Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterreinkarnationtidigareliv
Läst 2525 ggr
lilohl
0

Karma?

En doft av honung! Bara en enda liten doft innan jag lämnar den här världen! Gode Gud! Varför bönhör du mig inte bara lite grann? Du har ju själv sagt att man förr eller senare alltid får det man ber om men det stämmer inte.

Jag är nyss fyllda de sjuttio och har börjat få besvär med hjärtat. Det behövdes bara ett kort samtal med doktorn för att hon snabbt skulle konstatera att mitt förmaksflimmer bottnade i en obehandlad PTS, det vill säga posttraumatiskt syndrom.

Jag är nu skuldsatt upp över öronen och förr eller senare kommer betalningsanmärkningarna och sedan även kronofogden.

Nej, jag har aldrig varit vårdslös med pengar. Har aldrig varit någon så kallad "shopoholic" det vill säga köpgalen.  Inte heller röker jag eller dricker jag. Mina kläder är second hand och jag har alltid lagat maten själv och bor bra sedan tjugo år tillbaka tillsammans med fyra underbara katter.

Dessa pengar har gått åt till att få lite framgång i livet. I mitten på åttiotalet hjälpte en psykiater mig till en förtidspension. Jag var då totalt utbränd, bodde i ett studentrum på nio kvadrat och hade ådragit mig studieskulder på trehundratusen. Mina studier hade varit planlösa, det gällde för mig att samla de poäng till CSN i Sundsvall som gav mig ytterligare några månaders befrielse från kontorshelvetet där jag sedan länge hade förlorat räkningen på alla de jobb jag fått sparken från. Ansågs nog som duktig men… När jag fick min förtidspension ströks även skulden till CSN. "Det ska vi arbetare betala," gormade pappa när jag kom hemlomande efter att ha blivit husvill.

Jag planerade då att fullfölja en del avbrutna kurser i bland annat engelska och sociologi genom att läsa på distans men si det satte pappas goda vän som arbetade på Försäkringskassan i min lilla hemstad stopp för. "Kommer hon så mycket som i närheten av en kursbok så river vi upp hennes pension," sa pappas goda vän. "Orkar man läsa så orkar man arbeta! Sådana där som hon har det alldeles för bra," och pappa höll med.

När först pappa och sedan min styvmor gick ur tiden ficka jag en slant. Den smalt ihop på grund av min flykt undan hemstadens glåpord, stenar och snöbollar. Men i London lärde jag mig snart att de svenska orden "stick och försvinn" där istället heter "Get out och piss off." Men de betyder samma sak. 

Sedan skaffade jag mig en båt och lärde mig fiska. Det gick bra till att börja med och jag sålde rätt bra till grannarna. Så tog fisken slut i Östersjön.

Kolonilotterna gick det sämre med även om jag även där fick en del svarta pengar tills någon som kände mig lite alltför väl sedan uppväxtåren bestämde sig för att se till att jag blev utfryst. "Tänk att sådana där som ni ska få hålla på."

Jag återupptog då mitt måleri och det gick också bra till att börja med, sålde bra tills jag fick en "Stalker" efter mig, en åttiofemårig kvinna som totalbelägrade mig och sedan hon totalsabbat en del porträttbeställningar och jag återigen hade gått i väggen lade jag av med mitt måleri.

Returburkar och tomglas då? Jag hade då fortfarande god fysik och gnodde stan runt och samlade för fullt. Öknamnen haglade och vid ett tillfälle var jag nära att bli lynchad av skränande ungar i närheten av en skola, det vill säga barndomens och uppväxtårens helvete återupprepades och stenarna och snöbollarna ven återigen om öronen. Det var dock alldeles för goda extrainkomster för att jag skulle ge upp. Jag cyklade runt på nätterna när staden låg öde.

Först försvann Vin- och Spritcentralens returer, man fick två kronor styck för dem. Sedan försvann fyrakronorsreturna men skam den som ger sig.

Nu börjar de containrar som sätts ut av kommunen och där det är tillåtet att gå och plocka returer, folk slänger mängder, också att försvinna och ersättas med privata containrar och kommer man så mycket som i närheten av dom riskerar man att åka på smörj av det så kallade "finfolket" som slänger dessa returer.

I finanskrisens spår har dessutom konkurrensen blivit stenhård om de returer det fortfarande är tillåtet att ta. Det finns sällan några returer att ta tillvara och det är bara en tidsfråga innan retursystemet upphör helt.

Båtar som vandaliserats, fiskeredskap som stulits, fiskbeståndet i Östersjön som börjat försvinna… Jag är fattigpensionär och nästa år dras omkring sexhundra kronor från min pension… Jag har återupptagit mitt måleri men entusiasmen och glädjen är borta. Jag är trött, trött, trött…och mitt förmaksflimmer smärtar värre och värre för varje gång jag får höra omgivningens "försvinn härifrån!"

