Vad tror du på?
Tror du på att det finns en annan värld där ute som inte alla kan se? Finns det oförklarliga saker? Går allt att förklara?
Måste vi förklara allt? Måste allt bevisas? Tycker ni att det är otrevligt ni som är skeptiska? så det är därför ni kan bli så upprörda över det vi kan förmedla från andra sidan?
Alla människor har olika tro och upplevelser och alla har rätt tycka vad vi vill, eller hur?
Flera frågor som kan ge flera olika svar! 
Min upplevelse är min och den kan INGEN ta ifrån mig!
Likaså kan INGEN ta ifrån dig din upplevelse! Vänligen Jeremina!
Jeremina…Det är så lätt att svara till dig. Jag tar inte bort dina upplevelser och du tar inte bort mina. Vi som har upplevt ande-energiers närvaro, behöver inte ta bort eller tillägga någonting. Vi bara lyssnar på varandra och…uttrycker sedan.. Oj vad häftigt vad du har fått uppleva. Så det så Jeremina.
Kramisar.
Jag är nog skeptisk, och vet inte vad jag tror…
Vill nog helst ha både bevis och förklaring, men är ändå övertygad om att någonting finns där, något som inte alla kan se.
Vad jag undrar är, finns det verkligen NÅGON som kan se detta? Jag kan inte hjälpa det, men jag tror jag tvivlar.
Annars håller jag med, det jag har kan ingen ta ifrån mej, och det du har kan ingen ta ifrån dej.
Kram
TS skriver: "Min upplevelse är min och den kan INGEN ta ifrån mig! Glad Likaså kan INGEN ta ifrån dig din upplevelse!"
Absolut Jeremina. En upplevelse kan ingen ta ifrån någon, och det skulle enligt mig vara otroligt korkat att försöka göra det.
Har någon sett en ande, eller kommit i kontakt med en, så har självklart den personen haft en sådan upplevelse.
Däremot finns det naturliga förklaringar på sådana upplevelser, och det behöver absolut inte vara så att personen faktiskt haft besök av denna ande. Men upplevelsen är självklart sann och inget man kan eller ska försöka motbevisa (sedan finns ju lögnare, men dessa kan vi strunta i här).
Angående upprördhet, så blir jag aldrig upprörd över det ni kan presentera från andra sidan. Hur skulle jag kunna bli upprörd över något som ingen hittills har presenterat?
Däremot kan jag bli upprörd över de som påstår sig vara mediala, tar betalt för sina tjänster, och inte kan prestera minsta vederhäftiga bevis för att de faktiskt utför det de tar betalt för (som i alla annan försäljning av tjänster).
Varför inte en "konsumenttjänst" för kunder till mediala? För att få utföra tarrotläggningar, spådomar mm så ska man verifiera att man faktiskt kan det man påstår. En sådan funktion skulle snabbt ta bort alla oseriösa, och bara de äkta blir kvar, om det finns några sådana.
Gustav - vem menar du ska jobba i den konsumenttjänsten? Vem kan med säkerhet skilja det som är äkta det från det falska?

Håller helt med dig Jeremina, det man har upplevt kan ingen ta ifrån en…..
Sen är det så svårt att veta vad som finns o inte finns, själv är ju jag en skeptiker, måste ha bevis och kunna ta på saker för att tro…och sen när jag själv har upplevt sådant som inte går att bevisa eller ta på, ja…..då är det som det är, jag måste ju tro på detta, för gör jag inte det då tror jag ju inte på mig själv…
Vill tillägga att jag har varit med om så mycket, som inte går att förklara, så därför tror jag självklart på det som jag har upplevt…
Sen brukar jag oxå tänka som så att, det måste ju finnas något annat än bara våran existens i universum……jag tror inte att vi är ensamma …..det måste ju finnas annat utanför våra ramar med….
Men vad?????
