Borgvattnet
Nu har jag bokat en dag i Borgvattnets prästgård för cirkeldeltagarna. Vi kommer den 14 juni att åka dit en hel dag, det ska bli väldigt intressant och spännande! :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Men oj vad spännande! hoppas ni får uppleva en massa övernaturligt då

#1 Ja det förväntar man sig ju när det är ett sånt ställe, så det hoppas jag :)
Jag kommer att både fota och filma och jag kommer att berätta här om eventuella upplevelser :)
Elisabeth

Oj så spännande!
Jag har läst mycket om det stället och vill gärna åka dit någon gång - svårt att få med sig vännerna dit - som är rädda för saker och ting! 
Hoppas ni får det trevligt och får vara med om saker som stället är känt för!
Vänligen / H

Den 14 juni är den dagen dom öppnar för säsongen så då kanske alla andar är glada över besöken av medium, det ska tydligen komma fler medium dit den dagen så oj vad mcket dom kan få visa och berätta för oss då, hoppas jag såklart :)
Elisabeth

Å - härligt att få vara där första dagen för säsongen - energierna kommer väl att spraka när det är flera medium på en och samma gång! 
Ska bli intressant och läsa om din dag uppe i Borgvattnet! Ser fram emot det! :)
var ligger det nånstans? tycker jag känner igen det…

Borgvattnet ligger i Ragunda kommun i Jämtland! :)

Är det fler härifrån som ska dit den 14 juni?
Elisabeth

#8 är det öppet hus då eller ? ;)

Det är alltid öppet hus på Borgvattnet det är ju en turist atraktion och du får betala för att komma dit.
SÅ dom lever på dessa så kallade spöken och ryktena om det som händer i huset.
Man kan även övernatta där och även hyra huset för en natt.
Men dag tid är det öppet för turister som kan vandra runt och titta i huset plus att det är kafe verksamhet där.
Visst är det andekontakter där men inga otrevliga spöken som personalen pratar om.
Sedan blev jag lite konfunderad över att dom sakerna som hände på natten.
När man hörde hu gungstolen knarra och man hörde dunsar och fotsteg.
Var bara i dom rummen som var låsta och som man inte hade tillgång till.
Jag ville undersöka speciellt ett ställe där vi kunde höra en hel del ljud på natten men det tillät inte personalen för det var bara ett föråd sa dom och dit in fik jag inte gå inte ens om jag hade ngn från personalen med mig.
Vilket fick mig att bli väldigt skeptiskt till vad som sker där.
men visst andekontakt fick jag där liksom jag skulle få i villket hus som helst.
Lasse

Vad spännande Elisabeth! ser fram emot att få höra hur det var…

När jag var där med min klass för 15år sen så fick vi gå överallt, till å med upp på vinden, det är en dörr på övervåningen bakom en av sofforna, det kändes väldigt olustigt däruppe, det hände massor av saker där-i huset, på gården-på kyrkogården, men som sagt så lever de på dessa stackars själar som är fast i den 4e dimensionen, vore bättre att hjälpa dem hem istället för att betala pengar för att bevittna någon annans lidande, men det är min åsikt.Ljus!

#12 Men dom kanske har gått vidare och bara är där ibland för att busa lite? :) Efterson väldigt många medium under åren har varit där så kan jag inte tänka mig annat, för inget medium vill lämna ett ställe utan att hjälpa en ev. ande över som inte gått vidare. Det ska bli väldigt intressant att åka dig och kolla läget och om någon behöver vidare så kommer vi självklart att hjälpa :)
Dessutom kostar det ingenting, förutom i fiket om man vill det, men det är ju upp till var och en om man vill köpa fika. Om man vill övernatta kostar det men det gör det ju om du vill besöka ett slott där det spökar t.e.x, där betalar man inträde men även om det spökar på en del ställen så behöver det alltså inte betyda att dom har fastnat, våra nära och kära och dom som har haft platsen/huset i sitt hjärta besöker oss titt som tätt. Man skulle egentligen ändra ordet spökhus till hus med andlig aktvitet :)
Berätta gärna mer om det du skriver att dom är fast i den 4:e dimensionen.
Elisabeth

