Nätmobbing
Känner att jag så här vid skolstart vill skriva någon rad för att "påminna" om det tuffa klimat som råder mellan barn & ungdomar, inte minst på nätet..Mycket tråkigt men vi kan alla vara med & dra vårt strå till stacken..FRIENDS har säkert alla hört talas om?? Dom jobbar aktivt med att få stopp på detta..
Bara några rader från mig så här på sena kvällskvisten..
Tänkvärda tankar.
O jag vill tilllägga att ha koll på era ungar.-Det är vi vuxna som bestämer…
Lena.P är jag i verkliga livet.
Svår sak, mobbning över huvud taget…och jag ser den så. Att vuxna är förebilder till barn och ungdomar. Det "går inte alltid hem" hos barn vad man säger, utan den hur man själv gör. Om någon förstår vad jag menar.. 
Pirko!!Förstår precis vad du säger.
O håller fulständigt med Anna.H.
Vad jag mena är att man kan sätta sig brevid o kolla när dom tjattar o vara uppmärksamad på deras ordföråd o skrift.Jag gör det.Vet inte om det hjälper .men jag känner att jag gör något..
Det Citatet "Barn gör inte vad du säger utan vad du gör"
Hörde jag på radion.O jag håller med..
Barn gör som dom vill…
Mina barn gör inte som jag gör o oftast inte vad jag säger heller..
Dom är tydligen egna mäniskor med egna åsikter..
Bara en sådan grej,som att sonen var sjuk nu.Ont i halsen.Jag tyckte han skulle ta Glass.Men han ville ha varma koppe,Det är något av det vidrigast jag vet..Men klar han fick varma koppen..
-För stå mig rätt nu!!
Lena.P är jag i verkliga livet.
Chik..jag förstår dig..alltid. 
Min ynsta son borde också ha ätit glass efter ingrepp i halsen, men han ville äta Pommes strips istället. Han fick de, och läkaren kollade bredvid med öppen mun.
(Sonen var 4 år gammal då, och vi var på sjukhuset efter operation.)
Det är inte så konstigt när vuxna håller på med det på internet så varför skulle inte barnen ta efter? Men det är fel och de vuxna som har vett i skallen bör göra något åt det….
Stackars barn och ungdomar som ännu inte vet hur allt går till här i livet. Jag har aldrig under den tid jag jobbat som lärare i grundkolan accepterat att någon mobbat en kamrat!!!!!!!! Nolltolerans…..
Vi vuxna bör kanske också tänka efter vad vi pratar om till varandra i barnens närvaro. Om vi sitter och pratar "illa" om någon, så tror ju barnen det är ok. Detta kan ju sluta med mobbing.
Bara en liten reflektion………..
Ja denna internet både på gott och ont ibland. Bra att du uppmärksammar och tar upp detta Anna.
Kram

Bra att ämnet tas upp.
Tänk om inte mobbning fanns, så mycket bättre det skulle se ut här i världen över huvudtaget.
#8 Det skulle inte finnas några krig då…..
Mobbningen är fruktansvärd, att det kan pågå under en hel skolålder år efter år. Det är så tragiskt.
Läste igår en insändare i dagstidningen där föräldrarna till den lilla flicka som tog sitt liv några veckor innan skolavlsutningen skrev om sin maktlöshet. Hur de har haft kontakt med skola,skolledning och kommunen. Haft möten med föräldrar i klassen osv.
Hon bytte skola till en mindre i samma kommun och mådder mycket bättre, fick nya kompisar och var glad under en termin.
Men tyvärr är det gjort så att när man börjar högstadiet så hamnar man på den skolan igen.
Hon hade varit där under vissa dagar med den nya klassen och de gamla plågoandarna började på en gång.
Så denna lilla tjej endast 12 år gammal tog sitt eget liv för hon orkade inte med mer. En helt vanlig tjej som blev hackkyckling, hon blev nog bara utvald. Kan inte fatta hur barn kan vara så grymma.
Det ska inte kunna gå så långt, men det verkar som föräldrar till barnen som utför mobbningen inte har tagit itu med problemet med sina barn.
Det har alltid så länge jag kommer ihåg funnits mobbning på denna skola, trots nolltolerans (på papper) men tycker att det skulle sluta när de barnen försvinner på skolan, men icke, nya "tuffa" elever axlar mantel och fortsätter. Har de inget samvete alls? får de inte någon ånger mot vad de gör mot eleverna som är utsatt.
Föräldrarna måste ha lite mer insikt i sina barns liv och inte vara så upptagen med sitt och inte tro att "deras barn gör inte sådant" som varit fallet på denna skola, och de barnen är värst.
Hennes liv går inte att få tillbaka och jag tänker ofta på föräldrarna,vilket grym öde.
Kommunen och skolan verkar inte ta problemen på allvar.
Jag hoppas verkligen att de får ordning på den skolan någon gång, kanske byta ut rektor och de som inte gör något på kommunen.
Här pågår en omfattande nätmobbing av just oss som är annorlunda och det är just det som föder mobbarna!
Man kan kalla det sajt-mobbing. Med syfte att förstöra sajten