Tomma
Är det fler som känner så att folk blir mer ochj mer tomma skal som fylls med skit från tv/internet och en och annan bok?
Ju mer jag får min sanning destomer blir folk tomma skal för mig. Ibland blir jag lite rädd för vissa.
Jag hoppas fler känner så.

hur menar du ?
Mvh madde
Jo om du ser människor så ser man dem som om det inte finns något mer än ett skal som bara fyller sig med information. De har inget levande kvar de litar mer på det dom läser än sig själva de blir en kopia av all information. Ingen persom fler och fler blir bara tomma för mig…
Jag har inte märkt detta som tur är, men man är ju mer i en annan åldersgrupp, så det kan ju bero på det….vi äldre tar inte in nya saker på samma sätt, vi gillar det gamla invanda…
Men självklart om barn pumpas med bara spel och massa annat onyttigt….så kan det ju inte vara bra….nu menar jag inte att man skall sluta spela tv:spel eller via datorn,…..(är själv en speltok, trotts åldern)….utan det beror ju på hur mycket man sitter vi apparaterna….det hämmar ju liksom deras kreativitet….
Och inte nog med detta våld, det verkar ju som att dom inte förstår allvaret i detta, folk gör sig väldigt illa när någon slår t ex, en sten i huvudet….dom är inte som dessa datafigurer i olika spel…..
Tja nu kom jag kanske lite ur kurs, men det är ju oxå en del av vad du skrev om tror jag mig ha fattat…
Eija
Ja det är nog orsaken men jag ser även folk här som är som ett skal det bara är på något vis

Jag håller med dig Jan, tyvärr. Det kan vara så att ju mer upplyst, andlig man själv blir desto tydligare ser man omkring sig och upptäcker detta. Vi är nog alla skal och innanför finns den äkta personen. Men få vågar visa denna person, både för omgivningen men också för sig själv. Att kunna se förbi skalet, in till den äkta varan, så att säga.
Hur svårt är det inte ibland att bara se sig i speglen, riktigt se efter i ögonen på sig själv och våga möta sitt innersta, att överhuvudtaget våga möta sig själv utan att döma, kommentera. För vissa är det då lättare att bara vara en som följer andra, bli en i gänget, kanske då även sluta ta ansvar för sitt liv, kan ju då anklaga de andra eller samhället etc.
Tror att allt detta här till viss del bottnar i att hela samhället, medier mm tycker att du duger inte som du är, acceptans (skriver det ofta i mina inlägg), finns inte för individen, utan vi ska bakas samman, bli själslösa helt enkelt. Man spelar på att människor är osäkra, rädda, vill bli sedda, uppmärksamma. En otrygghet som bottnar i ens eget liv och man väljer av någon anledning att inte inse det, ta tag i det. Inse att man själv har ansvaret.
Namaste
Ja Du!! Kan nog hålla med dig i vad du skriver.Fast jag har inte tänkt så som du med tomma skal.Men det ligger mycket i vad du skriver..Tycker jag. Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Ett skal ska man fylla, medier, tidningar, tv, internet, radio osv, gör att vårt inbyggda sätt att tänka avtrubbas, detta kallas hjärntvätt. Behov som vi inte behöver skapas, och det är jätte lätt, för dom styrande att få mäniskor, dit dom vill, och det bästa är att vi passiviteras, och bara gör som dom vill.
Det går ju att få oss att tro, att vi gör rätt, när vi går ut i krig och dödar våra medmäniskor
Kan bara hålla med dig Sven.
Lena.P är jag i verkliga livet.

Håller också med dig Sven. Hjärntvätt, bra ordval!
#7 Jag håller med. Det blir bara mer och mer Zombies som dessutom glider ifrån varandra mer och mer. Och mycket av detta vill jag beskylla dagens teknik. Istället för att mötas öga mot öga så väljer många att ringa på mobilen eller sms:a istället. Med datans hjälp kan vi snart göra allt, så vi slipper att gå ut. Snart går det väl också att bara trycka på en knapp så slipper vi röra oss överhuvudtaget och t.o.m kanske slipper att tänka. Jag tror att alla tekniska hjälpmedel som finns gör att hjärnan inte stimuleras i den grad den behöver. Dessutom har världen blivit mycket kallare. Pengar, makt, girighet, materialism och allt för stor egoism gör att många tappar känslor för andra personer -dom bryr sig helt enkelt inte, dom har blivit hjärntvättade på så vis.
