Snälla ni!
Jag har varit inne på forumet en tid nu och blivit väldigt förvånad över hur mycket negativt som skrivs.
Jag trodde åtminstone att ett forum som detta skulle vara mest fyllt av hjälpsamhet, possitivitet och kärlek.
Detta gäller såklart inte alla men jag är rätt utsagt chockad över så många det ändå finns som endast verkar vara ute efter att bråka. Vad gör dessa personer här överhuvudtaget? Jag tycker självklart att man ska kunna ge kritik om någon ber om det men det finns faktiskt bra sätt att uttrycka sig på.
Så snälla ni, tänk på vad ni skriver!
Kramar
Simone
Simone..Det var tänkvärda ord.Som jag hoppas att vi kan taga åt oss.
Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.
Av den anledningen är jag inte så mycket härinne längre, och tyder inte längre drömmar åt de som jag inte verkligen vet vilka de är. jag är trött på att bli huggen i ryggen och alltid ska "upp till bevis" jämt..det finns de som försöker höja stämningen härinne de gör ett bra arbete, men det kommer hela tiden nya som bara är på surt humör och vill bråka. Många är rent av aggresiva…förstår inte varför??
Ni nya som har kommit nu har ett ansvarsfullt arbete med att göra sajten bra igen..lycka till!
Jag tittar in ibland…
U R us

#2 du är väldigt duktig och har min fulla respekt.
jag önskar att du inte slutar bara på grund av dessa personer.
det är så många som faktiskt uppskattar det du gör!
jag och mamma är två av dom!
jag har märkt det själv också, att man hela tiden blir ifrågasatt.
men som sagt, det finns folk som verkligen uppskattar dig
och alla andra så tillsammans ska vi bli starka!
dom som försöker starta bråk och bara ifrågasätter hela tiden är inte ens värda att starta en diskussion med.
självklart ska man få yttra sina åsikter MEN dett är faktiskt ett forum för övernaturliga ting så då tycker jag att man ska acceptera det.
Kramar!

Bra tankar! Själv har jag haft en paus här inne på ÖN av olika skäl, men ibland varit inne o kikat lite och tyckt det varit en tråkig ton emellanåt. Dryga och ibland helt ointelligenta inlägg som mina kollegor medarbetarna och Elisabeth fått radera massor per dag ibland.
Sen tänkte jag till igår och bestämde mig för att fokusera på dem som faktiskt vill ha intressanta diskussioner och som är härliga, nyfikna och intelligenta här inne. Är vi tillräckligt många så är jag övertygad om att det vänder igen. Helt blir vi säkert inte av med dem som vill ifrågasätta, men lite lagom av det är ju ibland kul också, eller hur..? Vi vill ju inte vara klubben för inbördes enbart…
Så nu tar i alla fall jag nya tag med glädje och inspiration. Det har varit så mycket givande diskussioner här på ÖN och många hittar ju det här forumet och vill verkligen något vettigt med sina mediala, andliga gåvor.
Känns kul att ha inspirationen tillbaka!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

#4 Det är så härligt att du är här igen med laddade batterier & inspiration Trisha! Toppen..Du har såå mycket att ge..!
Kram Anna

Tack Anna, det känns jätteroligt! Har funnits för min mor under en ganska lång tid efter fars bortgång och nu var det dags att gå vidare - simsalabim så var inspirationen här igen! Värmer med dina fina ord! Kramis!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

härligt! det låter kanon =)

Håller med dig Simonela.
Jag försöker fokusera på det positiva, det negativa lämnar jag därhän, i detta Forum och för övrigt i livet. Vill inte att min energi ska gå till "fel" saker, utan att den ska göra nytta.
Så jag bryr mig inte, nonshalerar helt enkelt dessa personer (eller "fakta", bara tänk på allt runt om kring oss i det vanliga livet med media, skvaller mm mm mm). Sätter på mig mitt "skydd", att bara positivt eller neutralt får komma ut från mig och in i mig.
Namaste.

#9 vilken härlig inställning!
det tar ju bara energi ifrån en om man ska hålla på och argumentera med folk och försöka överbevisa dem.
jag tror starkt på det övernaturliga och det kan ingen ta ifrån mig.
dock har jag stock respekt för att alla tror på olika saker men då vill jag gärna ha samma sak tillbaka.
vi måste respektera varandra!
kramar
Mitt besök här blir också kort… jag blev otroligt besviken på det här stället.
För att vara en plats där man påstår sig vilja tänka ur boxen; att vilja öppna sinnet för olika förklaringar… så var det här det mest trångsynta, vrånga och enkelspåriga jag varit med på på länge.
Varför? Därför att önskan om "öppensinnighet" är inte ärligt menad. Den används inte som en uppmaning att expandera sinnet och tankesättet, utan att göra det smalt, fokuserat och enkelspårigt. Kort och gott är det en uppmaning: "Tro på det jag säger och ifrågasätt för tusan inte det! Nämn inte ens tanken att det skulle kunna finnas andra förklaringar!".
Det klagas på att de med en annan åsikt inte "respekterar" de som följer med ÖN-strömmen. Det anses här närmast vara ett brott att våga ha en avvikande åsikt. Säger någon nå'nting så skall det accepteras på stående fot, annars är man "respektlös". Det handlar om att straffa människor för att de vågar säga "Du kan kanske ha fel i det där"… helt enkelt att mobba människor till att inte våga ifrågasätta.
Detta är för mig kort och gott ett ställe för rädda, otrygga och osjälvsäkra människor att komma och få en klapp på ryggen och en acceptans av det som resten av samhället anser vara vilda fantasier. På ett sådant ställe har jag inget att hämta.
Så… adjö.
/Micke, grymt besviken
Bye….
U R us

