Fråga ateisten
Hej jag fick i veckan ett par meddelande som handlade om min uttalade ateism. Det handlade om frågor (om vad vill jag inte delge av respekt till frågeställarna, de får träda fram själva om de vill) om det. Och jag tänkte att det kanske finns andra som är intresserade av att ställa frågor.
Jag är som sagt ateist (som är frånvaro av gudstro) men också icketroende angående övernaturliga väsen och händelser. Jag tror, som jag har sagt tidigare, att vi kan lära oss något om naturen och oss själva genom att studera de händelser som många ser som övernaturliga. Jag tror (vet, med 99.99…% säkerhet) också att det finns saker som vi inte har upptäckt eller som vi inte kan förklara vetenskapligt i dagsläget, men jag tror att vi någon gång kommer att göra det.
Upplägg: Ställ en fråga i varje inlägg. Det går bra att ställa flera frågor på en gång men gör det då i flera inlägg, det blir mycket lättare att läsa både frågan och svaren då, det underlättar för alla. Ni kan fråga precis allt, om vad jag tycker, varför jag tycker något eller om ateismen som sådan. Jag är ganska påläst i ämnet så jag kan nog svara på det mesta. Rena diskussioner vore bra om vi tog i en egen tråd också.
Så varsågoda, fråga på om ni är intresserade.
Triobios!!Du!! Har lite svårt att förstå ..
Att man inte tror på något?
Är inte det väldigt tomt??Blir inte livet väldigt menigslöst..Jag är inte kristen är inte med i någon religöst.Men jag tror ju på Universöm…
Lena…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Nej jag tycker inte att livet blir tomt utan tro på något övernaturligt. Jag lär mig aktivt nya saker varje dag, jag tittar på naturen och ser en underbar skapelse och vill förstå hur det fungerar, jag läser om alla möjliga ämnen för att få en högre förståelse för hur omvärlden fungerar. Jag har djupa diskussioner med alla möjliga personer. Jag ser människans prestationer och tycker att det är underbart hur avancerade vi faktiskt är. Samtidigt ser jag givetvis baksidan av det.
Och för mig så räcker det, jag behöver inte mer tro än så.
Ockej. Övernaturligt är som kristendom? Du jämställer det?
Så tänker inte jag.
För religionen har ju sina regler o gå efter.Det ockulta där är det ju upp till var o en.Där är det ju inte någon som har fel.
För har någon upplevt något, så har ju den människan det..
Så jag för står nog inte vad du menar eller tänker nu.
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ja jag gör ingen direkt skillnad mellan etablerade religioner och andetroende exempelvis. Båda är fenomen som handlar om något övernaturligt.
Visst är det så att etablerade religioner har sina egna regler, dock så är ju det en produkt av kyrkan (eller motsvarande maktfaktor).