Debatt: Mediumskap/Siare mfl.
Det finns ett ämne som ligger lite utanför men vill gärna ta upp, och det handlar om ansvarsfrågan som medium och siare. Syftet med detta är att skapa en diskussion inom dina egen vänskapsband och föra dom vidare. Frågan som ställs är alla lämpliga som medium? Varför detta då? Jo, jag kom på denna fundering när jag en dag befann mig på en hälsomässa. Under några år så har jag gått till flera olika medium som beskrivit allt från himmel och jord, men enbart några stycken har träffat rätt. I princip är det flera frågeställningar som jag tar upp. T ex. Hur lämpade är de medium som är utbildade idag att tolka en framtid som kanske inte är korrekt? Hur använder ett medium eller siare sin tolkningkunskap, dvs. är den personlig genom att man använder sin fantasi, och känsla eller låser sig till en professionell roll som medium? Att man sedan som medium eller siare använder sig av olika metoder i utbildningssyfte som inte går stick i stäv med övriga, utan låter vem som helst att utbilda sig som medium eller siare utan att se till hur väl anpassad personen är för ändamålet? Det vill säga: Har personen i fråga kommit så pass långt i sin utveckling att denne är redo för mediumskap eller är det något som hindrar? Varför finns det då inte någon samspelt utveckling och utbildningplan för mediumskap eller siare som är generell för Sverige, Europa och övriga världen? I princip har jag ställt dessa frågor för jag tyckt se mig att det finns människor som tycker om att utnyttja andra i en svagare ställning och tjäna på detta som sitt levebröd. Vilket ter för mig som ett falskspel. Men även också att professionella medium/siare använder sig av sitt känslomässiga tillstånd som tolkning. Även också ingå att medium/siare har ju olika livsbanor och hur dessa ter sig påverkar tolkningsmöjligheten och kanske även ansvarsfrågan. En individ som befinner sig i en negativ process kan tolka fel och utnyttja situationen till sin fördel? Då ställer man sig frågan om man inte bör avstå från att tolka åt en kund. Sen tror jag att alla inte är redo för att förstå nyckeln till sina egna svar. Vad jag menar med det är att varför går man till ett medium/siare egentligen? Som oftast säger alla att man söker svar, och bekräftelse på något som finns inom kunden. Det generella svaret är att man vill kommat åt ett nära anhörig som är i själslig form, samt framtidsutsikter. Men om man tittar på just detta så kan man se en psykologisk mänsklig utvecklingfas där vi människor lever idag. Stressen påverkar mänskligheten att man skall planera och leva i framtiden medans man glömmer bort att leva i nuet. Dock bör man gå ett steg längre i detta, det finns nämligen en känslomässig grund i det hela som är ganska tung. De som uppsöker ett medium tittar oftast på sin yttre omgivning för att få bekräftelse och den trygghet dom söker, för de har helt enkelt glömt bort att den trygghet och bekräftelse de söker finns oftast inom dom själva. De som sagt är att alla är inte under samma utvecklingsfas som högre väsen. Nu ska jag inte säga att man bör inte gå till medium, självfallet får man det. Det är i princip kunskapen som jag helst vill ge ut och att man använder den. Då man måste vara självkritisk mot tolkningen och försöka anpassa den ur sin egen världsbild.
Så hur ser ni på detta ämne helt enkelt? Går det att bilda ett förbund för medium/siare mfl. Och samordna utbildningsmöjligheter, för att förenkla och stärka bilden av mediumskap till en mer sann och trovärdig bild? Tolka gärna dina egna synpunkter, funderingar, för jag och många fler vill gärna veta hur du ser på saken.
Eftersom alla människor är olika så är naturligtvis inte alla som gått kurs och kallar sig medium lämpade….
Min fundering tillbaka är… är alla lämpade som jobbar inom polis, vård och med barn? Nej.
Där det finns utsatta och sårbara personer så dras psykopater och maktgiriga människor dit så har det alltid varit, detsamma gäller medium, innan jag själv utvecklade mina gåvor så trodde jag i min enfald att en synsk person kunde läsa mina tankar och få veta saker om mig som jag inte ville dela med mig av… Alltså gav jag den personen makt över mig… Nu vet jag bättre..!
Jag håller med Hilda i hennes påståenden, ett medium håller sig till nutid och dåtid, ang vad osv som behövs för att kalla sig detta var pågång men, av vad jag ej förstår omöjligt att enas om. i England är det helt andra villkor i denna branch. Detta borde om det fanns något vett och sanns även vi göra.
En slags Standard vore nog möjligt att finna och vissa riktlinjer men att sätta ut exact hur alla medium skall arbete tror jag inte vore möjligt då vi alla står så unikt till oss själva vid förmågan.
Men något slags seriöst möjligt förbund eller liknande tror jag bsolut kunde fungera men det krävs nog många medium som enas om detta för att det ens ska bli möjligt och få fram något bra som blir seriöst och pålitligt, för går man till ett medium vill man ju känna att man får bevis, att mediet har förmågan och hanterar den seriöst, och att man själv får ett gott bemötande.