Hur kunna se?
Jag har hört fotsteg, röster, smällar, knarrningar, stön, visslingar, musik, skrik, etc, etc.
Jag har sett föremål röra sig av sig självt, lampor som blinkar, figurer i ögonvrån, bländande oförklarliga ljus, känt tydlig närvaro, etc.
Jag har blivit fysiskt berörd, har spelat in ett stort antal EVP, har haft stora utslag på både EMF-mätare och temperaturmätare, tagit konstiga bilder, etc.
Ja, listan kan göras lång. Men det finns en sak och det är den största saken av allt…Jag har ännu inte lyckats att verkligen se ett spöke.
Som en amatörspökjägare som jag, så går man och bara väntar på att finna en spökjägares Heliga Graal….nämligen just att se ett spöke!!
Jag tror att de flesta av er, liksom jag, vet att alla mer eller mindre, har förmågan att se spöken.
Har jag bara haft otur? Är det ödets ironi? eller vad?
Ska jag kanske öva upp min förmåga?….och isåfall, någon som vet om det finns ett enkelt sätt att själv öva upp sig?
mvh;
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Du ser dem när de vill att du ska se dem, men jag undrar..är du rädd för det innerst inne? för det kan hindra isåfall…
U R us
Jag för min del i min vardag, ser bara något när jag behöver uppdateras på något nytt i min utveckling. Såsom att de hjälper en att vidga sina vyer eller bekräfta en så att man vet att man gjort rätt eller tänkt rätt. Vet ej om jag kan förklara bra men försökt har jag gjort.
Alla är vi olika, som i ditt fall där du redan får bevis på bevis så kanske du inte önskat mer än just de bevisen. Du kanske skall söka dig till träffar etc. Finns säkert någon fin själ härinne som kan ge mer svar :)
Jag har börjat höra dem
..jag har bett om det, och de kommer om man är redo, de vet när man är redo, men de kommer bara om man ger tillåtelse, som detta med rädsla, då har man något mer att lära sig innan man är redo att se..kanske inte funkar så för alla men så är det för mig
U R us
Choklad o Outgrundlig - Nej, jag är inte alls rädd. Jag brukar besöka en hemsökt gård, där det tycks finnas ett flertal olika spöken. Jag brukar sätta mig ner i lugn och ro och tala med dom vänligt och be dom komma fram och visa sig….men nada!!
Jag har varit väldigt nära. En gång så var det ett spöke i ett litet rum på ca 15 kvm. Kunde höra steg, stön, prassel av kläder….ja, det ända som saknades var att jag inte såg något! 
Men jag ger inte upp. Min tro är stark och jag är trots allt övertygad om att jag kommer att lyckas att se ett spöke nån dag. Ser det mest som en tidsfråga…men det vore ju bra om det händer innan pensionspengarna börjar trilla in
!
Tack ock kram!
/Fredrik
Värmland"

