Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: mytologinaturväsenskrock
Läst 11691 ggr
Hickory
3

Tomtar finns...

inte bara på julafton =)

Vill berätta om en händelse där en släkting till mig mötte tomten. Det här är en liten släkthistoria som går i arv och 100% pålitlig.

Det var min mammas farmor som i sin ungdom, tidigt 1900-tal, på vägen hem en sen kväll mötte en udda figur. Hon beskrev den som cirka 1m hög möjligen något högre men absolut inte 1,50m, den bar träskor (gammaldags helt i trä ni vet ), strumpor, byxor till knäna och en liten kort jacka. Den hade långt skägg och en toppig hög luva. Men istället för att vara röd och vit gick denna tomte helt i gråskala. Den fick syn på henne och det verkade ha skrämt den för den försvann helt plötsligt spårlöst. Precis som att den hade gått upp i rök.

Hon tvivlade aldrig på det hon hade sett, även om andra gärna skrattade bort det som trams.

Elisabeth-J
0

Tack för att du berättar om denna fina upplevelse med mötet Glad

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jenkan85
0

Häftigt Glad

Choklad
1

Ja tack för att ville berätta, jag tror att det finns småknytt och väsen ite överallt omkring oss. Men när man växte upp var det inte så kul ..jag var väldigt rädd för dem…

U R us

Marina2
0

Så härligt! Visst finns tomtar!

[Kaninfluff]
0

Min mamma har sett en, men inte jag. Om jag ska vara ärligär tomtar en fobi för mej xD

Paranormala6aktivite
0

VET DU?

FOLK SÄGER ATT DOM SETT DOM MEN ATT DOM SKULLE VA I STRL 30 CM TYP.

JA HAR ALDRIG SETT MEN SOM SENT SOM IGÅR SATT JA PÅ JOBBET Å SKRATTA ÅT EN KOLLEGA DÅ HAN SA ATT TOMTAR VISST FINNS,DE JU TYP JAG SOM ÄR DEN ÖVERNATURLIGA TANTEN PÅ JOBBET!DE JAG SOPM TROR PÅ DE ÖVERNATURLIGA..

HAHAHAHAMEN HAN BERÄTTA EN HISTORIA SOM GICK TYP

SÅHÄR

DE VA EN GÅNG EN LITEN TOMTE SOM KOM DRAGANDES PÅ ETT AX,NÄR BONDEN SÅG DET SÅ SADE HAN TILL TOMTEN,DET VAR ETT DÅLIGT LASS,ÄR DET ALLT DU KAN?

DAGEN EFTER SÅ VA BONDEN UR FATTIG FÖR TOMTEN HADE TAGIT MED SEJ ALLT DÄRIFRÅN!

JA TYP SÅ VA DEN DE SKULLE BETYDA ATT TOMTEN HADE DRAGIT HEM LITET ÅT GÅNGEN SOM INGEN SÅG,MEN NÄR HAN VÄL BLEV FÖROLÄMPAD SÅ FLYTTADE HAN OCH TOG ALLT MED SEJ!DÅ SÅG MAN VAD HAN HADE LYCKATS HA MED HEM GENOM ÅREN TILL BONDEN!

JA JAG TYCKTE DEN VA BRA MEN JA E KASS PÅ ATT BERRÄTTA =) HAHAHA MEN NI FÖRSTOD HOPPAS JAG !???

Paranormala6aktivite
0

BLEV DUBBELN HÄR

SumacWarmi
1

Ska man se strikt vetenskapligt på det hela (och då menar jag ÄKTA vetenskapligt, inte avfärdande-vetenskapligt), så är det så att så länge man inte har bevisat att tomtar INTE finns, så måste man erkänna möjligheten att de faktiskt finns. Jag själv tror nog inte att jag har sett någon (jag har faktiskt sett något liknande en gång, men bara i ögonvrån och när jag funderade just över tomtar, så det ska ni inte fästa någon som helst tilltro till), men jag har hört äldre personer berätta om att de har stött på tomtar. De såg ut just som i beskrivningen på #0.

