Prästgården i Borgvattnet
Har någon varit där och kan berätta om stället?
Hej Andnord! Jag har varit på prästgården i Borgvattnet några gånger. Senast i somras.
Jag tycker att i det stora hela är en ganska "gemytlig" plats men i två av rummen kände jag av väldigt mycket aktivitet.
Det är ju inte så väldigt långt från där du bor så jag tycker att du ska åka dit och känna efter, fika och ta del av prästgårdens historia.
Du kan läsa mer om du följer den här länken www.borgvattnet.nu
"Västernorrland"

Här kan du läsa om våra berättelser om vistelser på prästgården:
[
](../?MessageId=c4154722-72b6-4793-9a7c-9a4e60620145)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Joo, jag har funderat på det men grejen är ju den att det är rätt dyrt och eftersom jag inte är medial så är changsen minimal att jag kommer att känna något där. Men det kanske kan vara en bra plats att utveckla sin mediala förmåga.
Men jag tänkte nu att kanske något medium/ annan person med medial förmåga. Kanske kunde berätta för mig om dom har besökt Prästgården och vad dom har känt av där. Vad finns det för aktivitet där?
Andreas
Vi var ett gäng på cirka 10 personer som hyrde hela prästgården en helg. Jag minns inte exakt år, tror att det var 1996. Vi satt uppe hela natten i rummet på övervåningen och läste i gästböckerna där alla hade skrivit om sina upplevelser.
De flesta gick och la sig vid midnatt, men vi var fyra stycken som tappert satt uppe hela natten. När klockan var 5 på morgonen orkade vi inte längre, så vi gick och la oss i det "Gula rummet" (tror att det hette). Vi hade precis lagt och då hör vi tydligt hur någon reser sig ur sängen i rummet intill (det blå rummet), det gnekar och knakar i sängen och vi hör hur någon sätter ner fötterna på golvet och går fyra steg mot dörren. Vi hade dörren till vårt rum vidöppet så vi hörde detta tydligt och klart. Vi studsa upp ur våra sängar och sprang fort in i rummet intill, men ingen ville ge sig till känna.
Hon som sköter Prästgården berättade att det vanligtvis brukar hända saker tidigt på morgonen.
Det kändes fantastiskt att få höra någon från "andra sidan"
Tufs
Intressant och spännande , tänk att ni vågar turista i sådana milöjöer! För oss mindre modiga män uppstår ändå frågan - sover spöken i sängar ? Är det en anledning till att de stannar kvar -de älskar sin lilla snuttefilt ?
Svar ja: jag har varit där.
Spökana är fruktansvärt aktiva!

Jag tyckte att det var jättemysigt där, härliga energier, fin omgivning och goda våfflor :)
Elisabeth
Jo det verkar helt klart spännande. Men det är ju rätt dyrt och ska jag vara där vill ju vara där ensam. Och det kostar över 2 tusen kronor en natt. Dessutom kanske jag måste vara medial för att känna av aktiviteten.

#8 Du kan ju åka dit en stund bara på dagen och känna in, det kostar ingenting förutom fika om du vill göra det :)
Elisabeth
Tror du jag kan känna något även om jag inte har någon medial frömåga?

#10 Alla är mediala, en del känner mer och andra mindre men det är alltid intressant att känna vad man själv får in. Man kan även känna olika olika dagar eller på olika platser oavsett om man är väldigt medial eller mindre. Allt är utveckling och ju mer du tränar på att känna in energier och tränar din intuition ju mer stärker du din medialitet, så se det som en träning i din utveckling :)
Elisabeth
Okej tack Elisabeth! Du är så duktig du! Gillar dig!

