Medium och ansvar
Jag lägger upp denna tråd som ett komplement till Certifikat-tråden.
Att vara ett medium som ger konsultationer, på vilket sätt det än månde vara, så har man ett stort ansvar i det man ger.
Jag är själv tarottolkare, självlärd, och har många års årfarenhet av just detta.Man säger inget om död, olyckor eller andra starka händelser som skapar rädsla hos klienten. Skulle jag bli tillfrågad om vederbörande har någon sjukdom så hänvisar jag till läkare. Även om jag får upp något som tyder på att det kan vara sjukdom. Där lägger jag gränsen.
Däremot om jag ser att klienten är spänd och stressad så kan jag ge några välmenande råd. Men detta skulle jag göra till mina vänner också.
Men nu vill jag komma till kärnan i min frågeställning.
Nämligen att många skriver till ÖN och ber om avläsning på sina djur. Hur mår min hund? Hur mår min katt? osv…
För en tid sedan var här en tråd med en som hade en haltande katt och som ville ha råd här på ÖN. Detta reagerade jag starkt emot och skrev så i tråden.
Alldeles för många och kanske speciellt yngre personer tycker att det är väldigt spännande detta med det övernaturliga och de lyssnar hellre på vad folk här inne säger än på konkreta råd.
Jag vill gärna ha en diskussion om vilket ansvar ett medium har i allmänhet och djurkommunikation i synnherhet.
Morgaine/Gilla
Men det hade vi redan diskuterat färdigt? Om du säger vad du egentligen vill ha fram i ärendet istället för stt gå som katten kring het gröt så hade varit lättare att bemöta din frågeställning, eftersom det var mig i huvudsak som du retade dig på och tydligen gör ännu… Och personen som la ut sin haltande katt hade ju kontakt med veterinär. Varför fortsätta just om den frågan när det finns så många andra?
Vi andra kattägare älskar våra djur precis lika mycket som du, men vi tror inte att vi är bättre än alla andra och leker inte polis …
U R us
Choklad - Det var inte min avsikt att diskutera med dig i denna tråden eftersom vi diskuterade i förra tråden.
Jag vill höra hur man ser på ansvarsfrågan . Det är inte den förra tråden jag vill diskutera.
Nog måste det finnas tankar och reflektioner kring detta, utan att det har med dig att göra 

Men givetvis har ALLA som arbetar med människor på olika sätt ett stort ansvar! Detta är en självklarhet för mig i alla fall! På ett öppet forum får man ju också ta hänsyn till att det finns yngre medlemmar(inget ont med det) men så att man tar sitt ansvar även där om de råd man ger osv!
Jag vet ett tillfälle då en kvinna var på sittning hos mig för många år sedan! Hon var då förtvivlad över en 15 minuters "konsultation" hon hade fått av en tarottolkare där det ska mediumet/spåtanten t om sagt att hon skulle dö om inte alltför lång tid! Hon hade betalat 500 kr för detta! Jag tappade hakan, fattar inte att människor kan komma med dyligt!
Jag själv känner ett väldigt stort ansvar för mina klienter i samtliga konsultationer, behandlingar & kurser som jag har att erbjuda!
Jag förstår att människor kanske vill fråga om sina kära husdjur men som vuxen människa "med sunt förnuft" måste man väl ändå(om det är allvarligare beskrivning av djurets skada) hänvisa till veterinär! Likaväl som man MÅSTE göra detta på ett vänligt men bestämt sätt där man möter en människa som mår mycket psykiskt dåligt & kommer för en sittning! Det hör till vett etikett & sunt förnuft!
Vi har alla ansvar för våra medmänniskor-en självklarhet!
Anna
#2 jag ville bara veta vad du egentligen vill säga, det är allt…och jag tror inte att världen bara ser på mig , nej..men jag vill veta vad du egentligen vill ha fram?
och jag diskuterade inte med dig, jag snarare fick försvara mig ..eftersom du inte ville att jag skulle läsa av katten, för du trodde att kattägaren inte tog sitt ansvar. Vilket hon hade och har gjort, hon PM -ade mig efteråt.
Jag hade en katt som hade sprungit bort för ett tag sedan, och jag bad om hjälp att få se var han tagit vägen..och jag fik jättemyket stöd och hjälp av snälla personer härinne, det hjälpte mig verkligen jättemycket. Jag tycker att man ska kunna få fortsätta med att få det stödet härifrån, om det är någon som vill hjälpa..vad är det för fel på det?
När det gäller människor så ska man självklart inte säga något om död eller sjukdomar. och de som ber om vägledning har också ett ansvar i att ta emot de svar de får. Många godtar inte svaren från siaren, för de vill ha ett svar som passar dem, säger då korten annat så vill de att man försöker om och om igen..trots att samma svar kommer upp hela tiden.
Lite konstig inställning där också.
U R us
Ja, det borde vara en självklarhet att ta sitt ansvar!
Pratade med ett välkänt medium en gång som sa; det borde vara i varje "mediums" intresse att även förkovra sig inom psykologi. Det har man stor nytta av då det ofta är människor i sorg som söker sig till oss.
Tycker att det kan vara en tänkvärd detalj att lägga in i alla mediala utbildningar och kurser.
Tack Anna för svar 
Det är ju också så att en som jobbat med konsultationer och kommit in i den mediala världen ser detta som en naturlig del av livet och kanske inte alltid tänker på hur den som inte är insatt i detta, reagerar.
Jag hade en väninna i Östersund (bodde några år i Jämtland) Hon hade träffat en man och de var upp över öronen förälskade i varandra. Hon ville ha en tarotläggning en gång när vi satt och fikade och jag såg att det inte skulle hålla med denna mannen. Men aldrig jag skulle säga något och förstöra hennes underbara upplevelse. Det tog slut och förhållandet blev en katastrof, men detta tror jag att båda två skulle genomleva och lära utav.
Kram Gilla
Jag trodde att man var utbildad terapeft om man är medium? 
U R us