Jag skulle vilja se hur långt vetenskapen kunde komma om inte vetenskapsmännen var så fast i att det de inte ser framför ögonen, det finns inte. Nu kan de se atomer och de kan se avlägsna galaxer, så då finns det sådana. Hahaha, lite orättvis är jag, de kan också tro på sådant de kan räkna ut (som att de kan räkna ut att det finns en planet på närliggande planeters rörelser, innan de har sett själva planeten). Men hur räknar man ut tomtar? Eller andar? Eller sjätte sinnet? Eller reinkarnation?

Ett öppet sinne, och så länge man inte vet, viljan att såväl godta som förkasta allt efter vad som händer, det är precis vad varje sund person bör ha.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Paranormala6aktivite
1

Jag har även en bekants bekant som säger sej ha små folk i sin trädgård :S ?????? hmmm ok! dom beskrevs som hickory skrev,men att dom skulle vara ca 30 -40 cm bara

själv har jag aldrig sett just små folk eller tomtar

men de finns säkert de oxå =)

Bjoern
0

#8: I agree! Fast den möjligheten gäller ju för ALLT!

dalamormor
2

när jag var på en seans i våras fick mediumet kontakt med min farfar.han talade om att han sett tomtar.och att även jag har dessa med mig.men att jag inte kan se dom men dom finns med mig..

jag älskar tomtar det har jag gjort långt innan jag visste detta.

SumacWarmi
0

#10: Bjoern: exactly my point! Vad det är gäller, så måste man vara öppen för att det antingen finns eller inte. Eller, som Schrödingers katt, så länge man inte har öppnat lådan så är katten varken död eller levande. Undrar just vad katten skulle säga om det? Snarare, så länge vi inte har öppnat lådan så vet VI inte om katten lever eller inte, så vi måste vara öppna för båda möjligheterna. Dåligt exempel, jag vet, hahaha! Men jag tror ni förstår vad jag vill säga även fast jag säger det med alldeles för många ord.

Tillit är den magiska ingrediensen som skapar under. Lev väl!

Eija
0

Här är det likadant som med andar, jag har inte sett någon tomte och kan därför inte säga om jag skall tro på dom eller inte…men är som sagt var öppen för detta, och tror inte att någon ljuger som har sett…

Fast jag måste själv först se en för att tro på att dom finns…samma som med troll eller annat knytt som älvor….

Har ju upplevt andar och därför tror jag på att de finns runt oss…

kram

Eija

Paranormala6aktivite
0

#13 Håller med dej

Bjoern
0

#12: Nu blir det här väldigt off topic, men Schrödingers katt sägs ju vara både levande och död samtidigt. Det är det som är hela paradoxen, att det inte handlar om vad VI VET, utan att det är obestämt. Skumt iaf.

kali
1

Min farmor berättade för mig när jag var liten att i bondgården brevid oss bodde det tomtar :) Jag har aldrig själv sett tomtar men tror att dom finns

simonela
0

va mysigt.

min farmor pratar också om tomtar =)

[marion69]
1

#0 Jag har också sett en, inte i rött, men i gråskala precis som du.Glad

740tjejen
1

När jag hade islandshästarna i ett stall utanför byn så kan jag svära på att jag fick hjälp av dessa tomtar.

Såg dom bara hastigt men var som ni beskriver klädda i grått och 30-40cm höga. Fanns en liten pall i stallet den stod aldrig där den skulle utan alltid framför ena hästens box.

De dagar jag inte kunde mocka direkt på morgonen utan fick ta de på kvällarna så Var de redan gjort endå.

Hade alltid med mig äpplen till tomtarna som jag la i en fruktskål åt dom. Dan efter var äpplena borta. Vid högtider var alltid hästarna flätade (uppskattades dock inte av mig) Tovflätorna är jobbiga och få bort.

Mvh Hanna

simonela
0

#19 gud va mysigt!

förutom flätorna som var svåra att få bort då!

jag har också haft islandshäst.

en av dom mysigaste tiderna i mitt liv hittills :)

[Mastre]
1

Jag har också alltid hört att de är gråa (aldrig sett någon själv fast jag är uppvuxen på landet, men de trivs kanske inte med alla moderna maskiner och aktiviteter på gårdarna).

Den röda jultomten är faktiskt en version av den holländska Sinterklaas. Han var en biskop som levde för flera hundra år sedan och fick för sig att ge presenter till fattiga holländska barn på sin födelsedag den 5 december. Nu firas detta varje år med att parader, festligheter och presenter, där Sinterklaas rider genom staden med långt vitt skägg, röd mantel och röd mitra (biskopsmössa).

