Trans medium eller Tramsmedium!
Trans mediumskapet poppar upp som svampar i Sverige just nu(även i andra delar av världen) och personligen är jag djupt oroad! Mycket influenser från andra länder och andra former som inte är spiritualistiska skolningar!(eller likvärdiga)
Min panna får djupa veck - då jag får se och höra hur man numera kan gå en helgkurs i Transmediumskap - sedan gå ut och kalla sig transmedium och hålla demonstrationer i detta!
Att göra detta är att lura sig själv och andra och det kommer aldrig sluta väl för de inblandade!
Transmediumskap bör utvecklas i åratal i cirkel form innan man kan gå ut och hålla offentliga demonstrationer! Finns inget seriöst Transmedium som skulle hålla offentliga demonstrationer i t ex en mässlokal el liknande inför okunnig publik!
Transmediumskap är ytterst känsligt och beroende av harmoni!
Min fråga blir - De som nu utbildar i transmediumskap , upplyser de inte sina elever att det tar år i utveckling innan det går att lita på informationen som kommer igenom mediumets sinne? Att man måste förfina och utveckla detta fina mediumskap för gagn för andra!? Att man inte gör offentliga demonstrationer efter en eller två helgkurser!
Som det är nu dras Trans mediumskapet ned i smutsen av dessa oseriösa" tramsmedium"!
Mycket olyckligt!
En oroad Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
jane. Kan bara hålla med dig…
Lena.P är jag i verkliga livet.

Ja Jane en bra frågeställning du har och jag håller med dig fullständigt.
Jag har ju varit ute och jobbat på mässor och sett några stycken trams medium vid det här laget.
Det är fruktansvärt att dessa kallar sig trance medium. Att sitta vid ett bord med massor av folk som trängs omkring en och påstå at man går i trance och kanalisera Ärkeänglar är enligt mig enbart trams.
Lasse

Att se dig jobba som Transmedium var bland det största och mest respektingivande jag varit med om i medialt arbete. Det skulle vara
mycket illa om detta får "lekas" med och inte tas på allvar.
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Håller med dig Jane, det är ingen lek det här med trance och det är skrämmande när det görs på det sättet istället för att låta den utvecklingen ta den tid som behövs.
Kram
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ja ni duktiga medium! Jag har hört människor som varit på flera transmedium-demonstrationer & sett mera en teaterföreställning! Mycket mycket tråkigt så visst finns det medium som verkar som borde ta mer tid att utveckla sina förmågor innan dem håller en sådan demonstration!
Jag dömer ingen, säger inget om vem hur & vad men har hört många som varit på en hel del teaterföreställningar där dom väntat sig en seans/medial demonstration…Hualigen..!
Anna

Kanske vi kan ta det hela med ro, även det här har ju varit förutspått - mycket fejkandligt ska erbjudas människor, och var och en måste själv göra valet vilket som är "på riktigt" och inte. Det är ju omöjligt att hejda denna framfart av allsköns människor som efter väldigt liten eller ingen alls utbildning går ut och påstår sig ha gåvor i trans, husrensningar, kanaliserad budskap osv, osv.
Jag personligen tror att det här behöver ske för att vi ska lära oss välja det som är sant växande och verklig utveckling för själen. Alla vi som har upplevt äkta trans går ju inte för 1 sekund på det där med trams… skillnaden är ju oerhörd!
Tänker på diskussionen som Jesus och hans lärjungar hade när han talade om sin återkomst och lärjungarna undrade hur de skulle veta att det var han bland alla antikristar; "När jag kommer, då vet ni.." blev svaret. (Obs - ej exakt citat, bara ur minnet)
Så känner jag mig övertygad om att det är. Efter mina drygt 20 år i "branschen" så har ju erfarenheten lärt mig att allt är inte guld som glimmar, att när andevärlden är närvarande i det mediala eller i trans då känner man det. Inget kan förklara bort det, inget kan ersätta det. Fejka den känslan är helt enkelt inte möjligt. Har man upplevt den så njuter man även av att inte bry sig ett skvatt huruvida någon skeptiker ifrågasätter. Man bara vet….
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

#6 Alltid så kloka ord från dig Trish
Jag tror att det är allra bäst när sittern/klienten/ mottageren själv får känna & uttrycka sig om vad som är tex trans, flams eller trams 
Kramen
Jag håller med dig Jane! Detsamma gäller ju också när folk går på kurs i healing och tarot mm, då dom är klara tror dom att dom kan ta betalt och jobba som healers mm och har inte alls den kraften i sig.
Man blir ju inte healer på en kurs utan man ska väl ha kraften inom sig.
Själv har jag inte gått en endaste kurs inom detta förutom forumträffen utan jag låter mina skyddsandar träna mig.
Men visst vill jag delta i en cirkel för att öva upp mig men jag väntar innan mina andar ger mig klartecken på att det är dags..

jag tycker inte man ska kalla sig någonting innan man blivit certifierad, det är ju lika inom alla områden i olika brancher.
men samtidigt tycker jag att är man under utveckling och går en kurs som man planerar att bli certifierad i så är man värd en liten peng som tack för hjälpen. utbildningarna är väldigt dyra så bensinpengar och en liten slant åtminstone tycker jag inte skadar.
speciellt viktigt också att folk verkligen får veta att man inte är klar med sin utbildning (om man nu går en sådan) men sånna fall där folk endast gått kanske en helgkurs och inte planerar någon direkt vidarutbildning tycker jag aboslut inte att man ska kalla sig för medium, tarotläsare eller vad det nu kan vara.
självklart får man träna hemma och hjälpa andra men som sagt, man får vara försiktig med vad man gör. sånt man inte har så stor erfarenhet av får man träna på hemma (eller gissa bilder på forumet) :) så vida man inte skriver sådant som kan såra någon.
Kram på er!
Tack för alla reflektioner och vist finns det mycket att höja på ögonbrynet för - Men nu är det skandal rent ut sagt - när man gör dessa transdemonstrationer på mässor o båtar mm. hualigen!
finns oftast inte en tillstymelse till andevärld närvarande bara ego som fallerar!
O vist känner man och ser om det är riktig genuin trans !
Kram Jane

#10 förstår dig till fullo.
det är som att man skulle öppna tandläkarmottagning efter att ha gått en helgkurs i tandvård.
hoppas det blir ett slut på detta inom en snar framtid.
kram!

Hmm Certifikat eller inte!! Något som diskuterats måånga gånger här! Jag har träffat flera medium som inte är certifierade men som är mycket duktigare än dem med certifikat enligt deras klienter!
Vem som helst tycks kunna lämna certifikat efter mediumutbildning hos dem idag..Lite märkligt hur det kan vara så..Vad är det för riktlinjer osv..
Så min åsikt är…bara för man har ett certifikat så behöver man inte vara ett duktigt medium…eller duktigare en ett medium utan cert..Det är ju läraren som bär ansvaret..vem är det? Hur jobbar denne? Vart fick han/hon cert..osv osv,,,
Anna

#12 det tvivlar jag inte en sekund på! det är också lika överallt. hur många som helst som är duktigare än de som faktiskt har certifikat men någon stans måste man sätta någon gräns för vad man kan kalla sig. som till exempel tandläkarexemplet. det är väldigt svårt för som du säger är det väldigt mycket olika riktlinjer på certifikaten ifrån olika ställen, det har jag själv läst när jag tittat runt och en del verkar vara ganska lättsläppta på dem. nej, usch. det här är väldigt svårt! jag förstår dig till fullo. nu blev jag lite konfunderad.. det finns så många sätt att se saker på!
kramar till dig söta Anna!