#6 Jag kan bara instämma i allt du skriver, för precis så känner jag också. Både vad gäller skeptism kontra det man har upplevt, samt att jag tror det finns mycket vi inte vet och inte kan förklara, men vad?
Jag vill fråga;
Om man kontaktar ca 15 medium och frågar dom samma sak, och får 15 olika svar. Vem ska man tro på? Ska man välja en själv,eller?
Då är det väl inte konstigt om man tvekar, eller blir osäker?
Eller så är det jag som inte förstår detta riktigt.
Detta kanske är en känslig fråga, men jag har inte varit med om detta så mycket. Jag vill ju så gärna tro, men jag tvivlar…
Sen förstår ju även jag att det finns både seriösa och icke seriösa medium. Är det svaret???????
Mitt svar på TS fråga är kort och enkelt. jag har alltid varit övertygad om att livet fortsätter i någon form även efter den fysiska döden. Det har jag alltid gjort ända sen jag var ett mycket litet barn i en för övrigt ateistisk och antireligiös familj. Så det är ingen som har tutat i mig något därifrån.
Om man kan kommunicera med dem döda är jag däremot inte lika säker på. Det har jag ännu inte fått egna bevis för (bevis som duger åt mig) men av vad jag har sett och hört hittils från andra och av de egna upplevelser jag har, så anser jag att man inte bara kan avfärda den möjligheten hur som helst. Det förtjänar att undersökas ordentligt. jag tror nämligen inte att människor ljuger eller har tomtar på loftet när de berättar om sina kontakter med andra sidan.
Eija - Du säger att du är skeptiker, men ändå tror du….menar du mojligtvis att du tror men är kritisk? 
Jag är kritisk, men absolut inte skeptiker, och jag försöker alltid att finna en naturlig förklaring innan jag bedömer det som något paranormalt. T.ex Om jag befinner mig i ett hemsökt hus och något knakar till, så är det inte automatiskt något paranormalt. Men jag har så starka personlliga bevis att jag vet att det finns och då talar jag främst om spöken - som är mitt fovoritämne. Men jag försöker inte övertyga andra om det och jag har full respekt för icke-troende, men jag vill heller aldrig diskutera med en skeptiker om spökens vara eller icke vara…det är bara slöseri med tid….det är bättre att försöka bena ut orsaken till och omständigheterna kring spökeriet.
/Fredrik
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"

Jag tror på reinkarnation och en värld som dom flesta inte ser där själen "lever" sitt liv mellan liven på jorden, i det ska vi kalla det "andrasidan livet" finns inget utan det skapar man själv med sina tankar, mat behövs inte för överlevnad och man förflyttar sig fritt vart man vill.
Jag har inte kontakt med denna värld men önskar jag får det.
Yvonne
Tror du på att det finns en annan värld där ute som inte alla kan se?
Jaa, det tror jag.
Finns det oförklarliga saker?
Ja så länge man inte sett/vet orsaken till effekten.
Går allt att förklara?
Nej, jag kan inte det.
Måste vi förklara allt?
Nej
Måste allt bevisas?
Nej, för har en mäniska upplevt något, så har den det. Och det är sant för den. Behöver inte vara sant för alla för att livet skall gå vidare.
Tycker ni att det är otrevligt ni som är skeptiska? så det är därför ni kan bli så upprörda över det vi kan förmedla från andra sidan?
För länge sedan kunde jag höja på ögonbryn när jag hörde något som verkade off i min värld men jag lyssnade. Idag höjer jag inte på ögonbrynen utan jag väljer de jag vill lyssna på och lägger energi på det som kan ge mig och andra något i utbyte. För det krävs att man är lite olika och accepterar varandras olika erfarenheter som i sin tur kan ge oss ett utbyte.
Alla människor har olika tro och upplevelser och alla har rätt tycka vad vi vill, eller hur?
Javisst är det underbart att vi upplever olika och att vi finns i en sådan mångfald. Tillfället vi har här inne på ÖN är ju då att dela med sig av varandras erfarenheter och kika in i något som vi inte sett fullt ut men som kanske blir till en helhet och sant för en själv till slut.