Du har ju sett =)) ; oförklarliga ljus, figurer i ögonvrån…!
Förstår att det inte var det du ville se men det är långt ifrån alla som upplever allt som du gjort. Jag tror säkert att du oxå kommer att se men tålamod måste man (tyvärr) ha 
lycka till! (från en till som inte sett ett "riktigt spöke" utan bara svart dimma och orber)
De visar sig ibland för de värdiga.
# 6 Värdiga?..hur menar du??
U R us
Hur får man tag på en sån där EVP-mätare?
#7. Ursäkta dålig påord ibland, menar att de försöker skydda personen eftersom man ska göra något annat eftersom hon precis blivit med barn. men de kommer tillbaka.
#8. Den där mätaren man mäter aktivitet, den heter något annat också finns på Elfa, Clasohlsson och fanns tidigare på Teknikmagazinet, finns i form av en jättestor penna, är det stor aktivitet så lyser den, oftast används den till att hitta elsladdar i väggen fungerar trots elsladdarna ej är aktiva. =)
#9…Ok..Ska kolla där då. Tack.
Mia-38 - Jag tror du menar EMF-mätare (Electric Magnetic Fieldetector) Som mäter elektromagnetism som spöken/andar avger. Som vanligt finns inga riktiga sådana mätare som är tillverkade för spökjakt i Sverige. Det tycks inte finnas nåt intresse för sånt i det här lilla landet. Jag beställde min ifrån USA.
Starcat - Jo, jag har väl haft en del tur ändå och som du sa, stort tålamod krävs!!
veganen - vad dillar du om?…Du kanske saknar de näringsämnen som finns i kött? 
/Fredrik
Värmland"
#11 nej de är inte till spöken nej men det är samma sak. *skrattar* jag har själv sett och gått igenom ett spöke och den gav utslag, däremot får du räkna med att den kostar ca 900 kr. (i ghosthunters) så använder de en sådan mätare . =)
Men man ska inte säga att man ska mäta spöken, man ska säga att man ska mäta vart elsladdar går inne i väggen för att man ska borra så får man oftast rätt.. =)
Vill tillägga att även om det finns ett spöke så kan det röra på sig är sällan på samma ställe hela tiden. Men oftast vid samma tillfälle. =)
veganen - det är just det som är intressant. När det rör på sig. Om mätaren ger utslag på bara ett visst ställe så är det förmodligen en naturlig orsak, men rör det på sig så är chansen mycket större att det är något paranormalt.
Värmland"
#14. Jo jag vet, det jag menade. =)
Veganen - var kan man få tag på en sån mätare som dom använder i Ghosthunters i Sverige?
Värmland"
#16. Jag tror fortfarande på ClasOhlsson Jag fick en sådan eftersom jag pluggade el och jag är nästan hundra på ett den var köpt där, det var för att jag skulle kunna mäta sladdar när jag skruvade och höll på med väggarna på den tiden.
Jag råkade komma på när jag mådde illa, frös eller kände obehag och använde mätaren så gav den utslag. Lite otäckt tyckte jag då. Ibland stod det en person utanför mitt sovrum och kollade in otäckt då jag kunde mäta det.. uscha…
veganen - ok, tack!
Värmland"
#18 fråga inte om mäta övernaturliga fenomen, ;P Elfa har annars det ve t jag.
Hej Ghosthunter, så här skrev jag, ungefär, till en annan person som jag gärna vill skriva även till dig.
Grattis till den fina kommunikation du idag har med andra sidan!
Om du kommer få andra typer av kommunikationsmedel vet jag inte men det är väldigt många verksamma medium som aldrig "ser" eller kanske aldrig "hör".
Några medium får signaler från andra sidan via alla sina sinnen men det finns även de som endast känner rent fysiskt i sin kropp och det gäller då att lära sig tolka de signaler som kommer.
Själv så ser och känner jag framförallt men det händer även att jag känner dofter och hör, de sistnämda sinnena sker inte så ofta men ändå kan jag känna att dessa sinnen börjar utvecklas mer så vi får väl se vart det landar.
Med din öppenhet mot andevärlden är det bortkastade pengar att försöka använda en massa mätare hit och dit, varför ska man det när det fungerar ändå.
Det bästa verktyget är Du själv :)
Här är beskrivningarna på de olika sinnena ett medim kan arbeta med, det är inte så många som har alla sinnen "aktiverade".
Clairaudience=Klarhörande Med detta sinne kan man höra ord och meningar.
Clairsentience= Klarkännande.Med detta sinne känner du personens orsak till hur de gick över till andra sidan.T.ex hjärtinfarkt,stroke Om personen hade diabetes,var förvirrad etc
Clairvoyance=Klarseende.Med detta sinne får man till sig bilder,symboler,även rörliga bilder
Clairolfactrience=Känna lukter
Clairgustance=Känna smaker
Clairknowing=Känna allt Med detta sinne känner du allt ovanstående på en gång och det går så fort så man hinner inte med
Hellas - Jag håller med om att det bästa verktyget är en själv och det man personligen upplever "live" är bäst. Men det också roligt att få bevismaterial av olika tekniska apparater och alla evp-inspelningar av spökröster och andra ljud som man inte kan höra i verkligheten.
Ett stort tack för all info! 
/Fredrik
Värmland"
# 22 Ja..och om inte annat så kan det vara kul för de som inte upplever något "av sig själva" ännu ….
U R us
#22 Jag kanske missuppfattade din frågeställning i tråden, jag trodde att du själv ville se andevärlden själv med dina egna ögon och det kan man inte göra med hjälp av ett intrument :).
Självklart är det spännande om detta vetenskapligt skulle kunna bevisas en gång för alla.
Jag tror att väldigt många människor skulle finna en stor tröst och ett lugn inför döden isåfall.
Kolla runt lite hur forskningen ser ut på den här fronten, det finns säkerligen fler forskare ävn vad vi tror som söker efter sanningen.
Hellas - ja, det skulle vara bra med vetenskaplig bevis. Själv så vet jag att andevärlden existerar och förmodar och hoppas att den är bättre än denna världen. Så jag är ganska lugn inför döden!
Fredrik
Värmland"
ghosthunter folk som fastnar i andevärlden är nog ej bättre än denna världen , att fastna där efter döden är ej målet.
Det är väl därför medium hjälper dom mot ljuset till andra sidan. Dom kan även besöka oss även fast dom gått till andra sidan enligt alla medium, iallafall om man sett vad dom säger på tv. så jag antar att det gäller för alla.
yogflame - visst är väl målet för många andar att gå mot ljuset och över till andra sidan - det är en god tanke. Men nåt som många medium har missuppfattat är att inte alla andar vill gå vidare. Dom vill stanna kvar i sin gamla invanda miljö, som dom absolut inte vill lämna. Därför bör detta respekteras och accepteras tycker jag!
/Fredrik
Värmland"
Ghosthunter
Om dom inte vill gå är det väl upp till dom det är ju deras förlust. För hur kul kan det vara att vara fast på ett ställe så länge , man måste ju tröttna till slut. Det kanske dom gör till slut dom som ej vill lämna detta stadie och väljer då att gå mot ljuset.
yogflame - jag tror inte att dom märker av tiden på samma vis som oss…det är liksom tidlöst.
/Fredrik
Värmland"
som att jämföra med meditaion kanske? man mediterar en timme känns som 10 min ,,,,,,,, så tiden går väl saktare
Blivit lärd med det här - "Vi ser inte mer än vi klarar av". Jag finner någon slags tröst i det medens andra blir för grymmande på det. Men jag tror stenhårt på det. Men jag tycker det mennas med att för din egna slags säkerhet kanske du inte kan se för du innerst inne kanske inte kan klara av det av olika anledningar.
Som sagt, en del blir sura när de hör de där. Men ja.. Jag finner det som ett sätt att acceptera att jag inte kan se allt eller höra allt för att det kanske skulle bli för mycket för mig och därför låter det vara. Jag kanske blir mogen nog en dag för att kunna se och höra det jag inte kunde förut.