Vad jag vet är det ingen som certfierar trance medium.
Att utveckla trance är inte heller ngt man gör genom att gå kurser ett par gånger om året Kurserna är för att få verktyget till att börja utveckla trancen.
Det är ett hårt jobb med att utveckla trance att sitta i regelbundna trance cirkalar varje vecka eller var fjortonde dag.
Man brukar säga att det tar ungefär 10 år av regelbundna cirklar innan man börjar bli ett bra trance medium ibland räcker det inte ens med 10 års utveckling för att bli ett trance medium.
Långt i från alla kan utveckla trance mediumskap.
Det som skrämmer mig är när jag sett personer som utger sig för att vara trance medium som inte ens har haft andekontakt när dom sitter där och pratar.
Lasse

#14 Näe..Jag har ingen aning om det ges cert i transmediumskap..Men vet ju att många medium i Sverige blir utbildade, för certifikat & seedan själva ger dessa till elever då de anser att dem är klara för att verka som medium!
Vi får se vart det leder men ett som är säkert är ju att de som är äkta & ärliga i sitt yrkesutövande blir kvar medan de som inte arbetar i ljuset & sanningen försvinner..Det ser nog universum till men det kanske kan ta lite tid…
Mvh Anna
Bra man tar den här diskussionen. Har tyvärr sett utvecklingen till tramsmedium i fler fall. Jobbat inom det mediala under lång tid, ser mig fortfarande som en lärling.
Ha en underbar dag, Egge

det är så bra att utbyta åsikter med varandra.
det ger mig en helt ny syn på saker.
kanske jag inte håller med alla gånger men man förstår lite bättre i alla fall :) det tackar jag för!
#14 tänkte lite mer överlag jag, angående cert. det kanske var lite klantigt att ta upp saker utöver trans i denna tråden men det råkade visst bli så =D trans borde kunna bli ganska obehagligt om man inte heller har någon direkt erfarenhet. eller?
kram!

När vi får ett statligt kontrollorgan så löses certifieringsfrågan. Har inte hört talas om att det finns någon ISO-standard på området och det är väl kanske det första steget man måste ta. Man måste då göra ett antal definitioner såklart och det är ju ett arbete någon hugad och insatt egentligen kan påbörja under tiden så att det är klart den dagen en myndighet har fått uppdraget. Vet inte om socialstyrelsen eller Svensk Brand och Säkerhetscertifiering kanske får någon sorts interimsbefogenhet att certifiera.
Ett litet problem är ju bara att först måste det ju bevisas att andar finns, innan dess kan man ju inte definiera eller skapa kriterier för certifiering av medium. Det är kanske in den änden man måste börja.
Möjligen kan man få lite draghjälp från Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry , den lyder ju åtminstone under ett ministerium.
Nu kommer en dum fråga här; Vad exakt är ett trance-medium?
U R us

kan försöka förklara, hoppas det stämmer.
rätta mig om jag har fel!
ett medium som går in i djup Meditation och
som tar kontakt med andar och förmedlar deras
ord genom sig själv. mediumet kan även göra saker
som var väldigt typiskt för den personen, till exempel
om någon strök sig mycket i håret. order kommer alltså från
anden men går igenom mediumet.
hoppas du förstod, och att jag förklarade rätt :)
http://www.youtube.com/watch?v=Fpkz0PTZZZs
en länk.
Kram!
#20 Ok..Tack för förklaringen!
Så en ande intar mediumets kropp??? Det kan den ju inte?
Jag är inte skeptisk, bara nyfiken och vill veta…var tar då mediumets egen själ vägen?
eller kan båda finnas i samma kropp?
U R us

#17 Håller med dig! Toppen att vi kan utbyta tankar & erfarenheter!
Jag kan berätta vid ett tillfälle då jag hade en liten seans i Hudiksvall(jag hade aldrig arbetat som trancemedium).
Det började då jag kom till denna lokal(en källarvåning inredd av en underbar tjej/vän till mig) Jag kände att det var starka energier i omlopp, mycket starka som jag nästan inte kunde lokalisera eller riktigt placera in där! "Såg" hur det rann vatten efter väggarna & fick en tryckande olustkänsla!
Då seansen skulle börja, hade läst bönen & jag kände hur jag länkade..Då får jag en mycket konstig känsla i kroppen & plötsligt var jag själv som "förlamad"..Personerna som befann sig i rummet kunde tydligt höra rösten förändrades, jag fick ett manligt utseende i ansiktet, t om händerna formades om! HUR GALET LÅTER INTE DET!!
Jag blev i alla fall "livrädd" efter detta & tyckte inte att det släppte taget om mig heller..Det fanns kvar, mannens energier..! Fick oxå information om vem denne man var & det kändes lugnare! Han "tog över" då jag var öppen & jag hade inte vanan eller kumskapen om att "låna ut mig" så till en ande..Ville ha min kropp & mina sinnen ifred 
Sedan har jag utvecklat detta mer & mer tillsammans med ett annat medium..Hon är en av mina mentorer..Att det tar låång tid att bemästra detta håller jag fullständigt med om! Jag upplevde det mycket obehagligt första gången, det är nu många år sedan! Idag har jag kontroll över det & tillåter det inte, endast på mina villkor & min tillåtelse !
Kram Anna
19, 20 23 stop stop stop här:-)
Vill ni tala om certifikat öppna en ny tråd!(finns hur många som helst i det ämnet) Lasse - vi certifierar Trans medium på Ramsbergsgården! (men få har uppnåt detta kriterium!)
simonela: Man går inte in i Meditation utan in i trans tilstånd som ligger bortanför meditationen!
Den länk du lagt upp är channeling_Kanalisering och inte djuptrans eller fulltrans! Det du ser här är amerikanarnas sett att göra channeling som i mina ögon är en överskuggning eller möjligen lätt form av trans.! Här blir det tyvärr välldigt mycket Trams!(mediumets medvetande för mycket med) och precis det jag varnar för!
Sen Anna o choklad - det är ingen ande som går in i din kropp - allt mediumskap sker medvetande till medvetande, de lånar en liten del i ditt medvetandes undermedvetna - inget annat! Din kropp är upptagen av din egen Ande/själ och ingen annan kan krypa in i den:-)
Vänligen Jane
# 24 Tack för förklaringen Jane…
U R us

TUR ATT DU VET & HAR ALLA SVAR JANE!! TACK

Ja, verkligen…
Jag undrar om man måste ha denna gåva eller om det går att "lära sig"? Eller har vi kanske denna gåva alla och isåfall det går att träna upp den?
Ja, nu blev det två frågor i en 

Cert eller inte… det har diskuterats här inne många gånger, och enighet man väl inte direkt prata om. Min åsikt är att det urvattnats massor, det finns väldigt "nykläckta" medium som sätter igång att hålla kurser och certifiera utan att ha den långa erfarenhet som jag tycker krävs för att kunna avgöra när en person är mogen att få certifikat.
Någon skrev här ovan att många arbetar utan någon som helst certifiering eller dylikt och är fantastiska medium, något jag verkligen håller med om. Det är nog kloka, djupt visa själar som "hjälper" oss på traven, både om vi inte är riktigt där och gör lite knasiga saker - då får vi lite krokben på vägen, och som hjälper oss att veta när det är dags att ge sina gåvor vidare till andra. Ödmjukhet, inlyssnande och total ärlighet mot sig själv är viktiga nycklar. Andligt, medialt högmod är tyvärr alldeles för vanligt…. En bra, väldigt erfaren och ärlig mentor är ju inte fel! Använd intuitionen för att välja någon som känns genomsann.
Morgaine - Jag tror allla har gåvorna inom sig. Ibland är det bara inte dags att väcka upp dem, det är annat i den själsliga, känslomässiga utvecklingen som behöver tas omhand. Själv "vaknade" jag upp och började söka för drygt 20 år sedan och det har varit mycket träning, kurser, erfarenheter innan jag slutligen litade till fullo på det jag gör.
Tycker det var fint att du delade med dig, Anna, av hur det upplevdes i början och hur du tagit kommando över det hela och nu kan njuta av det hela! För det är sann njutning när andevärlden kommer så nära, eller hur…????
Att lita på sig själv och känna vad som är rätt inom allt det här andliga/mediala - det är viktigare än någonsin. Finns lika mycket åsikter som människor, så det är inom en själv det måste slå an en ton och kännas helt rätt….
Elinor

#29 Tack för dina rader Trisha 
Vi är alla "barn" i början & innan jag kunde hantera det & stänga ner osv, då var det jobbigt! Önskar jag haft en så ödmjuk & förstående "mentor" som jag är övertygad om att du är, just då..!
Tycker inte om när andra människor, medium eller inte "sätter sig på andra", agerar "allsmäktiga" & försöker "ta ifrån" människor deras upplevelser! Jag skriver här för att berätta hur jag upplevt situationer & händelser under min andliga utveckling…den kommer alldrig stanna av heller, tack & lov
Dom människor/lärare mfl som gör på detta vis "JAG ÄR DEN ENDE & ENDAST JAG HAR SVAREN" borde i mitt tycke skaffa sig lite mer ödmjukhet & medmänsklighet…för vi är ändå människor..eller hur!?
Kram Anna
# 29 - Tack för svar 
Jag tror också det är så att alla har mediala gåvor, men att själen måste bli mogen för att kunna ta hand om uppvaknandet. Sen är det kanske så att man utvecklar någon eller några gåvor, de som känns mest intressanta och utvecklande.
Vad gäller transmediala kunskaper så tar jag av mig hatten i all ödmjukhet för dem som behärska detta. Det är väldigt beklagligt att man gör detta till en "föreställning" för att roa folk.

tack för rättningar och kloka ord.
man lär sig något varje dag :)
Vad krävs för att bli certifierad?