Det är alltså en sammansmältning mellan denna holländska figur och vår svenska tomte som gett upphov en del av vår jultradition. Förr satte man ju också ut något gott till tomten på julnatten för att visa sin uppskattning.

Anna-H-K
1

Härlig berättelse! Tack för att vi fick ta del av den!

Min mormors bror hade mycket kontakt med småtomtarna/gråvättar…Han la ut snus till dem & hade mycket hjälp av dem oxå..Tomtar på loftet tycker kanske en del..men han var inte sådan…En mycket klok herre med fin kontakt med många naturväsen & en riktig Älskare av skog, djur & natur!

Tror dom finns runtomkring oss…många väsen, liksom andevärlden osv..& det känns bara såå skönt att veta !

Kram Anna

Choklad
1

Jag tror inte att den lilla grå tomten och den jultomte vi är vana vid inte har med varandra att göra, man får ju lätt det intrycket….tror nog att jag hellre kallar den lille grå för vätte eller liknande…

U R us

qeenie
0

Åhh nu blir jag avundsjuk.  Skulle gärna vilja se en tomte på riktigt. Inte bara i ögonvrån. Skrattande

chik
1

Fin beskrivning av en liten..Å är det en tomte så har jag med sett en.

O varför man ser dom kan man ju undra.

Såg en som sprang ut framför min bil o det var ett ställe som man intekan gå över.

Trodde att det var ett barns jag fick stanna bilen för hanbarnet skulle ju tilbaks.Men det var borta.

Liten ca 1m hög gråklädd fast med strut luva..Fantastigt.Och jag undrar varför jag fick se den.

Lena.P är jag i verkliga livet.

stina63
1

Tänk att få uppleva att se en tomte eller älva, Kankse jag har gjort också utan att veta om de, Men själv tror jag att jag har en tomte som håller reda på allt i min stuga.
Brukar säga högt SE UPP när jag ska kasta bort vatten i trädgården, Hm vet ju inte kan vara en tomte som står osynlig där jag kastar iväg vattnet, Och man vill ju inte att han ska bli sur på enGlad

ew
0

Min faster såg en tomte när hon var ung, på gården där jag bor nu. Har alltid varit livrädd när jag är i stallet, speciellt på höloftetnär när är mörkt att jag ska se en tomte.
Tror att den här tomten var lite sur på mig å min kompis när vi var yngre… vi hade två hästar då, i dom gamla spiltorna från farmor å farfars tid. Det var första hästarna som stog där efter deras. Å vi gjorde ju rent inne där å kollade igenom överallt efter spikar å saker som hästarna kunde göra illa sig på ( stallet hade använts som förråd flera år). Efter nån vecka kanske (jätte orsäker på tid)hade ena hästen ett långt sår vid svansroten, inte så djupt men iaf ett sår. vi letade igenom spiltan igen, å då satt det en stor spik i väggen…så stor och på ett sånt ställe där vi inte borde ha kunnat missa den.. men de kan ju förståss ha varit vi som inte såg den men de kändes konstigt..

Denna kommentar har tagits bort.
Paranormala6aktivite
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja spännande historier,men ja lär ju aldrig bli så andligt utvecklad eller va man kan kalla de för,så att ja ser troll tomtar,vettar å småfolk! kul för er som kan! =)

[Jeremina]
0

Klart att tomtar finns för min pappa och ahns morbror har sett en!

Tuva-Lena
1

Och jag har dom i stallet mina vänner! Dom flätar manen på en av hästarna.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

[Kaninfluff]
0

#33 oj vad häftigt! Förvånad för det är väl en fläta på bilden? x)

Tuva-Lena
1

Ja då, det är till och med två stycken. Småfolket brukar tvinna ihop två flätor till en. Och dom är näst intill omöjliga att reda ut. Den här flätan fick vi klippa bort för att kunna borsta igenom manen. Nu har han fått nya flätor.. Flört

Paranormala6aktivite
0

# 35 de va värst

Paranormala6aktivite
0

Är det NÅGON som HAR själva SETT ett troll,tomte, vätt, småfolk? Undrar bara

LoveOfNature
1

Hej!

