Frukterian
Hej.
Varit i Sthlm i helgen och hälsat på min dotter, läste en lokaltidning och det var ett inlag om en frukterian. Mkt intressant, han lever på frukt mixar fler olika slags frukter varannan dag, jag gogglade nu om Frukterian där finns den artikeln som jag läste.
Jag har nu druckit min första "drink", jag mixade avocado, apelsin, banan, päron och äpple
.
Ingu1.

Ta en titt på www.fineli.fi och jämför näringsinnehåll i valfri frukt och t ex ägg. Prata sedan med någon läkare och kolla upp vilka som har sämst blodvärden. *viskar* Veganer och frukterianer.
Ja det är bra mycket nyttigare än o köpa ..Så drick bara på o mixa.Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.

Det behöver jag inte läsa mig till, kan det ändå förstår du. Det är skelettets uppbyggnad som behöver lite proteiner men det fixar man lätt med lite soja eller linser, i skelettet bl a bildas det röda blodkroppar.
#2 Lena. Grönsaker skall jag oxå prova mixa ngn dag. Gott, gott…

Nja det är mer än skelett som behöver protein men sen har du bl a omega-3 som vi inte kan tillgodogöra oss från växter, förstår du. Du tror väl inte att blodvärdet blir bättre av sojaprotein?
#4 Jo ..linfrö…men man måste krossa dem
U R us

#5 Linfrö innehåller mycket omega3 men i form av ALA så jag tycker du ska läsa på lite om ALA, EPA och DHA.
#5 Linfrö innehåller cyanid. Cyanid användes tidigare för att avliva dödsdömda fångar i gaskamrar i USA.

Livsmedelsverket rekommenderar max 1-2 matskedar linfrö om dagen av just det skälet, med vätecyanid.

Det finns såååååå många vegetarianer som mår utmärkt och aldrig haft några som helst problem med sina blodvärden!
Vi är olika och mår bra av olika sorters mat, det finns inte en sorts kost som är den bästa för alla i hela världen, att ens tro det talar väl sitt eget språk med tanke på atrt vi har olika metabolism och olika enzymer beroende på varifrån i världen vi kommer!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#8 hade jag ingen aning om…
..
U R us

#9 Ja vi är ju genetiskt helt olika om vi kommer från Mörbylånga, Grums eller Vikarbyn. Fast nu var det frukt tråden handlade om.
Sen pratade jag om Veganer eller Frukterianer. Dessa har ett elände med hälsan.

Om ni läser artikeln, han är förrästen forskare i området och har ett eget lab… han säger att för 25 år sedan hittade han orsaken till canser de var då han blev Fruktarian, han har aldrig varit sjuk under dessa år inte ens en förskylning.
Det låter ju otroligt spännande i alla fall och jag tror ju inte att jag skulle kunna bli vare sig Fruktarian eller Vegetarian, jag älskar kött, fisk och fågel… Men jag önskar att jag kunde bli det, jag älskar frukt…
Håller med dig hoppfull, vi mår olika bra av olika sorters mat…

Elende med hälsan… Tror jag inte ett dugg på…
Det gäller att äta rätt som Veg eller fruktarian…
Vi som äter normal kost blir också sjuka om vi inte äter rätt sammansatt eller ensidigt.

#12 Ja det är en välbevarad myt att man blir sjuk av att inte äta kött och fisk mm.
Vet flera som blivit helt friska från alla möjliga sjukdomar när de slutat äta kött och börjat äta enbart vegetabilier eller frukt, men jag vet även det rakt motsatta så självklart behöver våra kroppar olika saker för att just de ska bli friska!
jag personligen tycker det verkar gott att mixa frukt , men att bli frukterian .nej..men vegetarian skulle jag nog kunna tänka mig. Förnuvarande äter jag av allt, men lite mindre kött än grönsaker och rovfrukt, en blandad kost är det bästa tycker jag….
U R us

#15 ja att man aktar sig för rovfrukt låter väl klokt

#14 Kost som medicin var inte på tapeten här. Tricket är att hålla sig frisk och för närvarande verkar det som att bästa sättet är att äta tvärtom mot livsmedelsverkets rekommendationer.
Vi har nu en ca 30-40 års samlad erfarenhet på rekommendationen av att äta lite fett och mycket kolhydrater och grönsaker. Resultatet är galopperande fetma, diabetes och hjärtsjukdom.

Nu säger jag som pruttaren; Prutt…
När man köper linfrö så står det på förpackningen om dosering mm.