Först och främst en agent med rätt att certifiera. Vem som utfärdar rätten är det dock ingen som vet. Kanske är närmaste auktoriserade certifieringsombud Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry. Möjligt att det utses en filial på närmre håll om intresset är tillräckligt stort, och behovet naturligtvis. Men jag skulle inte hålla andan i väntan på den.

#35 Har funderat lääänge på detta?? Hm..undrar när svar på det kommer 

#36 Skulle inte hålla andan i väntan på det svaret heller
Det verkar konstigt. Behöver man inte bevisa nåt?

#38 Jo, men bara för sådana som tror. Andra får nöja sig med att tro på dem som tror.
#38 Jag tror att man bara behöver bevisa något inför sig själv och för de som man hjälper. Ler de så är de nöjda. Skrattar de så har de fått glädje av något och som de kan sprida vidare, det är något värt anser jag.
Det viktigaste är dock att man ser sina egna bevis och att man vågar stå för dem! för mig handlar inte mitt liv om att samla bevis från andra, bara bevis från mig själv vill jag ha.
Sedan om någon Utbildad säger att jag är duktig och jag själv tycker det, ja då håller jag med om det.
Jag är inte där än men om jag vill gå vidare så kanske
Så för att bli certifierad behöver man egentligen inte bevisa något utan bara vara uppskattad och trovärdig. Stämmer det?
#41 Nej förlåt jag är otydlig!
Jag talar ofta från mitt hjärta!
Så skall du läsa det…….jag är inget medium, inte certifierad, bara en vanlig människa. Med fel o brister.
Men som många med mig säkert tycker så är det bevis nog att man gör gott i det man säger och som visar sig stämma i verkligheten.
Iallafall så är det bevis nog för mig.
Då förstår jag. 
Det är en svår balansgång det där. Vem är äkta och vem är falsk? Hur ska man veta? Finns det något bra sätt?
#43 Du känner det i ditt hjärta! Kram
(Du lever ju efter din egen väg…och du känner dig själv…när något slår an en ton i dig så är det din ton….ditt hjärta. det är ditt liv du jämför med. det är det enda beviset för dig själv. Slår det an en sträng där, ja då är det tänkvärt……)
#0 Med all respekt för dig som trådskapare, ursäkta att jag svarat inläggskapare….jag är i övrigt enig med att allt som är ämnat att vara oseriöst är inte så bra eller helt icke OK!!!! Det det du att jag tycker!

För länge sedan läste jag i Bibeln (läser många olika böcker i nyfikenhet) och kommer att tänka på en sak jag läste i Nya Testamentet:
Lärjungarna frågade, när Jesus sade att hans återkomst skulle ske i framtiden, hur de skulle veta att det verkligen var Han när Han kom, detta ibland alla antikristar. När jag kommer,då vet ni, svarade han. (återigen inget direktcitat, utan från minnet)
Det jag vill säga med detta är; När man går till ett medium, en healer, bevittnar transmediumskap eller något i den här riktningen - då KÄNNER MAN när det är på riktigt. Och det räcker. Man bara vet. Fejk kan inte lyckas med denna övertygelse, hur dom än saftar på och försöker övertyga.
Fram till dess vi mött det äkta så söker vi. Överallt om vi är tillräckligt "hungriga" i våra själar. Och när vi finner det som känns så rätt i hela vårt inre, då är vi nöjda. Ibland går vi vilse och tror på dom som med stora ord försöker övertyga oss. Men själen hittar till sist hem. Som alltid gäller det att lyssna noga inåt och känna efter.
Skyll aldrig på någon annan, säg aldrig att det borde finnas någon andlig poliskår som avgör rätt eller fel, sant eller falskt*!! Nej, stärk dig själv istället så att du själv kan avgöra vad som ringer väl eller inte. Hur många papper en person än visar upp - om du känner att det inte känns bra så är det faktiskt sk-t samma! Likaså om du möter någon, kanske en fattig tiggare el nåt, som plötsligt säger något som får hela din själ att runga i sitt innersta - då bryr du dig lika lite om alla "bevis" på personens förträfflighet. Din själ vet.
Har hört människor, som inte gått en medial eller andlig kurs eller läst en enda bok i ämnet, säga saker som fullkomligt knockat mig och andra. Så strunta i att kriga om rätt eller fel, certifikat eller inte -känn efter. Det är det enda som är viktigt. Att du känner dig stärkt, lyckligare och mer livspassionerad när du mött någon, lärt dig något nytt (i själen alltså, inte mer plutifikationstabeller…)
Mina tankar i natten….
#46 Kloka ord min vän - sagd av en klok/vis man om man nu ska tro bibeln:-)
Vist ska man känna in om det är rätt - men dessa sökare vars fösta möte blir med ett Tramsmedium har inga referenser att känna in på och vet inte hur det ska vara och tror att det är riktig transmediumskap - det är det som är det olyckliga - hur många följer inte falska profeter….. se bara på olika religonsläror som Knutby t ex.
De har inte kunskapen än att känna in i sitt inre för där är oftast ett enda virrvar av frågor! Och innan de lärt sig reda ut dessa - så kan dessa tramsmedium skade en hel del! Hur många kanaliserar inte Jesus till exempel? Eller andra stora mästare mm.
Sen snälla ni kan ni inte sluta diskutera certifikat i denna tråden - när det gäller vanligt mentalt mediumskap - det är så urtjatat!
Vänligen Jane

#46 Tack för dina kloka ord!
#47 Japp chefen..Ska Aldrig diskutera certifikat mer här på forumet!
VÄNLIGEN ANNA

#46 tänkvärda ord!
kram!

#47 Visst är det så - det är en uppsjö av olika mediala terapeuter att välja på och allt är inte guld, som sagt var. Men i början så kanske en s k sökare går på mässor o dyl för att försiktigt ta reda på vad den där längtan därinne handlar om och då träffar man ju på både det ena och det andra. Och precis som med relationer här på jorden så umgås man med det man kan referera till och känna sig känslomässigt "hemma" med. Ibland är det ju helt galna människor och relationer man väljer att möta, men till sist lär man sig ju och väljer annorlunda.
Det vi kan göra är ju att fortsätta hålla vår egen affär öppen, förr eller senare kommer dom dit som känner att det är rätt, om det är så. Tror dock att alla människor "går på" trams och annat på vägen mot inre själstrygghet där man väljer äkta vara. En del av processen…
Vad gäller diskussionen om certifikat eller inte - även här kan ju många nya komma in på ÖN och vara nyfikna. Klart vi kan rekommendera att man söker upp gamla trådar, men kanske det finns dom som är som jag - urusla på att hitta på olika sajter det jag söker. I mitt tycke är det fortgående intressant att ge olika synvinklar på viktiga saker.
En "nybörjare" inom det andliga kan ibland, har jag märkt!!, tro att ett skickligt medium måste inneha certifikat. Så är det ju inte!!! Det här är ju ett forum där vi behöver ha diskussionerna när dom dyker upp - tas något upp och flera hakar på så finns ju ett behov av att få veta mer om det.
Kanske vi som hållit på ett tag kan hitta gamla diskussioner och på något vis lägga fram dem igen? Så slipper vi skriva samma saker. Gör vi inte det så kan man ju alltid skrolla förbi det man inte vill delta i. Men friska diskussioner om olika ting, även om lite "gammalt" dyker upp, det är ju vad ett forum handlar om! I ett öppet forum, som detta är, så måste ju alla få säga sitt. Om det inte är skräp eller påhopp förstås!
Till sist vill jag säga: Här på ÖN kan ju en sökare verkligen få tankvärda ord på sin väg vad att leta efter i denna djungel! Kan ju inte vara lätt, som sagt, i början att veta vad som är trans eller trams…. Här kan ju tankarna födas att vara kritisk och inkännande till allt man möter inom själsdjungeln….
Treacle people………
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

