Guider -doft
Kan guider göra sig påminda genom doft?
Har under en längre period,till och från haft cigarettdoft omkring mig.Ingen i min närhet röker och detta har varit jättejobbigt för det är den värsta doften jag vet.
Men vist är det intresant.Om du har tagit bort att det kan komma från någon annan läg. Så är det någon som vill något.
Varför tror du att det är din guid?
En bekant till mig hadde cigrök o kaffedoft det var så barna kände det.Det var en bekant som var o ville ha något gjort.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag tror inte att guider ger dig rökdoften, guiden vet ju att du inte tycker om denna doft så det tror jag ej. Däremot så kan det vara någon ande som vill göra sig påmind som du känt, du får tänka till. Ofta så ger andarna en doft som man kan koppla till dom för kännedom. Anden ger dig inte doften för att vara "elak", utan för att du ska känna igen vem det är, anden vill med doften berätta att den finns med dig.
#2 Ja, precis. Förmodligen har anden/spöket varit rökare på denna sidan och är det fortfarande på andra sidan eller så är det bara ett s.k platsminne.
På tal om dofter. Det sägs att om det luktar riktigt illa så brukar det vara onda andar/energier närvarande och tvärtom när det är goda andar/energier.
Jag har själv upplevt det i ett hus där både onda och goda energier finns. Ibland har jag känt en väldigt illaluktande, sötaktig och rutten stank och då har jag samtidigt känt att nåt ondskefullt är närvarande. Ibland har det luktat parfym eller blomdoft och då har det liksom känts kärleksfullt och glatt.
Nån annan som har liknande erfarenhet?
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Doften är ofta i mitt hus och jag känner inga onda energier här hemma . Det är som sagt jobbigt med denna doft ,ibland kommer det även goda dofter .
Hur fungerar det egentligen?, här hemma känner jag dofter och på jobbet är det mer händelser . Det känns förvirrande när man inte riktigt är med på vad som händer.
Men jag fick till mig att det var mina guider som gjorde på detta viset och att dom hade ett buskap till mig. (Det som händer hemma Inte det som händer på jobbet det är nåt helt annat)
Kali - Det låter som om nån ande/spöke förföljer dig. Vad händer på jobbet då?
/Fredrik
Värmland"
Hej! Min pappa gav mig doften av lacknafta och jag fick inte ihop det alls varför det kom och gick och särkilt då när jag satt framför ÖN. Så en dag skrev jag ett inlägg om just detta och fick en klockren beskrivning av min pappa i ett PM , doften är inte något jag skulle assiocerat till honom. Men efter som han såg att jag märkte av honom tyckte han att det var kul att se mina tankar spinna. Efter det kan jag se honom lättare. Så det kan vara någon man känner fast man inte kopplar ihop doften med personen.
Alma

Jag känner ganska ofta doften av min far. Och känner då att han är här och hälsar på mig. En gång doftade det en parfym, min sambo kände den inte. Tänkte på min mor, men hon använde aldrig den doften. Så jag frågade min sambo vilken doft hans mamma brukde använda. Och jag tror det var hon som var här och hälsade på då.