Jag vet inte hur du tänker när du skriver att kost som medicin inte är aktuellt och sedan i nästa mening att tricket är att hålla sig frisk och så skriver du om konsekvenserna av de kostrekommendationer som finns… är det inte kosten som avgör då om vi är friska eller blir sjuka då? Kosten avgör som jag ser det vår hälsa och i förebyggande syfte är den ju en form av medicin
som att äta kosttillskott för att inte få brister!
Jag vet att det är provocerande för vissa människor att inte alla tycker att lowcarb-kost är den enda rätta för alla.
Men faktum kvarstår att människor blir friska av annan kost med! Det är ju svårt att motsäga männskors faktiska tillfrisknanden när de tagit bort kött och annat, precis som tvärtom!
Därav min åsikt om att var och en måste testa sig fram till vad just de mår bra av och om någon blir frisk av att leva på frukt, jamen grattis till den då som blev frisk! För det är väl ändå det som är det viktiga?
# 20..ja det viktigaste är att man mår bra och känner sig tillfreds med det man gör och har och äter…självklart
U R us

#20 TS nämnde inget om att bota sjukdomar = bli friska. Jag poängterade att veganer ofta får blodbrist.
I övrigt har du naturligtvis rätt i att kosten är avgörande för vår hälsa, vilket var min poäng med anmärkningen på vegetarisk kost.
Om TS nu är frisk så finns ju inget att bota med fruktdiet. Tvärtom är faran ganska stor att man blir sjuk. Inte akut, men på sikt är risken överhängande genom att frukt inte innehåller allt vi behöver. Väger man sen in vilken sorts frukt vi har tillgång på här i Norden och hur den odlats och transporterats hit så är totalen av ekvationen inte så rolig. Jag förespråkar en kost som är tillgänglig där man lever. Vi har normalt sett väldigt få apelsin- och bananodlingar i Sverige. Vi har desto mer får, grisar och kor. Jag räknar inte in dagens förädlade spannmål i kost som är tillgänglig här.
Att prova sig fram kan vara svårt, man känner i viss mån om man mår bra eller inte av en viss kost, men långsiktiga effekter är svårt att avgöra för den enskilde. När man märker av dem så är det i regel redan försent. Tänker t ex på omega6-rika växtfetter som oxiderar i våra blodkärl.

#22 Jag håller med dig i det mesta du skriver! Framför allt så är min åsikt att vi ska äta så naturligt som möjligt, så giftfritt och så bra producerat som möjligt. Och det gäller kött och grädde såväl som frukt och grönsaker, för att inte tala om bröd och pasta!
Och jag håller med om mycket av vad som sägs bland förespråkarna av LCHF och tycker överlag att det är kloka tankar. Men jag håller inte med om allt och framförallt inte att den kosten passar alla och att alla blir friska eller friskare av den. Jag har egna erfarenheter och har efter det kommit i kontakt med en hel radda andra som blev sjukare av den kosten än de var innan. Därav mitt envisa propagerande för att alla behöver hitta sin egen kostsammansättning för att må bra och hålla sig frisk.
I artikeln skrevs det dock i viss mån om sjukdom och om att hålla sig frisk… jag är själv lite kritisk till uttalanden om att veganer ofta får blodbrist. Det handlar kanske snarare om att de som är veganer som kommer i kontakt med sjukvården oftare än andra har blodbrist, men det säger ju inget om alla andra veganer.

#23 Det kan så vara, jag har iaf ännu aldrig sett en pigg vegan. Kan ha att göra med att veganer oftast ser ut som zombier i största allmänhet. Orsakssamband är svårt att klarlägga på egen hand, vilken kost man blir dålig av och inte men om man utgår från en frisk individ av arten Homo Sapiens Sapiens så kan vi nog räkna med att metabolismen fungerar likadant, om vi bortser från mindre etniska egenheter.
Det är för övrigt ganska vanligt att man blir dålig när man lägger om sin kost. Det är en stor omställning för kroppen att gå från sockerdrift till fettdrift men jag har ännu aldrig läst om någon som varaktigt blivit sämre av att äta mindre kolhydrater, framför allt raffinerade, och äta mer animaliskt fett. I övergångsfasen kan man känna sig riktigt kass. Sammansättningen av fetter är också jätteviktig. Vegetabiliska fetter är rika på omega6 och förutom att de är inflammationsdrivande så oxiderar dessa och bildar skit i kärlsystemet.
# 24 Nja..det där med att veganer och vegetarianer inte är pigga är inte riktigt sant, eftersom jag har släktingar som varit både veganer och vegetarianer,,min sons flickvän har varit helt vegetarian i flera år, och hon är precis som alla andra ungdomar, precis lagom i allting, och hur frisk som helst..så även mina släktingar…inga fel på dem alls..
U R us
Det finns många som inte är vegetarianer som har dåliga blodvärden,eller är sjuka på annat sätt. Jag tror att dom flesta som besöker ett sjukhus för att dom är sjuka på något sätt äter kött,men det är klart att vegetarianer oxå kan bli sjuka som alla andra. Av någon anledning så lägger folk offta större vikt på att koppla ihop kosten med sjukdomen när det handlar om en person som är vegan/vegetarian än en som äter kött.
Jag är övertygad om att kosten kan vara en avgörande del för sjukdomar,men det kan nog även finnas andra orsaker oxå till att vi blir sjuka som tex stress och miljö mm.
~ mayolica ~

