Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 3111 ggr
Britt-Marie
0

Ot; Djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste få berätta om djuren jag har runt omkring mig nu.

Dels vår älskade lilla kisse då förståss. Men även andra djur utanför.

I Torsdags då jag satt ute på trappan och talade i telefon med en släkting så kommer en ekorre som håller på att hoppa upp på trappan medans jag sitter där. Skuttar sedan iväg och sätter sig i lärkträdet och tittar på mig.

Idag har jag haft en duva som satte sig på min hand flera gånger då jag stod ute på trappan. Och så en tam liten kajunge.

En del kanske skulle säga att en kaja, ahh vad är det. Men jag tycker den är söt när den kommer här och tigger mat, sitter alldeles nära mig.

Min mamma & pappa matade alltid fåglarna och djuren. Och de fick ofta dem väldigt tama. De pratade med dem och gav dem mat. Det där har gått till arv till mig och min bror, vi matar djuren och får dem tydligen också tama. Ser det även som Tecken ibland, som hälsningar från andra sidan.

Det är alla fall härligt, då man tittar ut på morgonen och en duva möter en på farstubron. Eller någon annan fågel.

Berätta gärna här om upplevelser ni har eller har haft med djur, både i eller utanför hemmet.

[outgrundlig]
0

Härligt att höra om dina djur :)

Själv upplever jag en närvaro med naturen och alla djuren. Häromdagen kom jag körandes med bilen och bromsade in för att inte köra på en koltrast. Jag vet ju att de sitter hos mig och sjunger så ooootroligt vackert. Jag trotsade alla körningslektioner och bromsade, för mycket riktigt så satt den kvar för att picka upp det som den så ivrigt ville ha på vägen. Min dotter var mäkta imponerad av dess beetende att den var så cool.

[Sisa]
0

Det är så underbart härligt att ha djur omkring sej. Jag matar fåglarna varje vinter, och varje vår har jag små fågelungar i fågelhuset. Så roligt att se då mamman börjar lära dom flyga.

Ekorrar hoppar i träden här, och en morgon då jag kom ut sprang en rävunge över tomten. Vi brukar titta genom fönstret, och se hur dom leker med hundleksaker som ligger ute. Dom är så söta.

En kväll tog jag bilen och körde genom skogen. Då gick en älgko med en liten kalv över vägen. Jättefina…

Våra rådjur och harar matar jag varje dag.

Vi har också en djurpark i närheten. Ibland kan man stöta på en påfågel som rymt därifrån. Som tur är letar dom sej tillbaka.

Det är så fint med alla djur i vår natur. Det känns som att ha vänner omkring sej.

Jag ser fram emot att få läsa fler berättelser om djur…

Kram Sisa

[outgrundlig]
0

#2 Du verkar ju bo idylliskt ju :)

Om jag får se en ekorre så är det ett mirakel :)

Härligt att höra!!Glad

[Sisa]
0

Jag bor på landet, med mycket skog runtomkring.

Tyvärr så finns här också många fästingar, massor av mygg och

en del ormar.

Det är djur jag inte gillar… Rynkar på näsan

Sisa

[outgrundlig]
0

Dem får vi alla dras med men gudskelov så har vi inte haft myggen här då det varit så torrt, har inte fått en regndroppe på två veckor eller mer. Nu inatt så hänger det i luften. Hoppas inte de kläcks. Glad

[Sisa]
0

Här finns mycket vatten i skogen, det är där dom kläcks!

Har du nåt bra knep mot detta? Tur det finns myggfönster…

Sisa  Flört

[outgrundlig]
0

#6 Tyvärr, själv har jag en sjö ovanför mig samt små kärr där myggorna kläcks men det har varit så torrt här runt Göteborg så de har inte kläckts.

Att stänga dörrar och fönster är mitt enda råd samt att inte ha lampor tändaSkrattande

JILE
0

Vilken tur du har Britt-Marie som kan komma dom så nära. De känner väl att du vill dom väl :-)

Ja här har vi djur både högt och lågt höll jag på att säga. Vi matar fåglarna på vintren, min sambo är noga med dom.

Sedan har vi rådjur som kommer och äter, de är inget rädda för de lär sig snart att man ej vill dem illa.

Lilla kotten som låg ikällaren igen i min sambos fleecetröja som låg på golvet. Såg ryggen på honom och en liten bajshög som ej luktade gott.

Vi hade också en räv här en dag, mamma bor brevid och hon såg en skabbräv som var på hennes tomt, dagen efter hade den lagt sig under hennes farstutrapp och nära grunden och låg död. Stackars räv vilken plåga för dom. De verkar söka sig till människor när de ska dö..vill söka hjälp.

