OT influensavaccinet igen
Jag vet att det finns fler trådar i ämnet men läste på Aftonbladet idag att vaccinet innehåller hajleverolja. Att äggallergiker inte ska ta vaccinet är ju känt men hur är det med fiskallergiker då.
Detta har jag inte läst något om.
Vill inte starta en debatt igen om om för och emot vaccin utan frågar bara om ni läst något om just fiskallergiker.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Haj är ju ett däggdjur så den går nog inte i fiskgruppen.
Sen så sade dom på nyheterna att Vaccinet.en man som har dött av biverkningarna o 5 som ligger på sjukhus..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tog vaccinet i fredags..jag är äggallergiker men det skulle gå bra ändå. Allergin klarade sig men jag blev jättesjuk i influensa liknande symtom..Fick ändå stanna hemma från jobbet och förlora pengar..

Chik
ja du har så rätt det är väl ingen fisk.
"Vandra i skönhet"
Kram Xinluo
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
.hoppas att det här fungerar. Xinluo..vad bra att jag kunde yippi.
#4 Intressant chik…..yippi för dig att du kunde länka. Jag har inte provat det än!
Hejsan!
Jag lova att berätta när jag hade tagit min spruta, men hitta inte den som jag skrev i om löftet, så jag tänkte att jag skriver här istället om det går bra, så jag inte behöver öppna nå mer trådar om detta….
Så, nu har jag alltså fått min spruta, och det enda som har hänt mig än så länge är som sköterskan sa, man är lite öm i muskeln på armen där sprutan sattes….
Hon sa att även kunde det uppstå ett tillstånd som liknar en början på förkylning….alltså en allmän hängig period på ca 2-3 dagar…..det har jag inte däremot kännt ännu, för det behöver inte bli så heller….
Sen skall det tas en andra spruta om 3 veckor…..och man kan även ta den där andra influensasprutan om 2 veckor….men det har jag inte tagit ställning till ännu….får se….
Så nu har jag iallafall valt det minst farliga….för influensan skulle nog inte bli så lättsam för mina lungor….
kram
Eija
Eija..Vad bra..
Har du tagit vaccinet varje år??
Spänande o höra med en som har tagit den..
Hajar är inga däggdjur, de är broskfiskar. Men nej inga belägg har hittats för att det ska vara farligt för fiskallergiker. Skvalen är nämligen ett kroppsnaturligt ämne. Sen så finns det farhågor hos vissa att det skulle vara farligt av andra anledningar men inga studier har bekräftat det
Ja Eija, min dotter har med tagit svininfluensavaccinet och det gick bra trots stor äggallergi också. Hon fick som du ont i musklen ev lite snorig.
Kram Jile
att skvalen är en ofarlig och kroppsegen tillsats är en sanning med modifikation. Man kan inta skvalen via födan. Men att få det injicerat i blodet (för att trigga igång immunförsvaret) är en helt annan sak.
Istället för att bli långrandig hänvisar jag till www.vaccinationsfaran.se, för den som vill läsa mer, samt om människor som blivit sjuka av skvalen och kvicksilver.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nej magi-cat, det finns inga studier som visar att det är farligare att få det injicerat i blodet (intramuskulärt för övrigt). Så låt oss inte göra det här till ytterligare en konspirationstråd för vaccin.
Jag tar influensavaccin varje år -aldrig några problem.
Självfallet har jag redan vaccinerat mej mot nya influensan -inga problem där heller
Eftersom jag dessutom arbetar med andra människor måste jag ta hänsyn till dem! Du kan vara smittbärande utan att själv veta av det.
Vill du ej vaccinera dej skall du undvika andra medmänniskor!!
Va skönt att se att man inte är ensam om att ta vaccinet här på forumet….