#50 du är så klok.
tack för dina ord!
#50 var går gränsen för ansvar Tricha - ska man blunda för sådant och säga det rör inte mig? Har man inte som mer utvecklad ett ansvar till dem som är mindre utvecklade !?
Ungefär som en förälder lär sina barn att eld är farligt eller att man inte ska dricka klorin. En förälder som låter sitt barn dricka klorin eller leka med elden anses oansvarlig och blir av med vårdnaden och kan tilloch med hamna i fängelse för detta - barnen blir då fosterhemsplaserade hos föräldrar med mera vett(förhoppningsvis)
Vad säger man till sankte per den dagen du går över och man får frågan - varför aggerade du inte? Neej det var inte mitt ansvar!? så fort du har vetskap om att något är fel - ligger ansvaret på ditt eget bord! Har du räddat en så har du gjort ditt ansvar!
Sen har jag inget emot att diskutera certifikat - tvärt om - men jag vill inte ni gör det i denna tråden - starta en ny tråd i detta! Det kan ju inte vara så svårt - då ni diskuterar vanliga certifikat här kommer ni ifrån topp ämnet! borde du veta som moderator! Tricha.
Sen Anna - vet inte vad jag gjort dig - men sura miner är inte min kopp av te - barnsligt beteénde ifrån dig gällande cerifikat skrivandet i denna tråden!
Vänligen Jane

#53 Har jag sagt att du gjort mig något?? Nej!!
Tycker att du borde visa lite mer ödmjukhet inför dem som du kallar "mindre utvecklade" bara!!
VÄNLIGEN ANNA
#54 Det är din egen bedömning - inte min:-)
Jag bara undrar ..här kommer jag med en dum fråga (igen)…
Vad kan hända då..om jag t.ex, skulle få för mig att "åkalla" en ande någon specifik….om jag är så kaxig så att jag inbillar mig att t.ex Jesus/Kristus eller Buddha skulle vilja komma till en så obetydlig liten person som mig? Vad händer då? Blir jag på något sätt skadad?…
Och varför skulle det bara vara vissa förunnat att ta kontakt med andevärlden på detta sätt?
U R us

Det är klart att man ska ta sitt ansvar - tycker förstås inte man ska låta någon dricka Klorin om dom inte vet att det är farligt. Det jag menar är bara att man ska ha stor respekt hur man agerar så att det blir en sann hjälp. Det är absolut för lite civilkurage i vårt samhälle.
Det vi kan göra inom det andliga är ju att visa vår väg och sedan låta dem som vill lyssna bestämma om det är deras väg, eller råd som känns bra för dem.
Menar verkligen inte att vara en struts som vill stoppa huvudet i sanden. Det har nog säkert mina artiklar och inlägg visat. Tror jag i alla fall….
#56 finns inga dumma frågor
Du får åkalla vem du vill så länge du inte bedrar andra människor!
Vänligen Jane
#57 jag gämför detta med att inte anmäla misshandel eller barn som far illa - vi har skylldigheter som männskligheten blundar för - människan vill inte bli inblandad i andras affärer! så det agerar inte utan sätter skygglapar för ögonen slår sig för bröstet och säger men "jag e bra i alla fall!" Jag gör ingen illa!?
Då blir min motfråga att inte aggera är att i tysthet godkänna andras dåliga beteénden!
Vänligen Jane

#58 Hur skulle det gå till? Eller menar du att du åkallar andar och redogör för vad de meddelar utan att bedra människor?
#59 Då gör jag min goda gärning här nu då när jag belyser att andeprat inte finns och därmed förhoppningsvis sparar lite pengar åt någon naiv stackare. Det gäller alltså att göra sin röst hörd mot andeprateriet.

Låt människor avgöra själva vilka eller vem de ska vända sig till! Att försöka sätta sig på andra & agera "Den allsmäktige" själv, det tror jag leder bara till fördärv! De oseriösa kommer att försvinna sinom tid…så är det bara!
Jag tycker inte att man kan jämföra detta med anmälan om misshandlade barn! Här handlar det ändå om vuxna människor som söker ett medium, lärare osv..!
Tack för ordet!
Anna
Jag tror som Anna är man oseriös så kan man ju inte hålla på särskilt länge…
U R us

Jag tror att många ser trance på olika sätt och använder det på olika sätt utan att för det göra någon skada egentligen. För ett år sen fick jag vara med om en sån händelse där jag fick uppleva något som gjorde att jag vände från skeptisk till att tro. Hänvisar här till den tråden, så jag håller med dig Anna, man bör inte döma innan man själv har sett/upplevt det.
http://overnaturligt.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=67d5c05f-09ff-43d8-abc3-59584d5a7247
Elisabeth

Tack för den berättelsen om din upplevelse Elisabeth(har läst den tidigare) men här passar den ju in ypperligt.
Just dina ord "Eva gick in i trance och vilka enorma energier det blev i hela rummet, wow!!!"
Så har det känts de gånger som jag upplevt detta..Enormt starkt!
Kram
#64 Jag talar ju inte om dem som inte gör skada:-) utan dem som gör skada!
#60 och Hej alla Voffare - såg ni har stenkoll på tråden - tänk att ni inte har annat för er!
Fast det finns väl rötägg bland er med som i denna trådens huvudinlägg antar jag , mindre bra voffare och bättre antar jag:-)
Vänligen Jane

#66 rötägg för att man ifrågasätter? Påstår man att man försätter sig i trans och agerar proxy för en ande så får man nog räkna med att bli ifrågasatt, särskilt om man basunerar ut sin hobby offentligt. Jag hade inte räknat med något svar heller…
Hur kan man veta skillnaden mellan transmedium och tramsmedium egentligen?
Jag vill inte höra (läsa) något i stil med "det känner man inom sig" och liknande. Det borde väl finnas sätt att testa detta på.
Eller?

Jane! Vilka är rötägg för dig i denna tråden?? De som ifrågasätter, dom som upplevt det eller??
Självklart är det en stark upplevelse att gå i trance & jag kan bara säga att de gånger jag själv gjort det så har det varit flera närvarande! Jag är inte redo ännu heller utan det är träning, ständig träning som gäller!
Visst, det finns alltid ruttna äpplen i ett äppelträd, men vem bedömmer vilka som är rötäggen? Låt det ligga på dem som sett eller upplevt ett medium gå i trance!
Tack för ordet!
Anna
67 jag tycker man ska ifrågasätta med då ska man också ha kunskapen om det man ifrågasätter!
"68 finns kriterier och frågeställningar man kan ställa till den verksamma sk anden - personligen ser jag länken om den finns där eller inte! välldigt behändigt!
#70 Voffarna!
Men hur vet vi andra om det stämmer eller inte?

#71 Hur kan man ha kunskap om ett ämne ingen känner till och som inte går att visa?
Själv äger jag en omfattande kunskap om hyrianismen, fast det är inte lönt att förklara för nån som inte har kunskapen.
#73 Jag förstår att det kanske inte är lätt att förklara, men kan du försöka? Det låter intressant.

# 74 När man känt hyrian så vet man. Men man måste tro… Det finns nog många som tror att de tror och vet, men den som kan sin hyrianism kan lätt se om någon tror att hen vet men inte vet. Hyri-förmågan utvecklar man under många år och under sakkunnig ledning och när man bemästrar den är det fantastiskt.
#75 Men på vilket sätt skiljer den sig från andar och medium? Är det ens andar vi pratar om här?

#76 Det är en parallell för att illustrera det riskfria i att påstå att något finns som inte kan ses, upplevas eller kännas av alla. Utan krav på någon form av bevis kan man påstå precis vad som helst. Vem ska kunna kontrollera det som inte finns? Mina hyrier är precis lika verkliga som andar, spöken och troll. Det som inte finns kan ju heller inte bevisas.
Jag menar alltså att bara för att jag påstår en sak så är det inte sant bara för att jag och några till tror det.
#77 Jag som hoppades att du skulle dra detta lite längre innan du kom dragande med sanningar och vettigheter.