#11 jag tycker faktiskt inte att man ska ifrågasätta någons tro.
lika lite som jag ifrågasätter dig varför du inte tror.
Övernaturligt i fokus trodde jag handlade om att folk som är intresserade av samma sak pratade om övernaturliga ting samt bytte erfarenheter av olika saker. inte en ständig diskussion mellan skeptiker och troende om att tro eller inte tro.
jag tycker inte det handlar om att straffa personer som inte tror.
jag tycker det snarare verkar som att det är ni som ständigt gör narr av oss och dumförklarar.
jag tycker det är en självklarthet att var och en får tro och tycka vad dem vill men man kan säga saker på ett mer eller mindre snyggt sätt. ibland ser det ut som att medelåldern är 13-14 år på en del inlägg vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
rädda, otrygga och osjälvsäkra människor är det minsta de flesta av oss här är. jag har lärt mig så mycket och fått en helt ny syn på livet. jag känner mig visare, snällare och mer omtänksam.
så nej, jag antar att det här inte är ett ställe för dig.
Mvh
Simone

#11 mitt sinne är öppet för din tro & dina åsikter iaf! Tycker inte om när människor utsätts för förnedring eller mobbning för sin tro men att ha olika åsikter är inget fel alls…bara lärande & utvecklande!
/Anna grymt glad 

Då undrar man lite, med tanke på tonen i denna tråden, är ni öppna för några andra förklaringar över huvudtaget till olika fenomen än de som ni "tror" på själva? Är det så illa som Micke skriver? Måste man vara troende för att vara på detta forum? Tål ni att man ifrågasätter alls, eller blir varje ifrågasättande sett som påhopp och mobbing?
Jag ser att en del faktiskt verkar ha en öppen dörr för alternativa och högst rimliga alternativ och det gläder ju naturligtvis men de som "hörs" är de som, min gissning, tror att de har gåvor och som är relativt nya på området och som i likhet med nybörjare på många områden, tror att de kan allt. Den som kritiserar den typen av person beskylls direkt för att vilja sabotera och mobba istället för att man tar en sansad diskussion.
Min stilla undran är om ni verkligen har ett öppet sinne, i mångt och mycket verkar det synnerligen stängt.

Allas åsikt är viktiga, och vi alla har rätt till det, självklart. Att höra andras syn på saker är bara uppfriskande spännande och nyttigt, men när man märker en negativ ton, ja då drar jag mig ur.
Man kan fråga på många sätt, men för mig är det skillnad på att fråga ödmjukt och att ifrågasätta någons tro/tanke/avsikt/mening etc. Bevis… Själv söker jag inte bevis (svar på frågor, ja, men bevis, nej) och vill inte be någon annan om det heller.
I detta forum så skriver jag om mina erfarenheter, det jag tror på, det som är verklighet för mig. De behöver absolut inte vara saksamma för någon annan, och jag hävdar inte att jag har rätt och alla andra fel. Jag försöker att inte döma, det har ingen rätt till enl. mig. Det sköter Karmalagen så fint om.

#15 Att försöka se logiska förklaringar i händelser tycker jag är jätteviktigt…när det sedan är uteslutet så är saken en annan!
Mitt sinne är öppet oxå för skeptiker & att det finns tvivel osv,,Jag har oxå varit där! Idag är jag fast förankrad i min tro, det jag VET inom mig, det kan ingen rubba på men för det tycker jag att det är intressant med sunda diskussioner där man har respekt för varandras tro & åsikter!
Jag tror att det kan finnas många "andligt troende" som är jätterädda för skeptiker & vice versa..men låt det vara så..fortsätt att diskutera olikheterna men i en god anda 
Kram

#16 kunde inte sagt det bättre själv.
kram på er!
Anna-H-K - Att försöka se logiska förklaringar i händelser tycker jag är jätteviktigt…när det sedan är uteslutet så är saken en annan!
Mycket bra sagt Anna. Jag tillämpar detta när jag gör mina spökjakter. Kollar alltid efter en naturlig förklaring först och hittar jag inte det, så kan det vara övernaturligt. Jag är lite kritisk, men absolut inte skeptisk……!
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

#19..Ja, jag tycker att det är viktigt att göra det..Ofta har händelser en alldeles logisk förklaring oxå! Men jag har själv upplevt samt även sett hur andra upplevt övernaturliga fenomen, möten, händelser som absolut inte har någon annan förklaring än att det just varit "övernaturligt" !
Häftigt med spökjakt..Kan du inte berätta mer om det..Någon stark upplevelse du haft
Kram Anna