Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 3892 ggr
Paranormala6aktivite
0

ÄR DETTA OK?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vill bara veta vad ni tycker om detta inslag?

Hur reagerar du/ni?

( detta ligger nog lite fel men ja vill ha en reaktion om de skulle finnas här )

Paranormala6aktivite
0

Pojken är 5 år och från Rumänien!

Eija
0

Rynkar på näsan…blir helt förskäckt…..stackars pojk….verkar som pappan har problem med egna ouppnådda önskemål….

Eija

Paranormala6aktivite
0

ännu en

Paranormala6aktivite
0

Hans pappa är kampsports mästare tyvärr =(

Choklad
0

Det var det mest onaturlaga jag någonsin sett….stackars barn, att inte själv få välja sin egen framtid, och jag tror inte att han har så mycket tid över för att leka….han ser inte lycklig ut, tiita i hans ögon

U R us

Eija
0

#4,,,Jasså!…..suck….kan inte förstå detta….denna stackare får ju  inte vara barn ens….det är lika med dessa söta flickor, vars mödrar klär upp dom i tidig ålder för tävlingar…..

Det är ju inte barnens val……vad föräldrarna än säger….

Och tillika denna pojk, han är ju inte färdigvuxen ens och det kan ju förstöra hans tillväxt som skadar honom i framtiden…..

Paranormala6aktivite
0

Ja de blir dubbelt,denna sida låser sej….

Paranormala6aktivite
0

Ja tänkte på de att de kan väl aldrig vara bra för hans kropp?

Leder mm

Helt ofatbart att vi människor tycker att sånt e faschinerande,de är det inte men många tycker det,de är ju bara att gå till sej själv,SKULLE du vilja att ditt barn blev tränad så?

De känns väl fel nån stans innom en eller?

Hur som helst han är med i WORLD GUINNESS RECORD SHOW

och alla tycker ju att -gud va duktig han e!

ElLER INTE tycker jag !!!!

Choklad
0

Jag tror att man slutar växa eller musklerna slutar växa om man börjar träna innan en viss ålder, i skolorna får man inte ha styrketräning före 14 års åldern..jag är inte helt säker på detta, men mina söner hade de reglerna när de gick på högstadiet.

Det är skadlig för kroppen att börja träna så pass motiverat när man är så liten. Och varför ska en liten pojk behöa göra det? finns inget som helst skäl ….bara föräldrars egensinnighet i detta, min son sa att hans föräldrar vill tjäna pengar på sitt barn..men först sa han; "snacka om att ingen mobbar honom i skolan"…så en sak är ju bra med det..

U R us

unauthorized
0

Han leker ju som andra barn mellan träningarna. Om han inte tyckte det var roligt skulle han aldrig kommit så långt som han gjort. Sen det där med skadligt, ni som hävdar att det är skadligt, har ni någonting som styrker det eller är det bara ett moraliserat tyckande?

Trisha
0

Isch… känns helt onaturligt. Jag fick lära mig under en idrottsutbildning att det var helt fel att träna med vikter innan man vuxit klart, vilket jag tycker verkar logiskt. Påverkar ju ben o leder i kroppen på ett felaktigt sätt. Drillade barn tycker iaf jag känns obehagligt. Vid så låg ålder väljer man ju inte alls själv, och det ska väl ändå vara det en barndom handlar om - att leka o ha skoj. Visst kan man stimulera barnen till ett o annat, men det här… Nja, jag är skeptisk….

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jinaum
0

Jag mår illa… Fick en sådan känsla av att titta på det. Jag tror jag läst i någon tidning om det.

Var något rykte om att fadern gav ungen steorider för att kunna bygga upp en sådan tvättbrädda.

Paranormala6aktivite
0

10 kg det är rätt tungt att ligga å köra som han gör med dom vikterna,helt sjukt stark han måste vara!

Ja tycker de känns knäppt,skulle faktiskt inte låta min 6 åring träna så fanatiskt!

Men ja lederna å de har ju inte växt klart,musklerna är känsligare i den åldern!

Ja ville bara kolla va ni andra ansåg om detta,men då tycker dom flesta av oss samma,att de är lite skevt!

=)

[Jeremina]
0

Jag håller med Paranormal och Eija och tycker att det är fel för barns kroppar är inte färdigvuxna och det kan uppstå många problem upp i åren för denna pojke.

Tussebus
0

sjukt tycker jag med! Snacka om att bädda för ledskador och muskeproblem när han blir äldre!

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

nyfiken51
0

Såg ett program om den hära pojken,för något år sedan Eller rättare sagt pappan. Han (pappan) tjänade redan stora penagar på sin son redan. . I filmen kom även idrottläkare( och andra experter)  till tals. Att träna så hårt vid unga år ( även om han nu själv skulle tycka det vara roligt) var skadligt för hans kropp. Om han tränade i samma takt som nu. Kunde han få allvarliga skador redan vid 20- årsålder!!