Tack för jag fick dela med mig i din tråd

Tro inte att godis är gott innan du har smakat
Tro inte att det regnar ute innan du själv har sett det.
Tro inte att Törnfåglarna är en bra film för att någon annan tycker det, se den själv först.
Tro inte att andar finns innan du själv har upplevt det.
Tro inte att du levt som en gudinna i Egypten i tidigare liv för att någon säger det till dig, gör en egen regression och se själv.
Tro inte att healing fungerar innan du har upplevt det.
Tro inte på att under kan ske innan du fått uppleva ett under.
Tro inte att din guide är Moses för att någon annan säger det, ta kontakt med din guide själv.
Innan du själv har upplevt och vet vad du tror, så var skeptisk med ett öppet sinne. När du har upplevt, vet och tror så kan ingen annan ta ifrån dig din tro och vetskap för det har du personligen upplevt.
Jag tror på allt jag har upplevt själv och det jag inte har upplevt är jag skeptisk mot men med ett stort öppet sinne
Det finns en del som jag vill se/uppleva men det kanske kommer när tiden är inne 
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

jag känner o tror exakt som #12 med undantag för en sak….
För länge sedan kunde jag höja på ögonbryn när jag hörde något som verkade off i min värld men jag lyssnade. Idag höjer jag inte på ögonbrynen utan jag väljer de jag vill lyssna på och lägger energi på det som kan ge mig och andra något i utbyte. För det krävs att man är lite olika och accepterar varandras olika erfarenheter som i sin tur kan ge oss ett utbyte.
Jag höjde inte på ögonbrynen förr….men jag valde att lita på min egen inre röst…. har alltid trott pga egna erfarenheter… men är lite skeptisk/kritisk ändå….för ALLT är inte övernaturligt…
som #10 skriver: …jag försöker alltid att finna en naturlig förklaring innan jag bedömer det som något paranormalt. T.ex Om jag befinner mig i ett hemsökt hus och något knakar till, så är det inte automatiskt något paranormalt….
…Men jag försöker inte övertyga andra om det och jag har full respekt för icke-troende, men jag vill heller aldrig diskutera med en skeptiker om spökens vara eller icke vara…det är bara slöseri med tid….det är bättre att försöka bena ut orsaken till och omständigheterna kring spökeriet….
Sen är min sanning inte någon annans sanning än min 
och sorry för att jag kopierade andras text o inte skrev själv…men jag tyckte det var klokt sagt o stämmer med vad jag känner själv…
#10, ok, jag kanske formulera mig galet….jag menar att jag tror på det som jag själv inte kan hitta någon naturlig förklaring till….och är alltså skeptisk före……om det t ex knackar på en vägg…så tänker jag direkt att det måste vara en trädgren som slår emot…eller något annat löst…
Jag har båda fötterna på jorden och svävar inte iväg för minsta lilla och tror att det är något andligt….utan jag försöker alltid hitta en naturlig förklaring i första hand….
Alltså….jag tror på andar och att vi försvinner inte bara i ett svart hål och sen är det slut….för det har jag fått bevis på att det är inte så…..jag har träffat några nära o kära, och även okända avlidna ….
Jag har kontakt med min guide ända sen jag var 13 år, han dyker upp då o då och ger mig saker att vara uppmärksam på….och jag bara vet att det är han när det händer…..
Men sen finns det en sak som är jobbig, det är att jag är så himla rädd av mig…..hade fruktansvärt jobbigt i början när de börja visa sig för mig….jag våga inte ens ha lyset släckt på nätterna när det var som mest intensivt….
Men efter mycket o många tillsägelser/skrik att dom skall låta mig vara i fred….så vände det till slut och idag så kommer det så lugnt o smidigt så jag hinner inte bli rädd….
Hoppas att du förstod hur jag mena, med att vara skeptiker men ändå tro på det övernaturliga…
Eija

#12 och #13
Så bra sagt !! 