Jag är ny här och"smygläser" mest runt här och ju mer jag läer ju mer förstår jag… Glad

Jag måste också ha sett en "tomte" då! När jag var mindre (ca. 10-12 år) och åkte bil genom småland skogar (vår stuga ligger där). Vi åkte ganska sakta i och med de små skogsvägarna och där inne i skogen såg jag en "liten gubben på en stubbe" som jag själv kallar honom! Han satt där och svängde med benen för han nådde inte ner till marken. Jättesöt! Jag berättade ju för mamma och pappa men pappa vägrade köra tillbaka så jag fick inte "bevisa" denna lilla man som att där så ensam mitt ute i skogen. 

Jag har inte funderat så mycket mer på det förren nu när jag läser era inlägg. Konstigt… Men spännande!

Kram!

JOWa
0

Jag måste nog också ha sett en tomte. Det inser jag nu efter att jag läst inläggen här.

LoveOfNature
0

#33 Så härligt med "bevis" fast kanske inte så kul när de inte går att reda ut igen… Hehe Men visst blir de väl snabbt förlåtna? Flört

Kram!

unauthorized
0

När jag var liten så jag en tomte runt jultid. Det var en tjock tomte i röda kläder som hade paket med sig till oss barn. Jag är säker på att det var sant för paketens innehåll fanns kvar dagen efter och alla som var där såg också tomten.

Tuva-Lena
1

#41 Absolut. Över sommaren, sedan vi hade klippt bort flätan så var det lugnt här, ingen fläta. Och jag har hört att man inte får klippa bort flätorna för då blir småfolket lite "förolämpade". Tyst fast jag skyller det på sambon, det var han som klippte bort den. I alla fall så har jag gått och saknat mina osynliga vänner, och bett dem komma tillbaka och nu som sagt är flätorna tillbaka! Gissa om jag är glad..? Flört

unauthorized
0

Mina hästar gjorde sina egna "flätor" när de stod inne i stallet. De gnuggade sig mot något så de tovade till sina egna flätor, särskilt om man lät bli att borsta manen några veckor, då var det rejäla korkskruvar. På sommaren när de gick på bete var det inga problem med flätor.

Tuva-Lena
1

#47 Hos mig kommer oftast flätorna under dagen när han går ute, och som sagt, det är endast på en av hästarna.. Den andra hästen har aldrig haft någon fläta. Obestämd

JOWa
0

Ni tror alltså fortfarande på Tomten?

chik
1

Tuva..Min ena häst har precis som din.

o innan så hade jag en annan som det var likadant på.O inte på den andra

Tuva-Lena
1

#49 Du tvehågsne, vad säger du om den här händelsen då?

I våras gick jag som vanligt ner till stallet på morognen för att ta ut hästarna. Jga borstar dom alltid på morgonen och passar också på att kratsa hovarna - står alltid utomhus p g a stövdammet.

Den här morgonen hittade jag inte hovkratsen, men då mindes jag att jag dagen innan hade stoppat den i fickan, och när jag kommer upp till huset efter stallbestyren så tar jag alltid av mig stallkläderna för att skaka dem - då föll kratsen ur fickan. Jag la den på ett litet bord uppe på verandan för att inte glömma den till dagen efter - vilket jag ändå gjorde alltså.

Stod alltså där nere vid stallet för att kratsa hovarna, men utan hovkrats. Nåja tänkte jag, jag får ta den gamla istället. Så jag gick in och hämtade den gamla kratsen, och hade precis böjt mig ner för att kratsa första hoven på hästen.. Då kommer den rätta kratsen farande genom luften, från himlen eller ingenstans, och landar mitt framför näsan på mig!! Förvånad Jga står bara och gapar, fattar ingenting, men ler i alla fall och tackar så mycket för hjälpen. Resten av dagen må ni tro att jag gick omkring med huvudbry.. Obestämd

ew
1

#51 guud va fränt^^

ClarasMamma
1

Det finns ett litet samhelle utan för Borås som heter Bollebygd där det går över tomtar på motarvägen(kommer inte ihåg exakt om det va motorvägen
) där det har hänt många olyckor som dom inte vet varför.. men det är många som säger att det är gråtomtar som går över där.. så nu har dom bykt en tunnel för dom.. och efter det så sluta olyckorna inträffa där..

kram

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

unauthorized
0

#53 En tunnel för tomtar?!?!? Kan du presentera något från vägverket eller annan myndighet som bekräftar det?

