Meditation
Vilken Meditation fungerar bäst för dig? Hemma i tysthet, med eller utan musik eller kreativ Meditation? Hur ofta brukar du meditera?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Nu gör jag varannan dag med guidad Meditation och varannan med musik När jag väntar på meddelande är det bara musik som gäller. På sommaren ute med fåglarna
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Skogen framför allt, när det ska vara för min meditativa välfärd så är jag ensam i timmar i skogen. Annars spikmatta, kundaliniyoga, badkar är suuuuper (har inget just nu tyvärr) och skön musik är helt perfekt!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
JA SNÄLLA NI HJÄLP MIG ATT HITTA EN BRA METOD. Jag kämpar på med Meditation nästan varje dag numera,men inga bilder eller annat upplever jag….bara mörker
Kundaliniyoga, promenader å att vara ensam i tysthet efter promenaderna, eller bara sitta ensam hemma i min inre stillhet tyst.
Det är jättebra för mig iallafall..
#3 Jag kämpade också på och såg ingenting tills jag fick rådet att låta det vara ett tag och sen bara slappa till musik. Då kom det.
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Hemma i tysthet, i cirkeln tycker jag det är bra när vi blir guidade.
Jag har bara gjort det en gång nu de senaste dagarna, det är något år sen sist..men jag bara sätter mig i lugn och ro och andas lugnt och känner mina andetag men utan att kontrollera dom. jag har inte gått någon kurs eller så, utan det går bra för mig att slappna på det sättet. Tror inte att det behöver vara så konstigt. Och jag är en person som spänner mig jämt och nästan alltid har en inre oro.
U R us
Med bara mjuk meditaionsmusik tycker jag fungerar bäst. Jag vet jag hade ett elände när jag skulle meditera i grupp första tiden. Jag blev hela tiden avbryten av de som satt bredvid och åkte med i deras upplevelse. Det tog ett tag innan jag lärde mig stänga av och "dra kappan över mig" eller "sitta innesluten i ett ägg" eller vad ni vill kalla det. Har mediterat i grupp i flera år och vi brukade även använda en talsten som gick runt och man kunde delge sin upplevelse om man ville.
Hur går en Meditation till? vad är meningen med det?
Även jag skulle vilja ha lite vägledning till hur man går tillväga med Meditation har aldrig testat på riktigt. har ni något tips eller så tacksam för svar Om hur man börjar !
#9 #10 Det finns många böcker av Meditation. En av de som är bra har jag framför mig. Titel: Meditation. Skriven av: Ulrica Norberg .
Själv har jag yogat och mediterar under hela mitt liv. Alltid med den metoden som känns bäst för stunden. Lycka till er nybörjare.
Hej!
Lyssnar gärna till The secret garden med Iris Hall,
för att hon har en sån fantastisk röst.
Eller så "pysslar"jag med mig själv,genom att gå igenom "rena"
hela kroppen bit för bit,och då är jag fullt upptagen med min kropp,
och stänger ute alla onödiga grubblerier och tankar,sen fyller jag
mig med energi.
Övar för tillfället på att bara vara "utan tankar"och bara andas
och ligga och titta med stängda ögon.Och ser faktiskt ansikten,
och för ett tag sen så såg jag en väg och började åka på denna
sen känner jag att jag lyfter och har plötsligt trädtoppar under mig
och det går fortare och…………sen har jag somnat .det var ju en
miss,hade varit roligt att veta vart jag åkte.

Jag brukar lägga mig ned under en filt och sätta på ett avslappningsband eller någon mjuk lugn musik. Eller på sommaren sitta ute och ta in fågelsången, luta mig mot ett träd ibland. Vet inte om jag går ned i Meditation eller om jag blir mer avslappnad bara?
Försöker skjuta undan negativa tankar och låta tankarna bara passera. Känna som jag ligger på ett moln nästan.
Jag sätter på ett sånt här band ett par gånger i veckan eller så ligger jag bara ned och försöker tänka mig en strand och vågor som kluckar mot stranden, jag ligger på stranden och kroppen känns varm

Har ljudet av havsvågor på cd och det är min favorit just nu - fast ibland vill ja bara ha tyst!

det kan va jätesvårt att koppla av. alla kan inte det
#15 Det stämmer ju att det kan vara svårt att koppla av. Det bara gäller att lära sig i små stunder i taget. Men, alla kan lära sig med tiden. Det finns hjälpmedel,t:exempel böcker, cd-skivor o.s.v. om man inte kan gå i någon avslappning eller meditationskurs i grupp. Lycka till.

