Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 21370 ggr
Anna-H-K
14

Mormors kamferolja i förkylningstider

Hej alla hjärtan!

Nu vibrerar luften av förkylningar & influensor av alla de slag! Jag vill ge ett litet tips på något jag själv brukar använda mig av(säkert kan ni redan detta men jag skriver ändå Flört)

Kamfer var ju ett vanligt huskurspreparat förr i tiden..Oftast fanns alltid kamfer i hemmen(skulle finnas nu oxå)..Jag glömmer aldrig doften av kamfer, min Älskade mormor använde den & då hon är närvarande så ger hon mig ofta den doften..busig som hon är där hom befinner sig Tungan uteBra att droppa på fetvadd & sätta i örat vid öronvärk!..Börjar man känna av en förkylning..smörj in fötterna med oljan..

*Smörj in hela fotsulorna med kamferolja..Gnid in ordentligt tills fötterna är riktigt heta..! Dra på yllesockor(eller vanliga förstås Tungan ute) Gå till sängs & sov med dem..Att sova med kamferdoften gör oxå gott mot förkylningen!

Kamferolja är idag sällsynt men Apoteken brukar gärna blanda till om man önskar det!

Lycka till & Kram/Anna

TantAlma
0

Här hemma har jag Silvergrans olja som jag fick från en granne som kommer från Estland, maken har blivit feberfri men har svårt att äta och kroppen värker och är slut. Min dotter hostar  har feber under natten till kom halsont. Hon var jättehes när hon vakna. Själv har jag en rinnande näsa och hostar till då och då. Det låter lite i luftrören när jag andas.

Det känns endå som det är på rätt väg och att vi har en massa healing änglar på beösk och stöttar oss.

Alma

Anna-H-K
0

Sänder så mycket ljus som jag kan till dig & de dina..När förkylningen väl är igång så är det nog bara att rida ut stormen!

Rysk hostkur:

*2 delar varm mjölk

*1 del mineralvatten

Låter inget vidare men jag testar gärna själv gamla beprövade huskurer!

Icke att förglömma "guldet" Honungen!

Krya på er!

Kram med ljus & värme/Anna

TantAlma
0

Tack Anna! mottages tacksamt, honung intages för måltid och innan sänggåendeSkrattande

Alma

Fidelina
0

Min mamma har haft kamfersprit hemma, det har hon tagit en tesked av då hon varit på väg att bli förkyld. Det har funkat, tydligen. Men nu tror jag att hon inte har något kvar längre… Undrar om det kan vara samma sak som kamferolja?

[Jeremina]
0

Jag blir full i skratt för min svärfar skulle alltid stoppa en tuss med kamferolja i öronen på våra barn när de var små Flört

Anna-H-K
1

#3 Krya på er goa Alma..Kyss

#4 Tror att det blandas ihop så det blir kamferolja..Ska faktiskt ta en tur till apoteket så det finns hemma i dessa tider..!

Kram Anna

Elisabeth-J
1

Här använder vi Kan Jang så fort vi märker av en förkylning och den verkar väldigt fort så det fungerar otroligt bra för oss. Ett annat tips vid öronvärk är att lägga lök/vitlök i en gasbinda, knyta ihop och lägga vid örat. Kul att det finns en tråd med gamla husmorstips :)

Om man bränner sig så ska man strö vetemjöl istället för vatten lärde mormor mig, jag provade det en gång på min son då han fick vamt te över sig, först tog min kompis honom till vattenkranen men jag tog då fram vetemjölet men på en fläck där det var vatten istället fick han en brännskada, resten av kroppen blev helt fläckfri. Jag blev stum av förvåning, men så glad över att det fungerade, annars hade han haft brännskada på hela magen, armarna och benen, nu blev det en liten fläck på bröstet bara :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

JILE
1

Bra info..kul detta med kamfer Anna. Det fick du ju in på mig en gång :-)))

Kommer ihåg när jag var liten så hade pappa jämt ett Vicks eller vad det hette ett stift med hål i toppen . Den skulle man köra in i näsan och dra in doften så lättade det i näsan. Fanns på burk också som man smetade in på bröstet. Sedan blev de förbjudna att använda tror jag.

Kram Jile

Anna-H-K
0

#8 Stämmer bra det..Kyss Jag har en sån vicks burk som jag brukar smörja in barnen på bröstet med…då dom är hostiga(helst efter att dom somnat då Tungan ute)

Jag tror fullt & fast på att vi kan ha mycket god hjälp från gamla huskurer i stället för starka mediciner osv..

Kram

JILE
0

#9 Ja de satt ju inne med mycket kunskap våra far-och morföräldrar. Det är ju synd om det försvinner.

Fast min dotter har ju astma så det kanske man får vara lite försiktig med kamfer, även om jag ser att en del astmatiker använder detta.

Kram till dig AnnaOskyldig

triobios
0

Extern otit (öroninfektion) botas bäst med örondroppar innehållandes antibiotika ihop med en kortikoidsteroid i blandning med antimykotika (antisvamp). Snabbt, beprövat och enkelt.

Jag är väldigt tveksam till att vitlök slår det faktiskt även om den har ett milt antibiotiskt ämne (allicin tror jag att det heter).

Att lägga vitlök utanför örat (som Elisabeth föreslår) gör knappast någon skada så om man får det på ickekontorstid och inte vill åka in akut så kan man väl lägga det där och se om det fungerar, men även om det blir bättre så bör man uppsöka läkare. Stoppa in saker i örat är däremot ett snabbt, beprövat och enkelt sätt att introducera infektioner och det kan inte rekommenderas någon vid några tillfällen. Detsamma gäller tops och liknande saker.