Jag körs bort även från allemansrätterna, vågar inte längre gå ut och plocka lite bär eller svamp. Alltför många gånger har jag fått höra samma ord. "Försvinn härifrån! Vi vill inte ha sådana som ni att gå här och bajsa i buskarna."

Ständigt ber jag samma bön. "Låt mig få överleva mina katter så inte de kommer att fara illa." Annars bryr jag mig väldigt lite.

Det kan dock tilläggas att nu sedan jag kom upp i sjuttioårsåldern har det faktiskt hänt att två människor, en änka på åttio år samt en änkeman, snart åttiofyra år, nej det finns ingen relation dem emellan, de är endast goda grannar, att de har gett mig en viss social kontakt. De är de första människor i hela mitt liv som någonsin sagt ett vänligt ord till mig.

Jag går nu och är skräckslagen att min syster ska ana sig till min ekonomiska situation för hon kan gräla, gräla och gräla. Precis lika bra som pappa medan han levde.

Gud hör som bekant bön sägs det. Jag ber bara om lite mera social status så att jag blir behandlad som en människa, bara en aldrig så liten doft av honung!

lillajex
0

Mitt hjärta blöder … vill bara krama o säga stackars liten..

Kramar lillajex

skrult
0

Vad jag lider med dig..ja,fy..människor kan vara så elaka. Ofta är det nog så att man tvivlar på gud- och undrar varför man går igenom så mycket elände. Jättebra att du delger oss din berättelse och hoppas dem som läser den att tänka efter och sträcker ut en hand till dem som behöver och att vara snällare mot varandra!

Många,många styrkekramar till dig!!!

MIRJAMI
0

Jag får tårar i ögonen när jag läser detta!! Trodde att man respekterade de äldre.(Inte ger sig på dem bara för de råkar vara ute och plocka burkar m.m) Så gjorde jag och gör det fortvarande.

Jobbade innom hemtjänsten för ett visst antal år sedan. Jag älskade sitta med de gamla och höra deras historier om livet. Fans inget mera underbart….och just detta få några kloga ord från dem och kunna hjälpa dem med det de behövde hjälp med. Såg inte det som ett jobba utan såg det hela som ett avbryt från vardagen….och bara få lyssna och få höra dem berätta.

Vill ge dig en stor styrkekram!! Att du ska orka ta dig frammot och glöm inte en sak DU ÄR LIKA MYCKET VÄRD SOM ALLA ANDRA!! Tack för din berättelse!

powderpuff
0

Finner inga ord GråterGråterGråter

Massvis av kramar till dig.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

mayolica
0

Det låter som att du är en riktig överlevare,det har nog inte varit så lätt alla gånger men du strävar på trots alla motgångar.det tycker jag är något som värt att beundra.

Tack för att du vill dela med dej din berättelse,det känns verkligen som att den går rätt in i hjärtat.

Sänder dej ljus och varma tankar.

~ mayolica ~

Mysan59
0

Sänder dig kramar

[asamaria]
0

Lilla hjärtat! Vad jag önskar att jag kunde göra något för dig. En sådan fruktansvärt sorglig berättelse. Jag kan sända dig färger om du vill.

Sov gott och godnattkramar från Åsa

MedlemNizze
0

Jag känner inte dig, jag vet inte vem du är. Men dina ord berör mig.

Du har en styrka i att skriva.. Fortsätt! Skriv Mer!

yogflame
0

Hej

Vad jag läst och vet ej om det stämmer 100procent men om gud gör oss svårigheter är det för att vi ska vända oss till honom..

För om allt går bra glömmer man gud men när det går dåligt och man har motgångar börjar man att be,, precis som du börjat be. Kanske du ska börja be till gud att han tar emot dig istället för att bli bra behandlad, för människor ändrar sig ibland inte men ångrar sig sen då det är försent. kanske det är guds sätt att göra så att du går mot honom istället för ifrån. Sen beror också karman på mycket det man gör i föregående liv och i detta spelar ju en stor roll. Sen även hur man tänker tänker man onda tankar blir man ond eller råkar ut för ondska.

tänker man goda tankar blir man god men du verkar vara en person med stort hjärta så då beror nog motgångarna på det första i texten. Fast jag gissar bara nu eftersom jag inte vet hur mycket karma respektive tankar som spelar in. Men det verkar vara mera karma eftersom det händer hela tiden för dig.

ett exempel förut blev jag så arg när folk trängde sig, och då råkade jag ut för sån energi hela tiden.. överallt råkade jag ut för idioter,, när jag senare insåg detta försökte jag vara lugn och döm till min stora förvåning slutade dessa trängande människor att dyka upp.

Men jag är övertygad om du ber till gud att han hjälper dig med pengar till maten och dina katter så ska du se att nånting händer, eftersom du är i behov av det. Om man har pengar och ber om mer får man ingenting.   Hör gärna av dig och berätta hur det gick. Kanske du har en gammal lottovinst eller något som väntar på dig.. lycka till.