#26 Självklart blir man inte per automatik hälsan själv bara för att man äter kött. Givetvis har den totala kosthållningen en avgörande betydelse. Även om man äter kött så kan man ju ändå få i sig för lite näring. Scans grillkorv och Kungsörnens snabbmakaroner är inte fullgod föda men likväl lever många på det. Då har det självklart ingen betydelse vilken inriktning man har. Men faktum är att kött, fisk och ägg är så otroligt mycket mer näringstäta livsmedel att även om man har bristande kunskaper så klarar man sig rätt bra ändå om man får i sig tillräckligt, om man bara håller sig till någon vettig måltid. En vegan måste vara jäkligt duktig och inte minst energisk för att nå samma resultat på enbart vegetabilier och dessa klarar sig förmodligen hyggligt. Men resten som är lite lata och bekväma tar sig inte den tiden det krävs för att leva på vegetabilier. Det tar tid och fordrar kunskap och intresse för det. Det räcker inte med att hata köttätare och fascister.

Jag håller helt med #25 & 26
Det finns familjer som levt som veganer i generationer och varit kärnfriska så att göra sådana orsaksanalyser är sannolikt precis lika svårt som de du hävdar att vi inte kan dra på egen hand.
Att metabolismen fungerar likadant tror jag inte ett ögonblick på, för då skulle inte vissa bli sjuka av vegetarisk kost och vissa bli sjuka av LCHF, vilket händer, även om man av någon märklig anledning febrilt försöker bortförklara alla som inte mår bra av LCHF med just övergångsbekymmer.
Det som är konstigt är väl i så fall att LCHF rörelsen skulle ha något sorts företräde som sanningssägare och alla andra vet inte vad de pratar om. Deras egna erfarenheter bortförklaras gång på gång trots att de vet vad de upplevt.
Självklart är det så att en vegan måste se till att äta näringsriktigt, precis som en LCHF:are eller en som äter rawfood. Men det är ju en helt annan sak än att inte tro att kosten är fullgod.
Jag återkommer till min ståndpunkt som jag vidhåller och det är att det går inte att säga att en sorts kost är bättre än alla andra, för vi är individer och så även vår metabolism.
En del blir friska av LCHF, en del blir sjuka, en del blir friska av veganmat, andra blir sjuka, någon blir frisk av rawfood, andra mår piss… osv osv. och just detta går ju inte riktigt att säga emot även om man kämpar på med att det är omställningsproblem eller andra bortförklaringar!

Mixa Er en fruktdrink å avnjut, gudomligt gott och nyttigt i influensatider, mmm…
#27 Nu är det nog inte så att dom flesta som äter veg-kost hatar köttätare eller fachister,många som valt att äta veg-kost brukar vara mycket kostmedvetna även om det finns dom som slarvar.
Här gällde det även steget längre än vegan till frukterian,det kan vara betydligt svårare. Jag håller med TS om att det låter intressant,läste en artikel i tidningen Hälsa om ämnet för en tid sen. Enligt dietist skulle det gå att få det att fungera näringsmässigt för dom frukterianer som räknar frön och nötter till frukt,men det var ingen diet dom rekommenderade.
#28 håller med,jag är övertygad om att det inte finns en kost som är rätt för alla. Även om LHCF är väldigt inne nu och får vissa att må bra,så ska man inte glömma bort att många har blivit av med olika krämpor av veg-kost . Vissa verkar kunna äta vad som helst och ändå vara friska,andra måste vara väldigt noga. Nej det håller inte med teorin att metabolismen fungerar lika för alla.
~ mayolica ~

#29 Jag dricker en fruktdrink som frukost varje morgon och har gjort så en längre tid nu
mår förträffligt och har inte varit sjuk en enda gång!

#0 Härligt Ingu1..Man ska ju äta & dricka allt som solen färgat sägs det ju
Faktiskt riktigt smarrigt med fruktdrinkar…. Kram Anna