#6 Då måste jag fråga dig - om kvinnan som du lade kort för hade frågat dig om det skulle hålla mellan henne och mannen,vad hade du svarat då? Svårt detta och förstår vad du menar men man kan ju inte heller inge falska förhoppningar 
Och det är väl sekretess på om hur man talar om de som man lagt tarot för?
U R us

Ännu en underbar tråd. Om man vill ha råd om viktiga saker som sjukdom etc då är det inte en bra idé att gå till ett medium utan söka läkare eller veterinär. Dvs en egendiskvalifikation. Alltså fungerar det inte, ni vet ju det också. Man behöver inga kort eller andar för att ge folk vettiga råd. Oftast är det ju människor som i grunden är osäkra på sig själva och om man hjälper dem att se deras situation lite utifrån och ger dem lite vanliga förnuftiga råd så får ju det samma resultat som om man lurar i dem informationen via andar eller kortlekar. Varför gå omvägen via mystifikationer?
# 8 - Hon ville veta om de skulle flytta ihop och gifta sig, och detta såg jag och förmedlade. De flyttade ihop och gifte sig, hade ett mycket fint år tillsammans, innan det tog slut.
Hon frågade aldrig om förhållandet skulle hålla och om hon hade gjort detta så hade jag svarat att jag inte kan se så långt framåt.
Man får även klargöra för klienten att vissa saker kan man inte påverka eftersom detta är i förväg bestämt innan vi går ner i våra liv. Vissa saker måste vi uppleva för att lära oss och vissa möten måste man göra för att lära sig något. För även om man kanske skiljs åt så har man i regel en fin tid tillsammans.
# 9 - Jag nämner ingen vid namn. Det finns gott om kvinnor i Östersund.
En sak till som är viktig;
nämligen att klargöra för klienten att taroten inte är ett manuskript på hur man ska leva utan en vägledning som grundar sig på hur karman ser ut i det ögonblick som taroten lägges. Man har alltid själv största ansvar för de val man gör i livet. Taroten är en vägledning och ingen spådom.
Anser jag.
Då undrar jag; vad är skillnaden mellan en spådom oh en tarotläggning? jag trodde det var samma sak?
U R us
#12 Två tarotläggningar görs av två olika tarotläggare, för en och samma person, vid ett och samma tillfälle.
Läggningarna blir naturligtvis inte identiska.
Vilken av dem är det som gäller?
# 14 - Detta var en retorisk fråga.
#15 En retorisk fråga är en fråga där svaret är givet eller där frågaren själv ger det.
Av ditt inlägg #12 drar jag slutsatsen att du anser att tarotläggning har ett värde. Jag anser att tarotläggning inte har något värde alls.
Mitt svar på min fråga blir alltså: Ingen av läggningarna "gäller"?
Vad är ditt svar på min fråga?