Pappan hade redan fått hård kritik (även från sin  familj) Att han tränar sin son för hårt.och att han kropp,far illa..

# 10 Att barn lekar,är inte så konstigt. Barn lekar,även under svåra förhållanden.För att man ser ett barn som leker.Så behöver inte det betyda att barnet är lyckligt och mår bra.Tyvärr är det inte samma sak.Skulle man fråga pojken om hans pappa,skulle han säga att han älskade honom och att han ÄLSKAR att träna!! . Barn älskar och skyddar sin föräldra.Barn är oftas väldigt lojal mot sina föräldra.Det ser man,när man tittar på barn i missbrukar hem..

Siv

ina3
0

"10 Det finns massor av undersökningar att träning med tunga lyft är direkt skadligt innan kroppen har växt klart. Det är därför det har varit en 16 års gräns på gym fram tills nu. Redan från 12 år kan man börja men under mycket kontrollerade former tillsammans med målsman och en utbildad person inom gym, och med små vikter som 1-2 kilo.

~ Medarbetare på Tarot ~

unauthorized
0

Mycket tyckande i tråden ser jag och inga referenser till vetenskapliga undersökningar som belägg för påståendena.

#17 Du kanske kan presentera en sådan undersökning?

Under tiden kan ni som kritiserar stryrketräningen för barn fundera på hur mycket skador fotbollsträning ger i relation till styrketräning.

Jag kan under tiden ni letar upp vetenskapliga belägg för att det är skadligt, länka till en kille som faktiskt tagit sig tid att studera området och läst tillgänglig litteratur.

Styrketräning för barn

aangeleyes
0

tränar man styrketräning i så tidig ålder kommer det ge men i senare ålder, kondition är ju dock ingen fara men verkar som att pappan försöker få sin önskan gjord via pojken, sorgligt att ha rutor och muskler redan vid 4års ålder.

unauthorized
0

#19 Hur vet du att det kommer att ge men senare i livet? Undersökningar pekar annars tvärtom, man förebygger skador senare i livet.

nyfiken51
0

# 18

Är friskvårdsterapeut,så nog vet jag en del om hur man lägger uppträningpass. Både för pers med olika sjukdomar och åldrar.

I programet såg man inget om kosten för pojken. Vid hård träning är kosten jätteviktigt. Vad man äter och när man äter. Att .röra sig, och att vara fysiskt aktiv,  ,är bra för alla.

Man vet i dag,att dessa barn, pojkar och flickor som drillades hårt av öststaterna på 60-80 talet. För att prestera bra resultat vid stora tävlingar.Och helst skulle dom ta  guldmedaljer .  Fick svåra förslitnings skador redan vid 20-års ålder.Att leva resten av livet med svåra smärt.,är nog ingen höjdare precis.Tror heller att om man en guldmedalj från Os.Gör smärtorna mindre.Man blir snabbt bort glömd,när nya stjärnor hela tiden kommer.och gårdagens stjärnor  försvinner in i glömskan..

Som sagt att  röra på sig  och vara fyskiskt aktiv,är alltid bra.Både för barn och vuxna. Likaväl vad man äter..

aangeleyes
0

"19 Jo beror helt och hållet på vad man äter och hur mkt man tränar men redan som 4åring ha rutor det e fan sorgligt, är man barn så ska man vara barn också.  Och som #21 säger det ger förslitningskador. Min sambo är personlig tränare och har spelat hockey sen han var 5 dock inte på samma nivå längre men hans knän e helt sargade. Alltså förstår inte riktigt vad du gör här egentligen du ska alltid agumnetera emot folks åsikter i alla trådar. Ts frågade om det var okey eller inte och du snackar om vetenskapliga BEVIS igen , orkar inte du borde bli portad från denna sight,

unauthorized
0

Ja men vad bra, då borde ni byta plats med forskarna då. Det de säger gäller alltså inte. Det är för det andra inte tal om hockey eller fotboll, dessa idrotter ger avsevärt mycket mer skador än STYRKETRÄNING som det handlade om här. Jämförelsen med östblocket förr i tiden funkar inte heller eftersom man där tränade alltför ensidigt och endast fokuserade på resultat, inte på uppbyggnad. Det gjorde att gymnasterna var slut vi 16 års ålder.

Märkligt att man alltid ska få på skallen för att man presenterar belägg för det man skriver, medan tyckande UTAN några som helst referenser är ok. Jag tror inte ni som opponerar er ens har läst min referens.

#22 Det tror fan att man måste relatera till vetenskap. Hur skulle det annars se ut? Bli portad för att man håller sig till det som går att bevisa, jag tror knappt det är sant! Kan man verkligen tänka så inskränkt? Vetenskap, som ser till att du kan sitta här och diskutera saker du inte begriper, är alltså inget värd i diskussioner här? Alla ska bara hålla med om att det är för jävligt, men ingen orkar eller bryr sig om att ta reda på hur det i verkligheten förhåller sig?! Otroligt!