Inspirationen tröt ;)
Synd. Jag hade hakat på.
#72 Det är ju det som är problemet att den stora massan inte kan se det- och det blir då Trams eller Trans och okunnig publik vet inte skillnaden! Därför denna tråden!
Aha, en medeltidstanke? Det som inte syns, finns inte!
Hur är det med trådlös överföring, finns inte det heller?
Jo, för att vi har lyckats tygla ljud, och ljusvågar och kunna använda oss av dom. En mobiltelefon låter ju för att vi har en konstuktion som fångar upp ljudet och omvandlar det till just det ljud vi söker.
Hur är det då med andevärlden?
Ingen har någonsin lagt ner miljarder i pengar för att undersöka om det verkligen existerar. Men det finns några tappra som försöker och kommer fram till många frågetecken men där tar pengarna slut och vetenskapen vill inte. För vad skulle dom säga om det kom fram att dom haft fel i alla tider. Men om det verkligen skulle vara av betydelse så skulle dom säkert komma fram till att det verkligen existerar. Det är ju så att om vi bara använder oss av rätt sinne så kan vi uppfatta den. Precis som en mobiltelefon. En vanlig telefon kan ju inte fånga upp mobiltelefonens signaler! Eller?
Ber om ursäkt att jag är tjatig. Men hur ska vi, den okunniga massan, veta vad det är för länk du ser, och OM du ser en länk?
Finns det NÅGOT annat sätt att veta, förutom det du säger?
87 Jag har inte sagt att ni ska veta hur eller på vilket sett jag ser länkarna - jag vet skillnaden mellan riktig trans och trams - det är därför jag är så oroad - då den stora massan inte ser det och får uppleva trams /nonsens medium!
generellt kan man säga så här ett seriöst Transmedium gör inga stora demonstrationer på mässor och liknande - utan det sker på trygga platser!
Men då undrar jag ; om en ande vill säga något till oss alla här på jorden, då vill den väl att så många som möjligt ska kunna få möjlighet att höra budskapet h*n vill förmedla?
U R us

Ja ett tränat öga ser om en person är i trance eller inte man ser även om en person har kontakt med andevärlden eller inte.
Man kan se det på olika sätt dels så kan jag se om andepersonen står bredvid mediumet eller så kan man se hur auran utvigdar sig när personen har kontakt.
Man kan även gå in och få uppgifter av länken heter att medlänka.
Vilket vi gör som lärare för att hjälpa eleverna. så inga problem att se om en person har en länk eller inte.
Det var inte så länge sedan jag såg en person som påstod sig vara i trance men som inte hade ngn kontakt med andevärlden överhuvud taget.
Så Håller med Jane i det hon säger.
Lasse

#90 Tror inte att det behövs ett "tränat öga" för att se detta! Tror faktiskt inte att människor är SÅ lättlurade heller faktiskt! Men men..jag kan ha fel!
Vilket team du & Jane är..Tänker såå otroligt lika & inget annat får upplevas..! Jätteduktiga läromästare!
Tack för ordet
#91 Jag förstår inte din irroni Anna!?

#93 Ironi..näe..det är det inte..säger bara vad JAG tycker precis som du & Lasse gör! Inget konstigt med det, tycker jag i alla fall!
#89 Jovist - men under kontrolerade former!
#94 Jag läser irroni i dina inlägg till mig i alla fall - det är inte första gången! Vilket jag tycker är tråkigt och barnsligt - finns redan så många av den sorten här i skepptiker delen!
Att man som medium gentemot varandra bör ha hyffs och vett o etiket!

#97 Tänk på det du själv kära Jane! Lite mer förståelse & ödmjukhet vore inte fel…Eller som du själv skriver Hyfs..vett & etikett..Respektera andra om du vill bli respekterad själv!
Tänker inte lägga ner mer energi på tjafs men jag måste få tycka vad jag vill & om du sedan inte delar min åsikt så är det helt OK för mig!
#99 legg ned Anna!

#100 ??????? Du får tycka precis vad du vill om mig! Thats it!!
Då har jag en fråga till ..om en ande verkligen skulle vilja göra mediumet illa på något sätt….då kan väl inte mediumet få någon hjälp av andra? det är väl helt upp till mediumet att ta sig ur andens grepp?
jag tänker nu med anledning av att det verkar vara "farligt" att vara transmedium?
U R us
Som jag har förstått detta så är det en utveckling/utbildning som tar tid att lära och skall göras i trygga sällskap, enbart vad jag hört av ett medium som själv lär sig detta.
Farligt är det nog inte men av egen tanke så bör fler personer medverka som kan hjälpa till om något går #fel#.
Själv har jag aldrig närvarat och sett med egna ögon men sett filmer, diverse. Så viss respekt skall hållas inför detta som jag ser det och kasnke inte utföras av vem som helst. MEN vem som helst som har gåvan kanske är jättebra på det utan att träna länge etc. Så dem kan man inte döma ut tycker jag lilla jag.
Och det ser nog var o en som möter på olika medium längs livets väg. Och då kan man välja bort de sämre och föredra de bättre.
Ok. Men jag tycker ändå inte att jag har fått svar på min fråga. Du säger/påstår att du ser länkar som är på riktigt.
Men hur ska vi andra veta om det stämmer eller inte? Hur ska vi veta att just du är den som VET?
Oj, Oj ÖVERALLT blir det osämja, kvittar vad det handlar om!
Vi är alla olika och är duktiga på olika saker. En del har talets gåva som inspirerar, en del det motsatta. En del kan stava bra en del kan inte. En del vet bäst och Är bäst, en del kan inget och tillåts inte vara "nya i gamet". Jag anser det OMÖJLIGT att avgöra för en lekman vem som är äkta eller inte. Det blir på känsla som Trisha säger. Förhoppningsvis sållas agnarna från vetet…..Och att den som ber om hjälp slipper gå på en blåsning.
Som "nyintresserad" i detta ämne (ingen tanke på att bli medial själv, är bara nyfiken).Men jag har trott att kärlek till sin nästa och ödmjukhet är en av huvudingredienserna i detta gebit……..?
Man vet ju inte heller hur bilen man köpt kommer att fungera….
#105 Det får vi nog veta en vacker dag men den dagen är inte här ännu. Hon talar från sitt perspektiv att se saker och det jag kan göra är att respektera det hon säger liksom alla övriga som gjort inklägg här i denna tråden.
Jag behöver inte tro och det menar inget medium att vi behöver.
Men om du sätter dig framför ett medium ja först då vet du om det mediumet är bra eller dåligt utifrån vad det säger till dig.
Det kan inte sägas här. Enbart ideér dryftas här som jag ser det.
Du är inte nyfiken alltså? Du menar att under tiden som vi inte vet så ska vi bara köpa allting utan att ifrågasätta?
Jag vet ingenting, oavsett om jag sitter framför ett medium eller inte. Hur ska jag kunna göra det, menar du?

Låt ansvaret ligga på de sk medium som går ut & verkar som "trancemedium" & allt vad det är som gör det i ont syfte att lura människor..Det är dömt att misslyckas & dessa kommer att "självdö"..Ingen kan hålla på så utan att det straffar sig i slutänden! Låt klienterna & folket avgöra vem eller vilka de vill vända sig till!
Jag lovar er…att inom denna "mediala branch" verkar ett stort antal "rötägg"(använder Janes ord här) som håller på med illegal verksamhet vid sidan om..Inga namn nämda men det förekommer, kanske i ännu större omfattning än i andra branscher,just för att människor tror att det är så "andligt heligt"..Finns mycket sådant men jag dömer ingen..sådant slår tillbaka..Utnyttjar jag människor på vilket sätt det än är..Sexindustri, pornografi, bluffseanser mm…då får jag bita i det sura äpplet en dag!
Allt kommer tillbaka, precis som den där energisnöbollen vi skrev om tidigare..Så är det bara!
Tack för ordet denna måndags kväll!
Nyfiken???
Klart jag är! Men jag behöver inte längre jaga/hetsa fram information från andra. Jag är trygg i mig själv vid den ålder jag nu uppnått.
Ej heller ifrågasätter jag…. för vem är jag? Har jag alla svaren? Har du? Tids nog stöter jag på mina svar.
Jag väljer istället att gå dit jag vill och jag skiter blankt i vad andra tycker.
Har du varit hos ett medium

#110 Stå på dig! Du har större visdom än du tror..Precis som du…så går jag min egen väg, litar till min känsla & låter dem som inte gillar det, bära det själva! Det är ju övning som gäller…& livet & prövningar präglar oss & vi blir fast förankrade i oss själva & får mer tillit..Härligt!
Kram Anna
Ja, övning är det rätta ordet här.
Tänk om vi alla kunde se att vi övade oss?
Övade oss i att tala, skriva, tänka, se, lyssna på andra, prata. För att slutgiltigt mötas i en enda stor enighet
För visst är det det som allt går ut på att mötas i tanke och själ
Kärlek!!!