Jag beskyller inte folk, men på något vis har denna tekniska utveckling omedvetet gjort många passiva och kalla -ja, som tomma skal!
Kort och gott: Tekniken gör att folk håller avstånd ifrån varandra och detta kan leda till passivitet!
Nån som håller med?
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Fredrik, där sa du något tänkvärt, verkligen. Jepp, en av orsakerna tror jag. Lagom är bäst.
Kram!
Å andra sidan kan jag inte låta bli att komentera nu. Att skylla på tekniken tycker jag är lite galet
Det är ju folket som väljer att kommunicera genom dessa pryttlar. En del människor har inget annat sätt att komunicera på.
Jag tycker personligen att det går alldeles utmärkt att föra närande och insiktsfulla samtal över internet och telefon. Även om jag föredrar personliga möten.
Det är en fråga om ställningstagande hos oss ,som enskilda individer. Hur vi väljer att kommunicera och om vad.
Öppenheten och sökandet efter de egna värderingarna, tankarna, känslorna, utbytet av erfarenheter och liknande är det vi själva ,som väljer att stänga in eller ner eller dela med oss av.
Valet och ansvaret ligger helt och hållet hos oss själva.
Man väljer ju själv vad man vill bli fylld med, och ju gör man ett misstag, ja, då har man lärt sig en ny läxa, och så får man gå på nästa..det är det som gör livet innehållsrikt. Vill man sitta vid datorn alltid, då får man en livsläxa..så småningom när man väl kommit ur detta beroendet (om man har ett sådant) eller alla andra beroende som man kan få)..då inser man att detta inte ohälsosamt för en…
läser man en bok tycker jag att det är bra, för då blir man ju lite klokare på den vägen..böcker är väl aldrig fel?
Om man vill vara ett tomt skal..så kan man ju vara det .men hur man sedan bemöter sina medmänniskor i detta, ja det är en annan fråga..människor är absolut inte några tomma skal..vi är ju fulla erfarenheter sedan tidigare liv och detta…ingen är någonsin tom, kanske bara frånvarande..men tomma skal?? Nej!
Så upplever jag detta iallafall…
U R us

Känt så lääännge…det är det yttre som gäller..tyvärr
kram/MIllam
… men andarna kommunicerar inte via teknisk apparatur, med oss.
Andarna kommunicerar med oss, via Jane Lyzell och Elisabeth Johansson.
rore - självklart har tekniska prylar sina positiva fördelar. Men jag vill ända vidhålla att personliga möten är bäst och ett sunt sätt att umgås och leva på. Det blir lättare att ta emot och ge känslor när man befinner sig öga mot öga med andra.
Men jag är nog ingen produkt av den moderna teknikens värld. Jag växte upp på en tid då det inte fanns mobiltelefoner, datorer, digitalteve, dvd, o.s.v och då är det inte längre tillbaka än på 70-talet.
Jag är nog gammalmodig
Värmland"
Gammalmodig
Om du är det, så lär jag också,,,
Äh, vi lämnar det
Jag förstår vad du menar och jag föredrar också möten ansikte mot ansikte.
Vad jag menade egentligen var hur vi själva beter oss i möten sins emellan. Oavsett om det är teknologi eller personliga möten i vardagen, så har människan i dagens samhälle slutit sig inom sig själv. (skal)
Rädd för att visa vem H*n är.
Det valet gör var och en själv.
Det kan vi inte skylla teknologin för. Sen att den proppar skallen fullt med både det ena och det andra, som förslappar det egna tänket det är ju också en del i det hela förståss.
Men likförbaskat så faller det till baka på oss själva. Det är vi som har ansvaret för hur vi blir, hur vi tänker , hur vi agerar.
För vi måste känna efter inom oss Vad det är vi vill!
Men så är det ju alltid lättare att stoppa huvet i sanden och lämna över sitt ansvar och sätta sig i offerkoftan (där har jag myst många gånger) och ansvaret läggs över på någon annan/annat.
Det är också ett sätt att fly från sig själv och sitt egen ansvar.
Så tänker jag.
#17.
Men det brukar komma tillbaka och bita en i ändan
Det där sista jag skrev

Ansvar har vi ju själva, men sen har du hela problematiken med barnen. Där är ju föräldrarna som har ansvaret upp till en viss ålder. Hur många barn har inte en dator, dvd eller annan teknisk pryl som babysitter? Vad lär sig barn när de som unga, redan nere i 5års ålder (säkert yngre) får en egen mobiltelefon i handen.