Rosina1
0

Vad jag vet så får barn den träning som dom behöver genom lek. det är så alla barn tränar på ett helt naturligt sätt, samma i djurvärlden. Det är människoplågeri att "köra" så hårt med ett litet växande barn, sunt förnuft måste väl för böveln få råda. Baret har ju inget att säga till om.

Lika illa har det varit och är väl fortfarande i många länder där barn "drillas" för att tillfredsställa vuxna, barnen ska vinna mästerskap i gymnastik, cirkuskonster och vem vet vad mer. Nä… vet du vad låt barn vara barn så länge det går…varför är det så mycket självmord tror du bland barn och ungdomar samhället är för krävande!

Varför måste allt vara vetenskapligt bevisat, det mår ingen unge bättre av. ska man vänta på det då hinner många få lida i onödan.

SUNT FÖRNUFT OCH KÄRLEK TILL BARNEN!

Ljus/Rosina1

nyfiken51
0

# 23

Vilka fakta går du på?! Kan du presentera dom här? Har du egna barn eller. I så fall borde du veta,att en 4-åring inte är fullt utv i kroppen.. Det är ju inte enbart på längden man växer.

Men lämna gärna fakta,så kan jag få läsa och ta till  den inf. tackar på förhand..

unauthorized
0

#25 Eftersom du inte orkade titta i länken i mitt tidigare inlägg så får jag väl ge dig direktlänkar till studier och artiklar. Jag har en son som spelat hockey i 4 år, han är 8 idag.

http://pediatrics.aappublications.org/cgi/reprint/121/4/835

http://www.svenskidrottsmedicin.se/stockholm/pdf/SVIF_071_s38-43.pdf

http://rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx

"Det råder således en bred konsensus bland
forskarna om att styrketräning för barn kan
betraktas som en synnerligen säker träningsform
med mycket låg skaderisk"

[Jeremina]
0

Men #26 Det är väl så att det ska vara lagom och inte gå till överdrift. Då tror jag att det kan vara bra för dem.

unauthorized
0

#27 Lagom är alltid bäst, även för vuxna. Men det finns inga belägg som jag har hittat för att det skulle vara skadligt som så många här i tråden tvärsäkert uttalat sig om. Men så är det med det mesta, så snart något går utanför normen så är det vansinne. Jämför siffrorna för skaderisker med fotboll t ex. Enligt dem så bör man hålla sina barn från fotboll och istället ge dem en skivstång.

[Jeremina]
0

#28 Fotboll sliter mycket på knän osv. det vet jag för mina två grabbar spelade fotboll på hög nivå i flera år. De har knä och fotskador båda två.

Min pappa har tränat mycket styrketräning i många år och han säger att man måste vara väldigt noga när man tränar med något annat än sin egen vikt när man är liten.

Rosina1
0

Jag bryr mig inte om statstik eller forskning i sammanhanget när det gäller barns väl och ve, dom kan forska bäst dom vill. Inget ska vara överdrivet eller slavdrivande när det har men barn att göra. Det är inte föräldrarnas pina, utan barnens. Föräldrar ska inte tillfredsställa sitt eget intresse genom dom. Man kan se när barn har för många aktiviteter efter skolan, hur stressade dom är. Stressen finns även i skolan genom olika påverkan och den visar sig på olika sätt som barnen inte kan hantera.

Filmen vi sett ovan är hemsk att se på grund av föräldrars ego. Den filmen såg jag för några år sedan på tv, blev lika illa berörd då.

Ljus/Rosina1

chik
0

Gätte fel.Barn är barn.

Tycker inte jag har så mycket o säga..Blir bara så F..B.D--

Lena.P är jag i verkliga livet.

[AnnikaOhlsson]
0

Usch! jag blir både arg och ledsen när jag ser detta!

Jag har själv en 4åring hemma och kan inte låta bli att jämnföra. Jag skulle ALDRIG tillåta att någon lät henne pressa vikter! FY!!!

Det KAN inte vara bra för kroppen att gör detta vid så späd ålder!

unauthorized
0

#32 Varför kan det inte vara bra? I länkarna ovan (#26) kan du läsa om faktiska undersökningar och resultatet av dessa. De visar att styrketräning för barn stärker och förebygger skador längre fram i livet. Har dessa forskare fel, tycker du? Det är referenser från svensk idrottsmedicin och Riksidrottsförbundet, men du sågar dem rakt av för att de måste ha fel - för du VET att det är skadligt.

Allmän fråga: Är det någon här som tror på någonting som vetenskapligt kan beläggas?

Rosina1
0

Jaaaa, du kräver ju det när det gäller allt verkar det som! När kommer ditt förnuft in i sammanhanget? Du vill ju ha bevis och forsknings - underlag hela tiden. Det ser man ju alla trådar som du agerar i.