Vet när min dotter var liten så hittade jag sockerbitar överallt i fönstren och undrade varför hon gjorde så? Jag matar flugorna, sa hon :-) låg korkar efter petflaskor med lite vatten i.

Ja här månar vi om djuren. Tänkte en dag här för mig själv, tänk om inte fåglarna fanns och inget fågelkvitter. Vad hemskt och trist. Det skulle inte vara någon sommar.

Kram till er alla djurvänner.

Jile

Eija
0

Va Mysigt Britt-Marie…..jag är oxå en djur älskare av alla de slag /fast ormar är inte direkt någon favorit/……

Jag kommer ihåg när jag mata mina husmöss….vi bodde i ett gammalt hyreshus, där det hördes hur tydligt som helst att det bodde även andra hyresgäster…man kunde höra små trippande av musfötter inne i väggarna, och hur dom kana ner ibland…

Så såg man även deras efterlämnade visitkort i skafferiet….och djurälskare som man är så kunde jag inte lägga ut några råttfällor heller utan jag märkte en gång att dom hade gnagit upp ett litet hål vid vattenledningen som gick upp under diskbänken, där sophinken stod…och där hade dom varit och plockat ur den….

Då börja jag lägga mat i en skål bredvid sophinken istället….och si, det blev slutbesökt i skafferiet…

En gång när jag öppna dörren lite hastigt o skulle kasta sopor, så trilla en liten musunge ner på golvet och dom andra kila iväg ner i hålet….jag försökte att fånga in den o återbörda den till familjen men den smet iväg bakom spisen o försvann….jag tog fram spisen och såg att det var en glipa bakom en list och där hade han försvunnit….så han kom nog till familjen igen…

Visst är det otäckt med dom i hus där dom kan ställa till med ledningar o så, men jag tror inte att det hade hjälpt med fällor, för det kommer bara nya hela tiden…så jag tror ändå att dom höll sig vid maten som dom fick istället….

-----------------------------------------------------------------------------

Här kommer en historia om en gång när jag låg o läste och fick höra ett lustigt ljud under sängen….jag hörde små fötter som galoppera fram o till baka över golvet…så jag smög mig ner och ställde mig på knä o kika unde sängen……och där fick jag syn på världens gulligast lilla mus, antagligen en unge….

Den titta på mig med sina stora pepparkornsögon och öronen var så stora på den lilla, sen börja den att skutta fram o till baka….jag smög mig iväg in i köket o hämta lite ost o mjölk och sen börja den tålamodsprövande cermonin….att sakta sakta putta fram mjölk o ost på en tallrik där under sängen till musen….

Jag glömde både tid o rum….där ligger jag på knä med baken utanför och överkroppen under sängen….en hel timme hade förflutit och den lilla musen börja så äntligen att nyfiket undersöka tallriken….och tänk vad gott det kändes i hjärtat när h*n börja äta…känslan går inte att beskriva, det var som att man hade vunnit högsta pris i något….

Och då rätt som det är så vaknar min dåvarande sambo, och sätter sig upp i sängen….han måste verkligen ha funderat vad som hände egentligen…min säng tom, och så höra ett tyst mumlande under sängen Förvånad, och så till slut få sen se min ädla bakdel sticka upp utanför sängen o resten under…..ha, ha, ha,….vilken syn….

Efteråt så trodde  han att ny jäklar hade tanten fått fnatt eller oxå gått i sömnen…….Glad

Ritva
0

Jag har tidigare haft rådjur som kom varje vår och födde sina kids i vår trädgård. Det var ängsmark med högt gräs, och efter några dagar såg man hur de i skymingen gick och åt gräs där vi klippt så det var saftigt och grönt. Det var lite läckert. Men det var i det gamla huset i Roslagen. Numera har jag främst igelkottar som kommer och får mat. Vi ger dem hundmat ellet ett rått ägg när vi inte har hundmat hemma. Första sommaren här hade jag 8 olika igelkottar som kom och åt, i år har jag nog  bara 3 olika. Men en känner jag igen sedan tidigare år! Det är lite facinerande med tanke på hur långt norrut vi är. (Luleå). Sen  matar jag ju fåglarna på vintern och har även sett en ekorre komma och äta också.

Ritva

"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."

Britt-Marie
0

Vad mycket fint ni upplevt mer djur av olika slag. Och jag måste skratta då jag läser Eijas inlägg med musen under sängen hahaha…det var nog en syn det…hahaha…

Även här finns Rådjur, men de kommer mest vintertid. De får mat här i Parken.

Ett år för bra många år sedan kom även lokatten, såg spåren ända framme vid trappan. Men det var ju inte så bra att den kom så nära. Vi hade ju även katt då, vår gammelmisse och den tordes sig inte ut riktigt då han kände lukten av lokatten. Så då slutade vi att mata rådjuren utanför här, men de får mat på annat håll i parken nu.