När jag var iväg så var det den tredje dagen som man fick i riskgruppen….snacka om min förvåning när jag såg så mycket folk som var där , trodde att det skulle vara lungnt efter dom andra dagarna….men icke sa nicke…
Jag har inte märkt något annat ännu som biverkning…känner fortfarandes lite öm på armen om man rör där, annars så är det inte så farligt…
#7..chik, jag har inte tagit vaccin förut….för jag gjorde ju min op, för snart 3 år sen….och första året efter, var jag så dålig, så jag låg mest bara hemma…orka inte ut eller något annat än att sitta på verandan en liten stund….
Sen förra året så vart det försent, för jag hade en enkel förkylning i samma veva, och då får man inte ta vaccinet, för den gör ingen verkan tydligen….vet inte varför……så nu är det tredje gången efter op…..så det är därför som jag står i valet o kvalet, men jag tror att jag tar den….
Innan dess så har jag aldrig tagit vaccin, men då var jag ju frisk för övrigt….och fick säkert influensan då, fast jag trodde att det var en svårare förkylning….det var föresten då jag passa på att sluta röka efter 40 år….för det gjorde ju så ont i lungorna att röka……
Så med tankens kraft så gick det till slut….varje gång jag blev röksugen, så var bara o tänka på hur ont det gjorde i lungorna, och att det smaka inge vidare heller då….
Så jag hade precis varit rökfri 1 år när jag fick den där hjärtop….
Jag tog sprutan i tisdags, då jag tillhör riskgrupp pga min astma och infektionskänslighet. Blev jättesjuk efteråt, med fruktansvärt ont i hela kroppen, feber, svårigheter att andas, nackstelhet, huvudvärk, halsont. Det som jag tyckte var otäckt var att hjärtat rusade och pulsen låg på den dubbla mot normalt. Om de med högt blodtryck och/eller hjärtproblem tar denna spruta och får mina symptom, förstår jag därför om de avlider av hjärtattack.
Men å andra sidan finns det ju också de som inte reagerar alls på sprutan, av någon anledning. Och utan sprutan kan jag ju tänka mig så sjuk jag skulle ha blivit om jag fått själva influensan.
Jag har tagit influensavaccin ganska många gånger men aldrig fått sådana här kraftiga reaktioner. Jag blev helt sänkt de första tre dagarna.
#14..Fidelina….OJ! det var verkligen en jobbig reaktion….ja, man kan ju undra varför det blir sådär för vissa, jag fråga speciellt om det kunde uppstå andningsproblem…och hon svara nej….
Men jag vet inte om det har något med vad man tar för mediciner samtidigt….för man fick ju skriva i en lapp, på vad man hade för riskfaktorer och vad man åt för medicin om man var diabetiker iallafall….
För eftersom jag inte åt något mot min diabetes så skicka hon mig till en sköterska där det stod en kö, men det fanns tydligen andra ställen med i korridoren som vissa blev sända till….så jag vet inte om det var olika preparat som andra fick…..jag fick den känslan iallafall…eftersom dom sära på oss i olika riskgrupper….
Jag tänker iallafall som dig, att det är nog hundra ggr värre att få influensan, för biverkningarna är ju bara en mildrare form av vad det kunde bli…..
# 15 En god väns mamma som är närmare 90 har tagit vaccinet utan att reagera alls, så tydligen är det väldigt olika. Vad det är som avgör hur man reagerar har jag ingen aning om men jag kan ju konstatera att jag hör till dem som reagerar mycket även på vaccinet.
Jag är åter på fötter, men är trött och känner fortfarande att det är ganska tungt att andas. Hjärtat och puls har återgått till det normala och febern är nu borta.
Jag fick inte fylla i vilka mediciner jag äter i övrigt, däremot fyllde jag i astma/allergi för att visa vilken riskgrupp jag hör till. De frågade inget om annan medicinering och jag undvek också allt annat utom min antidepressiva + panodil forte 1g för värken i kroppen.
Man separerar de som ska vaccineras av rent logistiska skäl. Det kan vara så enkelt som att man gör det för att det är ett bra sätt att dela upp arbetsbördan till att exempelvis de med diabetes vaccineras av personal vid diabeteskliniken (nu verkar det inte varit så i ditt fall). Så det handlar inte om olika vaccin, det finns bara ett som är godkänt.