I all välmeningGlad

JanOlsson
0

unauthorized: Med måtta tror jag med det är bra med tanke på hur många idag låter sina barn bli små feta monster så ja då skulle jag hellre träna min unge i risk för träningskada än att den dör i fettma och man låter sitt barn förslöas framför tv.

Många gånger idag när barn gör något brott som att slå ihjäl andra barn beror det just på dessa föreldrar tror jag som inte låter barnen få något att göra låter dem gå vind för våg, inte tycker det är bra att låta barn få jobba med kroppen. Vår kropp är byggd för att jobba i måttliga mängder.

Skulle det inte vara så skulle vi inte klarat oss så länge undrar vilket annat djur i världen som säger så till sina barn, nej träna inte på at stå/simma eller dyka. Sitt ner ta det lugnt. Hade det varit så skulle de dö alla andra djur får kämpa från födeln.

Så jag tror att det är bra med träning även för barn bara de som skriver här som vill ha sina barn, så länge det går försvarslösa..

Rosina1
0

Tråden gällde inte tv-tittande och dyligt, vilketinte är hälsosamt för barn i förstora mängder det vet alla, precis som överdriven träning inte är det. Överdrivet intag av godis och skräpmat är samma fördärv. Men allt behöver inte kretsa kring forskningsresultat och bevis som unauthorized kräver. Sunt förnuft räcker bra.

Glad

JanOlsson
0

Rosina1: Vänd på det, vart fick du det sunda förnuftet ifrån? Troligtvis forskning eller hur? Det man trodde var bra för 50 år sedan mycket av det gör vi inte idag. Så jag tror att det förnuft är byggt på forskning, vilket det alltid varit för oss. Även om du vill föreneka det så skulle du levt för 100 år sedan hade du inte tänkt som du gör nu..

Så joo du bygger din tro på vad du läser. Om mat säger ditt förnuft att inte äta viss mat för du hört det kan ge sjukdommar.

unauthorized
0

Rosina1, sunt förnuft? Vad är sunt förnuft? Vems förnuft är sunt? Den obildades eller den bildades? Om man inte vet en sak men behöver kunskap om en viss sak, vad gör man då? Sätter man sig ner och tror? Eller gör man tester, experiment och provar? Vilket tror du leder framåt i utvecklingen?

Du är säkert en varm och snäll människa Rosina1 men nu resonerar du riktigt korkat. Om jag trodde att min sons träning skulle vara skadlig för honom så vore det fel av mig att förbjuda honom att träna, på grundval av min tro eller "sunda förnuft". Det vore rätt att ta reda på hur det förhåller sig. Att söka rätt på tillräcklig tillgänglig kunskap för att fatta ett beslut, är naturligtvis det rätta.

Låt mig fråga: Om du tror en sak och handlar efter den tron, men allt du ser, läser och hör från någon med faktisk kunskap om det du tror, säger motsatsen till vad du tror, är du då beredd att omvärdera din tro?

Eller stampar du med foten och klappar dig på öronen och skriker att du har rätt ändå?

[AnnikaOhlsson]
0

Jag VET inte! Men jag TROR inte att det kan vara bra för en så späd kropp att träna så intensivt. Killen är ju grymt muskulös!

DU skriver hela tiden vad du tror! Då har väl jag rätt att säga min åsikt också eller??

unauthorized
0

#39 Jag tycker inte jag tror så mycket. Jag tar reda på vad folk som forskat i ämnet har kommit fram till och förlitar mig på det. Denna forskning granskas av andra experter och på så vis får man bästa möjliga tillförlitlighet på uppgifterna. Tycker du att din tro är bättre underbyggd än de som faktiskt undersökt och dokumenterat resultaten?

[AnnikaOhlsson]
0

Eftersom jag i detta fallet inte vet ett jota om vad som är bra eller inte så förlitar jag mig på vad jag tror ja!

Sen kan ju jag ha fel! Men jag tror ändå inte att det är bra!

unauthorized
0

#41 Så din tro väger tyngre än faktiskt vetande från t ex Riksidrottsförbundet och Svensk Idrottsmedicin. Det är en ganska intressant inställning faktiskt. Du anser dig alltså ha större kunskap, trots att du inte vet ett jota, än experter på området, eftersom du tror tvärtom.

Det är inte så att du kan ha fel, du har fel.

Rosina1
0

Jag förnekar inte att forskningsresultat är bra överhuvud taget, man behöver inte ha det i bakfickan i alla sammanhang. När det gäller barns väl och ve så ska man tänka logiskt, sunt och vilka konsekvenser det får att tvinga fram resultat ur barnen. Man får nog duktiga barn och resultat med måttlighet och sunt förnuft…å hör sen.