# Just hemkommen från min seans med ett gäng glada hyrier så finner jag att det är lite liv i tråden, fantastiskt :)
Läste om en jämförelse med ljud, ljus och radio. Den haltar lite eftersom alla kan se ljuset, höra ljudet och uppleva att prylarna har liv utan sladdar. Det är emellertid få som kan uppleva andepratet och därför så kan vi inte unisont säga att det finns en andevärld, eftersom bara vissa utvalda "ser" den. Förstår ni att det verkar lite misstänkt?
Lite besviken är jag allt att ingen har "läst" av mig än och på så vis en gång för alla fått tyst på mig genom att berätta saker för mig som bara en allseende ande skulle kunna se.
I den andra världen, alltså den där vi lever, så måste man om man påstår något kunna backa upp det med någon form av verifikat. Det tycks inte behövas i den mediala världen, det verkar dessutom som det finns någon sorts kredibilitetsrangordning. Ungefär som "störst bil kör först i en korsning". Den med störst…nånting… är den som sätter normer och spelregler för resten av medierna. Den som inte håller med denne "störste" är ute. Jag får en känsla av kejsarens nya kläder av hela grejen.
Haha. Ja du är för go'! :-)

Börjar få lite grepp om det här nu tror jag. En sittning privat med ett medium är ok alltså men showartade saker som det här är trams?
Det var inte ljud, ljus och radio. Det var ljudvågor och ljusvågor, typ infrarött ljus. Det är det ingen som kan upptäcka utan instrument avsedda för detta. Och ljudvågorna kan du inte se men dom finns ändå. Röntegstrålar kan vara mariga att se eller känna. Det finns hur mycket som helst som vi vet finns omkring oss som vi inte kan upptäcka själva utan instrument anpassade för det. Ta bara strålningen från en 3G-mast, den gör vissa sjuka medan andra inte känner av den alls men den finns ju där för båda men den ena uppfattar den och den andra inte. Samma är det med andevärlden, alla uppfattar den inte men det finns dom som gör det.
Vet inte hur man ska kunna förklara det på nåt annat vis.
Ett exempel kan vara fåglarna t ex. dom kan navigera efter magnetfält i jorden utan kompassnålar och mätinstrument men det kan inte vi människor. Men det utesluter ju inte att det finns magnetfält för det! Nu har ju vetenskapen funnit ut att det är användbart att utnyttja magnetfälten så därför har det ju byggts instrument för det och då finns det plötsligt! Bara sådär!!
Om vetenskapen skulle ge sig katten på att vilja bevisa andevärldens existens så skulle den säkert göra det också.

#102 Jag har inte stött på att ngn från andevärlden vill skada mediumet på ngt sätt.
Men det kan hända andra saker under trancen Mediumets hälsa kan förändras under trancen av olika orsaker sist blev jahg illamående och höll på att kräkas under trancen.
Så då tog cirkelledaren mig tillbaka genom att kalla mig tillbaka genom att anvnda mitt namn ochj be ande världen att lämna mig och att jag ska komma tillbaka.
I väldigt sällsynta fall kan en vilsen själ komma igenom under trancen och samma här så har man en cirkelledare med som hanterar den saken för mediumet kan inte hantera detta eftersom mediumet inte är i medvetet tillstånd.
Man sitter alldrig i trance utan att ha en ledare med sig och när man sitter i cirkel så har man en person som är tillsatt som cirkelledare varje gång som ska hantera alla situationer som kan dyka upp under trancen.
Därför ett medium alltid bör ha en assistent med sig vid en räddning av vilsna själar för det händer att dom sätter mediumet i trance så därför bör man ha ngn som vet vad det handlar om och kan ta mediumet ur trancen om det blir en kris.
Lasse

På ett forum som detta är det ju kanon att beskriva hur en sann trans går till, hur det känns och upplevs. Då kan ju "den stora massan" som inte är så utvecklade, om dom råkar ta del av denna information, ha lite på fötterna när dom väljer utforska detta.
Har man upplevt sann trans, då berörs man djupt in i själen av detta. Jag tror inte, hur man än försöker, att man kan beskriva den känslan i tillräckliga ord för någon som inte är ens i närheten av att vilja utforska detta. Det är en personlig upplevelse och efter den så bara vet man.
Jag tror det är i sin ordning, sin själsliga ordning, att vi i vårt sökande efter helheten hamnar i olika återvändsgränder. Hur ska vi lära oss annars? Hur ska vi veta skillnaden på det som är "gott och ont" om vi inte går den vägen att vi skaffar oss erfarenheten? Jag tror det är den viktiga själsutvecklingen.
Om vi har gått den andliga, mediala vägen ett tag, så fylls vi av ett välmående som vi automatiskt delar med oss av. Men vår skyldighet är inte att då rädda den stora, okunniga mängde av människor som inte uppnått det välmåendet. Vår uppgift är att "smitta" dem så att de själva uppfylls av en längtan inombords att våga beträda sökandet efter själen och närvaron.
Jag kanske är utvecklad inom vissa saker, andra inte alls. Jag tycker det är sååå viktigt att ingen av oss sätter oss på någon allvetar-tron och basunerar ut att vårt sätt att se på saker och inget annat är det som gäller. Jag möter oerhört andliga människor som berör mig djupt som inte vet ett dugg om vare sig trans eller mediumskap. Och en massa oandliga, fördömande och allvetande människor som gått tonvis med kurser och vet allt…. tror dom.
Det är ju så givande med olika berättelser om vad man upplevt i sådana här trådar. Sen kan ju människor välja själva….
Är själv helt övertygad om att det är precis det allt handlar om - vars och ens val. Och ingen är "utvald" att veta bättre än någon annan hur deras erfarenheter ska se ut. Det är vars och ens val.
Har vi tur så får vi förmånen agera vägskylt åt någon/några andra. Dom kollar på skylten, funderar lite, känner efter och sen väljer dom… som dom själva vill!
Elinor
Du kloka härliga människa! Mycket bra tänk där……
Kram på Dig
Inga-Lill
#105 Det vet du inte!
#108 Det är därför jag skrivit denna tråden:-)
#118 Kan bara hålla med dig - viktigt att inte sätta sig på en allvetar-tron - gäller alla!
Fast att med kärlek ge av sin egen kuskap och erfarenhet är inte att vara allvetare!
Så länge man själv inte har vetskap och erfarenhet är de medium som har det en klippa eller guldgruva att få goda råd i från!
Vänligen Jane
Att vara andlig är inte att vara ett medium eller medial
Rosina1

Helt rätt #121, andlighet kan vara när man skär en stor bit cheddar och smakar på i ljuset av en brasa. Eller när man ser sitt nyfödda barn första gången. Eller när man gjort ett val i livet och känner att det blev helt rätt, då vill man gärna tro på ett andligt ingripande. Men varför ge äran åt någon annan? Det är ju jag som valt osten, gjort barnet och livsvalet själv. Ta cred för det hela själv och känn dig nöjd. Vi är rätt gudomliga i oss själva… åtminstone jag