Tror som du Elisabeth att det har varit så många medium på Borgvattnets prästgård så dom andarna är hjälpta för länge sedan.
Men visst kommer dom och besöker stället i ala fall liksom andevärlden gör i alla hus.
Men vi upplevde en kvinna på Borgvattnett där jag blev väldigt osäker på om hon verkligen gått till ljuset hon grät hela tiden men jag fick ingen kontakt med henne hon gick inte att komunicera med hon bara grät när hon visade sig.
Trots att jag inte fick undersöka huset som jag ville så hade vi en underbar vistelse där.
Vi övernattade ju där och bara det var ju en upplevelse utöver det normala men man känner av att det är en speciell plats bara genom den känslan man får bara genom att gå in över tröskeln.
Jag kan rekomendera deras våfflor dom var verkligen goda.
Lasse

#14 Jag hoppas att den kvinnan framträder så ska jag försöka få kontakt med henne isf. Jag hoppas att hon inte går omkring och är ledsen längre :(
Tack för tipset, då ska jag testa våfflorna :)
Elisabeth

Ja jag hoppas innerligt att dem andarna har fått hjälp, men är inte säker på det, det fanns mycket sorg, ilska, frustration där, bestick som kastades omkring,oroliga steg utanför på gruset(fast det fanns inget grus),tavlor som rörde sig, en av tavlorna på övervåningen med svanar; varje gång man kollade på den så hade svanarna flyttat på sig,i gula rummet, hade alla tavlorna vänt på sig under natten, jag personligen blev inlåst av "något" i nedre badrummet, ingen annan var i huset, en gammal vev-telefon som inte var inkopplad började ringa m.m.Jo det är nog ett antal medium som har varit där, men de flesta-vad jag har hört har inte lyckats hjälpt över dem.
Mina lärdomar är att när vi dör så passerar vi igenom den 4e dimensionen till den 5e dimensionen("himlen"), och det är i den fjärde dimensionen själar brukar fastna, det är precis när vi passerar från den 4e till den 5e vi får gå igenom våra liv och känna allt vi har gått igenom och vad vi har orsakat andra, för vissa som har gjort hemska saker mot andra blir det för mycket så de väljer att stanna kvar i den 4e och blir som sagt "spöken", den 4e dimensionen är en trög frekvens,med mycket som kan distrahera oss, de "mörka själarna" finns också där, då de inte klarar av att gå igenom sitt. Vissa kan få gå igenom sitt liv i den 5e i lugn å ro. Sen är det dem som helt enkelt går vilse på vägen mellan den 4e och 5e, som jag sa tidigare så är det en stökig frekvens och mycket som kan "locka bort" en, vissa ser något och "hm..vad är det där?", å blir på så sätt fast i den 4e. Detta har jag fått lärt mig av mina mentorer som har jobbat som medium i över 20år, sen har alla sin egen sanning.Ljus!

# 16 jo visst har dessa andar som är på Borgvattnets prästgård fått hjälp samtliga jag hade kontakt med hade gått över till ljuset och inte ngn som gjorde ngt ont även om dom skojade med oss.
Vad man en säger om andevärlden så har dom massor av humor och dom skojar gärna med oss.
Som jag sa innan så var det en av andarna som var där som jag var osäker på eftersom jag inte fick ngn komnikation med henne och att hon grät hela tiden.
Även en Ande som gått till ljuset kan ju visa hur dom mådde när dom levde och visa en ledsamhet men när man komuniserar med dom försvinner ledsamheten och man kan känna värmen i från dom.
Ebn värme som jag kunde känna från samtliga jag fick kontakt med på Borgvattnet.
Men det finns ju även minnen i huset man kan känna av och av händelser som skett i huset.
Inte alla som varit snälla som bodde där det kan jag ju lova men minnen är ngt helt annat en andar för minnena kan du inte komunisera med.
och det jag berättade om kvinnan som grät var jag väldigt osäker på om det rörde sig om en ande eller om det rörde sig om ett minne eftersom jag inte kunde komunicera med henne.
Men likförbannat kändes det som en andekontakt och jag stötte på denna kvinna både på nedervåningen och på ovanvåningen.
Men den härligaste upplevelsen vi upplevde där var en pojke i 10 års åldern en överkativ krabat med massosr av bus som hittar på massor av saker i huset.
Men jätte go kille som redan gått över till ljuset men som har massor av bus för sig så har man tur så busar han en del med er när ni kommer dit men absolut ingen vilsen ande.
Lasse