Jag har suttit här en lång stund och funderat på hur jag ska formulera vad jag tror, så säger ni det precis!! 
Amor vincit omnia
Jag håller med om att det jag upplever kan ingen ta ifrån mig. Men det innebär inte att jag själv tror på allt jag upplever, eller rättare sagt att jag själv kopplar allt till det övernaturliga.
Anser mig själv vara medial men arbetar inte med det. Jag har under det senaste året utvecklats enormt fort och mycket, så man knappt hunnit med själv. Detta började när jag slutade vara fullt så skeptisk som jag var innan och välkomnade denna gåva i mitt liv. Har ändå spenderat de första 30 åren med att förneka den och försöka finna naturliga förklaringar.
Letar fortfarande förklaringar många gånger och är fortfarande skeptisk till mycket, men det anser jag bara vara sunt. Som Elisabeth så bra poängterar så bara för att man tror på det övernaturliga så kan man inte med hull och hår köpa allt som sägs och presenteras.
Men åter igen, om jag känner att jag får kontakt med en ande och får detta bekräftat för mig, behöver jag inte att någon annan tror på det. Jag vet ju själv vad som händer.
Men de som då inte är mediala och upplever det vi gör, klart som tusan att jag förstår att man inte direkt bara köper att vi sitter och samtalar med de döda. Det man aldrig upplevt kan vara mycket svårt att förstå och sätta sig in i och det gäller ju faktiskt allt i livet.
Om jag inte fött barn hur ska jag då kunna förstå hur en förlossning känns ? Jo, jag kan läsa på och så men inte veta känslan och upplevelsen. Bara ett, kanske dumt, exempel.
Tycker man ska få lov som skeptiker att ifrågasätta så länge det görs på ett sätt som inte är otrevligt och idiotförklarande.
Kram från mig / Madde
Amor Vincit Omnia
Mads..Jag tycker att det var bra exempel. Jag är fyra barns mamma, men inte vet hur en förlossning känns. Jag vet däremot hur det känns att ha kontakt med ande energier. Men jag har aldrig ifrågasatt andra kvinnornas upplevelser av naturliga förlossningen.
Kram. Pirkkolino
# 18 Jag är mamma till en liten gosse och vet inte heller hur en naturlig förlossing känns men har precis som du aldrig ifrågasatt hur andra upplevt det. Och jag fick höra en gång att jag minsann inte fött barn, jag hade fått ett barn. Öh..jaha..jag gjorde så gott jag bara kunde i 35 timmar men sen blev både jag & lillfis sjuka och det blev ett tvunget akut snitt. Tycker visst att jag fött barn, men inte på det klassiska viset bara 
Stor kram
Amor Vincit Omnia
Mads..Jag har också fått höra hur lätt det har varit mig att få fyra barn. Bara sova och vakna till och då barnen har varit redan påklädda. Människor är ofta så egocentriska. Det vad man inte har upplevt själv, "finns inte". Jag tjafsar aldrig emot eller tar åt mig vad andra tycker om saken vad jag har upplevt själv. Livet är bra skola åt var och en. Jag behöver inte kritisera andras upplevelser vad jag själv vet ingentin om. 
# 20 Du har så rätt min vän.
Kramar
Amor Vincit Omnia
#21 Kramar till mig med. 
Mads…jag skickade kramar till mig själv…egoist…Kramar var till dig såklart…
Härligt
, man måste rå om sig själv också.
Kramar
Amor Vincit Omnia
# 24 o 23 Skall jag skicka kramar till er och mig själv då för jag har fött 2 naturligt och 2 med snitt? Och jag e lite medial. Och öppensinnad. Kramar till er båda för ni e så goa med era inlägg. Detta inlägg är med glimten i ögat
Ja så ska man göra också, men nu var det inte mening att "sno" dina kramar. 
Jag måste bara säga att fy för tusan vad goa människor det finns här på ÖN & med den goa glimten i ögat 
Man blir så glad liksom.
