Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 1366 ggr
Anna-H-K
0

Varning/bluffakturor

Hej alla!

Jag vill bara "varna" för att det är en obehaglig bluffaktura i omlopp! Min 18 åring fick en räkning på närmare 300 kr, en livsprognos med sitt "dödsdatum"..! Helsjukt! Hon har aldrig beställt dylikt & hon gjorde själv en polisanmälan! Dem hade fått in flera anmälningar från ungdomar..även barn som drabbats!

Jag försökte givetvis ringa företaget men ingen fanns tillgänglig, inte konstigt..

Vill bara att ni ska veta detta ifall ni har barn/ungdomar som kommer med en sådan räkning!

/Anna

Sahjoh
0

Tack, det var snällt för varningen:)

simonela
0

det är väldigt mycket bluffföretag i farten vilket är sååå irriterande och tråkigt. man blir alldeles less :(

lura så många människor.

kram!

Anna-H-K
0

#1 Ja, jag blir uppriktigt förbaskad på sånt där! Tänk dom stackare som så snällt betalar för att dem får en räkning! Usch & fy..Hoppas det blir böter & straff för dessa bluffare!

Minns ett år..en man som annonserade om att han hade mycket exklusiva klockor till försäljning..Måånga nappade..mannen blev rik(ett tag iaf) Guld i mun ..Dom stackare som beställt fick nån form av "pappersklocka" i låden..Så visst förekommer det titt som tätt!

Denna gång är det barn & ungdomar som drabbas & det gör mig extra förbenad faktiskt Skrikandes

Ghosthunter
0

Well, only fools and horses……!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Britt-Marie
0

Tack för tipset Anna..

Har dock hört om det här förut. Det har stått om det i vår lokala tidning och de har även varit en intervju med en kvinna på Radion som jag hört som blivit drabbad av detta.

Hoppas verkligen de som håller på med detta åker fast.

chik
0

Anna..Himla bra att du vanar oss.

Lena.P är jag i verkliga livet.

JILE
0

Ja Anna, detta pratade de om på aktuellt för en månad sedan ca. Det var en på facebook som hade gjort ett test om "När kommer du dö" det brukar ju inte kosta ngt och sedan kom en räkning på ca 300kr.

Tänk att de ska luras överallt, man blir ledsen.

Kram Jile

TantAlma
0

Vad trist och obehagligt Tack för varningen.

Anna-H-K
0

#8 Ja, det var riktigt obehagligt…det stod skrivet först hennes födelsedata & sedan exakt år, månad dag .då hon skulle gå bort Rynkar på näsan Jag blir både ledsen & arg!

tommytoe
0

Usch, skickar dom såna till privatpersoner nu också.

#9 Förstår din reaktion.

Eija
0

Detta är ju vidrigt….tack för varningen Anna…..

Då kan jag berätta att på FaceBook fick jag ett skumt brev på Engelska, där någon skrev att en person i Afrika som jobba på något företag där, hade avlidit och nu sökte dom efter hans arvingar….och jag hade nämligen samma efternamn, (Mitt är ju inte så vanligt) och nu ville dom att jag skulle mot en summa låta dom forska i om det var min släkting och om jag var dennes arving….han hade visst ett miljonbelopp på banken……..

Helt sjukt alltså, jag brydde mig inte alls om den….och sen fick jag nys om att sådana där mysko brev hade förekommit lite här o där…någon skulle hjälpa tilll mot betalning att fixa med papper om pengar som låg på bank o vänta på arvingar…..dom lura av folks kontonummer, och även så skulle man passa sig för att ringa ett nummer som dom skrev i brevet, för då kunde det komma en stor  räkning……så man skall vara försiktig med allt sådant mysko….

Aleethia
0

Tack för varningen!

zikkan
0

Jag råkade tyvärr ut för exakt samma sak!

Jag satt o "slösurfade" på Facebook, kolla runt lite som man kan göra…Det finns ju hundratals test man kan göra där, och jag gjorde ett i bara farten, och en vecka senare kommer en räkning på 300 kr för ett "dödstest" som jag gjort…

Det läskiga var att de skickade det som ett "diplom" med dödstiden, dag, år o sv, med fint papper och snirklig stil på typsnittet…Jag överklagade och fick tag i företagets mailadress efter MYCKET om o men, de går knappt att få tag i….Efter 2 v kom det svar att om jag inte betalar så blir det inkasso och därefter kronofogden…en dag senare kom det inkassokostnad och att ärendet skall överlämnas till kronofogden…Jag blev så rädd rent ut sagt, så jag betalade faktiskt…Man vill ju inte riskera något, men fy va jag kände mig dum och idiotisk som gått på detta…ALDRIG att jag gör något mer test framöver på nätet….

