne….det kallar jag för lurendrejeri mot en svag person….men gränsen är ju hårfin ibland….mycket mygel finns det tyvärr…

Så det gäller att ha båda fötterna på jorden och känna sina begränsningar, och inte låta sådana här saker ta överhand….

Jag tror fullt ut på andar, har själv träffat några ….men jag går inte på vad som  helst inte….utan håller mig till det som är rimligt inom prislappen och plånboken….

kram/Eija

Kristall47
0

Andevärlden bryr sig inte om pengar, det är vi människor som har instiftat dessa. De ger heller inga råd om huruvida man ska ta betalt för olika tjänster och/eller priser på dessa tjänster. Men säger att man ska värdesätta sin tid, precis som när man healar, har ett "vanligt" arbete mm.

Om man har ett annat "slitigt" arbete, som man själv valt så är väl inte det mediumens fel. Att koppla sig upp mot andev. kan också vara slitigt och påfrestande, man kan bränna ut sig för att folk tillfrågar om hjälp och råd hela tiden, och om man kan ställa upp, det ska inte förglömmas.

Det finns de som arbetar heltid med detta, nog måste de ta betalt.

Folk vill ju veta saker, vem skulle utföra dessa tjänster om inte mediumen och healarna? Gemene man kan ju inte göra det. Vill man inte betala för dessa tjänster så får man låta bli att konsultera dom helt enkelt. Precis som med vilken tjänst som helst. Hitta seriösa hårfrisöskor, tatuerare, glasmästare, reparatörer, sömmerskor, byggare, murare, bilhandlare, ja…vad du vill, är svårt också. Det finns oseriösa inom alla branscher.

Jag tycker att vi ska sluta klaga på mediumen de gör ett fantastiskt jobb!

Ghosthunter
0

Spiggen - du säger; "Vi alla har vanliga jobb vi sliter med" Det är långt ifrån alla som har det. Arbetslösheten är stor.

Jag kan hålla med om att ett medium är dyrt, men det är mycket som är dyrt. Det står ju var och en fritt att anlita och använda sig av ett medium…man är ju inte tvingad till det!

Dessutom så är ett medium som tar mycket betalt långt ifrån att vara ensam om att mygla (om dom nu gör det, alltså). Kolla bara vilket mygel det förekommer hos t.ex bilhandlare, försäkringsbolag, bilreperatörer, godsägare, politiker, etc, etc. Dom kan ju förstöra din ekonomi för resten av livet.

Men så är det….ONLY FOOLS AND HORSES!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Spiggen
0

Japp så är det,frågan är om ett medium är ett yrkesfolk.själv klart ska dom ha betalt för bensin mm men alldrig för att dom är ett medium.Om man är ett medium så borde man veta lite mer än en bilhandlare ex.Kanske blir så när man dör så kommer det kosta skjortan att få beträda döds riket.ett medium har ett val,Vanligt jobb.det är bara trisst att vi som kanske inte har lyckats eller kommit så långt i våra liv som ett medium ska betala för något som alla kan men kanske inte lyckats med.Om man tar betalt för att hjälpa mäniskor att försöka själv så är det mer ok.Jag tyker bara att ett medium som tar betalt är inte trovärdig.

Sökaren.

Kristall47
0

Många medium arbeter inte bara som medium/sierskor, utan är ofta healare och rådgivare samtidigt, de gör ofta ett mycket gott arbete, och lika ofta arbetar de i samband med andra alternativa behandlingar/terapier, det finns mängder av dessa så de har att göra. Det tar tid med samtal, healing och andra former av behandlingar. Visst ska dom ha betalt!

Skogselva
0

Men är det då inte lika illa att psykologer/teraputer tar betalt för sina tjänster? De har ju fått sina öron gratis…

Har aldrig varit hos ett medium, men tycker visst att de ska få ta betalt för sina tjänster. (Lurendrejare är naturligtvis ett släkte för sig själv så låt oss inte tala om dem.)

Jag reagerar kraftigare på JC när jag ser deras jeans - över 1000:- för ett par byxor? Förmågan att sy har de ju faktiskt fått gratis. Där kan man verkligen snacka om mygling, man sätter ett särskilt märke på byxorna och vips så är de värda flera tusen.

Jag tycker iallafall det är mycket värre än ett seriöst medium som tar betalt för sina gåvor.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Kristall47
0

#27Skrattande Håller med!

SEViking
0

Brallorna kostar ju ännu mer om det är hål i dom. ha ha ha.

Å om dom haft nån maskin som slitit ut dom ordentligt, kanske skapat några hål, ja då är dom kalasdyra.

Åså ungdomarna som inte har hål i brallan, då kutar runt å visar halva arslet, det är tydligen poppis.

Fan, då vi visa arslet (moonade) så blev folk irriterade. ha ha ha

Vad har hänt med världen?

? SEV ?

Ghosthunter
0

Skogselva - Helt rätt. Alla försöker blåsa oss mer eller mindre på pengar. Och JC eller vad det nu är, är samma skojare. Jag vill ännu en gång poängtera att det är vårat val om vi vill betala ett medium eller inte. Visst kan man gå bet om ett dåligt medium….men det gäller ju allt i vårt samhälle, i nästan alla brancher.

/FredrikFlört

Värmland"

triobios
0

Försöker blåsa oss …

Eller så försöker de helt enkelt tjäna pengar, finns det någon som är villig att betala för det finns det något som säger att man inte ska försöka tjäna på det själv?

Detta gäller vilken vara som helst. Att man blir förfärad över att vissa kläder är kostar mycket eller att folk köper dessa tycker jag är oerhört konstigt. Ska man inte köpa dem så spelar det ju ingen roll, folk får betala vad de vill för vad de vill, eller?