Ljus/Rosina1

[AnnikaOhlsson]
0

OK! Låt mig ha fel då!

Men jag skiter i detta fallet i vetenskapen! JAG hade aldrig gjort så mot mitt barn! Sen får andra göra vad de vill! Klart, slut!

[AnnikaOhlsson]
0

Bra sagt Rosina1!

Rosina1
0

Tvinga barnen ger dom blockeringar för livet, det sätter spår, tvång är inte rätt metoder.

Ljus /Rosina1

[AnnikaOhlsson]
0

Bra sagt igen Rosina1

:-)

Rosina1
0

Tack Hyacinta! Jag känner bara att jag måste försvara värnlösa barn som inte kan försvara sig själva mot sånt här, sen får folk tycka vad dom vill om mig det kan jag hantera.

Kram och ljus till dig/Rosina1

JanOlsson
0

unauthorized: Du får nog ge dig dessa tanter har alltid rätt, de vet bäst och vi andra är duma i huvudet. Kallas blockering hos dom som de säkert fick när de var små öppenhet finns inte för dom, de har lång väg att vandra innan de kommer fram till öppenhet för andra.

Alla har inte kommit så långt i utvecklingen så låt dem vara kanske om några liv de är där nu är de fast i sitt ego…

[AnnikaOhlsson]
0

Jag är fullständigt övertygad om att om denne lille kille på filmen fått bestämma själv hade han inte valt att "bygga kropp". OK, han kanske hade tyckt det vart kul att testa att marklyfta en hantel eller så… Sånt gillar ju de flesta barn, att testa…. Men detta är enligt mig vansinne!

unauthorized
0

#49 Man blir stum.

Hur i hela h-e vet ni att killen inte tycker det är kul?

Rosina1
0

Ja… och killar ska ju alltid veta bäst, så e de ju alltid!!! Det tror ni bara att ni gör.

Den som själv tycker sig veta bäst kanske är den som är mest blockerad. Jag skriver bara vad jag tycker är bäst för små barn. Det är inget egoistiskt över att vilja hålla barnens talan och skydda dom mot övergrepp.

Ljus till er alla/Rosina1

JanOlsson
0

#52 Det handlar inte om kön det handlar om öppenhet du talar för att lätta ditt samvete. Inte vad som är bäst för det vet du inte. Du tycker bara att du gör rätt vilket du får tycka men att helt hålla för öronen är inte öppet.

Du handlar efter ditt ego och skyddar det med att vi är killar och skall alltid ha rätt, för mig handlar det inte om rätt eller fel utan hur ni kommer fram till det mer än svaret.

MEn som sagt ni är inte där än ni komemr kanske dit men idag tror jag inte ni är mogna för att öppna för andra än era egna egon och rättfärdigar det med att ni VET barnens bästa.

Rosina1
0

Du verkar inte förstå vad du själv skriver, om egot vet du inte så himla mycket märker jag. Du verkar vilja försvara vuxnas tilltag mot barn. Resten är ingen vits med att bemöta här. Du vet inte vad jag vet så tala för dig själv.

Tiamat
0

Men hallå…det är ju bara att tänka med sunt förnuft så inser man faran med att belasta lederna så hårt i så unga år.

Alla vet vi hur en led är uppbyggt. Se inför dig hur denna led ständigt böjs och belastas tungt. Säger dig då inte sunda förnuftet att förr eller senare är leden avverkad och utsliten och att i denna takt går det snabbare än i normala fall?

Ledslitage tillhör ju livet men somliga aktiviteter ökar på slitaget och det är ingen hemlighet.

Barn som utsätts för tunga lyft och hård belastning tidigt i livet har ofta en hämmad utveckling. Hormonerna påverkas negativt och bland annat puberteten inträder senare på dessa barn. En stressad kropp reagerar så.

Varför? Jo, för att kroppen kan inte tänka! Den förstår inte att det är träning den håller på med, det är bara vårat sinne som konstruerat  ordet träning. Kroppen upplever istället belastning/rörelse och till det tillkommer alltid en nivå av stress för kroppen och den reagerar därefter.

Hur nedslitna leder hade inte våra förfäder av all fysisk påfrestning dem levde under? Mycke till friska leder fanns det inte runt 40-50 strecket. Då var kroppen slut och det är precis vad den här killen kommer att vara när han är 40-50 år.

Vill klargöra att den träning jag åsyftar på är den som trådskaparen startade diskussion om- hårdträning. Och lederna slits inte mindre för att man har det kul ;)

unauthorized
0

#55 Du ignorerar också faktisk forskning som är gjord på området av medicinskt utbildad personal. Du vet bättre än dessa? Vilket är ditt professorsområde? Har du läst någon av länkarna i tråden och satt dig in i forskningsrapporterna? Du kanske kan redogöra för varför de drar felaktiga slutsatser och på vilke punkter de har fel?