Kramar till mig själv & alla andra 
Amor Vincit Omnia
Det är mycket roligare vara glad och önska att glädjen smittar av sig än att smida dystra tankar att hur man kan göra andra människors liv så surt som möjligt. Nä..så är inte kul att leva…. Vi ska bara skicka kramar till varandra och även åt oss själva..
eller hur…
Japp så ska vi ha´t
(det är västgötska språket för så ska vi ha det)
#29 Vilket härligt dialekt…jag som älskar olika dialekter..sak är detsamma förstår jag de eller inte…
Sak samma…
Vi uppskattar iallafall din tråd Jeremina! Fler som vill svara på hennes frågor? Det är intressant att höra andra tycker jag

Mads, pirkkolino och outgrundlig: jag har fått 4 barn den vanliga vägen o 1 via nödutgången
o jag får ju påstå att vi alla fött barn…. för vad jag vet så befann barnen sig inuti våra kroppar…sen hur de kommer ut är en petitess
o måste nog säga att nödutgången e nog värre…för då har man oftast ont läääänge innan, sover en stund o sen har man missat mycket av det första o sen har man ont som f-n i flera veckor…. vanliga vägen gör ju bara ont tills det är klart…sen e det ju klart, något öm men man kan ju hålla sitt barn själv om man vill 
Inte meningen att robba tråden… var bara tvungen att hylla mammor som får barn…oavsett hur de kommer ut 
Tack för svaren..mycket intressant och jag är glad att vi är olika. Tänk vad tråkigt det skulle vara annars! God Natt på er alla! 
Bara synd att alla inte kan få uppleva "den andra världen" 
Kramizar.
Tack Linhof dina vänliga ord. Så tänker jag också och är glad att kejsarsnitt är uppfunnit annars t.exempel jag skulle inte ha någon barn alls. Kram. 
Jag säger som du vänlig och kärleksfull Jeremina. God natt på er alla. (Som inte sover än.) 
Tror du på att det finns en annan värld där ute..
Ja det tror jag.
Måste vi förklara o bevisa allt?
Nej! Allt går inte att vetenskaplingt bevisa.
Lena.P är jag i verkliga livet.
Chick.. så tänker jag med. Abstrakta saker vad man upplever går inte att vetenskapligt bevisa. Och jag tror på mina egna upplevelser som bevisar mig, att det finns ande-energier runt om oss. 
Ja det är bara trist att vi inte kan få hållas med det vi tror på utan att skeptiker med jämna mellanrum måste komma in och förlöjliga det och tvinga oss i försvarsposition.
Om det gick att diskutera med dem var det väl en sak. men det går ju aldrig - de är inte här varken för att diskutera eller lära sig nåt.
De är här för att missionera, undervisa och omvända oss. Jag tycker att det är både kränkande och ouppfostrat!
Kanske inte passar tråden, men jag ville tipsa #38:
Det finns privata forum (även här på iFokus) där man kan diskutera sina intressen utan att behöva få in debattörer med andra åsikter eller oliktänkande. På sådana forum är det lättare att prata om sitt intresse utan att stöta på kritik eller frågor om ämnet i sig.
En del forum är helt modererade, det vill säga att en eller ett par måste godkänna ett inlägg eller en trådstart innan någon annan än den som skrivit kan se det.
tack för upplysningen - men det låter ju trist!
jag debatterar gärna med oliktänkande, det kan till och med vara roligt. Men endast så länge de kan visa resepkt och avhålla sig från pajkastning och omdömen om mig som person.
#40. Om du ser något sådant inlägg så ska du, enligt forumreglerna, påpeka dessa för någon värd. Inte bara för att få bort inlägget eller få till en varning, ibland kan det också vara bra att få en utomståendes syn på saken.
Ingen här är världsmästare på att debattera, och liksom IRL kan det bli fel, både att man skriver galet och att man tolkar tokigt.