Ghosthunter
0

Triobios - Det är ju just det som jag försöker säga….att man får ju betala för det som man själv tycker är rimligt! Vill man inte satsa pengar på en viss tjänst, så är ju valet hos konsumenten!

Så länge demokrati gäller så har man ju ett val om man vill lägga pengar på ett medium eller inte!

Värmland"

Spiggen
0

Jösses alla har ett val.Om vi inte köper dyra byxor så går dom i konken.Så är det med medium med.Jag vet iallafal att när jag dör så ska jag ta med penga säcken.Frågan är om mediumet delar på inkomsten till andarna.Om inte så är det ganska girigt.

Sökaren.

Ghosthunter
0

…only fools and horses!Skrattande

Värmland"

Spiggen
0

???????

Sökaren.

Skogselva
0

#29 Det är skrämmande - varför inte bara köpa vanliga jeans och göra hål själv om man är så desperat för att få trasiga byxor att man kan tänka sig betala så mycket?? Det är ju jättelätt (och roligt).

Byxorna under baken och kallingarna högt förstår jag mig inte på, och kommer inte att göra det heller. Man har ju lust att ge ungdomarna ett kalsongryck bara för att det ser ut som om det är vad de redan har. Varför inte ge lite hjälp på traven?

Ber att få inlägga att det inte alls är skenheligt av mig att säga vad som har sagts av mig trots att jag är 19 och räknas som ungdom. Tungan ute

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Choklad
0

#2 Men vem är då girig egentligen? den som vill ha en tjänst gratis eller den som vill ha betalt för en tjänst som den utfört? Klart att andarna vill att mediumet ska få något för en tjänst som är utförd, det är ju en kärlekshandling i sig. Att visa att man är tacksam för att personen ville ta sig tid och hjälpa .

Sedan är priset en annan sak. Man ska inte överdriva heller, varken från ena sidan eller den andra..

U R us

Skogselva
0

#37 kan inte annat än att hålla med dig

signemo
0

Jag har inte läst igenom tråden.

Men varför skulle ett seriöst medium inte ta betalt.

Jag tar betalt för jag kan ekonomi,

en annan tar betalt för det kan sätta i hop blommor vackert

nästa tar betalt för att tapetesera mitt rum, för det kan inte jag , men en annan har fallenhet för det

Var rädda om varandra

Choklad
0

Helt rätt Signo, tycker jag med…även om jag gärna hjälper gratis, har inte tagit betalt en enda gång. Jag är bara på övningsstadiet ännu, så jag anser inte att jag kan ta betalt…men jag hjälper gärna om det kan behövas. Men om jag hade varit mera kunnig och färdiglärd, då hade jag tagit betalt. Sedan om jag får ett litet tack för hjälpen så blir jag jätteglad, och speciellt om jag gjor livet lite lättare för någon! Det är guld värt!

Men som sagt, man ska ha betalt för ett arbete som man utfört, och att vara medium är ett arbete så gott som något.

Och vill man inte betala, så får man väl gå och lära sig att bli meduim. Precis som att man faktiskt kan tapetsera själv..(men det kan inte jag, så det får jag ha hjälp till)

U R us

Spiggen
0

Ni kanske har rätt om att man ska ta betalt.Jag har tyckt att det är lite girigt att göra det.Nu har jag läst vad alla säger o det kan vara jag som har fel.

Sökaren.

Kristall47
0

Jag citerar mig själv som ett svar till dig, från mitt inlägg #23

Citat 

"Andevärlden bryr sig inte om pengar, det är vi människor som har instiftat dessa. De ger heller inga råd om huruvida man ska ta betalt för olika tjänster och/eller priser på dessa tjänster. Men säger att man ska värdesätta sin tid"

Ovanstående svar fick jag en gång när jag ställde just denna fråga.

Det kan vara avgörande om huruvida man ska ta betalt… eller hur?!

mammaru
0

Du Spiggen, jag fattar inte hur du resonerar. Om man jobbar som medium så har man kanske en del omkostnader typ köper en kalender för att boka in tider, inreder kanske ett rum, har telefonkostnader och måste kanske ibland resa iväg.

Jag utgår också ifrån att det går åt en del "ställtid" precis som för alla möjliga andra saker. Man kan inte bara avbryta vilken syssla som helst och plötsligt börja förmedla andebudskap. Alltså är det en del tid som mest fungerar som övergångstid mellan ett läge till ett annat.

Sen tar det ju självklart tid att förmedla andebudskap. All tid kostar alltid pengar. Så vida inte alla medium är miljonärer som kan leva på räntorna eller (sjuk)pensionärer, så måste även de här personerna förtjäna sina pengar.

Tycker du Spiggen att de som är medium först ska utföra sitt "vanliga" jobb för att tjäna ihop pengar till brödfödan OCH för att kunna avsätta tid till de som vill ha deras hjälp? Ska medium inte få ha någon fritid? Räknar du deras tjänster som att det är deras hobby?

Så länge det finns personer som anser att de vill betala för mediala tjänster så fattar inte jag vad som är fel med det? Självklart ska också medium kunna tjäna pengar!

Om det sedan finns medium som beter sig oetiskt och lurar till sig pengar eller liknande, det är en annan fråga.

Spiggen
0

Japp som jag skrev så kanske jag har fel.Självklart så ska man ha till brödfödan.Jag tykte att det var lite konstigt med ett medium som tar bra betalt.Men det kan vara så att jag har fel.Jag själv är inte medium så jag vet inte hur det är.Min första tanke var att ande världen inte har värdet av pengar förmodligen bara kärlek och goda tankar (hoppas).Men min värld är nog så att man ska betala för allt man gör

Sökaren.