#11 Tack för ditt svar. Har lite funderingar själv ang en läggning som ett medium gjorde för mig, snarlik detta. Visst har man alltid ett egen val och en planerad livsväg där vi ska lära oss saker och ting. Kände vid min läggning att hon gav mig för mycket förhoppningar. Man ska nog vara väldigt försiktig med vad man utlovar. Lägger lite tarot själv men tycker det är läskigt att tala om vad jag får fram av korten av ibland. Men jag lägger och övar bara på mina vänner
Du säger att det bara är en vägledning men vissa medium säger ju -VAD SOM SKA HÄNDA. Mycket av det hon fick fram för mig stämmer och har hänt. Det är detta som är så kluvet tycker jag. Jaja,nu snurrar jag till det..märks att jag övar på Taroten va..fniss.
# 17 Jo, men det är det jag menar med att om jag vill bli spådd (med tarot) eller annat, så vill jag ju veta vad som kommer att hända i en specifik fråga, eller om jag nu vill ha en läggning för ett år eller en månad fram..då får jag ju ta det svar jag får..(och här menar jag ju självklart att man inte säger något om att någon ska gå över eller annat, då får man tänka på det här med arv…då är det automatiskt att någon ska avlida ju)
Då kan man ju inte bli arg på tarotläggaren för att man får ett svar man inte ville ha..
U R us

Ett bra sätt att spå sig själv är att när man står inför en situation man är villrådig inför så gör man en konsekvensanalys. Med ledning av de konsekvenser man drar fram för de olika alternativen så ger sig snart vilken väg man ska ta. Behövs inga kristallkulor eller spelkort för det. Själv är bäste dräng :)

#18 Ja,precis! Man ska ju inte ställa frågor som man inte vill ha ett ärligt svar på.
#19 Javisst så gör man en konsekvensanalys på de frågor man har men ibland kan det vara skönt med lite vägledning från annat håll, t ex med hjälp av tarot
Skrult och Choklad.
Jag brukar aldrig använda begreppet att "spå" utan använder "vägledning" istället. I mina läggningar så ser jag också det som varit i vissa frågor. Det där är nödvändigt ibland för att kunna få en helhetsbild av situationen. Det som har varit, det som är och det som ska komma har i regel en gemensam nämnare.
Men det var egentligen inte tarotläggningar som var trådens syfte 
Men det blir så ibland……
Hoppas det kommer någon som vill prata om ett mediums ansvar.
# 19 - Det du beskriver är inte att spå sig själv. Det är, precis som du säger, en konsekvensanalys 

#21 Ja,förlåt att jag spåra ur ifrån trådens ämne men jag kunde inte låta bli att fråga lite 
Kram till dig!
# 22 - Du får gärna fråga. Det är kanske bättre att pm:a 
Kramen tebax!

Varför krångla till det med tarot-kort. en tärning eller två gör lika bra jobb. Slår man en sexa får man slå om igen…
Du kommer att stå inför ett pengabryderi, kan man ju säga som spådom, men det blir snart bättre är ju tämligen riskfritt att säga omkring den 20:e i månaden. I den stilen kan vi hålla på länge och klienten kommer att bli mer och mer förundrad, förbluffad och imponerad. Vem har vi som klient? Inte den självsäkre, framgångsrike oftast va? En ganska velig osäker människa är det som kommer och vill bli spådd i kaffesump eller i en gammal kortlek. Behövs inte många självklarheter innan man fått denne att fullständigt lita på vår förmåga.
Spådomen är ju dessutom tillräckligt diffus för att kunna passa in på många saker. Att säga till en tjej i 25-årsåldern "jag ser barn här" lågoddsare va? Antingen ska hon få barn själv eller så är det nåt syskon som ska ha eller så vill hon läsa till förskollärare.
Givetvis kan man inte läsa någons framtid i hur kort med roliga motiv kommer upp på bordet.
# 24 Du är så ettrig överallt i trådarna här med att säga din sk sanning…hur många tror du lyssnar på dig? Du vet att du ska säga att det är din sanning det du säger, INTE att DET ÄR SÅ SOM DU SÄGER!
Jag börjar bli ordentligt trött på dina påhopp på allt och alla!
Tack!
U R us
# 24 - Är det du som brukar sitta i Romernas Spåtält på Kiviks Marknad om åren?

#25 Menar du att jag ljuger?
#26 Måste ju spara ihop lite till pensionen…
# 27 jag vill inte ge dig mer uppmärksamhet nu…lille vän..
U R us

#28 Jag tycker att alla som söker hjälp från andevärlden har rätt att få veta hur somliga jobbar och att det finns stor anledning att tvivla på budskap från andar. Folk har rätt att få reda på att det finns lurendrejare i denna branschen och jag hoppas att mina inlägg stimulerar till att folk tänker själva och intar en sund skepsis till alla dessa alternativa metoder av olika slag. De poppar upp värre än kantareller just i alla möjliga kombinationer och det vore bättre för folk att använda sina pengar klokt och på beprövade saker man vet fungerar istället för att kasta bort dem på obskyra metoder av olika slag.
# 29 - Om du vill få fram en saklig diskussion så får du sluta med att så split i trådarna. För om du plockar sönder allt som folk skriver, så är det ju ingen som vill skriva. Och då har du ju inte fått din debatt. Så du biter dig själv i ändan just nu. 

