Första meditationen
Hej!
Nu skulle jag behöva hjälp av er…
Har läst om Meditation och känner verkligen att jag skulle behöva det. Jag har aldrig gjort det någon gång och har ingen aning om hur jag börjar.
Hur ska jag göra/tänka första gången?
Jag hoppas verkligen att ni kan förklara! Mvh Emma
Hejsan!
Det finns flera som har skrivit om hur dom gör när dom mediterar, så om du går in på just "mediatation", så kan du läsa där vad andra har skrivit förut….
Annars så blir det ju kaka på kaka, på det viset så slipper man ju fler trådar….förstår du…
kram/Eija

Tack, tack… :D
Letar efter någon nybörjarövning. Vad jag ska tänka på när jag ska börja. Jag kan ju inte bara ligga där, då börjar jag tänka på allt som måste göras :P.
Finns det någon sådan tråd?
Jag går på meditationskvällar nu under hösten. Det är inte "så bara" utan jag tror man behöver vägledning i början.
Rätt så häftigt, jag har mött mig själv och även mina föräldrar som är borta sen många år. Det triggar igång många svarta hål och man kan släppa en del som varit tungt.
Annars så finns det väl även cd-skivor som guidar vad jag förstår.
Lycka till!

Kan ni rekomendera några cd-skivor?
Meditation ska inte vara ansträngande utan en avkoppling, den behöver inte vara märkvärdig på något sätt. I början kan man ta några få minuter och sedan öka på tiden efter eget tycke. Det ska inte finnas några måsten. Egentligen så mediterar vi ganska ofta utan att vi tänker på det eller befinner oss i ett lätt hypnotiskt tillstånd. Vi kan likväl utföra sysslor samtidigt som vi är i detta tillstånd. Jag är i ett sånt tillstånd när jag diskar, städar och till och med när jag kör bil det är inget som man ska träna på, det är ett tillstånd som vi automatiskt faller in i.
Några råd som ändå är bra att tillämpa.
Börja din första Meditation med att avsätta 5 till 15 minuter varje dag, eller eventuellt två gånger om dagen. Välj den tiden på dygnet då du har störst chans att få vara i fred. Hitta en lugn plats i hemmet - en plats där du inte blir störd. Stäng av telefoner. Det är en bra idé att använda samma plats varje gång du mediterar. Det kan nämligen förstärka effekten. Ha en bra temperatur i rummet så att du inte svettas eller fryser.
Sätt dig på en stol som är bra att sitta på. Men inte så bra att du somnar. Sängen är inte heller bra för risken är att du somnar. Håll ditt huvud, hals och rygg rak så att energin kan flöda fritt. Vill du sitta på golvet, ska du inta den mest behagliga ställningen - gärna på något mjukt, som en kudde.
Slut ögonen och lägg händerna på knäna, handflatorna uppåtvända. Koncentrera uppmärksamheten på andningen. Andas gradvist djupare genom att använda diafragman, och låt inandningen följa direkt efter utandingen. Ägna några minuter åt det.
Slappna sedan av i pannmusklerna, ögonmusklerna, ansiktsmusklerna. Slappna av i käken och låt tungan ligga avslappnad i munnen. Slappna av i axlar, händer och fingrar. Sedan i bröst, mage och därefter lår, knä, anklar och fötter.
Rikta åter uppmärksamheten mot andningen och behåll den regelbundna andningen.
Om tankar, bekymmer eller distraktioner tränger sig på, så låt dem komma fram, och släpp dem sedan igen, så att du kan koncentrera dig på andningen och ljuden igen.
Fortsätt i 10-15 minuter. När det är dags att sluta tar du ett par djupa in- och utandningar och öppnar försiktigt ögonen. Kom tillbaka till rummet här och nu.
Kom ihåg att målet är att befria sinnet från medveten kontroll. Det är viktigt att lära sig (och öva sig på) hur du "släpper taget" och ger dig hän till de djupare eller dolda delarna av dig själv.
Jag vet att det finns trådar med massor av råd om Meditation, både i detta forum och de övriga systersajterna, så leta vidare där.

Köp en cd skiva. Det tyckte jag var enklast i början. Jag använde Terry Evans bergsmeditation. Den är lagom lång o enkel.
Lycka till Kram Jeanette

Tack allihopa!
"Kom ihåg att målet är att befria sinnet från medveten kontroll. Det är viktigt att lära sig (och öva sig på) hur du "släpper taget" och ger dig hän till de djupare eller dolda delarna av dig själv."
Hur gör man detta? Kommer det bara efter man har mediterat ett tag?
Rekomenderar ni meditationskurser, eller kan man lära sig lika bra själv?
Tack för hjälpen!
#8 Man kan lära sig lika bra själv. Men det kan bli roligare och en spännande, starkare energi i en grupp. Det bästa är nog att prova sig fram 
I djupare meditationer så kan man lära känna och förstå sig själv och sina olika sidor bättre, genom insikter, tankar och annat som man kan få till sig i meditationen, visioner från tid. liv mm. detta kommer inte med en gång, först så får man lära sig att slappna av osv. allt har sin tid. Man blir lugnare av att meditera regelbundet, och då är det lättare att släppa "kontrollen" som vi oftast har (egot).
Hoppas att du förstod lite bättre nu

Tack så jättemycket!