Tycker bäst om CD:n av Roman Sanaya, guidade meditationer, men när andan kommer på så funkar det bra med spontan Meditation, alltså bara mig själv och universum…
Millam

Glömde, ibland kan jag srirra på levande ljus, lågan, länge o väl, och beundra alla rörelser o former.
kram/Millam
Avslappningsmusik jag blir lugnast till är cd-skivor med regn och åskljud. Känner mig jättetrygg med de ljuden.
Har väl ej riktigt lyckats 100% med nån Meditation än… det kommer.. Måste hitta nån metod som passar mig.. svårt det där.
Annars har jag väldigt svårt för att sitta still med kroppen, måste alltid röra nåt ben eller tår osv hehe… suck.
kram =)

Just nu är det Iris Hall som gäller. Hennes röst är så behaglig att lyssna på. Fast den delen där hon guidar en till att öppna chakrana har jag fått "göra om" lite. Man ska visualisera blommor som öppnar sina kronblad och jag fokuserade alldeles för mycket på vilken sorts blomma det skulle vara och hur många kronblad en sådan kan tänkas ha…… *S* Så jag tänker mig vindsnurror i rätt färg i stället och hur de först är stilla och sen snurrar snabbare.
Har testat bergsmeditation (cd) och det var också behagligt. Skulle vilja ha tag i Hasse Nyanders guidade Meditation också.
Annars mediterar jag gärna på hästryggen i skogen. Har ett underbart minne från en sådan ridtur. Det var vinter, med nysnö och stjärnklart ute. Jag red ut ensam en sväng och den stillheten och tystnaden som rådde var magisk. Inte ett ljud hördes och just då kunde jag svurit på att jag och hästen var ensamma på jorden. Närheten till universum var helt fantastisk och känslan av att höra till detta enorma var som sammet i själen….. Helt underbart.
Kram
Amor vincit omnia
Nu undrar jag; vad är en kreativ Meditation? För mig låter det som att man gör något kreativt som att sjunga eller måla eller promenera..men funkar det?
U R us
choklad jag blir också ställd till kreativ medidtion då Meditation är att inte göra nånting bara att vaka över sinnet och vad som händer , eng watch your mind , one pointed mind
kreativ betyder ju att man skapar något då är det visualisationer mera.
många här läser böcker ifrån nån som lärt sig meditera och sen skriver böcker ,,, varför inte läsa böcker från dom som mediterat på riktigt och blivit upplysta istället om man vill lära sig nåt.
läs boken Meditation and its practice - av swami rama
han beskriver båda vad Meditation är och vad det inte är.
Han var en av dom största yogisarna i vår tid han lämnade sin kropp 1996.
# 22..Ja,..för jag tänker att en kreativ medition påminner mera om en sorts kanalisering?….och om jag tar en promenad i skogen, då får jag ju in en massa intryck som påverkar mig. ..Hmmm
U R us
just det channeling det var så jag tror det beskrivs i en bok jag läste då man kanaliserar Sina TANKAR HELT enkelt.
När jag fortfarande gick i gymnasiet älskade jag att sitta i vår glaskorridor som vi esteter satt i. Satte på mig hörlurarna och satt där på golvet och mediterade. Lugnade mina nerver ifrån att få utbrott då jag var rätt så utstött redan som det var.
Annars tycker jag om att sitta på bussar å meditera.
Eller hemma i helst tystnad med kanske lite rökelse och ett ljus framför mig. Ibland blir det musik med.
Har min egna blandning musik som jag sparat ihop på en cd som jag lyssnar på.
Utgår ifrån beccus färgmeditation vilket jag tycker är den bästa formen Meditation för just mig. Blir så avslappnad att det känns som om man inte är där utan någonstans som inte finns. Svårt att förklara, bara riktigt avslappnad :)