Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 1845 ggr
aangeleyes
0

traditioner

Hej

Snart är julen här hm eller snart och snart :P Om drygt en månad, jag älskar traditioner, jag tycker om vintern dock inte slaskig snö:P Väntar ihärdigt på att pynta , haha någon mer som känner likadant, för första gången på länge ska jag försöka fixa ett pepparkaks hus var alltid mamma som gjorde sånt innan det lär nog inte se lika fint ut men det är en annan femma. Så roligt att julhandla dock inte alla som trängs i butikerna. I år blir det första julgranen i lägenheten. Hihih

Var tvungen och bara berätta hur mycket jag tycker om julen och traditionerna:D

Ha en bra tisdag jag själv ska vila mig för jag mår inte bra kramar till er

zinnia
0

Jag älskar oxå julen! I år ska även jag göra ett pepparkakshus..jag och mina vänner har bestämt att i år ska julstämningen infinna sig. Vi ska göra allt som har med jul o göra Skrattande

Snart är det första advent Glad Tja,,,om tre veckor. Det är såå mysigt!

aangeleyes
0

#1 härligt det låter ju inte fel :D

berobe
0

JULEN i Focus…

Kolla in gruppen som heter just: JULEN

Tumla runt bland de mysiga traditionerna där….

Berobe

zinnia
0

Ahhh, Tack!

Eija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande…jag gläds med er som kan njuta av jul o allt runt detta…..själv är jag inte så där jätteförtjust i julen egentligen…..har ju så många o svåra minnen från barndoms jular…..och även när mina barn var små…..saker upprepades återigen…

Men det är ju passé sen många år, men det sitter ju i lite granna…

Iallafall så försökte man genom det onda, se det roliga och göra det så fint man kunde då, låta barnen vara med o baka, klä julgran….men tyvärr så sitter det så hårt i min äldstes själ ändå, så nu sen han blev vuxen så firar han inte julen med någon annan än sin fru….hon har oxå liknande erfarenheter….och han är över 40 år idag….

Idag däremot så är det faktiskt just granklädningen och pyntet runt som ger mig glädje, för jag ääääälskar mycket med ljus överallt i glada färger….. det kanske är just därför det var  den enda glädjen under julhelgen….sen är jag skink o jansonsfrestelse älskare…..och inte att förglömma "Rotlådan"….en finsk julrätt….

Så en glad jul för mig är….pyntet och maten…..och när barnen var små, så älska jag att se dom öppna paket….

Fast idag kan man verkligen se vilken stressfaktor det är egentligen….detta hysteriska handlande av klappar, denna städmani som går över styr nästan….suck!…..nu har jag varvat ner helt otroligt……det enda som fortfarande är svårt, det är denna dåliga samvete……den finns där jämt, man vill ju vara överallt, det dras än här än där…..Helst skulle man vilja ta sin gubbe med sig o åka bort till okänd ort….Tungan ute

Men som vanligt så överlever man nog denna jul oxå…..Skrattande

kram på er och en hälsning för min förra årets tomte Frisco

Eija

zinnia
0

#5 Rotlådan har jag hört talas om..min pappa är finsk. Men jag har aldrig fått prova på det själv..

Ja, det är tragiskt med stressen. Glad Varför ska man städa mer än vänligt, shoppa järnet? Nej, icke sa nicke. Nä, tacka vet jag lite glögg, massa ljus och krypa upp i soffan!

Jag hade också jobbiga jular då jag växte upp, men man får skaffa egna erfarenheter nu när man kan välja själv hur man vill ha det Skrattande

Hoppfull
0

Jag har blivit julfreak med åren! Men det ska vara på mitt eget sätt… ingen stress och inget extra städande, det får man ju göra efteråt när granen ska ut.