#122 Håller jag verkligen med om. Andlighet i vardagen är det mest underbara att uppleva.
Min far var en av de mest andliga personer jag mött. Arbetade som polis i hela sitt vuxna liv, gick aldrig en kurs i nån medialitet eller annat. Orolig och rädd var han när jag påbörjade mitt andliga sökande efter krasch för drygt 20 år sedan, trodde jag höll på att förlora vettet. Men han öppnade upp för den andliga världen, blev övertygad då han flera gånger fick besök från kära anhöriga, förmedlade av kära Iris Hall, som jag samarbetade med i många år.
När min älskade far blev sjuk och till sist gick över till andra sidan, då var det en så underbar upplevelse att se hans glädje när hans kära kom och mötte honom. Hans ögon glömmer jag aldrig, aldrig. I total frid gick han till sina bröder, föräldrar och vänner. Vi var flera i rummet som såg dem komma, och det var en glädjesorg (konstigt ord kanske, men så kändes det).
Ingen eller inget kan någonsin ta bort den upplevelsen från mig. Har arbetat som medium i många år nu, men min far är den största andliga upplevelsen jag haft i mitt liv. Både för att han var en så fantastisk närvarande människa som njöt så av sitt liv, i all enkelhet. Han värdesatte verkligen det enkla i livet; en fisketur, god mat, glädjen i att plocka bär i skogen. Han var en djupt respekterad kriminalare, som efter pensionen kunde öppna upp mer och visa sina känslor. Han hade sen den storslagenheten att vara villig att kapitulera inför det faktum att det finns något mer, något som många ifrågasätter, kritiserar och fördömer. Något som faktiskt ger oss en djupare mening med våra liv.
Du ska givetvis ha dina åsikter. Men jag skulle känna en större respekt för dig om du inte var så totalt fördömande angående oss medium och det vi tror på och står för. Det har inte för min del varit något enkelt och självklart val att jobba med det jag gör. Men när väl upplevelserna och insikterna kommit, då har valet ändå varit oundvikligt.
Gillar Einsteins ord som löd ungefär så här: Varje seriös forskare kommer förr eller senare till det ögonblick då han böjer sin hjässa inför det faktum att det existerar något större som går bortom det vi kan se.
Finns det nån nyfikenhet, öppenhet från din sida? Eller vill du mest diskutera och ifrågasätta oss som är övertygade? En skeptiker som kommer med intressanta frågor kan ju tillföra massor här på forumet. Men blir det en massa fientlighet bara, blir det förb…. trist. Har vi haft många gånger härinne och det ger inte mycket. För någon part. Om man inte bara är rebellisk och kickar på tjafs förstås…. Inbjuder till lite mer öppna diskussioner - kan ju bli mer givande för alla parter då. Tycker jag i alla fall.
Elinor

På tron blir man salig och det lyser naturligtvis om den som är salig. Det är dennes upplevelse som ger friden och det är väl inget fel i sig. Men det är just när saligheten övergår i att för tredje person börja berätta vad andar kommer och säger som jag börjar slå bakut. Det finns, som redan ältats här i kilometerspalter, inga som helst hållbara bevis, eller vad man vill kalla det, för att det finns någon andevärld. Det finns inget sätt att visa det så att alla kan se, med blotta ögat eller via instrument. Alltså är det en egen upplevelse.
Jag var länge avundsjuk på pingstvänner, det lyste om dem. Så förbannat lyckliga att man nästan blev förbannad på dem. Gå omkring och sprida en massa jädra glädje omkring sig som om inga bekymmer fanns. Men jag förstår att för dem finns det en Gud och Jesus. De blir lyckliga av det. Men det finns inget som talar för att det fnns en gud, mer än deras tro.
Om än aldrig så många tror så blir det ändå inte verklighet. Vore det så så hade vi pappor sluppit gå och köpa tidningen varenda jädra julafton, då hade den riktige tomten skött sitt jobb.
Det finns en nyfikenhet från min sida, absolut. Men jag är inte beredd att ta till mig något som fakta bara för att någon säger att det är så eller att den har upplevt en sak och "känt" att det är sant. Jag har ännu inte upplevt något som inte kan förklaras med kända fakta. Och då har jag ändå provat på en hel del och sett och läst ganska mycket. Kanske om jag får uppleva något själv så kan jag omvärdera. Men till dess så tänker jag hitta kända företeelser och fakta och förklara olika saker på det viset. Om jag själv inte har kända fakta att använda så söker jag efter alternativ, men inte i första hand i andevärlden. Det är alltid den som påstår att något finns som har bevisbördan, det går inte att bevisa att något inte finns.
De flesta "troende" vill inte ha rimliga förklaringar, de blir skitsura när man påpekar att det är damm i luften på ett foto och inga andar. Ett tickande ljud i huset är ingen kvarbliven orolig själ utan ett stuprör som droppar i en rens-sil, vid stugknuten. Berättar man det så blir man halvt lynchad för att man tvivlar på deras förstånd. Ser att det finns en och annan här som faktiskt inser att allt man inte hittar en uppenbar förklaring till inte per automatik är andar och det är glädjande. Det finns hopp :)
Jag har sett döden och där fanns inte tillstymmelse till några andar eller oförklarliga fåglar på fönsterbrädorna. Inga vita duvor såg jag på flera dagar heller. Tyvärr, för visst hade det varit trevligt om man kunde fortsätta prata även efter den sista resan.
# 124 har du sett döden? då hade du inte varit så här kaxig…långt därifrån, du bara bevisar för varje gång du skriver i ett inlägg hur okunnig du egentligen är, så om jag vore du så hade jag varit mer ödmjuk inför döden..verkar inte som att du har haft närkontakt med död vare sig i din vardag eller någonannanstans, utom möjligen på film..
Kära du, du är så lätt att genomskåda, att t.om en coldreading är busenkel…
U R us

#125 Du är välkommen vilken dag i veckan som helst att försöka "läsa" mig.
Jag har sett mer död än jag vill se. Jag är ödmjuk inför döden och det är mycket speciellt att vara med när en människa drar sitt sista andetag men anden lever inte vidare någon annanstans, den lever kvar i våra minnen och tankar.
Okunnig kanske i dina ögon om det du tror på men vem kan vara expert på andras fantasier?
#126 Jag tror du är en genuin sökare vilket man kan se i dina inlägg:-) Det jag kan säga dig är att ingen annan en du själv kan få bevisen du söker!
Undersök ämnet själv , gå med i cirklar mm.
Vänligen Jane

Jag har gjort den resan, Jane. Cirklar, kurser, diverse träffar och kontakter med likasinnade människor. Jag trodde en gång att det fanns något övernaturligt, jag ville verkligen att det skulle finnas något, men jag fick så småningom klart för mig att det inte fanns något om man själv inte intalade sig att det fanns.
Det jag fann var en massa flummiga människor, självutnämnda experter på det mesta i new age-väg men ingen kunde verkligen visa, på riktigt, att det fanns andar att kontakta.
Många berättade om alla sina kontakter, om spökutdrivningar, välsignande av hus och alla möjliga märkliga händelser, men ingen kunde visa det och presentera ett resultat som alla kunde se. Kejsarens nya kläder var det. De som trodde såg. Eller trodde att de såg.
Kursledarna pysslade med självsuggestion. De var så inne i sina resonemang och sin tro att de trodde på det själva. Man kan ljuga så man tror sig själv. Det gjorde dessa människor.
Jag är nog något av en sökare fast mer åt det nyfikna hållet. Jag söker inte livets mening eller råd från andra sidan, jag reder mig bra själv. Jag är öppen för möjligheten, men jag litar inte på andras omdömen, jag vill se något som kan visa hur det ligger till oavsett tro och som alla kan se, inte bara om man tror. Då är det inte värt något.
# 126…här i denna tråden? är det ok för er andra också?..eller vill du att jag ska skriva en särskild tråd för det? Du är säker nu på att du vill bli avläst?.
#Du har ont i din själ, konstigt att du inte känner hur den skriker…är du inte medveten om det?du är splittrad i miljontals små bitar, jag ser taggar som far omkring inuti dig och ut från dig, och gör dig illa..och därmed andra .du bär på en stor, mycket stor smärta som du inte vill kännas vid, och den finns där som en knut och styr dig och ditt liv.Inom dig slår du och skriker och fäktar som ett barn som aldrig har fått den kärlek och omtanke som det behövde, alltid ensam alltid övergiven….men allting annars bra.
En gång för mycket längesedan blev du övergiven….
Men jag ser en fredsduva flyga upp …
Du kommer att få frid en dag i ditt sinne…#
Öppna upp din själ, men jag kan säga dig att det kommer att göra mycket ont i början, troligen är det det som händer nu, eftersom du söker hjälp här (omedvetet)..du har mycket arbete framför dig, lycka till..
U R us

