Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: drömmardrömtolkningar
Läst 2712 ggr
triobios
0

Drömtydning av en skeptikers dröm

Ok, för någon vecka sen drömde jag en ganska skum dröm. Jag kommer nästan aldrig ihåg mina drömmar men den här satte sig. Jag ska försöka berätta så bra jag kan:

Ok, jag tillhör en grupp som är på besök på något ställe, jag vet inte vad det är för grupp (se nedan) eller vad vi är på för plats. Men iaf, rakt fram där vi kommer in så finns det på höger sida en stor trappa, förmodligen i marmor, sten eller något liknande (jag minns att det lät mycket när folk gick i den).

Till vänster från ingången så kommer det mest skumma i drömmen, det är ett vanligt stort kristet kors (inte krucifix) men på baksidan så finns det massor av symboler för andra religioner. Själva korset är uppbyggt av dessa symboler fast det syns inte från framsidan, där ser det ut som ett helt vanligt kors. Korset står på någon slags piedestal men det är säkert runt 2 meter högt utan piedestal. För att förtydliga så är alltså de andra inte religiösa symbolerna inristade eller påmålade utan det är snarare så att korset på framsidan bildas av dem, liksom utskurna.

Ned för trappan kommer en liten grupp människor som ska hälsa på oss och bland dessa en kvinna, som satte sig i minnet. Någon påpekar att hon är lik Hanna Hedlund vilket hon skrattar bort, men visst finns likheten där. Efter att vi har diskuterat en stund, runt korset, så framkommer det att hon är ateist (hon säger det rakt ut). Jag är också det vilket kanske är anledningen till det (att jag vill att hon ska vara det för att vi ska passa ihop)

Kommer ni ihåg när jag sa se nedan angående gruppen? Ja det har sin förklaring här. Någon eller några ur gruppen är väldigt intresserad av korset och vill ta med det för att studera det på annan plats, detta diskuterar man också med någon slags ledare och man kommer nog fram till att det ska gå bra. Helt klart är att ingen har sett något liknande innan.

Huset verkar vara ganska stort och pampigt men ändå modernt. Det är minst två våningar (trappan ledde uppåt) plus ett källarplan.

I källaren verkar det finnas något slags bibliotek eller bokaffär och mitt i det här så hittar jag en film som ännu inte är utkommen eller ens annonserad. Jag är inte säker på att den här delen av drömmen var en separat dröm men jag tror inte det.

Så vad säger ni? Några förslag

Jag garanterar att den är 100 % äkta utifrån vad jag kommer ihåg förutom en detalj: en liten utmaning till våra mediala personer (och andra). Angående kvinnan jag pratade om förut: förutom att hon är vacker så finns det en annan sak som är speciell med henne, något som definitivt fastnade i mitt minne, vad är det? Det är något som är synligt, som är något man ser så fort man ser henne. Tar ni det så blir jag lite imponerad (det är inte helt ovanligt).

För att säga lite om min skepticism, jag tror att drömmar kan betyda något men inte nödvändigtvis objektivt kan bedöma det, trots det kommer jag självklart att ta till mig det som framkommer (om något), annars hade jag inte frågat.

[Peter34]
0

Jadu, antagligen för att du är både ateist och skeptisk mot drömmar så fick du den här drömmen. Om man ser till det där med korset så kan man ju rent logiskt säga att drömmen på något sätt ville visa att kristendomen är den högsta av religioner eftersom korset på baksidan var uppbyggt av symboler från andra religioner, eller helt tvärtom, att själva korset och kristendomen under många århundraden dolt och trängt undan andra religioner och att då drömmen ville visa mångfalden av alternativ som finns.

Vad det gäller kvinnan så kan det väl vara så att ni på något sett har träffats förut eller rent av känner varandra. Tidigare liv etc. Vad är det som blir synligt när man ser henne? Eller det kanske var det du undrade, kanske är hon någon form av ljusgestalt och har ett speciellt förhållande till dig på något sett och som visar sig genom att bara du ser det.