Tiamat
0

#55..tänk att jag förstod att det var DU som skulle svara ;)

var någonstans skrev jag att jag vet bättre än någon annan eftersom du frågar mig det? för mig handlar inte detta om vem som vet bäst….den rollen har du så bra tagit själv.

och sitt inte där på andra sidan datorn och snoffsa upp dig med proffessor hit och proffessor dit. det skrämmer inte mig till tystnad det minsta.

och personligen så använder jag mig av sunt förnuft och det kommer man väldigt långt med.

kanske du med skulle prova?

Dessutom finns det delar av forskarvärlden som är korrupt. Sunda förnuftet säger då mig att dessa aldrig skulle "forska fram" något negativt inom ett område där det går att tjäna så mycket flis som inom idrottsvärlden…

Jag står fast vi detta och kommer inte ägna mig åt något gnat och kiv. Jag svarade med ett inlägg på trådskaparens fundering. Nu är det gjort.

Kristall47
0

När det gäller barn så måste ju vi alla medverka till barnens bästa och ej bry oss om "fakta/forskning" för den forskningen hjälper inte utsatta barn det minsta tyvärr. Man ska inte lägga dessa forskningsresultat i händerna på "oförståndiga" föräldrar som gör sånt här för egen vinning skull. Jag förlåter mig själv för att jag skriver så om föräldrar, men så känner jag i detta fallet. Jag står för det och tänker inte argumentera eftersom trådarna spårar ur till negativ energi.

Ljus och kärlekGlad

Lilj-an
0

Pappan som drilla sin son på detta sätt skulle spärras in i min mening ..

varför ska allting vara vetenskapligt bevisat för vissa.. lämna inte över allt till vetenskapen man måste kunna tänka själv om hur kroppen far illa av denna sjuka träning i tidig ålder…man behöver inte vara professor för att förstå att det är skadligt..

Barn behöver få vara barn och ingen maskin..

Skulle bara vilja krama detta barn och tala om för honom att han är helt okej utan denna uppoffring och att han kan få kärlek utan att måsta prestera….. han har all rätt att få vara BARN.

unauthorized
0

Imponerande hur otroligt stora ni mediala människor är som lugnt sätter er över forskningsresultat. Vad de än får fram för resultat så vet ni ändå bäst. Hur i h-e VET ni att kroppen far illa? Har ni gjort egen forskning på området? Nej, det har ni inte. Hur VET ni då det ni påstår? Ni gissar och tycker. Tack och lov så bygger samhället inte på era gissningar och tyckanden. Ni tror säkert på det gamla skrocket att inte bada förrän efter en timme efter maten också, för annars kan man få kramp? Ni bortser dessutom från att barn är individer själva och faktiskt kan tycka saker är roliga utan att ni förstår det. Öppna i sinnet!? Inte ett dugg! Maken till inskränkt tänkande tror jag inte jag stött på tidigare.Vad i hela h-vetet tror ni att universitet är till för? Dagtidsförvaring av halvvuxna människor? Inser ni överhuvudtaget att man faktiskt utbildar folk på universitet?

Nu förstår jag bättre varför ni tar till healing istället för sjukvård. Hoppas bara ni slipper att bli sjuka på riktigt, då lär ni inse vilken typ av kunskap som är något värd.

Tiamat
0

#60….och du ska föreställa en vettig representant för vetenskapen med  dina utrop?

och kom ihåg detta: generalisera aldrig människor!!! andliga sökare är individer och inte en homogen massa.

och du verkar vara en väldigt tävlingsinriktad människa, vill vinna, ha rätt….då du gång på gång i dina inlägg påstår att människor som framför sina åsikter sätter sig över andra och vill verka förmer. skärpning.