Elisabeth-J
0

#11 Man ska absolut kontakta läkare om det fortsätter att värka i örat och man ska aldig stoppa in något i örat, håller med dig fullständigt!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eija
0

Skrattande…Jag kommer oxå ihåg kurer man fick när man var liten….fast hos oss  hette det kamferdroppar….det går ju inte vad jag vet att få tag på här, men mamma brukar beställa det av bekanta som åker till Finland, för där kan man köpa det….Hmmm(smuggling kanske)Tyst….

Hur som helst så fick man det i örat på en droppad bommulstuss, när man hade öronvärk…..och va konstigt jag har minne av att jag hade det bara en gång….har inte haft öronvärk mer än en gång som vuxen med…..sen fick man dessa droppar på en sockerbit när man hade ont i halsen….och även användes det till tandvärk….en mycket väl använd kur till det mesta….

Sen fanns det något som hette Sohlnanders bröstdroppar, som man kunde beställa på apoteket hemmavid, dom mixa ihop den själva….men jäklar vilken effekt den hade mot förkylning, en liten tesked räckte länge….den koka i munnen….mycket stark o äcklig med för den delen……den är borta sen länge med, blev förbjudet…

SkrattandeSkrattandeSkrattande…sen har jag hört att ricinolja är effektiv mot hosta…..man törs inte hosta för då gör man i byxan……ett skämtrecept….

Eija

Britt-Marie
0

När jag var barn och hade öronvärk, så tog mamma alltid en rödlök och skrapade med sked på löken så saften kom ut och i den så doppade hon en liten bumullstuss, som hon sedan stack in i örat. Jag vet aldrig att jag var till någon läkare för öronvärk. Och jag kommer så väl ihåg hur jag tyckte att tussen med rödlöken på drog åt sig värken som fanns i örat.

Detta har jag alltid gjort till mina pojkar med, en av dem har varit riktigt öronbarn. Och han ropade till mig när han kände att nu kom värken. Att - Mamma du har väl rödlök hemma. Visst jag har även haft dem till doktor någon gång, men inte så ofta.

Vet när älste sonen började första klass och han var på läkarundersökning som hölls för alla barn. Läkaren frågade om han hade några problem och jag berättade då att han brukade ha ont i öronen. Han hade haft ont i öronen nyligen då. Så läkaren tittade lite extra i hans öra. Han sa att det såg jättefint ut - Har han nyligen ätit penicillin, frågade läkaren. Nej, sa jag. Men hur har hans öronvärk gått över då frågade läkaren. Jag berättade att jag använde rödlök - Läkaren skrattade lite, men sa sedan, det är inte helt fel, för rödlök innehåller ett ämnde som finns i antibiotikan.

Vicks, det kommer jag ihåg att man fick insmort på bröstet då man var sjuk i förkylning och feber.

Det finns nog många bra gamla huskurer att ta vara på.

/Britt-Marie

Anna-H-K
0

#13 He he…tänkte på detta med ricinolja…fick det tipset då jag väntade min idag 18-åriga dotter dvs 1991..att jag skulle ta dessa droppar för att sätta igång förlossningen..Aj aj…det blev bara en massa turer på toan men ingen bebis tidigare inte..Så dessa droppar minns jag nog..i den varma sommaren-91

Kram

JILE
0

Jag har läst att om man har ricinolja i ansiktskrämer så får man mkt behåring i ansiktet..mustasch med andra ord.Glad

trollet60
0

Jag provade också det där med ricinolja, när jag var less på min jättemage 1973,,, inte kom det någon bebis av dem inte,,, men annat kom det!!!!

En bra kur att driva ut feber vid förskylning är att hacka lök och koka upp den i mjölk, låt det stå och dra en stund, sila av löken och drick mjölken.

Låter inte gott, men det smakar inte så illa. Jag gör alltid den här "dekokten" när jag känner att en för,kylning är på väg..

Toyan
0

#9 Hej Anna!

Vicks salva har jag alltid hemma och har använt senaste dagarna, har hosta så jag smörjer in salvan på bröstet och över lungorna. Hostar mindre så visst hjälper den, när mina söner var små och blev förkylda så fick dom också en vickskur.

#13 Eija!  För många år sedan bodde jag granne med en man från Österbotten och en fredagkväll när jag fick akut tandvärk frågade jag om han hade några bra värktabletter hemma, det hade han men också nån sorts tanddroppar. "Ta dom här så ska du se att det blir bättre" sa han, järnvägar så starkt, på detta så fick jag ett snapsglas vodka och tandvärken försvann så jag klarade mig till måndag morgon när jag fick tid hos tandläkaren.

Jag frågade vad dom där dropparna innehöll men han log bara knipslugt och sa att det var nåt finskt "kolijox" vad det än var så hjälpte det ju och det var huvudsaken.

Kamferolja fanns alltid hemma hos mina morföräldrar och även hade mamma det när jag var barn, precis som Eija så fick jag det på sockerbit när jag hade ont i halsen.

Ska gå till Apoteket och höra om dom har det hemma, gamla huskurer är bra, tyvärr hamnade dom lite i skymundan när man började skriva ut penicillin i tid och otid. Jag tycker det är bra att det finns antibiotika men tycker inte att det ska användas om det inte är absolut nödvändigt.