Choklad
0

Det korset skulle jag väldigt gärna vilja se!!! Har du möjlighet att på något vis beskriva så många symboler som möjligt?Skrattande

U R us

triobios
0

De jag kan komma ihåg specifikt är:

Solkors

Davidstjärna

någon annan slags stjärna

Taukors

Jag tror att jag såg (men det kan lika gärna vara en efterkonstruktion):

Ankh

Ett patriarkalkors eller möjligen ett påvekors, de är ju ganska lika

Tyvärr kan jag inte komma på någon mer just men det var säkert lika många till. Jag kollade ett par listor dagen efter men många var jag bekant med innan så det hjälpte inte så mycket. Lurigt det där med drömmar. Ett gäng symboler var det iaf.

Choklad
0

En dröm är när du pratar med dig själv….kroppen tala om hur du egentligen känner dig. är det något fel, så visar den det, och om det är något som är bra, så får du veta det också..om du inte glömmer vad du drömtGlad

U R us

unauthorized
0

Kvinnan var skallig

Rosenvial
0

Undrar lite över korsen

Solkors,taukors.ankh,patrikalkors

Vad har dom för betydelse och för vem är dom viktiga

Vilka är dem som använder just dessa kors

Bara en undran då jag inte vet någonting om just kors.

triobios
0

Tja solkorset användes i hällristningar bland annat, men finns i många kulturer runt om i världen.

Taukors används av kristna men kommer ursprungligen från sumererna tror jag.

Ankh är en hieroglyf som användes i egypten.

Patriarkalkors är ett vanligt kristet kors kors med en andra arm över den vanliga. Används bland annat hos ortodoxa kristna.

Men jag kan väl säga att jag inte tror att de specifika symbolerna betyder något, det var därför jag inte nämnde de i första posten. Utan jag tror att det är just symboliken som är viktig om något.

Nej hon var inte skallig.

Kom igen nu, övertyga en stackars skeptiker att drömtydning fungerar. :)

Rosenvial
0

Vad är vitsen med att analysera drömmar?

Talisker
0

Jag har fått lära mig att drömmens handling har inte så stor betydelse utan det viktigaste är vad du har för känsla

Rosenvial
0

Vad är känslan då?

Vad leder den till?

Allt är väl endå som det är varje morgon. :)

Talisker
0

den känsla som du har i drömmen alltså handlingen är betydelselös.

Känslan kan ju va nånting som ligger i ditt undermedvetna o som poppar upp i drömen och fantasin sätter bilder/handling till känslan

Choklad
0

# 0 Jag kan börja med att allt du drömmer i drömmen är dig själv, olika aspekter av dig….bilderna får representera olika känslor och händelser i ditt liv just nu, i den situation du befinner dig i…det är en stor dröm och det tar tid att tyda den, det är en del svåra symboler också, som jag måste tänka över vad de kan betyda..sedan hoppas jag att du själv är lite öppen så jag kan ta mig en titt på dina "tankar" om det är ok för dig…? Jag vet att du inte tror på det jag gör, men om du vill bli lite mer övertygad så ….

U R us

Rosenvial
0

Men om handlingen är betydelselös,hur finns den då i det undermedvetna

Choklad
0

känsla, handling, bilder, händelseförloppet i det stora hela, allt har betydelse

U R us

Rosenvial
0

Choklad :) det är rätt gott

Förklara för mig,har en kompis som säger sig jämt i drömmar bli knuffad fram för ett tåg..vad betyder det då?

Hon har klart sig rätt bra i livet  och uppnåt det hon ville.

Talisker
0

#15 nu är inte jag nån drömtydare men om jag skall gå på det som jag själv förespråkat och som stämt in på mina upplevelser så skulle det kanske kunna vara så att hon innerst inne är rädd för att någon skall göra henne illa

Rosenvial
0

Nä,hon är en tuffing aldrig rädd advokat

när hon var lite var hon rädd tror jag endå,

men aldrig när hon började plugga.

Nä det finns aldrig en rädsla hos henne

Rosenvial
0

Funderar på drömmen som faktiskt TS hade som vi kanske virrade bort en stund.jag har aldrig tytt några drömmar

Ska jag försöka vet ej lämnar det öppet endå om ts vill 

Ja man kan ju alltid prova att för..röka tyda det man själv inte alltid förstår.

;)