Elisabeth-J
0

#60 Varför denna ilksna ton? Har någon här påstått att alla mediala tycker så? Själv anser jag inte att man bör ta till healing istället för sjukvård och jag tror inte att alla mediala anser det heller. Öppna i sinnet tycker jag att dom flesta är ändå, exemplet som du skriver här om att bada en timme efter maten, Skrock kanske men jag tycker inte att man kan påstå att något är rätt eller fel angående andra individer för allt är så individuellt, en del kan bada inom en timme och andra behöver vänta, alla känner bäst själva vad som känns rätt eller fel, så även barn. Men sen finns det föräldrar som peppar sina barn mot sin egen vilja och det anser jag är fel då man bör vara lyhörd på vad barnet själv vill och känner och så tror jag att det kan vara i sporter t.e.x där det är föräldrars vilja som går före barnens, i dom här fallen vet vi inte om det är föräldrarnas vilja eller om barnen själva vill bygga sina muskler och känner att dom mår bra av det. Däremot skulle jag inte tillåta ett litet barn att göra det, då skulle jag försöka på ett positvt sätt försöka få barnet att vänta några år men under tiden träna med annat som kan kännas lika roligt och för mig handlar det om att jag vill att mina barn ska få vara barn så länge som möjligt men jag dömer inte andra som tillåter sina barn att göra det, om barnen mår bra av det och sen finns ju den faktorn också att en del barn är mer mogna för en sak än andra i barnens åldrar så det bör ju anpassas efter barnets mognad och färdighet. Många barn behöver prova många olika sporter m.m. innan dom finner det dom känner passar dom bäst. Sen hur det kan bli för barnen i framtiden är ju en annan fråga, man kan tro olika och det kan finnas vetenskapliga bevis, men det betyder kanske inte att det blir lika för alla ändå kanske då allt är så individuellt. Sen har vi ju dessa skönhetstävlingar i USA där små barn sminkas och kläs upp som minivuxna och jag har sett debatter även om det att det bara handlar om att det är föräldrarnas vilja men det kan ju vara så att barnen vill det men det är så lätt många gånger att tro i dessa fall att det är föräldrarnas ego det handlar om i alla fallen men det tror inte jag, för om ett barn mår dåligt av det och inte vill så syns det ganska tydligt, speciellt på små barn och dom brukar vanligtvis verkligen uttrycka det starkt med hela kroppen och vägra sånt dom inte vill. Sen finns det visst några barn som inte gör det också men dom flesta gör det och jag undrar om det verkligen finns så många föräldrar som låter sina barn göra något dom inte själv vill, det förekommer men jag tror inte att det är sååå vanligt. Jag vet inte men jag tror :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Lilj-an
0

Förvånad

Jag har jobbat med barn i över 20år.

Där även idrott ingår i undervisningen ..

Idrott är ett av mina trevligaste ämnen …

Men..

Har även sett många barn hetsat för träning och hur illa de mått av den psykiska/fysiska pressen de utsätts för och många av dessa har också opererats för förslitningar i tidig ålder så visst har den en negativ påverkan på deras kroppar …

Träna är bra men med måtta…..Glad// Ann

unauthorized
0

Vi diskuterar inte samma sak här. Frågan som jag förstod var om det var skadligt. Det är visat att det inte är skadligt.

Ingen av er vet heller hur killen själv tycker om sin träning. Ni förutsätter att hans far tvingar honom och driver honom mot hans vilja utan att ni har en aning om det är så eller inte. Ni tror också att hans far lever sina drömmar genom sonen. Vilka belägg har ni för det antagandet?

Ni (med ni, menar jag negativisterna i tråden) sätter er över forskning och kunskap. Vad ni än läser hör eller ser, så spelar det ingen roll, ni anser att det är fel. Ni har en känsla som ni går på, ingen som helst kunskap. De flesta av er har inte ens tittat på undersökningarna jag länkat till tidigare itråden.

Jag slår vad om att ni har gått på den hawaiianska tarmsköljningen också och tror att man skiter ut metervis med tarmplack om man rensar sig med örter och lavemang. Ni ligger förmodligen på magnetkuddar och går på magnetsulor också. Källkritik och kunskapssökande är inte något ni fäst någon större uppmärksamhet vid. Ni använder säkert himalayasalt i maten och tror att den natriumkloriden är nyttigare än natriumklorid från havet.

#63 Vilka förslitningsskador har barn opererats för och på grund av vilken idrott och vid vilken ålder? Källor på det?

aangeleyes
0

Min sambo såg den här filmen igår och han e personlig tränare som han sa är det absolut ingen fara att ungen i filmen kan lyfta sin igen vikt men när det kom till fria vikter och stänger så är det inte speciellt bra för att man stannar i växten osv ( klart man växer en bit men inte på det sättet som man hade gjort om man hade tränat sådär intensivt som han gör). Sorgligt att hans far mer eller mindre tvingar honom i det här. En 4årig pojke har ingen riktig livsuppfattning om vad som e bra/ikke bra. ¨

Period

Tiamat
0

#64….blanda för bövelen inte in tarmsköljning i diskussionen oxå. *suck*

unauthorized
0

#66 Vadå? Tror du inte att vi bär omkring på en massa plack (beläggning) i tarmarna som hindrar viktig näringsupptagning? Som bara kan avlägsnas via hawaiiansk tarmsköljning och örter? Det finns ju folk som lever på att sälja sådant, och som har många människor som bevis för att man skiter ut metervis med plack efter en sådan behandling.

Har någon överhuvudtaget läst detta? Inte? Föga förvånande. Vet någon något mer än ni vet? Är vetskap av ondo och tro bättre? Kan man verkligen vara helt immun mot forskning och vetenskap? Har någon ens reflekterat över det faktum att ni sitter här och kan kommunicera era vansinnigheter tack vare vetenskap och forskning?

Lilj-an
0

Hur mår du ?