Jadu, inte en enda detalj som otvetydigt kan knytas till mig. Allt väldigt "brett" uttryckt. "Övergiven en gång för länge sedan" ett påstående som inte kan vederläggas. Hur länge sedan? I detta livet? Övergiven en kvart som ett-åring? Du ser, det finns ett antal olika sätt att tolka det och alla människor har någon händelse i sitt liv som skulle kunna tolkas så.
Fick jag inte kärlek och omtanke som barn? Jag var aldrig ensam och jag var ett mycket älskat barn.
*Edit* ser att jag tolkade dig fel där. Jag fäktar som ett sånt barn ser jag nu. Hm det kan jag inte relatera riktigt till men jag antar att du tycker jag tar plats här och stör ordningen…
Splittrad? Visst kan det vara jäktigt ibland men nog är jag ganska samlad, många järn i elden visserligen men vem har inte det?
Frid i sinnet, tja det får alla förr eller senare.
"En stor smärta jag inte vill kännas vid" Hm, omöjligt för mig att bemöta. Om jag inte vill kännas vid den så känner jag ju den inte och är ju därmed omedveten om den.
Jag är ledsen, men det är inte mycket i din beskrivning jag kan känna igen. Jag lovar att om jag hade gjort det så hade jag sagt det. Jag må vara knepig på många områden men jag är ärlig.
Tack ändå för ditt försök.
# 130..jag visste att du skulle svara så, men detta handlar inte om vanlig stress…du är verkligen en splittrad person, och jag kan känna hur ont du har..det gör ont i mig också, det är inte lätt att gå omkring och bära på, det förstår jag…du sprider detta som gör så ont runtomkring dig, även till andra också härinne..så ta och gör dig själv ett försök att lyssna. Nu ville jag hjälpa dig, ta emot hjälpern för du kan bli sjuk om du går omkring och inte lyssnar på det som gör så ont i dig..jag känner även att du är avundsjuk..eller vad man nu kan kalla det för, det beror på en besvikelse av något..
Jo, en gång har du blivit övergiven, och när jag ser det så vill jag ta det lilla barnet i min famn och trösta det…
du sa att det var ok att avläsa dig, så nu får du ta konsekvenseran..
(och du fick hjälp helt gratis) inte illa !
Jag är inte arg på dig alls för att du säger som du gör..
Jag glömde säga:
om man har så pass ont som du har, så kan det blockera i ditt sökande mot andevärlden…
Det är en bra ide´att först ta hand om sin personliga utveckling innan man börjar på det andliga…
U R us

Det är klart att jag svarar som jag gör. Det är ju så detaljlöst att det inte går att koppla till mig eller något jag kan relatera till. Allt det där kan ju lika gärna passa in på min bror.
Övergiven? Det kan ju tolkas på en massa olika sätt. Övergiven hur? Hur ska jag kunna veta att det du säger stämmer om du inte är mer specifik än så?
# 132..Det var dig jag riktade in mig på, och det spelar ingen som helst roll var du befinner dig, i afrika eller i yttre värlsrymden..det var dig jag kände…DU! Ingen annan..ta och känne efter nu, inom dig, hur det känns, det du läste…
om du tycker att det är detaljlöst..jag går inte in i privata detaljer, speciellt inte i en sajt där alla kan läsa..
jag såg mycket som du ändå inte skulle tro på, du kan inte ta det till dig, men jag ser ett skrikande barn med tårar rinnande nerför kinderna och det är en jobbig syn…
Lycka till!
U R us

Men snälla du, det är klart att jag kan hitta detaljer i din analys som jag kan få att passa in på något sätt, stort eller litet i mitt liv. Men det kan varenda människa som läser det. Ingenting av det kan kopplas till mig specifikt.
# 134 Jaja..jag gjorde så gott jag kunde…vet du..jag är ju bara nybörjare på detta, inget riktigt medium, och vad begär du för en gratis peng?
Men ..varsegod!
U R us
#128 Det låter som du gått New age vägen i ditt sökande - vilket är många gånger flummigt i mångt och mycket - det vilar inte på starka grunder utan många av utövarna svävar i luften och som du säger lever i en slags självsuggetion! Tragiskt! Lite som denna tråden handlar om Trans och Trams!
Offtast kan man behöva gå den vägen innan man hitta mera solida grunder och vetskap inom det mediala - Jag själv fan spiritualismen som var att äntligen hitta hem:-) Spiritualism är Tron på Anden och är icke religonsbundet utan en filosofie och våran grund och rötter för oss medium. Här finns bevisen du söker i noga kontrolerade former!
De bevis du söker finns i spiritualismens mediumskap:-)
Vänligen Jane

#136 Jag har inte bara intresserat mig för new age-fenomenet, men det är oundvikligt att komma i kontakt med det om man intresserar sig för andlighet utanför kyrkan. Jag har gått kurser för "riktiga" spiritualister också. En är en tämligen känd "spökjägare" t ex. Han talade mycket om ljuset och om alla goda krafter. Jag fann en del ljuspunkter på vägen, trots allt. Läste bl a en bok av Eileen Caddy som inte var helt igenom bogus. Mycket av det hon skriver kan vara bra att ha med sig. Att tänka positivt och tro på sig själv och sin egen förmåga är aldrig fel, oavsett andar och knytt. Men det goda var att jag fick tillräckligt mycket ut av alltihop för att förstå att det inte funkar.
Utan att specifikt hoppa på Choklad här, (menar inte att peka ut dig) men det är precis den typen av saker jag vänder mig emot. Breda beskrivningar som passar in på 50-75% av befolkningen. Varför är det aldrig någon som kan berätta något exakt? Ja, svaret man får på den frågan är ofta lika svävande om att "nja andarna är inte så specifika" "jag får inte informationen mer specifik än så" "man kan bara få in känslorna, man känner det anden känner" osv osv. Det är klart att man inte kan ta det på allvar.
Tänk om man gick till doktorn och han säger "ja, du har något besvär med magen, du måste vara noga med vad du äter". Det funkar ju inte, jag förväntar mig att han ska göra en grundlig undersökning och utesluta en massa saker för att till slut tala om att han måste operera bort blindtarmen för den är inflammerad eller nåt annat som gör mig frisk.
Men aldrig att jag har hört specifika uppgifter från medium som gått att verifiera. Det gör det till en gåta hur så många människor ändå tror på det.
# 139 Kära du..jag kan berätta något exakt, men det vill jag inte här, av hänsyn till dig…(och jag tar inte åt mig)..detta var en övning, en snabb översikt av dig, så här långt kom jag på den lilla tid jag hade..
jag hoppas att kunna lära mig mera, och vidareutvecklas…
jag måste ha mycket mer kunskap, t.ex så behöver jag gå en terapeftutbildning, det är ett måste, eftersom jag måsta ha vetskap om hur man går vidare tillsammans med den man har läst av..inte bara lämna personen "vind för våg" sedan ..
djupare än så här vill jag inte gå i detta läget…
men det är dig jag läste av, ingen annan…
U R us

Tycker du det är jobbigt så finns PM-funktionen. Jag är inte särskilt orolig.
# 141 Nej..jag lämnar detta bakom mig nu, för vi kommer inte längre ändå, av den orsak som jag skrev i # 140…
hoppas att du kan leva med det…

U R us

Det blir nog svårt men jag tar hjälp av ljuset så det ska nog gå. Jag blev stärkt i min tes, så lite nytta gjorde du trots allt 

Den här tråden har spårat ur från sitt egentliga innehåll så nu låser jag den tråkigt nog. Ni som vill diskutera annat än trådarnas innehåll uppmanas att skapa nya trådar!
Elisabeth
#139 Eileen Caddy är vad jag förstår New agare och inte min kopp av spiritualist:-)
Vet inte vilket känd spökjägare du varit hos - antar du menar det vi kan se på TV - TV är underhållning inget annat! Och om det är en av de utländska du talar om tror jag inte han jobbar rent spiritualistiskt!
I erfarna medium och i bra utvecklade trans medium eller fysiska medium kan du finna de specefika svaren du frågar efter:-) Fast då menar jag ju spiritualistiska medium!
Att du inte får exakta svar är att de medium du varit hos troligen inte har utvecklat sig en längre tid innan det går ut med sin förmåga! Sen måste man förstå att all andlig kontakt sker via mediumets sinne/medvetande - så alla buskap blir färgat av mediumets eget sinne! Ibästa fall får du i en storseans 90% av medelandets orginal igenom och i sämsta fall 5-10 %.
Vänligen Jane