Utställningen Vodou....
Är det någon som har spanat in utställningen om Vodou (Voodoo) på Världskulturmuséet här i Göteborg? Jag var där idag. Väldigt intressant.
Där finns ett ganska mörkt rum med äkta Voodoospeglar som kommer från Haitiska voodootempel. Ramarna är dekorerade med olika andar och demoner och dom har utgjort en del av Voodooaltare.
Jag är inte speciellt medial eller känslig, men när jag stirrade in i en av speglarna, så blev den grumlig…precis som en tjock rök som började sprida sig från mitten och ut. När jag höll handen en 5-10 cm från spegelglaset kunde jag känna en kittlande och stickande känsla. Detta gällde alla speglarna, utan en.
Egentligen är det inte konstigt alls, efter alla ceremonier med både goda och onda andar. Speglarna är liksom "marinerade" med energier. Voodoons kraft är stark.
Jag kan bara tänka mig hur en känslig person kan känna när dom är där………..!!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Ghost..Vad intressant det låter.
Hoppas att det håller på några dagar…vodov är ju något som jag inte känner till.Kan ju googla…Men man har ju snappat upp lite o det gick ju ett program för länge sedan på Tv on vodov o det är inte min grej. Mycket blod o offer i form av djur..
Men bra att du sade till om att utstälningen fin.Jag hoppas att den är några dagar till, så att man kan gå o kolla.
Är det någon mer här som är intreserad,Kan vi ju ta en fick i hopp.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Chik - Utställningen håller på till 3 Januari 2010. Jag kan rekommendera den, även om det inte är din grej. Ryktena om Voodoo överdrivet. Det förekommer en del djuroffer, men det är i mycket mindre omfattning än man tror. Många tror att Voodoon är nån form av satanism…men det är helt fel. Det är en religion som har grunder i katolicismen…….
Som nästan allt annat så är Voodoo både på gott och ont.
…..Googla vidare!!!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"