Räv det har jag också sett straxt utanför trappan.

Men fästingar som det blivit så mycket av, de är inte roliga, varken för människa eller djur.

Tatsu
0

När jag var liten så hade vi många tama ekorrarar vi bodde nära en skogskant och de kom alltid och tiggde mat. De åt ur handen på oss och var inte rädda, en av dem var så morsk att han gick in i huset och en dag hade vi middagsgäster där bla en gammelfaster var med (bodde mitt i stenstan) hon skrek så vansinnigt när de möttes att han rusade all världens väg och jag tror inte han var in i huset någon mer gång.

En ekorrunge ramlade ur trädet när vi var i stugan för några veckor sedan, lyckligtvis på en jordsäck så han landade mjukt.
Han satt stilla ett tag och sedan ruskade han på sig och klättrade upp igen, vi har sett han lite överallt där efteråt när han härjar i träden och fåglarna jagar bort honom.

Igelkottarna var också ofta hem till oss och det är ett djur som jag inte sett på länge.

Fåglar har vi massor både rovfåglar och vanliga små fåglar som är runt huset bla en jätte hackspett har jag sett flera gånger annars är det den mindre arten som brukar springa på stammarna och knacka. Rovfåglar cirklar i luften och gör sina dyk mot möss och annat "gott". Hur mycket skator och kajor som helst som skriker och lever rövare särskilt när ungarna är under upplärning.

Rådjuren går på tomten men mest på vinter och våren och jag såg för något år sedan när mamma rådjur fick sina ungar på åkern neranför oss, det var en speciell upplevelse och det blev "mina" ungar som man höll koll på varje dag att de var med föräldrarna.

Rävar finns det på åkern neranför och de "dyker" efter möss, ser helroligt ut. Ungarna deras brukar också busa och jaga varandra över åkern och gör kullerbyttor ihop och tumlar runt.

Det är jättemysigt att sitta och titta på djur, det enda jag inte riktigt kan med är spindlar och ormar. Spindlar finns det massor i och runt huset, ormar har de sett här men inte jag tack och lov.

Tatsu

Britt-Marie
0

Ja, visst är det härligt att sitta och se på djuren som finns utanför.

Mitt föräldrahem ligger som man brukar säga bara ett "stenkast" här ifrån. Mina föräldrar matade alltid djuren och fåglarna, de brukade ofta bli väldigt tama med.

Kommer ihåg en grej, med en ekorrhona. Vi hade besök av släkt som hade varit och plockat bär hemma hos oss. Mamma hade dukat fram kaffe med dopp på köksbordet, fönstret stod lite på glänt. Och ekorren Lisa kom och satt utanför och tittade. Men så var det som hon fick se bull och kakfaten, så hon kom in, rätt in på bordet och tog med sig en stor bulle. Det såg för roligt ut och vårt besök såg något till rådlösa ut.

Har många fina minnen från mitt föräldra hem då det gäller olika djur.

Hade kaniner som barn, bara som sällskapsdjur. En kanin hett Stampe och då jag gick till skolan så brukade han följa med en bit på väg, sedan stampade han till i backen och så skuttade han med hög hastighet hem igen.

[Sisa]
0

Måste bara få smyga in detta;

Änglahunden Totte,

Vi får aldrig mer klappa din mjuka päls, se dina varma bruna ögon, eller leta efter dej när du ska duscha.

Vi kommer aldrig mer att välkomnas av dej, med ett ben i munnen och en viftande svans.

Eller hitta dej på terassen i den stekheta solen, och få en puss som tack för maten.

Men vi får minnas dej, som den snällaste och godaste hund som fanns.

Totte, vi saknar dej…

Din matte Sisa

Britt-Marie
0

# 14 så fin bild på lilla vovven och så fint du skrivit, verkligen.

Förstår din sorg efter en trogen vän..

JILE
0

Åh vilken söt liten hund, svårt när man förlorar ens kära djur. Man säger alltid efter att nu ska jag inte ha flera…men ,men nu är vi på G att skaffa en misse till.Man är så rädd att något ska hända. Var det lilla Totte på bilden? Vilken goding.

På tal om djur, här börjar vi få en hel del mygg nu. Tänk vad kloka de är, när man tänder lampan så blir det tyst. Slår man efter en som tänker bita en på armen …tror du inte den rackaren flyger längs kroppen och sticker en i foten efter en liten stund :-)

Kram Jile

Britt-Marie
0

#16 HahahahaaaSkrattande Så rätt du har om myggen..

[Sisa]
0

**En sommar utan mygg skulle vara paradiset, eller hur ?
**

#16 Nej Jile, det är inte Totte, men väldigt lik.