ClarasMamma
1

Hittar tyvärr inget om  vet inte om jag söker på fel. han vara en historia men det är många som säger att det är sant,,

kali
1

#55 Tunnelbygget har jag också hört talas om …

unauthorized
0

Skrönor bruka vara många som hävdar är sanna. Tror ni verkligen på fullt allvar att vägverket skulle bygga en tunnel under rv 40 för att tomtar ska använda den istället för att gå över vägen?

silverberget
0

Tänk lite kritiskt! Tro inte på allt ni hör! Herre gud, en tomtetunnel? Då borde väl t.o.m. era varningsklockor ringa? Eller har ni helt slängt bort ert sunda förnuft för att få plats med alla tomtar, spöken, andar, jättar??? Hur gamla är ni egentligen?

ClarasMamma
1

Det stog en atikel om det i boråstidningen för ca7årsedan och en bild med…Tänkte jag kunde ringa dom och kanske få den av dom.. om du nu inte tror på sånt här va F*N gör du här inne då?

unauthorized
0

#59 Kolla om artikeln var införd 1 april.

Paranormala6aktivite
0

Hahaha alltså ja bodde i närheten av bollebygd när ja va mindre,( ute på lanet) MEN ALDRIG hört talas om tomtar olyckor och tunnel byggen! de nog en skröna! men den låter trevlig =)

Ghosthunter
0

Tunnel för tomtar? Nu får ni nog ta det lite lugnt tror jag!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tuva-Lena
1

Ja va'då, man bygger ju tunnlar för ormar till och med..? och för viltet. Då tycker jag att tomtarna ska ha en också! Kyss

chik
1

Tuva.Dom gör tunnlar för grodor med.

Så jag tycker inte det är konstigt om dom gör för små folk med

Tuva-Lena
1

#64 Kyss Precis så tycker jag också!

Paranormala6aktivite
0

Ok Ni menar att dom gör tunnlar för ormar grodor och tomtar????? Och de skulle va normalt?

Vägverket anser att de är de pengarna ska gå till?

Vart finns logiken i detta tycker ni?

Jag tror på andra sidan alltså,men VaRT finns de som ja nämde ovan,logiken?

Många anser ju att de sinnes sjukt att tro ¨på de andliga,men de ok med tunnelbygge för tomtar å ormar grodor mm

från de ena till de andra-va tråkigt väder de är idag =( ja som har semester dag ida :(

Tuva-Lena
0

Ha ha, ja man kan nog tycka så Paranormal, men det är faktiskt sant. Bara här utanför mitt hus finns en tunnel för viltet, visserligen vid en järnväg, men visst finns det tunnlar för vilt utefter de stora vägarna också. Mest för att undvika viltolyckor då förstås. Djuren skiter man nog i - tomtarna också antar jag. Foten i munnen Såg ett TV-progran från Rumänien som handlade om en sällsynt ormart där nere. Man oroade sig för att den skulle utrotas, så man gjorde tunnlar över vägen som passerade genom området. Ormolyckorna minskade dramatiskt. Förvånad Ha en fin dag trots det trista vädret, men det är nog likadant över hela vårt avlånga land idag. Glad

Kristall47
1

Min far pratade mycket om de "små" som han såg…som man skulle hålla sig väl med och inte trotsa.

Jag var i en vacker bokskog för ett par år sedan och när jag och min man åkte därifrån så sade vi till varandra att hit skulle vi åka flera gånger och så fort vi fick tillfälle. Vi stod vid en stor sten och pratade när jag hör en röst som säger…ni kommer inte hit förrän till våren igen…ni har mycket annat att uträtta. Så blev det också vilket man inte skulle kunnat tro. Saker hände i våra liv och vi kom inte dit igen förrän till nästa vår och då bara en enda gång. Så hände det flera andra saker i livet då bl. a. en flytt långt från denna vackra bokskog.

Visst var det väsen som pratade till mig…spelar ingen roll vilken..troll, tomte, vätte

Kristall47
0

Vad är det för fel…man hinner inte skriva klart så pupliceras ens bidrag i tråden ofärdigt????

Kristall47
0

Tomten kanske…hahahaha..

