Mediums tillförlitlighet?
En sak som jag undrat länge över är hur det kommer sig att två olika medium kan ha två olika versioner av varför tex en ande finns kvar på ett ställe. Jag menar, om de båda har kontakt med andra sidan så borde väl de få samma svar och information? Jag har folk omkring mig som påstår sig vara mediala och t.o.m. hjälper folk, men hur kan deras upplevelser av samma sak vara så skilda?? T.e.x. varför det är oroligt i ett hus, och vem som finns där.
Handlar det om hur man tolkar den information man får? Då undrar jag hur man kan veta vem som har rätt. Och har en rätt så betyder det ju att den andra har fel, och kan man då lita på det något medium säger?
Jag har själv upplevt saker så jag är rätt så säker på att den andra sidan finns, så ta mig inte för en skeptiker ;)
Ljustadalens kaningård
Det kan vara så att man tolkar olika, eller så kommer det helt enkelt fram olika andar vid olika tillfällen. Tror jag.
Om man ser på tolkningen lite mer ingående, så kan det också vara så att det egentligen innehar samma innebörd, men i okia ord och förklaringar.
Även andar har sina olika versioner av hur de sänder sina bilder. Så det är en stor fördel om man har lärt sig just den andens sätt att sända och se på hur h*n vill visa bilderna till dig, det är ju så att även på andra sidan blir vi olika.
Man kan också sammanväva de olika tolkningar så kan det vara så att allt stämmer…
U R us
Vi säger att det skulle bo vanliga mäniskor i ett hus. En person går in dit ett par timmar, kommer sedan ut därifrån och ska beskriva dom som var där. Jag tror att det skulle vara mycket svårt att känna igen två olika personers berättelser. Vi tolkar och ser med olika ögon, därför återger vi saker på olika sätt. Vissa saker som inte vi är vana är lätt att beskriva. Och vi lägger märke till olika personer. Så det funkar lite som i vanliga vardagen. Och det kan finnas många energier att plocka upp. Vissa har lättare att fokusera på något dom känner igen, mycket svårt att fånga helheten.

Ja du det kan ha flera olika förklaringar till detta.
Dels så tolkar vi alla medium olika en del kan se andra bara hör och andra känner i kroppen.
Vissa medium har kanske enbart en av dessa förmågor andra har alla dessa förmågor så där kan det bli skillnad.
En ande talar sällan i klartext utan vissa saker säger den till en och helt plötsligt visar den en bild och helt å plötsligt får du ont i magen.
Så det blir rebusar anden visar för mediumet och där kan man tolka fel.
Därför sällan ett medium är 100% rätt man kan tolka vissa saker fel.
Vid ett tillfälle så hör jag hela tiden evor i mitt öra jag tolkar detta till Eivor.
Anden var ju en man så jag tolkar det som en kvinna i hans närhet. Sittern berättar att dels hon heter Eva och anden hette Evald så lätt är det att tolka fel.
Men så stora skillnader att det blir helt olika personer borde det inte bli men dom behöver ju inte heller ha haft kontakt med samma ande vilket jag ser som troligast.
I ett hus och dom boende har ju flera anhöriga omkring sig inte enbart en.
Det kan ju även bott ett flertal boende i huset som hälsar på då och då inte alls ovanligt.
Sedan så kan det vara en vilsen ande men inte särskilt troligt för det är ytterst sällsynt man stöter på detta.
men en vilsen ande lurar ofta mediumet och är inte alls så medgörliga så då kan den visa sig på helt olika sätt för att luras men väldigt sällsynt.
Så jag hoppas du har fått lite klarar bild och insikten att det kan bero på många olika sätt varför man inte beskriver samma ande.
Som sagt vad så det troligaste är att dom helt enkelt beskrivit olika andar.
Lasse
Jag tror att medium kan ha fel ibland, precis som vilken människa som helst. Därför är det viktigt att själv känna efter vad som känns rätt, och att ta det hela med en nypa salt. Det är trots allt inte någon exakt vetenskap och det är lite olika hur seriösa medier är också.
Att vara skeptisk är sunt. Jag är både medial och synsk, men för den sakens skull slutar jag aldrig att analysera och ifrågasätta mina upplevelser. Skulle jag göra det hamnade jag nog någonstans ute i yttre världsrymden totalt utan fotfäste.
Det var många bra förklaringar här tycker jag.
Jag kan berätta av egen erfarenhet att mottagaren ( i det här fallet jag) tolkade jag det mediumet sa på ett visst sätt. Senare visade det sig att mediet inte hade fel i sin beskrivning, utan jag visste inte ens själv att det var på gång. Det visade sig en månad senare efter ett beslut vi tog och sen tog det ytterligare ett par månader innan jag fattade att en av detaljerna mediumet gav mig uppenbarade sig..
Tack alla! Mycket bra förklaringar på hur det kan vara sådana skillnader!
Ljustadalens kaningård
Just för att vi alla har olika bakgrunder.

