Ungdomar & droger
Hej alla hjärtan!
Känner att jag vill skriva om detta..! Det är ju ett stort problem i vårt samhälle idag & det finns en uppsjö med syntetiska droger, piller mm som är lätta att få tag på, för våra ungdomar!
Då min dotter satt på ungdomshem lärde hon känna en mycket fin kille(med olika bakomliggande problem sedan tidigare)! Han hade framtidsplaner & var positiv till att gå ut i livet igen, utan kriminalitet & droger! När han sedan skrevs ut så föll han tillbaka till träsket, tog en överdos..Hamnade i koma under lång tid! Då han vaknade upp var/är han förlamad..blind men kan höra & förstå…
Min dotter hälsade på honom i helgen..med många tårar efteråt 
Om man då tänker andligt på detta, vad ska han lära..?(självklart att inte ta droger) men i det andliga tänkandet, menar jag förstås! Vi väljer våra upplevelser i livet för att leva
Just vid dessa möten & tillfällen kan jag tvivla väldigt mycket på allt..som har med andlighet att göra! Så kommer jag nog alltid fungera..Vänder & vrider fram & tillbaka..Varför ..
Med tillåtelse från min dotter & denne kille skriver jag om detta..vill bara få ur mig, dela med mig..om hur "baksidan" av det hela kan se ut, bli & vara!
Ljus till denna fina kille är det enda jag kan sända honom..visa att vi finns..Livet avslutades ju inte så som han ville så jag tror att han har mycket kvar här, att lära andra! Den dagen kommer..
Kärlek till våra ungdomar, se dem..reagera..agera..
Kram Anna

Jag sänder också en varm kram till denna killen och din dotter.
Det är så synd att så många hamnar i detta. Men det är inte så svårt, som du skiver så finns så mycket olika preparat att få tag på idag.
Har har själv haft de i min omgivning som varit där. Men som tagit sig ur. Och det har varit en tung resa, att bli fri detta. Men så härligt då det lyckas.

#1 Tack! Jag vet att jag gjort ALLT som står i min makt för mina barn & kommer alltid att göra det! Har aldrig haft sociala problem osv..Barnen har haft en trygg uppväxt med ett stort socialt kontaktnät! INGEN GARANTI idag alls..
Många barn & ungdomar har inte detta stöd, vare sig från föräldrar, anhöriga eller samhället 
Dax att vakna..få upp ögonen för beslutsfattare, sociala myndigheter osv..Finns hur mycket som helst att skriva om detta & det är ett ämne som verkligen berör & engagerar mig! Har sett såå mycket! Kan bara gå ut på samhället så ser man..!
Kram Anna

Ja det är hemskt och många fina personer som gått över till andra sidan på grund av dessa droger.
Många öser glåpord över dessa pundare men få vet vad som ligger bakom oftast väldigt känsliga och ödmjuka personer som fastnar i detta.
Har flera vänner som gått över alldeles för tidigt var själv inne i drog träsket i tonåren men fick hjälp med att komma ur det.
Jag hamnade i häktet och där fick jag enorma abstinens besvär men hade en fångvaktare som var helt underbar som satt och prata med mig trösta mig och såg mig som den mäniska jag var inte bara den där missbrukaren.
Tack vare han bestämde jag mig för att ta tag i mitt liv så jag bröt all kontakt med det gamla livet flyttade ner till Skåne och skaffade mig nya vänner.
Detta med droger och missbruk är inte heller ovanligt att stöta på hos dom med stark medialitet.
Är åtskilliga ungdommar som stängt ner sin kontakt med andevärlden med hjälp av droger.
Har genom kurserna genom åren stött på många med samma bakgrund som mig själv.
Många skulle alldrig hamnat där om dom hade fått lära sig hantera sin medialitet.
Har många gånger funderat på att starta en ungdoms grupp med mediala ungdommar men tiden räcker alldrig till för detta också. Men en dag blir kanske min dröm möjlig.
#2 Ja du Anna det är inga garantier för att hålla sig borta från drogerna jag var uppväxt i ett socialt och stabilt hem med en mamma som kunde gå hemma och sköta sina barn på heltid.
Men ändå så hamnade jag i detta.
Min son kunde som 12 åring berätta var i stan och av vem man kunde köpa narkotika av här i stan.
Att det förekom narkotika på skolan var väl inget konstigt tyckte han det fanns ju enligt honom överallt.
Nu har vi ju pratat en hel del om detta och jag har alltid varit öppen med dom problemen jag hade i ungdomen så han har tagit avstånd från detta i alla fall.
Lasse