Ghosthunter
0

Tunnel under tomtar…..!?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

starcat
0

Har oxå hört släktingar berätta om tomtar men en sak är konstig, man ser aldrig några "spår" efter dom i skogen. Var bor dom? Vad händer när tomten dör nån borde väl sett nåt kan man tycka?? Intressant i vilket fall Glad

unauthorized
0

Samma med troll, har aldrig hört om någon arkeolog som hittat trollskelett eller hår från trollsvansar. Dinosaurieben, människolämningar i överflöd men inte så mycket som en trolltand… Fast förklaringen är väl att de inte dör, och om de ändå gör det så vaporiseras de väl omgående.

Paranormala6aktivite
0

# 73 troll sägs väl i sagor i alla fall va stor jättar? tomtar bor väl långt in i skogen,djupt djupt in kul om man kunde få fatt på en liten tomte till jul =) hihi

Tuva-Lena
1

Tomtar är "väsen", det finns aldrig några spår nere vid mitt stall heller trots att jag första året jag såg flätan på hästen, tittade i snön flera gånger, men inga spår.. Däremot så kan dom flytta på saker. Jag har en liten porslinstomte som står nere i stallet, och brukar testa "tomtarna" genom att flytta på figuren. Men den åker ganska snabbt tillbaka dit där den stod innan - ordning o reda ska det va! Skrattande

JOWa
0

Om jag ska vara riktigt ärlig, så tror jag att det där med tomtar är en hel del överdrivet.

Tuva-Lena
0

#76 men en härlig tanke som man gärna leker med, eller hur? Flört

Anders 50
1

Tomtar finns, och vättar och mylingar. Mylingar ska man se upp med så man svarar rätt när de ställer sina frågor.

Tomtar och vättar, som det finns gott om i skogen, har man mycket nytta av bara man inte bråkar med dem.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

unauthorized
0

890-3 Har du någrafakta/belägg som backar upp ditt påstående? F ö så heter det väl myrlingar? Åtm var det så Astrid Lindgren myntade det.

Anders 50
1

#79 Du ska inte lita på Astrid, även hon kan ha fel. Och de fakta och jag har och det jag upplevt tror du ändå inte på.  Flört

unauthorized
0

#80 Du har alltså inga belägg för dina påståenden.

Anders 50
1

#81 Att det heter myling har jag belägg för.  Glad (googla)

Sen känner jag inget behov att lägga fram bevis för alla mina upplevelser med småfolket. Skulle ändå inte övertyga dig.  Men jag kan säga så mycket att om inte småfolket funnits så hade jag inte suttit här nu.

Tyvärr har människan blivit så urbaniserad att förmågan att se och uppleva saker i naturen och med naturen försvunnit. Och jag är så tacksam att jag ännu har den förmågan då jag bor som jag gör och har mitt arbete i skogen.

tommytoe
1

Jag har en arbetskompis som har en tomte boende hemma hos sig. Hon har sett tomten några gånger och inte är han stor. Han brukar försvinna in i väggen där det finns en trappa.

Jag har varit lite skeptisk till småväsen och tomtar innan men nu tror jag på dom.

Paranormala6aktivite
1

Ja skulle oxå vilja se en tomte =)

[Mastre]
1

Myling (som är det officiella stavningen) kallades andar av spädbarnen som föddes och dödades av sina ogifta mödrar förr i tiden. Liken gömdes sedan under loggolv, inne i gärdsgårdar eller i skogen. Sorgliga små bevis på människors fördömanden och kontrollbehov…

Tuva-Lena
0

#78 Precis så där sa min farmor också, att man skulle hålla sig väl med tomtarna, och jag minns också att hon alltid sa till på skarpen när vi barn busade för mycket i skogen - det gillade inte småfolket nämligen..

"Hä' å' vä' ji", sa man när man skulle hälla ut vatten el dyl på marken, just för att inte tomtarna skulle stå i vägen och bli blöta. Korsade man en stig så skulle man alltid fäkta åt sidan med armarna först, så man inte krockade med någon tomte, eller så sa man samma sak; hä å vä ji.. 

Jooo då, alldeles sant är det. Oskyldig

Paranormala6aktivite
0

# 78 Vad är mylingar? har jag aldrig hört talas om :)

Anders 50
1

#87  För att göra det enkelt, läs här.

Söker du på mylingar så hittar du mycket mer.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.