10åriga flickor sitter och läser Glamour och diskuterar dieter.
Bh och glitter till småflickor, (leksaks)vapen och monster till pojkarna, ja listan kan göras lång. Barn får heller inte vara barn längre (nu drar jag rejält med kammen och generaliserar och klart är att flickor ska få vara flickor och pojkar få vara pojkar, men jag hoppas ni fårstår poängen).
Jag såg en reklam på tv igår som var något i stil med: vad ska ditt barn ha först, eget rum eller egen mobil (reklam för något abbonemang). Tja sa jag till min sambo, lille Erik får sitt eget rum kanske när han är 0,5 år, ska han först få en mobil eller ;) (ironi!!)
Bara att ha en sådan reklam får en att bli mörkrädd och värre finns.
Här har vuxna ansvaret och hela samhället, att agera som förebilder, och detta gör vi genom att ifrågasätta hela alltet och agera, inte bara bli ett villigt offer, nickedockor..
Vad bra att folk känner igen detta.
Lite frågor i det som skrivs såg jag med, en bok är bra så länge du använder informationen rätt. Alltså läser du en bok om det andliga och har aldrig någonsin jobbat med det så kan du ta informationen som att så är det som beoken beskriver "din lilla bibel". Då tappar du din väg då har du valt att använda en annans väg. Samma när man ser vissa lära ut på nätet att såhär skall det vara. Folk tror på det för den personen kan. Ja hon kan vad hon gör men det betyder inte att hennes/hans väg är samam som du skall gå.
Alltså du ser inte när du följer folk det smyger lixom in sig i dig och till sist ser jag folk som blir tomma för de är inget annat än en reflex av samhället de är inget personliga utan bara finns dessutom är det många som är så. De ser upp till folk som kan, nästan avgudar folk. Det är inte rätt i mina ögon för kan en person varför skall inte då du kunna?
Detta gör mig lite ledsen hur vi tar in information, har en kompis som lär sig massor på nätet om allt och oj vad hon vet mycket. Be henne rabbla upp saker så kan hon. Eller kan hon för hon läst det? Hon har aldrig prövat i praktiken.
En bok är inte fel, läsa nyheterna är inte fel skvaller och ta råd är inte fel men tänk efter om det är du i slutet som står där eller alla råd och den där boken som står där. ÄR det din väg elelr har du följt alla andra i sökan efter din väg.
Tror du skall leta i dig inte utanför di för att hitta din väg, ingen bok,tv eller person kan säga din väg är fel om du valt den med dit hjärta.
Nu kommer jag och opponerar mig igen.
För att vi över huvudtaget ska kunna utvecklas så måste vi lära inte bara genom oss själva, utan även genom andra, lyssna till deras erfarenheter, känna efter inombords är detta sant för mig. Inte bara svälja allt med hull och hår.
Ifrågasätta, prova sig fram. läsa en bok eller se på tv. Ta till sig det som slår an inom sig själv, prova igen öva öva öva.
'Ensam kommer du knappast någonstans överhuvudtaget. Vi beöver varandras återspeglingar för att bana vår egen inre resa.
rore självklart ensam är du inte stark. Men om du skall använda andras erfarenheter för att komma framåt så är det ett hinder. Då du kanske är duktig på att springa medans jag är duktig på att hoppa. Så man får också se till att vi kanske är i olika delar i vår utveckling därför så tror jag inte på att använda andras resa som ett stöd i sin är alltid så bra.
Däremot så bolla med folk tror jag kan ge mycket folk som kanske har en egen åsikt om det de upplever nu är de dock få de flesta går efter andras. JAg har en vän som är som mig där hon insåg att läsa alla dessa saker gör henne fövirrad vet varken ut eller in. Hon valde att hitta sin väg men det betyder inte att hon inte behöver någon som stöttar henne och tror på henne.
Men tro på någons förmåga och att säga att detta är rätt är skillda saker..
Okay Jan Olsson!
Då förstår jag vad du menar
Absolut måste vi sålla och känna in vad som är rätt för oss själva.
Att ta till sig andras vägar kan i sådanna fall annars bli hur galet som helst.
Vi måste trampa upp vår egen stig här i livet.