Har övernattat i borgvattnet nu denna helg, 24-25 maj 2009…det var spännande för man har ju liksom hört & läst mycket om prästgården. Elinor min kompis & jag hade som tur hela huset för oss själva, anlände vid 13:00 snåret & vi höll oss vakna till runt 02:30 innan vi sade godnatt & somnade. Det ända som vi märkte av var att ett rum kändes varmare än själva huset samt att man hade en bevakande känsla över sig på övervåningen, man blev liksom matt & tung i kroppen när man gick upp för trappan & en del knackningar hördes också men inte så mycket mer blev det denna natt, men nog vill jag sova där igen. Fina Orber fick man i allafall på en del kort & bara det gör ju övernattningen roligare =) det blir helt klart en resa dit igen längre fram.
Jag bor ca 6 mil från Borgvattnet och var där med min mamma och några släktingar när jag var liten. Jag har alltid varit jätteintresserad av övernaturligheter och sånt..så jag var jätteglad, men vi var bara där några timmar på dagen och det var väl mest min skräckblandade förtjusning och fantasi som gjorde att jag tyckte mig se eld i ögonen på pojken på tavlan i "blå rummet" eller vad det var..men ja, det var väldigt spännande att vara där. Jag och min pojkvän har pratat om att åka dit och sova där i sommar kanske, men jag tror att jag skulle bli ganska skraj då :P Min kompis mamma var med i tidningen när hon var typ 16 för hon och hennes kompis hade sovit där och det hade hänt så mycket hemskt så de sprang till någon som bodde i närheten och ringde efter föräldrarna, haha!
Håller med Elisabeth, det är mysigt, vackert och med bra energier. Särskilt rysligt kändes det i Rosa Rummet. En spännande natt med en del härliga spökerier. Vi fick dessutom en jättebra guidad tur genom huset av Elisabeth Renvall som dessutom serverade en bra frukost. Jag vill gärna tillbaka!
Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Jag och några vänner tänker åka dit i sommar.Det ska bli kul och vad som händer…
Kram Åsa
Halloy!
Jag pratade med Borgvattnet förra veckan - De har olika priser, beroende vad man vill ha.
Vill man ex v ha allt, guidening, och lakan, så koster det 395 kr natten, och det kan man inte kalla för speciellt dyrt …..
Kram(p)

när jag tittade på det okända på tvn i det sista avsnitet, så va de i Borgvattnets prästgård.
det är bara präster som har bott där förr sa de på det okända, och att det kan vara presterna som spökar där.
det avsnitet tyckte jag va bra,
men jag har hört att programledaren ska jobba med något annat sen.
tänk om det okända inte kommer tillbacka?
för hon sa vi ses kance i framtiden.
hon menade väll om de kommmer till backs med fler avsnitt.
"Det okända" lär återkomma, efter vad jag har hört. Su du kan vara relativt lugn, Luxplyr …
Luxplyr - ja, det var ett bra avsnitt av "Det Okända" men kanske dom skulle ändra lite på konceptet och genomföra en riktig spökjakt med instrument o.s.v.
Merlin-pappa - vet du om prästgården har fått ny ägare?
Elisabeth - Det är en god tanke att rädda en ande att gå över till andra sidan - men lite egoistiskt (inte illa menat). Men prästgården är ju lite som en attraktion och att driva ut andarna är lite som att t.ex ta bort Eiffeltornet i Paris, eller Balder från Liseberg, etc. Risken är ju att huset blir helt renat och förlorar sin "magiska" attraktionskraft. Jag vill gärna ha spökena kvar om jag åker dit igen….
No hard feelings!
/Fredrik
Värmland"
Ghosthunter - Jag tror det är samma ägare som förrut, d v s Renvall.
Sen tror jag du har fel i ditt resonemang. Andarna måste till ljuset, efter sin vandring här på jorden. De är ju inte anställda här på Borgvattnet. Dessa väl och ve, bör vara av högre prioritet än att de är kvar i prästgården. De kommer alltid tillbaka om de vill - jag lovar.
Även om det blir lugnare i Prästgården, finns alltid attraktionskraften kvar. Och det kommer bli lugnare - det ´lovar jag, det är s a s en naturlig följd av en stökig period.
Men helt lungt blir det alldrig …..
Jag skulle väldigt gärna åka dit, är det inte fler på ÖN som vill åka? Har för mig att det kostar 3000:- för att hyra hela prästgården, inte särskilt dyrt heller?
Någon som vet hur många bäddar det finns?
Merlin-pappa - Ja, det stämmer, ägaren är Elisabeth Renvall!
Jo, det är klart att inte spökena är anställda. Jag bara tycker att dom ska finnas kvar där….annars kan man ju lika gärna plocka bort folk på denna sidan som dåligt. Jag som amatörspökjägare vill ha kontakt, upplevelser och bevis och helst så mycket som möjligt….inget lugn alls!! 
/Fredrik
Värmland"
Hej "Ghostgubben" …. Jag förstår vad du menar … Visst är det spännande med lite spökjakt!! Var försiktig bara, så du inte får något "oknytt" med dig hem … Jag har fått det någon gång, och det komiska är att det spöket stannade kvar hos ett ex som inte trodde på sådant! - Men nu gör hon det!!!!
Var rädd om dig Fredrik!! Håll alla tummer för IFK GÖTEBORG!!!
Intressant det ni pratar om ang. spöken kvar på Borgvattnet.
Om man såg på det Okända så fick man ju se att andar fick igenom vissa budskap så som jag uppfattade det.
Enligt egen erfarenhet så stannar de kvar och spökar efter uppmärksamhet för att t.ex . ge sitt sista budskap så att folk vet mer än de visste innan. Kommer någon som är mottaglig för det budskapet så ger sig anden av mot ljusare trakter och känner inget mer behov av att spöka efter uppmärksamhet. det tycker jag att vi skall respektera.
För de som vill ha spökerier så finns det fler slott/hus i Sverige som det spökar i och som Det Okända inte varit i
det gäller att komma först Ghosthunter!
Själv tycker jag att det hade varit spännande att åka till Borgvattnet men nu när man sett detta program så är det lugnare där. Kanske finns det kvar vissa barn, det nämndes något om barn och krigstider om jag inte minns fel.
Man får nog vara beredd på andra slags spökerier och inte vara fast i det som varit när man åker dit. Ta det för vad det är och upplev vad som finns.
Vad vet jag, kan ha fel?
Kloka ord, Göteborgskompis!!!!!!
Oh Merlin Merlin när kommer du på besök, förstår att du längtar hit igen…..
Jag har några kompisar som varit där olika gånger, de har inte kännt någonting.
Jag har själv funderat på att åka dit, eftersom det inte alls är speciellt långt dit härifrån. Men efter allt jag hört tycker jag det känns som bortkastade pengar..
#27# Kommer jag inte till Göteborg i sommar blir jag GALEN!!!! Jag hoppas att vara där i någon vecka i sommar …..
Tänk på att många andar har valt och vill stanna kvar i sin hemmamiljö….varför "plocka" bort dom?
/Fredrik
Värmland"