Men god mat och en god julöl, lite knäck, hemkokt glögg och annat så är jag supernöjd Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

zinnia
0

#7 Här kör man plastgran Skäms men, tänk alla rester av julnötter man hittar upp till ett halvår efter… Skrattande

Hoppfull
0

Ja plastgran är kanon! Men eftersom jag är julminimalist och nästan inte handlar något alls så vill jag gärna ha en riktig gran. Vi får dessutom en av en släkting och då blir det en gran som annars skulle gallrats ut ur hans skog ändå, så lite miljöpåverkan som möjligt. Glad

zinnia
0

Det är ju jättebra! Det doftar ju så gott av gran oxå Glad

Hoppfull
0

Mmmmm, precis! Kyss

[Sisa]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja fira jul på en fjälltopp! Mycket snö, riktig tomte och massor av pulkaåkning…

Inget stress, inga julklappar bara umgås med nära och kära…

Elisabeth-J
0

Snart är det första advent och det ser jag fram emot, det är så fridfullt och magisk stämning när man tänder adventsstjärnor och ljus både inomhus och utomhus. Julen är inte så traditionsbunden för mig, har skapat några egna traditioner då min barndoms jular inte var så trevliga alla gånger, det var fylla så här blir det ingen alkohol. Sen finns det så mycket som jag inte vill vara utan och speciellt maten. Jansson, skinka, köttbullar…. ja hela listan ska finnas med. Julklappar i lagom mängd, det är stämningen och gemenskapen som är det viktigaste med julen, att umgås tillsammans med familjen. Här har vi ju snö så den saknas inte under jul, man kan göra islyktor och en snötomtegubbe :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

OmShanti
0

Oj Ejia, det lät verkligen som jobbiga minnenRynkar på näsan

Jag har förstått att julen är en speciell högtid, så förknippad med olika traditioner, att saker skall vara på ett visst sätt, på med den perfekta masken, total lycka om än så tranparant, bara för att det ska vara så. Tyvärr också alkohol. Att detta kan man köpa sig till, stressa sig till, att vara ALLA till lags utom sig själv. Tror att många skulle må bättre om man tog bort alla måsten, för vem blir igentligen glad och känner sann lycka för det andra? Fast enkelt är det inte…..

Själv så älskar jag julen och totalvägrar att känna stress eller några måsten. Denna julen blir så speciell då vi kommer vara hemma i vårt hus (har ju inte bott här 1 år än!), och med en ny liten Väldsmedborgare. De som vill är välkomna hit, jag flänger inte.
Maten fixar sig med knytkalas, granen kommer stå och tindra och dofta. Lugn, harmoni, kärlek och värme kommer finnas i massor, det är min önskan.

Snö önskar jag och har vi supertur så kommer någon flinga nersilandes och stannar ett ögonblick. Alla juleljusen som sprider sin värme mmm älskar dem. Sanart kommer de upp och lyser som små glädjespridare på kvällarna.
Pepparkaksdegen sätts nu till helgen, pyntandet har redan börjat (i huvudet iallafall!), samlandet av naturmaterial som mossa och ris, alla vackra blommor och lökar, musiken provspelas, vilken sillsort smakar bäst iår.. Njutning och lust där jag kan hitta den…

SEViking
0

God morgon gott folk

Tänk om folk skulle börja förbereda min födelsedag mer än en månad innan den stora dagen.

Julen är speciell, nästan hela världen förbereder den stora dagen, eller ska vi säga dagarna. Det pyntas och smyckas så gott som överallt. Å då det är en mörk årstid så smyckas det med lampor och ljus, skimrande änglahår och dito.

Julen är den vackraste högtiden tycker jag, och har man barn så tycker jag man ska hålla fast vid traditionerna med jultomte och julklappar. Sprit hör inte hemma på julbordet, då jag tycker det är barnens högtid.

? SEV ?

Anna-H-K
0

Ja Julen är en underbar högtid & jag är en mycket traditionsbunden/Älskande människa! Firade Jul ett år på Lanzarote men saknade Julen så innerligt här hemma så jag var ju tvungen att pynta mm innan vi åkte ändå Tungan ute

Att få vara med sina nära & kära & se glädjen i barnens ögon…det är jul för mig! God mat & julmusik…värmen från levande ljus, Kalle anka..mm…

Men mina tankar går också till dom som inte har någon, dom ensamma i vårt samhälle, barn som får uppleva bråk pga sprit osv under denna helg..Så snart mina barn blir äldre så ska jag ägna Julen till att arbeta ideellt för att ge dem som behöver mat & tak över huvudet denna helg..!Tanken finns alltid där men ibland kan man påverka, ibland inte!

Vi är ju bortskämda med att kunna fira Julen, många av oss..men sänder man en ljus tanke & skänker en summa till de som behöver, har man gjort mycket ändå!

Kram Anna

aangeleyes
0

jag hoppas dock att ni alla får en härlig jul tillsammans med era egna traditioner eller det som känns bäst för er :) Kramar