Lasse, berätta inte mer :) Det stör ju oss som ska dit :)
Elisabeth

ok då ska jag inte berätta om dom andra men blir väldigt förvånad om ni skulle hitta en vilsen själ där så mycket kan jag säga.
Men personalen kommer berätta en massa skrämmande historier när ni kommer dit rena skräckhistorierna.
Men ändå roligt att lyssna på.
Lasse

#19 Det håller jag med om, jag skull bli väldigt förvånad i så fall :) Dom har lovat att inte berätta något innan vi har gått runt, det kan ju störa om man vet för mycket innan. Vi kommer att börja med att gå runt gruppvis, sen fikar vi, dom har bokat stora salen till fikat åt oss som tydligen ska vara väldiga aktiviteter i :) När vi fikar kommer var och en få berätta sina upplevelser. Sen får guiderna där berätta historierna :)
Elisabeth

Ok Låter ju som ett bra upp lägg var ju synd att jag berättade för mycket då inte meningen att förstöra för er.
Men finns jätte mycket information uppsatta lite här och där om vilka som stökar i huset. och i biblioteket finns ännu mer information att läsa om vad som sker där så guida dom snabbt igenom där *S*
Ja det var i stora salen som vi hörde en massa ljud i från när vi var där men dom låser dörrarna in dit när man övernattar.
Vi försökte titta genom nyckelhålet men det var också igen satt därför mina tveksamher till dom händelser och det vi kunde höra från detta rum.
Var även ett annat ställe som vi hörde en del saker i från men som jag berättat innan fick vi överhuvudtaget inte komma in där.
Sådan saker gjorde mig lite tveksam till stället.
Lasse

#21 Jag förstår att du blev tveksam när dom gjorde så, det skulle jag också bli för det är ju liksom bäddat för fusk :)
Hahaha jaaa det får väl bli med förbundna ögon skulle jag tro så att ingen har möjlighet att läsa :)
Elisabeth
Har oxså varit där,håller med om att våfflorna är super goa. Mina föräldrar har kort på präst paret,tydligen ska vi vara släkt med prästfrun väldigt avlägset tror jag.Vi får väl se om hon kommer och spökar för er.hoppas ni får en spännande dag.
KRAM svegga

Imorgon är det dags :)
Elisabeth
Åhh, jag som så gärna vill åka dit, det är inte fler här på ÖN som vill boka och åka dit?
Jag har läst om Borvattnets prästgård på nätet. Där har det hänt massor med övernaturliga saker. Jag ska också åka dit någon gång.
Berätta…berätta…*ivrig* hur var det idag…..
….Hittade ni många vänner från andra sidan