#3 Tack Lasse för att du delade med dig av det du gått igenom..Såå många som kanske aldrig pratar om det men det är ju så värdefullt då vi kan dela med oss & kanske hjälpa andra!
Tack för att du berättade, det rörde mitt hjärta okså …Kram Anna

Det är ett stort och viktigt ämne du tar upp Anna..
När jag växte upp så hade jag mycket fria tyglar, för att jag kunde hantera det, och behövde det som person. MEN jag hade 2 områden som inte fick beträdas, varav ett var droger. Mina föräldrar, speciellt mamma var stenhård här då hon jobbade med missbrukare och hade berättat mycket om incidenter, hur droger fick en att må mm. Så allt annat som jag gjorde kunde hanteras, men jag fick inte ens tänka tanken på de 2 områdena.
Och den läxan har jag tagit med mig genom livet.
Det finns såklart annat än droger, ja allt som är beroendeframkallande; cigg, alkohol mm. Så enkelt att få tag på, så enkelt att helt balla ur. Man vill inte höra på det andra örat, man har ju kontroll! Jo, jag hade problem med sprit ett tag, vilket resulterade i ett drastiskt uppvaknande.
Jag tror att en anledning är att man vill må på ett annat sätt än hur man faktiskt gör. Man flyr, trubbar av, stänger ute.. Så enkelt, alla kan göra detta. Acceptans av en själv, acceptans av andra. Hela samhället fullkomligt skriker att du är inte bra nock som du är!! Här måste man stå på sig, hur svårt det än är..
Själv har jag många funderingar nu på hur jag kommer att uppfostra mitt ofödda barn. Hur mycket kan jag göra, skydda, informera?? Vi är ju alla individer och har val, lever våra egna liv.
Lätta lösningar finns inte. Här måste alla ta sitt ansvar; samhälle, skola, föräldrar. Att man vågar kommunicera, ta upp hårda, svåra ämnen, diskutera. Att ge tid till varandra, att lyssna, inte ignorera. Man märker av en mycket kall attityd i samhället, mycket kallare än när jag var barn/tonåring, där utsidan är det som räknas, ingen bryr sig om insidan.
Tarotlasse, ja tack för att du delade din erfarenhet. Starta en ungdomsgrupp, wow, det hade varit något det. Hoppas du får tid en dag, för så bra det hade varit, för alla men framförallt för ungdomarna. Ljus till dig och till din dröm.
Ljus till alla som arbetar med människor, speciellt med dessa problem, med ungdomar som inte hittat sin identitet än, som är vilsna. Jag beundrar er så mycket!
Kramar till dig Anna, din dotter och killen
Namaste

Tack för era berättelser Anna och Lasse! Någon erfarenhet av droger själv har jag inte och jag är också glad för att mina barn inte börjat med sånt. Men man har ju hört en del berättelser.
Det är tragiskt att unga människor börjar med det. Detta för att en del ska tjäna pengar på det. Såg igår på nyheterna om en ung man som gick under pga droger och föräldrarna visste inte någonting förrän han var på sjukhus. Läste på nyheterna imorse om en ny drog som troligen skördat nya dödsoffer. Det fanns en liknande sort som var förbjuden sedan innan, men sen ändras en molekyl bara och lagstiftningen hinner inte med att förbjuda den.
Håller helt med. Äldre behövs som förebilder. Det jobbas nog en hel del med det, men behövs säkert mer.
Jag tror som Lasse sa att man måste vara öppen att prata om droger och inte bara säga, droger är farligt, för det man inte får göra de vill man göra speciellt som ung, även om det kan vara farligt.
Dom som jag känner som hållt på med droger (unga nu) är såna som har en mamma och pappa som gör allt för dom, förutom pratar med dom. Hemma hos oss har vi haft en öppen diskussion om allt och det tror jag har varit väldigt bra för oss barn. Vi är 4 barn i min familj och ingen av oss har testat droger trots att vi varit på fester där de tagits både det ena och det andra och blivit tillfrågade.
Sen tror faktiskt jag att en anledning till att så många unga både dricker och testar droger är för att barn inte längre är barn, redan vid 11 års åldern om inne ännu tidigare så pratar dom om sex, säkert redan testat alkohol plus att ens enda fritidsintresse är att sitta vid datorn, hänga på stan eller spela xbox.
Nu är ju såklart inte alla såhär, men jag tror att de kan vara en anledning.