Det är lätt för mig också då jag läser inga tidningar eller någon bok. Jag lyssnar gärna på folk men det rinner av mig lika fort. Då jag tror att jag kan allt de alla andra kan men jag kanske måste nå dit själv.
Så jag har nog en stor fördel av att inte läsa så mycket i detta fall.. Allt jag kan har jag gjort med egna upplevelser. Starten var reiki 1-2 och master det har jag läst + lite andra healing metoder men det mediala har jag inte hittat någon som kan mäta sig med det jag sett eler upplever ÄN får jag tillägga det kommer nog.
Omshanti - ha ha..så kan det va, men börja först med en babymonitor 
Värmland"
Jag skulle inte säga att vi människor blir mer tomma. Jag arbetar med barn ungdomar och slås ofta av hur kloka de är och hur mycket de förstår. Det är i denna åldersgrupp man helst av allt vill frälsa hela världen och rätta till sådant som är fel. Många tror också på fullt allvar att det är möjligt. Däremot är det många som är vilsna och så fullt upptagna med sig själva på olika sätt att det är lätt att hamna fel…
Med ljus och kärlek... Tina
Vi ser nog inte själva då vi är vilsna och uppfylls av en egen profetia av att andra är si och andra är så. I de stunderna är det lätt att döma andra och bara se sig själv som bäst, den som vet allt.
Storhet är att kunna se bortom allt! Se det som finns inom varje människa, dess trevande, dess glädje, dess sorg, dess iver över att lära sig.
Det är tillsammans som vi kan utvecklas och lära av varandra.
Många har i denna tråd skrivit vi väljer själva, visst är det ett sant påstående. Det finns även de som väljer att gå ut och döda ev dödas för sitt land. Då blir frågeställningen varför detta val. Jag är helt säker på om de, som gör, var till fullo medveten om sin handling, så skulle aldrig detta val komma ifråga. Media skapar en bild som vi tror i vår enfald är den rätta. Får man höra en lögn tillräcklig då har den blivit en sanning. Det gäller att kunna styra massan, och det gör man genom att skapa behov och sanningar. När man kan lyckas övertyga folk, att om dom offrar sitt liv, får man ett harem av oskulder, i himmelriket, då borde väl tanken komma vad är vi styrda till att tycka, och välja.
Tack Sven där har vi det nog. Just det jag ser hos många här med, de är bara fyllda med vad dom tror är deras sanningar men det är sådant de har blivit lurade att lita på, de kommer troligen aldrig inse det själva heller. Det är det tråkiga har du väl bildat en sanning svårt att ändra den har du dessutom andra som tror samma så är det för många en garanti att det stämmer.
Vilket jag ser som en garanti att det det är flera som tror samma sak och hur är det möjligt att den sanningen som är din egen kan delas av så många? Okej klart det finns flera som tänker som jag med men majoriteten skall inte göra det då är det inte din sanning.
Så Sven fick ihop det bra många är blinda och det tar i mitt tycke delar av en själ. Man blir själlös av det.
Varför inte låta alla ha sin sanning, den är ju rätt för dom, och då är den rätt oavsett andras sanningar?!
#30 Tråden handlade inte om att döma någon vilket vi inte gjort heller det handlar mer om fler såg samma som jag vilket fler bevisligen gör och man kan finna lite oro i detta. Om det är något du stör dig på får du gärna ta upp det tror ingen blir arg på dig för det.

Jag tycker förstås annorlunda. Tekniken motarbetar hjärntvätt. Genom internet t ex så sprids vetenskap och kunskap på ett helt annat sätt än tidigare. Fler har tillgång till kunskap och den blir också tillgänglig på ett helt annat sätt. Det stimulerar också till eget tankearbete. Men med det följer också ett ökat ansvar för vad man läser. Det ställer krav på källkritik och det kanske är alltför få som förstår det.
Genom olika forum som detta stimuleras också diskussionen genom att man möter meningsmotståndare, vilket är oerhört nyttigt. Att sitta i en grupp där alla håller med varandra är ju tämligen meningslöst och driver ingenting framåt.
Tekniken i sig är ingen fiende, men den är ett mycket bra och enkelt sätt att påverka vår tanke. Om allt vore sant då var informationen av mycket stort värde. Men om man blir matad med felaktigheter, och dessa upprepas i många nyanser. Då tror man att det är rätt. Men som i allt så är sanningen tvetydig, det finns varken sanning eller lögn, det är bara uppfattningar, grundade på erfarenheter.