En sak jag undrar över….
Jag har varit på seanser 2 ggr. Första gången kom pappa och tog kontakt. Han frågade om han fick följa med hem. YES!! tänkte jag.
Men jag har inte märkt av honom??? Känner mej lurad och vill så gärna ha kontakt med honom och märka av att han finns här hemma.
Hur gör man för att öppna sej så man blir mottaglig?
Det är så farsinerande att ni kan uppleva det okända, blir avis.
Några tips och råd hur man gör??

Jag blir oxå avis på alla som upplever olika mystiska saker…inte för att jag vill se o höra konstiga grejer varje dag men nån gång ibland kan väl det hända nåt(blir väl skitskraj om det skulle hända) har funderat på seans men kommer mig alrig för….nåt annat tips??

Jag har gått på seans 2 ggr och var skeptiskt, men det var inte konstigare än det vi ser på tv.
Det skulle vara intressant att få den förmågan att få kontakt och hjälpa andra eller hjälpa de osaliga som inte kommit över till andra sidan.
Är själv rädd för döden och vill kunna lära mej och sätta mej in i denna värld och få den förmågan att öppna mej.

Ja det skulle va intressant att få hjälpa nån som inte har gått över till andra sidan men det krävs nog en hel del…..jag beundrar Terry Ewans…vilken kraft han måtte ha…var ligger katthemmet i Gävle? Brukar åka upp dit till min dotter.

Vi håller till på Näringen, inte så långt ifrån stan.
Om man säger mellan gävle energi och Gävle galvan, om dottern vet vad det ligger?
Du är så välkommen dit och hälsa på. 
Jo, det krävs nog en hel del, men vad gör man inte för det?

Jag vet nog var det är,ska försöka hitta dit nästa gång jag åker upp,en fin stad Gävle och trevliga människor…hoppas en gång få flytta dit