Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 5462 ggr
Mads
0

Gamla saker

Jag är väldigt glad för att handla både möbler och småsaker på loppis eller auktion. Tror ni att vissa saker har nån energi som medföljer ? Vet inte riktigt hur jag ska beskriva vad jag menar men hoppas ni förstår.

Själv tror jag inte det gäller alla saker för då skulle det vara full kaos här hemma. Men en gång fick jag med hem en spegel som helt plöstligt känns vansinnigt obehaglig. Jag tycker inte om den, kan inte ha den framme. Den står gömd i klädkammaren och inte vet jag varför, det bara är så. En väninna kom hem och såg den innan jag satte undan den och utbrast: Näää, ta bort den, den är ju obehaglig.

Vad tror/tycker ni om det här med gamla/antika ting?

Amor Vincit Omnia

[outgrundlig]
0

Jag tror visst att det finns energier kvar i gamla saker. När jag går på loppis etc.  så kan jag känna när det blir extra tunga energier. Det svåra är ju då att veta om det är från möbeln i sig eller människor i lokalen? Man får nog stå kvar vid möbeln ett tag för att känna av närmre innan man beslutar sig.

Alla gamla saker har ju inte obehagliga energier i sig så jag tycker att det är ingen fara med det men att känna sig för innan man köper är nog ett gott råd. Så tycker jag Glad

Tatsu
0

Jag tror att det följer med energier i gamla saker. Kanske en kär ägodel för någon som gått vidare.
Jag vet en man som handlar mycket antikviteter, han har bla en stol där det "sitter" en kvinna kvar. Hon både känns och syns ibland men gör inget väsen av sig, det bara är hennes stol.

Ibland när man går på  Erikshjälpen kan jag känna en obehagskänsla när man går förbi vissa saker, man mår nästan dåligt.

Jag har väldigt mycket gamla saker men de är mestadels ärvda från släktingar. Det känns som om man inte vill göra sig av med vissa av dessa saker pga de har tillhört dem, det är en liten bit kvar av de som är borta på något sätt.

Tatsu

[123diddi]
0

jag älskar loppisar!  Skrattande

Anna-H-K
0

Samma här…Älskar loppisar & auktioner…att blanda gamla & nya ting tycker jag är härligt att göra i hemmet..Det ger liv på något vis! Tror absolut att det finns energispår kvar i gamla ting..

lenjon1
0

JO men det är väl klart att man kan få energier med sig hem.

Har en väninna som också satte undan en gammal pigtittare. La en filt över och satte ner i källaren. Den är otäck säger hon, den tittar på mig och den är inte snäll.

Man kanske skulle presentera spegeln för sitt nya hem och på så sätt se om den trivs? Flytta runt i olika rum för att hitta sin plats. OM man nu vill ha den framme.

Sedan tror jag att speglar är lite speciella. Har alltid fått höra att andar/energier har lättare att ta sig genom speglar. Därför bör man inte ha speglar i sitt sovrum om man inte vill bli störd i sin nattsömn. Visserligen kan man täcka över spegeln när man sover…

Jag har en stor spegel i mitt sovrum och i går när jag skulle sova hade jag ett stort kvinnoansikte precis intill min vänstra kind. Sa hej till henne och frågade vad hon ville men då försvann den rackaren. Hon ville kanske bara säg godnatt, för sen somnade jag gott.

Kram Lena

Anna-H-K
0

Håller med lenjon …Min Älskade mormor, hade då hon levde en stor spegel & ett gammalt fotografi på sin mamma i sovrummet..Hon sa ofta att det kändes SÅ obehagligt med dessa..de kändes inte "snälla"…så hon bar ner dem i källaren..På de mest underliga sätten dök de alltid upp på olika vis ändå..! Även jag kan säga att jag kände obehag av dem men vet inte varför direkt..bara en känsla..!

Hopoksia
0

Jag tycker det kan vara mycket trevligt med gamla ting. För det mesta så känner jag ingenting speciell om jag tar i något, men det har hänt att jag känt både negativa och positiva energier.