Nu har jag kommit hem efter dagen besök på Borgvattnets prästgård. Det var fantastiska energier som omgav hela stället, både i huset och trkterna runt omkring, jättehärlig miljö och atmosfär :)
Inne i huset så var det väldigt mycket energier, vissa var väldigt starka och påtagliga medan andra var mildare. Robin och hans klasskompis Emmy var med och dom gick runt med pekare och kollade energier och mätte våra auror :)
Vi gick först runt i huset och sen fikade vi. Det var både goda våfflor och varma mackor :) Sen gick jag till ett ställe där det finns ett fantastiskt träd, en stor gran med 9 stammar! Det berättades att när granen var väldigt liten så slog blixten ner i den men den överlevde och växte till dess fantastiska for den är idag. Bild kommer här sen så ni får se den.
Jag upplevde inte att det fanns några från andra sidan som var vilsna på något sätt, det var bra energier i hela huset. Däremot kände jag av vissa känslor som inte var så roliga men det finns ju förklaringar till det också.
Dagen har varit helt enormt underbar i Borgvattnet och jag åker mer än gärna snart tillbaka, vill gärna vara där när det är lite lugnare, då man i lugn och ro kan sitta där och känna in ännu mer. Så snart blir det en resa till :)
Elisabeth
Spännande, vilken underbar dag ni har haft, härligt
Kul att ni fick en så underbar dag!och att det var bra energier där.
Låter härligt
kul att barnen är så intreserade av energier!
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Här är en bild på trädet :)

Elisabeth

WOW! Farfar träd!

Elisabeth
WOW är det där där Vita damen går igen eller var det Svarte madamm!?

Njaa det finns många som går igen där :)
Elisabeth
#25 Du ger inte upp va´? Ha, ha, har Jessica hoppat av? 
Häftigt! Trots att jag bor så nära så har jag inte varit där. Jag har en kollega som har arbetat som städerska i prästgården och som vaktmästare i kyrkan… Hon säger att övervåningen var jobbigast på prästgården, och att kyrkan är otroligt fridfull.

Hela platsen är otroligt fridfull och det är väldigt vackert där :)
Övervåningen och trappan var det starka energier i.
Elisabeth
#42 Ja, visst är det fint där! Jag var där för några år sen, och precis som du så tyckte jag att trappan var "otäck". Ville komma upp/ner så fort som möjligt. Men omgivningarna är otroligt fina och våfflorna var smaskens minns jag. Vet inte om det är samma kvinna som håller i serveringen nu, men vad jag minns så var hon väldigt lättsam och pratglad. Vilken lyckad dag ni har haft! Härligt! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Vad skönt att höra att det inte bara är jag som upplevde det som lungt och harmoniskt utan vilsna själar.
men personalen berättade ju otroliga historier om hur andarna förskt strypa dom när dom stadar där osv.
Och om att dom hade själva försökt övernatta där men att en av dom hade blivit fasthållen i sängen och att ngn försökt strypa henne.
Så dom hade flytt från huset mitt i natten.
Dom berättade också om vad andra gäster hade råkat ut för där och där även gäster lämnat gården mitt i natten av rädsla av det som skett.
Men själv upplevde jag inget sådant överhuvudtaget.
Som sagt vad så livnär ju sig folk på att det är ett spökhus
och ju mer rykten som går ju mer folk lockar det ju.
Lasse
Big Mama: Jodå, Jessica är på, men vi vill ju helst vara fler än så, gärna en full bil, minst! :) Du har inte ångrat dig efter berättelsen här om att det är fridfullt där? :)
#45 Nä. 

Ligger på min önskelista att besöka en vacker dag. Trevligt att läsa om era upplevelser.
Vill oxå besöka platsen en dag…men det är ju skönt att ha drömmar & mål oxå..!Den som väntar på nåt gott….

Om ni har möjlighet att åka dit så gör det, det var en härlig dag med fina energier men också en del mystik ;)
Elisabeth

men hur blir det nu när den är till salu?
Hej! För ett par år sedan var jag och en kompis till prästgården.Vi var ensamma som skulle övernatta.Vi gick omkring och tog kort inne i husetdet gick bra överallt utom i trappan.det gick inte att trycka ner knappen på kameran hur jag än försökte.Vred jag lite på kameran så funkade det bar men så fort jag siktade mot trappen var det stopp.
Natten var låååång.Vi sov i gråterskornas rum i en dubbelsäng.Jag blev stel av skräck mitt i natten och kunde inte vända mej i sängen,ville se om allt var ok med kompisen men kunde inte.
Lite underligt var att i bussen på väg från Östersund till prästgården fick vi båda stora bruna fläckar i våra händer.Det gick inte bort föräns vi kom hem,hur vi än skrubbade.Någon som har upplevt detsamma?
Skulle vara roligt att åka tillbaka,känns som jag skulle våga utforska mer idag.

så rolig att lesa om :) så borgvattnet er til salgs?