Jag tycker det är härligt att Ni ska skaffa kattunge, och hoppas att det går bra. En katt kan ju leva i många år, om den inte råkar ut för nåt. Det gäller att tänka sej för, om både för- och nackdelar. Ni är ju så fina djurvänner, kissen kommer att få ett jättebra liv hos Er, och vi ska väl inte tänka att det händer nåt.

Ha en fin tisdag, här regnar det idag Rynkar på näsan

Kram till alla Djurvänner från Sisa

[Sisa]
0

Har du en hund hemma, och ett barn som behöver lästräning är det bara att tussa ihop dom. Låt barnet läsa högt för sin hundkompis!

Barnen blir lugna, och ser hunden som sin kompis. Aldrig dömande, utan bara goda lyssnare.

Hunden är människans allra bästa vän!

Sisa

JILE
0

#18 Tack Sisa för din stöttning, ja man får ju tänka på att de kan bli gamla.

Här har jag planterat en rosbuske som kan bli 2m hög. Polkagrisfärgad,  ska sätta in en bild nu när Felicia har fått igång kameran snart. Är inte så teknisk själv måste väl lära mig :-)

Ha en trevlig tisdag du med Sisa.

Kram Jile

[Sisa]
0

# 20

Ska bli jättespännande att se din buske, Jile. Är du en trädgårdsmänniska? Jag vill gärna ha blommor, men gillar inte så mycket att hålla på. Men jag har en häck med vresrosor, den är underbart vacker just nu.

Synd bara att det regnar, och har så gjort hela dagen. Gråter

Kram tillbaka Sisa

JILE
0

Hi,hi inte min buske hoppas jag hmm har väl lite dålig humor Sisa :-)

Jo rosenbusken ska du få foto på om den inte dör vill säga. jag trotsade både regn och mygg idag. Medans dottern satt vid datan och gubben sov så grävde jag ner min lilla ros. Så skönt och mediterande att göra något sådant ibland. Många hatar ju att rensa ogräs men jag kan tycka att det är kul när det blir fint.

Så svaret på din fråga Sisa är nog att jag är en trädgårdsmänniska. Fast inte så strikt direkt.

Ps! Skicka in en bild på din häck så skickar jag en på min buske…ha,ha

Kram Jile

[Sisa]
0

Jag tänkte precis som Du, då jag skrev "din buske", men jag skrev det ändå och fick en skön reaktion tillbaka från dej…   Hi, hi, hi

Jag är lika dålig på det tekniska som du (förlåt), kanske om jag tar hjälp att det kan bli en bild på häcken, dock inte på min!

Kram då till den inte strikta Trädgårdsmästaren, och lycka till med busken!

JILE
0

#23 Ja vad skönt att du tog det bra :-) kul att skämta ibland.

Kram

Britt-Marie
0

Har fått lite goa skratt här inne i kväll.

JILE
0

#25 Ja det kan bli lite tok ibland, men det är bara kul med likasinnade. Hi,hi. Skönt att du är en du med :-)

Kram Jile

[Sisa]
0

#25 Ett gott skratt förlänger livet…

Skönt att skratta tillsammans, med någon man gillar väldans mycket

Kram från Sisa

Britt-Marie
0

Ja, goa skratt kan man aldrig får för mycket av.

Och de goa leende som jag fick av Thea även idag, ja det håller på att smälta farmor hjärta av kärlek..

[Sisa]
0

Rättvisan rycker ut,

En vilsen kalv hjälptes, och ville leva i Ockelbo

Vilja och resurser fanns, att ersätta moder ko

Men rättvisan hade lite jobb, och kom med piketen

Röck ut på momangen, och stoppade humaniteten

Veterinären var med, och gav den dödliga dosen

till kalven i Mo

Någon som läst om älgkalven Kalle i Ockelbo?   Gråter

[Sisa]
0

Även barn kan ha sina funderingar om djur…

Lilla Lisa funderar;

-Jag undrar om igelkotten lägger ägg, eller får kattungar precis som kaninen  Obestämd

Britt-Marie
0

Det var ett tag sedan jag såg den här tråden som jag satt in för en tid sedan.

Många goa skratt har jag fått här. Men även en nudd av alvaret.

Sänder in en bild här som togs på mig i Augusti i år, med ett gäng duvor som var hungriga

Britt-Marie
0

Många söta och roliga bilder också.

[Sisa]
0

Ibland är det roligare att plocka fram gamla trådar, än att skriva nya. Minnas tillbaka lite…Vi har ju trots allt skrivit om många olika saker, både roliga och de som är mindre roliga.

En tråd som handlar om djur, kan vi ju aldrig få för mycket av!

Tack för en fin bild Britt-Marie.

Sisa   Flört