mona43
0

#11 Jag fick samma skumma mejl om det, jag hade visst en avlägsen släkting som dött och nu skulle jag ärva massor med pengar, men det åkte i skräpkorgen genast. Skrikandes

Min sambo fick ett mejl om att han vunnit massor med pengar, och för att få dem måste han betala åtskilliga tusenlappar till ett specielt konto, han slängde det också.Rynkar på näsan

Vi är visst oehört tursamma i våran familj Obestämd

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Ingu1
0

Tack för info.

mona43
0

Det finns också ett företag som erbjuder ett snabbt och smidigt besked om ens kreditvärdighet på banker osv i olika annonser, 

Det står i pytteliten text på slutet av reklamen att det kostar nästan 300 kr, vilket många missar och får hem en räkning i brevlådan Rynkar på näsan

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Tatsu
0

# 11  sådana mail får jag ofta men inte på facebook utan på jobbmailen.

Från Spanien, Holland, Amerika, Afrika mm alltid så efterlyser de en släkting och det är från advokatfirmor. osv osv.
En skulle jag dela denna enorma summa 60/40 för det är väldigt stora summor, miljontals med euro eller dollar, synd att det inte är sant. Det hade inte varit så dumt men jag har eller har inte haft någon avlägsen "onkel" i något annat land så jag klickar bara bort dessa mail på en gång.

Tatsu

MizzTherese
0

Hej! Ville bara säga att jag gjorde detta test på facebook och fick denna räkning hem i brevlådan. Men jag dum som jag är betalade den :( Så de är bra att de finns de som sätter stopp för de! Tack!Glad

Anna-H-K
0

Vet ju oxå ungdomar som gått in & beställt olika varor & tjänster på nätet i andras namn..Men det får man hoppas att föräldrarna hjälper till att bestrida & anmäla!

Just detta också med mobiltjänster…Min dotter beställde någon animerad bild från ett företag..Visst hon fick den…men sedan drog dom 50 kr varannan vecka från hennes mobilkort *ARG* Jag kontaktade företaget & dom skyddar sig bakom den ytterst lilla finstilta text som står längst ner i annonserna) MEN vi "vann" iaf & fick en del av åengarna tillbaka!

Tatsu
0

#19 Det där råkade vi ut för några år sedan. Min dotter beställde en mobilsignal trodde hon. Det var en prenumeration och hennes konto tömdes , hon fyllde på kortet och de drog pengar.
Vi bråkade ganska länge innan jag fick tag på någon ansvarig för företaget då hon ej var myndig fick hon inte beställa något.

Efter några månader fick hon tillbaka pengar på en avi avsänd från Frankrike.

Man måste läsa det finstilta där det står att det är en prenumeration jag tror det var i hennes fall 3/vecka á 50:-. Nu har jag sett att man binder sig under minst 1 månad på de flesta liknande erbjudanden samt att det är 3-4/vecka.

När de gör reklam på tv om roliga mobilsignaler och bilder hinner man inte läsa det finstilta utan kommer bara ihåg telefon numret man ska ringa.
De tjänar nog en rejäl hacka eftersom de har faktiskt skrivit villkor så klarar de sig undan.
Fy sjutton för alla oseriösa företag/människor som lurar åt sig pengar.

Tatsu

Anna-H-K
0

#20 Ja, dom vet vilka dom kan lura & på vilket sätt Skrikandes

Känner också en kvinna som beställde ett veckohoroskop..detta var precis samma sak…det kom kontinuerligt & 50 spänn borta för varje "prognos", vilket också var så löjligt att det ofta stod lika som veckorna innan..Hm.. Ja, hursom så tog det lång tid för henne innan dem avbröt detta, om jag inte minns fel så påstod företaget att hon bundit sig för ett år tid eller liknande!

Hemskt..Bra att vi uppmärksammar det & att vi anmäler företagen då de gör dessa fulingar!

Den finstilta texten kan man ju inte ens se med förstoringsglas Förvånad

Kram

xinluo
0

Jag gjorde ett IQ test på facebook och då skulle man skriva i sitt mobilnummer för att få svaret. Svaret blev en högre mobilräkning den månaden.

Jaha! ni undrar vad jag fick för IQ resultat….det kan ni lista ut själva, när jag gick på detta så har man kanske inte så högt IQ hahaSkämsSkrattande

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Anna-H-K
0

#22 Hehe..du e för go..Kyss