Kanske en tarmsköljnings skulle sitta bra….Skrattande

[Jeremina]
0

Nog har vi plack i tarmarna allihopa mer eller mindre men vad har det med Övernaturligt att göra?? Förvånad

Kristall47
0

Uppenbarligen är det många som tycker annorlunda än vad du gör #66, varför är deras sanning så fel i dina ögon? Har du tänkt på varför det ändå är så många som tycker ganska lika här i tråden? Det handlar ju dock om barn.

Om man skulle göra en undersökning av vad folk tycker ute i samhället så tror jag att majoriteten skulle bli som här, skulle alla de människorna vara mindre förnuftiga eller kloka i deras tänkande? Du har rätt att tycka som du vill helt klart, men du strider inte för barns rättigheter, utan för en helt annan sak, forskningens rätt.

Forskning är naturligtvis viktigt inte tu tal om annat, men man behöver inte ta till i överkurs i resonemanget om en sån här sak.

En kärleksfull förälder skulle med all säkerhet föredra att gå på sitt eget sunda förnuft när det gäller sitt barns säkerhet och hälsa. Alla barn kanske inte passar för att bli "broiler". Visst finns det undantag precis som du själv, som litar blint på alla forskningsresultat.

Tack för ordet.

unauthorized
0

#69 Det var ett sätt att illustrera den totala arrogansen mot kunskap till fördel för det egna (dåliga) omdömet.

Läs gärna här vad läkare säger om tarmplack

Tarmplack finns inte beskrivet i den medicinska litteraturen, men jag antar att expertisen här vet bättre.

#70 Om jag tycker att smittkoppor inte är en farlig sjukdom men den medicinska vetenskapen har genom studier och forskning kommit fram till att smittkoppor är en farlig sjukdom, vems omdöme bör man följa?

Folk för 40 år sedan var säkert måna om sina barns säkerhet men ingen spände fast sina barn i barnstolar i bilarna och de rökte ofta i sina bilar med barnen i. Idag har forskare kommit fram till att barn bör sitta fastspända i bilar och att rökning är skadligt för hälsan även genom passiv rökning. Nästan alla barn sitter fastspända idag och nästan ingen röker i sin bil med barnen i. Tycker du fortfarande att föräldrars sunda förnuft bör gälla över forskningen?

Elisabeth-J
0

Dessa vetenskapliga tester ändras ju också så jag tror ändå inte på allt det som är vetenskapligt. För några år sedan så var det vetnskapligt bevisat att amning under minst ett år minskade risker för allergi och astma men nu har dom ändrat det och det vetenskapliga testet är nu sagt att det inte är så.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Kristall47
0

#71 Citerar mig själv = Forskning är naturligtvis viktigt inte tu tal om annat, men man behöver inte ta till i överkurs i resonemanget om en sån här sak.

Ljus

unauthorized
0

#72 När tycker du man kan börja tro på forskningsresultat? Om forskare idag kommer fram till en sak, har du anledning att tvivla på dessa och invänta nya resultat som kanske kommer senare? När är det dags att tro på forskningsresultat?

unauthorized
0

#73 Jag ställer min fråga #74 till dig också.

Är det godtyckligt att lita på forskare? Det är en sak att säga "jag vet att jag har fel, men jag skiter i det". Det resonemanget köper jag direkt, men att ignorera kunskapen som finns därför att man anser att man själv vet bättre, utan att ha forskat, är idioti.

Kristall47
0

Jag tror att de flesta tar till sig forskningsresultat och tror på dem, men man behöver inte bli fanatiskt för den skull, eller leva efter forskningen i allt. Just såna saker som "piskrappsträning" för barn är en av dem.

Ljus

unauthorized
0

Vad är piskrappsträning?

Kristall47
0

Tvång

Tiamat
0

#67……..Jag tror att du har blandad ihop andliga sökare med sekter. Här finns det med största sannolikhet ingen som förnekar vetenskapen.

Det går faktiskt att förena vetenskap med andlighet, tro det eller ej. Många människor har ett flexibelt intellekt som inte enbart rör sig mellan svart och vitt……..

Andlighet är inte ett hot mot vetenskapen och vetenskapen utgör inget hot hos andliga sökare.

Som sagt jag tror du tänker på slutna sekter….

Och som jag skrivit tidigare. Det finns delar av forskarvärlden som är korrupt som tar betalt för att "forska" fram vissa resultat….

Det finns ingen forskare i världen som kan få mig att tro på att det den här pojken utsätts för är harmlös och rolig träning. Och jag kan diskutera detta utan att blanda in slaggiga tarmar. Vill du ha min åsikt om tarmsköljning kan vi ta det i en annan tråd.

unauthorized
0

#78 Vem har försvarat tvångsträning?

#79 Som jag skrev tidigare i tråden så menar jag med "ni" i denna tråden de som förnekar de vetenskapliga undersökningarna som jag presenterat och som tvärtemot dessa hävdar att styrketräning för barn är skadligt.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.