#5 Inte tror jag att det är någon som förföljer mig
På jobbet är det 2 barn som leker och har roligt Ex spring i korridoren,dörrar som öppnas/stängs (ialla fall låter det så),spel på pianot,barnskratt
Doften här hemma det är något annat.
Tror inte de har något samband för vi är fler som känner av händelserna på jobbet och dom kände av saker innan jag började där.
Väldigt ofta så är det någon närstående släkting som har gått över till andra sidan som är hos en, Dom brukar ju följa med en när man flyttar. Dom kommer och gå som dom vill, Just att lämna doft efter sig är vanligt tror jag, För har dom varit storrökare innan så lämnar dom rökdoft efter sig när dom är på besök. Gillade dom att baka mycket så kan man känna bakdoft. Just något som symboliserar den personen och som man kan förknippa med,
Sen finns det dom som har kanske bott i huset lägenheten innan man själv flyttade in, Och jag har för mig att dom kallas för platsbunda. Dom stannar kvar där även om man flyttar,
En släkting till en som inte levde när man blev född tror jag säkert att man kan få som guide. kanske där för som du fick till dej att det var en guide till dej kali
Detta är vad jag tror på att det är. Kanske någon annan vet bättre.
Kramis Tina
Doften av cig rök är säkert någon som vill berätta om sin närvaro.
Jag får doften av min guide, den doft som jag tycker så mycket om - en blandning av tvätt som hängt ute och den friska doften av hö. När jag känner denna doft så blir jag så glad för då vet jag att min guide finns hos mig. Denna doft kan bara komma och svepa förbi mig när som helst.
Kali - ja det har du nog rätt i att händelserna på jobbet inte har nåt samband med doften hemma. Intressant med barnen som spökar på jobbet…..det hade varit en dröm för mig att jobba där, det liksom livar upp vardagen 
Säg till om ni behöver nyanställa 
/Fredrik
Värmland"
Jag brukar ibland känna en stark rökdoft och sedan luktar jag igen och det är borta. Jag är övertygad om att det är min morfar som är här och hälsar på. Han dog när jag var liten, men jag har alltid känt att han varit med under min uppväxt.
# 3 platsminne är det att någon gör sej påmind på en speciel plats? har ja ej hört förut! =)

#11 Tror att vi behöver anställa efter jul
och vi vill ha fler killar till oss…….
Idag var jag med om något intressant….Satt i lunchrummet och vi var 5 st där men vi hade sällskap därinne och det var bara jag och min kollega som reagerade över det.
Kan energierna känna av vilka som är i närheten, vilka som är mottaglig /inte är mottaglig för inne på avdelningen tycker jag att dom visar sig på ett annat sätt än när det är med folk som inte är mottaglig? Detta blev krångligt men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
Detta är intressant då inte alla kan uppleva detta.
#13 Ett s.k platsminne är kvarvarande energier av en död person eller djur, ofta efter en stark känslofylld eller dramatisk händelse. Svårt att förklara men det är ungefär som en filmkamera som spelat in och visar filmen om och om igen. Ett typiskt exempel på ett platsminne är om man ser ett spöke som glider fram ljudlöst, vid samma ställe och tidpunkt, om och om igen, och som inte tycks lägga märke till din närvaro.
Ett platsminne är bara kvarvarande energi och är ingen ande och har således ingen intelligens.
Kali - Alla har förmågan eller är mottagliga, det varierar bara i styrka. Jag tror att andarna kan känna av vilka som är mer mottagliga än andra och väljer ut dessa personer. Ett Intelligent spöke (som är motsatsen till platsminne, som jag skrev svar till #13) är lika medveten om din närvaro som du är av deras. Kanske kan andarnas uppträdande variera efter vilka dom träffar på?…..Jag tror det ivarjefall. Jag tror andarna/spökena behåller sin personlighet som dom hade när dom var på denna sidan…så det bör vara rimligt!
Låt mig gissa att du jobbar på sjukhus?! 
/Fredrik
Värmland"

#15 Nä inte sjukhus…..förskola
Men spännande är det. Jag tror som du att andarna känner av vilka som är mest mottagliga och då får dom sin beskärda del 
/ Katarina
Kali - Precis, ofta vill dom ju få uppmärksamhet och då blir det lättare med nån som är mera mottaglig!
/Fredrik
Värmland"

Kan berätta (igen) att för två år sedan när jag var på väg att operera mig, satt i soffan hemma och såg på tv, flyttade på mig lite grann och plötsligt kände jag doften av pappas hårvatten och jag reagerade snabbt på det och sniffade eftersom jag inte kännt den doften på över 20 år. Förstod att pappa ville bara säga hej o säga att det ska nog gå bra med operationen, vilket det gjorde också.
En kompis till mig var ute och körde och handlade. När hon var inne i affären och sen kom tillbaka till bilen, luktade den rök av pipa!! Vi kom fram till att det måste ha varit hennes pappa som var på besök.