#52 Ja det stämmer, jag vet inte om det är sålt nu men det tror jag inte :)
Elisabeth

jag skulle vilja åka dit jag med … Verkar så intresannt! Jag smyger ävenn in deras hemsida: www.borgvattnet.eu

Hej!
Jag har mina aningar om vad som orsakar spökerierna i borgvattnet jag tror att det är en ande som inte fütt ro en ande som människa dött pü ett mycket tragiskt sätt och sitter fast i en värld mellan den fysiska och den andliga världen, denna ande behöver hjälp för och fina ro, Ann-Mari

Hej!
Jag vill ocksü säga att jag hörde vof vara där, men hur i hela fridens namn ska dom kunna uppleva nügot som tror enbart pü det materiella? min man och jag mina systrar och nügra till sak upp dit i höst, jag kommer och tända ljus pü övervüningen där och bara vänta, mina stavfel beror pü att jag sitter vid en dator i Tallinn som har estniskt tangentbord Mvh Ann-Mari

Hej!
Försök och se vad som händer där jag har hört att det är Erik Lindberg som går igen och även Prästfrun och det lilla barnet, jag har talat med en som verkligen inte bara hört spökena utan också sett dom, hon beskrev det hela helt fantastiskt för mig , / Ann-Mari

Hej!
Ja då har vi bokat in oss för två nätter på Borgvattnet vi är där mellan den 14 sept till 16 sept, vi ska bla fota där också, vi kommer att ha en fin middag där på kvällen den 14 sept med levande ljus, hörde igår att två kvinnor fotat orver där en sorts andliga väsen, vi blir 5 pers, / Ann-Mari
#58 Jag var där i Lördags och har fått med Orber på flera foton. Det är mycket starka energier där i huset. Ni kommer att få vara med om alldeles speciella upplevelser där. Hoppas jag! 
Jo det är fint men jag kan vell säga såhär… Det är inget som drar mig dit det är inte mer energier där än på något annat ställe ända skillnaden är kanske att folk går in och lämnar avtryck och har en stark förväntan där.
Däremot så finns det någon energi som går ca 20 m från huset som sträcker sig långväga vet inte om den som stör GPS och liknade för den verkar komma från jorden. Därför tror jag många ser saker där, sådanna energier kan påverkar vårat sätt att se så vi ser saker som inte finns.
(nu tror jag på andar men inte just där)

Hej!
Gunilla jag hörde att ni var där och fotade Orber och bla ett ansikte, fick du verkligen bra foton så är det ju mycket bra, jag ska låna kompisens videoutrustning med ljud och allt syrran lånar sin gubbes videokamera, vi ska dokumentera allt etc, på kvällen middag med levande ljus ,min man och jag ska hör och häpna bo i gråterskornas rum där det sägs hända saker, men jag är inte rädd kommer spökena fram ska vi diskutera dom och jag, vill dom så bjuder jag dom på kaffe , Mvh Ann-Mari
#61 ?? Vi fick inte med något ansikte på nåt foto! Vem har påstått det?
Men Orber fick jag på flera bilder. 
orb eller damm?
Såg ni på Det Okända i somras? Man var där för att kolla vad slags andar som uppehåller sig i prästgården. Den ande man bl a stötte på var en av prästerna som själv hade bott där. Han ville vara kvar där för att hålla berättelserna om "Spökprästgården" vid liv. Han visste att marknadsföra sig den prällen! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Vilket härligt inslag, och vilket träd. Detta skulle min kattunge klättra i :-)))
Tack för trevligt läsande.
Kram Jile

Hej!
Vi är 5 pers som snart åker dit jag hörde senast idag att det varit fullt upp med spökerier där, man ska inte vara rädd utan försöka och få kontakt då kan man få uppleva saker / Ann-Mari