#17…Ja det har du nog helt rätt i….för folk stannar ju lätt där men ser klungan närmast….
…..men detta med olika vaccin, verkar ju vara två sorter av vad man har läst o sett på nyheterna….en sort som bara ges till de som är äggallergiker….vad jag har förstått…
Sen är det nog den där teorin om att man kan reagera mot ämnen i olika preparat som kommer i kontakt med varandra….för jag vet ju att man kan inte ta vissa mediciner tillsammans med andra…och då vore det ju inte långt ifrån att det gäller samma här…..det är vad jag kan tänka mig….
sen är vi ju som sagt var olika känsliga…..jag t ex, har fåt byta ut en sorts tabletter nu för att jag tålde inte färgämnet i den, och då är det samma tabletter, men olika tillverkare och därför olika färger…och sådant tänker man ju inte på….för nuförtiden så kan du ju få olika på apoteket….men nu är jag lite mer uppmärksam på detta….
# 17 Näe, det finns inte bara ett vaccin som är godkänt utan tre olika. Men Sverige har visst köpt in 2 av 3 sorter. Den bästa sorten har gått bl a till Tyskland, där man prioriterat detta till bl a höga politiker.
Om det är på det viset så är jag den förste att be om ursäkt för att jag hade fel, min information grundade sig på inköpet av pandemrix. Så jag ser gärna en källa på vilket vaccin det är som har köpts in vid sidan av pandemrix.
#18 säger ju att det har köpts in annat vaccin till äggallergiker, det kan möjligtvis stämma men det är inget jag har hört så jag ser gärna en källa på det också.
Det där om Tysklands regering börjar bli lite tjatigt, det har redan förklarats att de köpte in det som var snabbast tillgängligast för att kunna säkerställa ledningen i landet. Detta vaccin är på inga sätt bättre eller säkrare än andra, det var helt enkelt det som kunde levereras snabbast. Mycket vettigt beslut tycker jag.
# 20 Se de tre vaccinerna som finns:
http://www.emea.europa.eu/influenza/vaccines/home.htm
…men vad jag förstår är det bara Pandemix som köpts in till Sverige.
Som det går att läsa på länken ovan är det Celvapan som godkänts sist, men det är också det vaccinet som Tysklands regering fått.
#21 tack så mycket. Då hade jag fel. :)
# 22 Vi båda hade ju lite fel. :-) Jag trodde ju att det var 2 vacciner som köpts in till Sverige, men tydligen är det bara ett enligt smittskyddsinstitutet.

#21 Var det inte Pandemix som Schweiz också skulle ha, men där dom förbjudit det för gravid och barn?
Tommy.Ja enligt Tidningarna o nyhterna..

Hej!
Det skrämmer mig verkligen att media skrämmer upp folk ang biverkningar av vaccinet, och förmår folk att INTE vaccinera sig! Hur tänker ni som inte vaccinerar er??
1) Eventuella biverkningar är lättare att handskas med än själva influensan. Biverkningarna beror ju på att vaccinet i själva verket innehåller "bitar" av influensaviruset som kroppen reagerar på och utvecklar motstånd mot, så att immunförsvaret känner igen viruset nästa gång det kommer i kontakt med viruset och kan motarbeta det!
Det är så vacciner fungerar!
2) Man kan föra smitta vidare innan man själv har fått symptom! Varför vill man inte skydda sina medmänniskor? Fattar inte….
Annika Dahlqvist har för mig framstått som en klok kvinna, men nu har hennes åsikter spårat ut tycker jag. Att hon påstår att det hela är en konspiration för att läkemedelsföretagen ska tjäna pengar är ju så absurt att jag blir mållös! Och folk lyssnar på helt okritiskt på det.. (Se hennes blogg!!)
Nä, nog sagt. För mig är det en självklarhet att vaccinera sig, och jag gör mitt bästa för att få folk i min omgivning att göra detsamma då jag inte vill smittas av dem!
//Lena, (som är sjuksköterskestudent)