Sakliga diskussioner om andar brukar hamna i en bevisdiskussion och den gränden vet vi ju att det inte finns någon utfart från.
I rättegångar så anses man oskyldig tills motsatsen bevisats. Samma sak borde gälla här, man måste anse att andar inte existerar tills dess att motsatsen bevisats. En upplevelse kan inte tjäna som bevis.
Finns det någonting som talar för att man kan utläsa en persons framtid i en kortlek med läskiga motiv?

Visst har vi som jobbar med detta ett väldigt stort ansvar och som trådskapren säger så är det en hel del som vi som vägleder inte ska prata om som svåra sjukdommar,död och inte heller om andra personer en den som är på besök.
Man lägger alldrig på ngn som inte gett sitt tillstånd till detta.
Håller också med här man kan inte utge sig för att se framtiden finns ingen i hela världen som kan säga hur framtiden blir.
Men man kan vägleda om möjlighterna i framtiden.
Jag kan som klient göra precis tvärtemot siaren säger och inget av det siaren sagt kommer stämma.
För i slutändan är det alltid ens egna beslut som avgör framtiden.
Men man kan få en enorm hjälp av en siare eller av tarotkorten genom att visa möjlighterna i framtiden.
Såår man inför ett val var det nu kan vara studier jobb eller att ingå en relation.
Men relationer är väldigt svårt att lägga på för här är det 2 personers beslut som gäller och eftersom man bara kan lägga på den som gett sin tillåtelse så är det inte alltid så lätt att sia om detta.
Det man kan glöra som siare är att ge en vägledning hur besökaren kan göra för att relationen ska bli bra eller för att lösa ett problem,
Men jag kan inte gå in och lägga på motparten utan dennes tillåtelse och då är slutresultatet inte det säkraste.
Trots detta så är frågan om kärleken den frågan som ställs allra mest hos dom söker hjälp och rådgivning.
Lasse

En annan sak som är väldigt viktigt är att det är rätt så vanligt att personer med svåra personliga problem söker vår hjälp.
Många gånger med självmords tankar där måste vi vara väldigt försiktiga och rekomendera dom psykiatrisk hjälp.
Finns ingen medial rådgivare eller medium som kan lösa en sådan persons problem genom ett besök.
Så många gånger är vårat jobb att få fram problemen hos personerna och sedan hänvisa till annan hjälp.
Sedan till ett annat ansvar när personer som söker ens hjälp och är grova brottslingar.
Vem har vi ansvar för samhället eller för klienten som vi har tystnads plikt för ?
Har råkat ut för detta ett par gånger nu vid ett fall där jag fick kontakt med en ande som talade om att han blivit mördad o ju mer sittningen lider så är det helt klart att klienten är inblandad i detta mord.
Vem har man då ansvar för klienten som man har tystnadsplikt emot eller rättvisan eller offrets familj.
Sedan tror jag ju inte att Polisen lyssnat på mig när man sagt att uppgifterna kommer från en ande.
Jag hamnade i samma huvud bry för ngn vecka sedan då det framkom att klienten var grovt kriminell och där personen efter sittningen gör avbön för en massa saker till mig.
Så ansvar kan vara många olika saker och inte lätt att alltid avgöra vem är det man har ansvar för i dessa fall.
Lasse
Kan säga att som medium är man inte bara ansvarig för vad man säger, utan även agerar. Jag kan bara hålla med tarotlasse citat "En annan sak som är väldigt viktigt är att det är rätt så vanligt att personer med svåra personliga problem söker vår hjälp." Dock med specification på att personer som använder medium befinner sig i, eller kommer eller har levt i en osäker livssituation där man tvivlar på sina egna beslut och framtid. Osäkerheten spelar en ganska stor roll i en klients liv.
Vi som medium fyller upp detta genom att finnas till. Men som medium har vi ändå ansvar att inte åsamka fysisk/känslomässig skada, oro eller påvisa missvisande information. Trots det finns det medium och andra yrkesgrupper som påstår sig kunna tolka men utnjyttjar klientelverksamheten genom att utarma klientellet.
Trots det så är vi bara människor som försöker hjälpa, och bistå.
Om man som medium ser saker som är oroväckande för klienten så bör man helst inte, eller alls nämna något om det.
Det är samma sak som att skilja mellan rätt och fel här i livet, och att man kan visa respekt för sina medmänniskor.
Som även en vän på västkusten brukar säga, ärlighet och att vara rakt på sak är väldigt bra, men det finns gränser för var en människa kan tåla.
Tack så mycket Tarot-Lasse och Morningstar för viktiga synpunkter i detta ämne.