Jag är synsk och medial och jag har varit med om att samma ande har sagt olika saker till 2 medium. En person som jag hade i en sittning hade varit hos min syster och kom sen till mig för att jag behövde komma igång igen. Samma ande kom fram och det den hade sagt under den andra sittningen, kom inte fram när jag satt med henne. När hon ville ha svar på varför det kom olika besked sa anden att hon redan hade fått veta det. Dessutom är det som de andra har sagt här, att vi tolkar känslor och bilder olika. Visst kan jag ha fel och det beror på att jag helt enkelt tolkar fel, tror jag. Dessutom är jag noga med att säga det före en sittning att jag kan ha fel och att jag kan tolka fel. Det är viktigt att den person som jag har framför mig känner efter själv och jag vägleder egentligen mest. Jag tror att seriösa medium är ärliga med det här också.
Alltså då är de så att de kommer och går andar tex i ens hem hela tiden?
alltså ett medium ser en viss ande och en annan ser en annan ande? e det så alltså? hmm kan ja tycka låter konstigt,om de nu "fastnat" någon mellan 2 världar så ser man väl samma eller? och inte olika? tex om någon e inlåst i ett rum och ja tittar så ser ja ju samma som den andra som kommer efter mej ser om han / hon ser in i samma rum som jag?????
funkar de inte så?Blev intresserad av fågan men tycker svaren e lite "suddiga" medium borde ju ha ett bra svar???
#9 Det är ungefär så jag har funderat också… Ett medium kan säga att det är en manlig ande som heter Tor-Björn och nästa medium säger att det är en kvinnlig som heter Gerd, vem ska man tro på? Och då ska man egentligen alltid vara skeptisk när man pratar med ett medium??
Ljustadalens kaningård

# 10 ja då har ju mediumet haft två olika kontakter eller så kan det röra sig om ngn som har Haft både en tor-björn och gerd i bekanstskaps kretsen.
Naturligtvis ska man vara skeptisk och inte köpa vad som helst när man går till ett medium.
Man ska kunna kräva att mediumet kan beskriva anden till utsende och till sätt plus få in lite specfika saker så du som klient kan känna igen vem mediumet beskriver men som sagt vad andarna pratar i rebusar och inte i klartext och naturligtvis kan mediumet tolka vissa saker fel men övervägande delen ska ju stämma.
Lasse
I och för sig vore det bra att kunna få fram person nr.
#12 ja håller med dej! alltså få pers nummer eller ått som man kna gå på och söka på,så att man vet att de inte e rena skit snacket,eller att man får veta nått som mediumet knappast kan veta om de äller en anhörig eller nått som gått bort,annars så e de ju kvacksalvare kan mna ju tycka,ja kan oxå gå hem till nån och "känna" och säga saker som man inte kan ta på typ,om ni förstår

Nu kommer jag få skit för det här, men det kan ju vara så att mediumen inte alls har kontakt med andra sidan över huvud taget. Att de har olika historier är ju ett starkt Tecken på just det. För mig känns det som många förklaringar här är efterhandsrationalliseringar för att sådana här händelser inte ska rubba vad ni tror på.
Finns det inte andar som ljuger då.
Samma finns det ju i den här världen.
så varför inte i andevärlden.
Sen finns det många rubbade som säger sig ha kontakt med andra sidan och prata med folk på både mars o jupiter. Råkar man ut för ett sådant medium är det klart att man kan få konstiga svar.

# 12
Jag har faktiskt varit med om vid ett till fälle när sittern under en kurs frågade den som var medium om person nr och han fick personnr och det stämde men det är enda gången jag varit med om ngt sådant.
Men andra specifika saker på anden ska man kunna förmedla om du jobbar som seriöst medium.
Som seriöst medium jobbar man med dom 4 Bena brukar vi säga
1a Bet är bemötande och hur man bemöter och hanterar sin klient.
2a Bet Är beskrivning att man kan beskriva anden till utsende och till sättet.
3e Bet är att lämna bevis att kunna få fram specifika saker om anden hjur den dog om den hade sjukdomar eller hur personen bodde och saker personen vårdade ömt t.ex.
4e Bet är budskapet att kunna ge ett budskap elelr en vägledning som har betydelse för klienten.
Men här händer det i bland att budskapet är att anden har det bra och bara vill lämna en kram till sittern.
Men detta är grund reglerna vad ett seriöst medium ska kunna levereras till sin sitter Så tänk på dessa 4B när ni går till ett medium för det är vad man kan kräva vid en sittning.
Lasse