Hej!
Varför togs mina inläg bort jag är ju ny pü forumet?????? / Ann-Mari

Hej!
Jag äsger det ingen den eller dom andras som spökar där har inte funnit ro dom är i en värld melln den fysiska och den andliga och behöver hjälp för och ffü ro, vi människor har den nackdelen att vi oftast vill föreställa oss en andligt värld sü materiell men det fungerar inte pü det viset nu hoppas jag mina inlägg für vara kvar Mvh Ann-Mari

#31 Menar du inlägg som du skulle ha skrivit i den här tråden? Här finns inga borttagna inlägg så det kan bero på att dom inte har publicerats av någon anledning.
Elisabeth

Hej!
Tavk för svaret üterkomemr mer sen med vad jag känner tll om borgvattnet ska dit snart ; Mvh Ann-Mari

Hejsan! Jag var där förra året och kände av en del energier men jag är inte speciellt medial… Massa fina Orber fick jag med kameran och som dimmor på bilderna. Ingen annan som var med fick detta på sina bilder. Det flög till och med ett ljuster( stavning? ) efter min kompis när hon kom ut från toan, det kan inte bara ha fallit ned för det kom 90 grader runt ett hörn, det for ungefär två meter till in bakom dörren till matsalen. Det var en spännande upplevelse!

Hej!
Jag arbetar som sagt med det andliga varje dag, för mig är en andlig värld mer verklig än tom den fysiska värld vi lever i. jag har den uppfatttningen att spökerierna pü Borgvattnet är av översinnlig art dvs den eller dom som spökar har troligtvvist omkommit pü ett tragiskt sätt eller begütt självmord, och dü blivit väldigt förvirrade och myckewt nedstämmda och dom har pü nügot sätt fastnat i en värld mellan den materiella och den andliga världen, dom försöker genom sitt s.k spökeri och fü kontakt med oss och pü sü sät fü vür hjälp att komma in i den andliga världen och fü sinnesro och frid, detta är min tanke om det hela. alla stavfel beror pü att jag skriver frün en dator i Tallinn i Estland, Mvh Ann-Mari

Hej!
Nästa vecka åker vi till Borgvattnet vi bor där 2 nätter ska bli intressant / Ann-Mari