Detta var i början på 90 talet då jag efter en separation skulle försöka bygga upp ett nytt hem. Just då  hade jag en period då jag älskade gamla möbler. Jag brukade besöka några ställen i Malmö det där fanns allting från gammalt skräp till riktiga fina föremål. Båda låg på Friisgatan. En dag var jag inne på det ena stället och fick syn på fyra stola i Karl-Johan stil. Stolar med stoppade sitsar utan armstöd, sådana som man kunde placera ut varsom helst. De två såg inte så bra ut i själva träet men de två var i fin form. Dock fick man klä om sistsarna eftersom tyget var förskräckligt fläckigt och fult. Jag såg skönheten i dessa stolar men hade en stor känsla av obehag, som om de stod där och  hade dragit på sig något hemskt.

Jag hittade ett perfekt tyg som passade och satte igång med att klä om sitsarna. De blev perfekta och jättevackra.

Men………………..

Jag fick fortfarande ibland en stor obehagkänsla när jag såg dem och de fick stå utmed en vägg. Jag använde dem aldrig. Förutom en gång då jag satt på den ena stolen och pratade i telefon med en vän som ringde mitt i natten och hade problem. Efter jag lagt på luren så satt jag kvar och funderade på om jag skulle lägga mig eller käka lite yoghurt först. Och då fick jag en känsla av att jag satt på denna stol där den stod på en vind där det brann.

När jag sedan lade mig så drömde jag samma sak, att jag satt på en av stolarna och att det var stark röklukt underifrån, och att elden så småningom nådde mig. Att jag var instängd och inte kunde komma ut. Och så vaknade jag genomsvettig.

Följande dag så drog jag av tyget och kollade på originaltyget. Naturligtvis, det var vatten och rökskadat!!!! Att jag inte förstått detta!. Jag slängde ut båda stolarna i sopcontainern samma dag.

Ska tillägga att jag inte slängde dem för att de hade varit med om en brand, utan för att jag förnam att de bar på en hemsk historia. Att det hade hänt något i den där branden……

TantAlma
0

Jag var på en loppis förr helgen och min man stannade till vid ett par som sålde mycket gamla vertyg och lite till. Jag sod vid ett par jätte fina vackra hyvlar stora i trä och plötsligt blev jag så ledsen och olycklig så jag kunde inte stå kvar. Gick bort till ett annat bord då gick det över. Jag gick tillbaka igen för att se om jag inbillat mig. Och vips blev jag ledsen igen. Jag kände en stor sorg med verktygen, den som ägt dem var tydligen ledsen över att de såldes på loppisen. Min man handlade saker av paret dock inte vertygen. 

Så jag tror också man kan få med sig energier hem. Jag gjorde så att jag bad mina änglar hjälpa mig i bilen sen på vägen hem och rena de grejer vi köpt med det vita ljuset.

Alma

Mads
0

Tack för att ni delar med er utav erfarenheter och tankar kring det här- Jag tror som så många andra här att energier kan följa med och oftast brukar jag känna om det känns bra eller dåligt att köpa med något hem. Spegeln är en gåva så den får stå i klädkammaren ett tag till känner jag, inte redo för den just nu.

Kramar till er

Amor Vincit Omnia

Ghosthunter
0

Om inte jag har fel, så heter det väl Psykometri när man kan "läsa av" föremål?

/Fredrik

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Mads
0

# 10 Ja, det stämmer alldeles utmärkt att det heter så.

Amor Vincit Omnia

Jinaum
0

Jo jag tror det. Hittade ett bord på en lopis som jag kände "det här vill jag ha som altare" men ja.. kunde inte hosta upp 1500 för de ^^' för dyrt för en liten student som jag var då.. nu är man bara soff professor.

Men hittade en ljusstake jag är mycket förtjust i som jag använder när jag mediterar. känner mig väldigt lugn när jag har de :)