MedlemNizze
0

Jag tycker även att man ska be och vara tacksam under den goda perioden i livet. Inte bara när det känns jobbigt eller när man är på eländets botten. Dock är jag förstående varför människan ber just då, för det är då man som mest behöver det. Men glöm inte att be och vara tacksam även då allt är på topp. Jag vet att tiden går fort när allt känns bra i livet/kroppen. Men stanna gärna upp några sekunder varje dag och tacka för just det goda, som just Du som befinner dig i det stadiet, känner.

Man ska inte glömma bort att livet är till låns, oavsett om du är en rik eller en fattig människa så ska alla lämna tillbaka den lånade delen. Inför återlämnandet är vi alla likar. Däremot tror jag på en själavandring och att vi får prova på alla dess former och statusskick i olika kroppar.

Vad händer när Vi har gått igenom alla Liv??

Då är Du en Ängel och redo för det svåra arbetet som det innebär.

Vi har satt ett ord på det yrket:    Guide!

Kram

[123diddi]
0

hej!
jag vet inte riktigt vad jag ska säga.. jag grät verkligen när jag läste..

kram på dig!!

Bjoern
0

#9: Ja, eller hur? Böner hjälper inte.

Ärligt talat blir jag rätt sur när jag ser folk rekomendera bön som en lösning på problemen. Det innebär att den som tar rådet bara kommer sjunka ännu längre ner i skiten om den ber istället för att själv försöka lösa problemet. I värsta fall går det som i artikeln.

yogflame
0

Bjoern

Du har rätt att be en bön och sitta på arslet hjälper ingen du måste alltid jobba själv.. man kan inte sitta på rumpan och be om pengar men man kan be för att få hjälp men i slutändan måste du själv göra nåt åt saken.  Det är som en skjuts på vägen.

Är man hungrig och ber ramlar inte riskorn från himlen eller hur?

Bjoern
0

yogflame: Bra beskrivning! Man kan likna det vid att koka soppa på en spik. Det blir ingenting utan de andra ingredienserna. Men utan spiken skulle det ändå bli en soppa. Så frågan är bara, vad gör spiken för nytta?

Bön utan arbete = Inget resultat.

Arbete utan bön = Resultat!

Arbete och bön = Samma resultat som arbete utan bön!

Eller påstår du att det generellt sett i världen går bättre för de som ber än för de som inte ber?

yogflame
0

Hej Uppenbarligen tror du ej på högre makter. Om du ber för egen vinnings skulle är det klart att din bön ej går i uppfyllelse. Det säger väl sig självt skulle du hjälpa folk om du visste att din hjälp skulle gå till att dom super skallen i bitar?

Generellt i denna värld går det sämre för dom som ber än dom som inte ber men det har väl att göra med att det finns mer troende där fattigdomen finns, sen får man inte glömma karman har man gjort dåliga saker kanske man hamnar i ett fattigare område då hjälper inga böner , som man sår får man också skörda…… Så det finns flera olika faktorer som spelar in.

yogflame
0

Sen länken du skickade  är ett dåligt ex, tror du att man kan be att någon ska dö?

Hon dog för att han ej gick till läkaren inte för att han bad om det.

Bjoern
0

Det kan också vara så att fattigdomen finns där man är mer troende. Hönan och ägget.

Om det du säger om karman stämmer skulle det innebära att de som inte tror generellt lever godare liv, eftersom föds i mindre fattiga länder. Hmm….

Angående länken. Han bad för hennes liv, för att hon skulle överleva. Hon dog för att han inte gick till läkaren utan bad istället. Dvs, bönen var verkningslös. Nu är han dömd för vållande till annans död.

yogflame
0

Folk som tjänar pengar har det bra och tänker ej på gud. när folk lider vänder dom sig till gud.. Det har inget att göra med att dom som tror blir fattiga och dom som inte tror blir rika.

och karman har du missuppfattat den har att göra med om du gjorde bra ifrån dig i förra livet eller inte har alltså ingenting med tro att göra.

Och då missuppfattade jag länken, ja om man tror att gud ska hjälpa en i det läget så är man nog lite knasig. Allt på jorden är gud alltså är även medicinerna guds skapelse så varför inte ta medicinen som gud gett dig. i naturen finns det mediciner 50% av alla medicner vi har kommer ifrån naturen. Om gud skapat allt och det finns medicin i naturen så ska man vän använda det annars är man knasig i huvet må jag säga.Så det var hans okunskap som dödade henne isåfall.

Aleethia
0

*skickar en tanke*

Choklad
0

jag tycker som # 8 Skriiv! Jag brukar blev helt fångad och rörd av din berättelse…vilken kämpe du är! Och detta mod! Jag önskar dig all lycka som kan uppbringas!Glad

U R us

Bjoern
0

Tänkte bara be om ursäkt för att jag startade massa OT i en seriös tråd. Hoppas allt löser sig för dig!