Och angående modererade forum: Behöver inte alls vara tråkiga, men det beror på vad man är ute efter. Vore jag politiskt aktiv och ville prata om hur vi ska segra över motståndaren, då vore det korkat att ha ett sådant forum öppet, sökbart och möjligt för alla att komma in och skriva på.
Är jag däremot intresserad av att diskutera min politiks för- och nackdelar, då passar forum som dessa.
Vad menas med modererade forum? Betyder inte det bara forum med moderator? isåfall så gäller det alla fokussajter. Det finns minst en på varje.
#42. Den betydelsen jag känner till, är att varje inlägg kontrolleras innan det blir publicerat.
Men som du sa, alla forum bör/ska ha en moderator eftersom även forumägaren har ansvar om vad som skrivs.
men det låter ju som gammal öststatcensur!
finns det verkligen såna forum? på riktigt?!
och det tipsar du mig om… naja jag får väl tacka för omtanken 
vojne vojne

Som min yngre vuxne son brukar säga: Kan vi inte vara överens om att vi inte är överens om saken! 

#45 en klok son du har 
ja det är väl inte mer än ungefär 0,03% som inte är överens på den här sajten, så det borde inte vara nåt problem 

#13# … Jag måste passa på att tacka dig Elisabeth för att jag har hittat hit till ÖN. Det gjorde jag via din hemsida!! Så … TACK, TACK! Sen måste jag passa på att hurra för dig för de kloka ord du säger …. HURRA!!
Vad tror jag på??
Jag tror inte på slumpen.
Jag tror att vissa saker SKA inträffa, men att vi ändå har vår fria vilja. Vissa saker är helt enkelt förutbestämda!
Jag är helt övertygad om att reinkarnationen existerar.
Jag är övertygad om att det finns en högre god makt, och att det existerar skyddsänglar.
Jag, fysikerna och matematikerna, är söker på att den finns fler dimensioner än dem tre vi normalt kan se.
Jag är också säker på att tack vare att vi befinner oss i 3dje dimensionen, så ska det rimligtvis inte gå att föreställa sig hur den 4e, 5e, 6e o s v dimensionerna verkligen ser ut. Vi kan skapa modeller om det, men vi VET inte hur de ser ut … - m a o vi ska inte veta allt.
Jag tror också som en följd av de högre dimensionernas existens finns "oförklarliga" händelser. Skulle vi befinna oss i 5e dimensionen, skulle vi förstå mer om omvärlden ….
Kram till er alla - kom med synpunkter nu på vad jag tycker ….
#48. Du skriver att du tror att du befinner dig i 3:e dimensionen, vilket jag tycker låter lustigt.
Själv befinner jag mig i alla tre kända dimensioner (en del räknar tiden som en fjärde), samtidigt dessutom.
Berätta gärna hur du menar.
#44. Tanken med sådana forum är nog inte att censurera, mer att inläggen ska vara inom en viss sfär.
Vill man till exempel diskutera Centerpartiets partiprogram, utan att behöva "tjafsa" med Socialdemokrater, så kan det vara en lösning.
#49 Merlin-pappa kanske är Linus på linjen. I viloläge.
#51# AVSLÖJAD! HUR kunde du veta det? - hahahaha
#49# Du har NÄSTAN rätt Gustav.
Det går att befinna sig i 3e dim, och ändå inte vara i de två "nedre" dim. Om man betraktar ex v en gångväg som tredje dim, och ser på lilla myran som (i princip) befinner sig i andra dim. Då kan vi titta på den, men den kan ite se oss …. Fast båda våra fötter befinner sin på samma plan, d v s gångvägen ….
I detta exempel måsta vi tänka oss en platt, men levande myra ….
#52. Då skulle myran vara tvådimensionell, och du skulle vara tredimensionell, men det är inte samma sak som att myran skulle vara i andra dimensionen och du i tredje.
Att någon fysiker eller matematiker kan tänka sig fler dimensioner på det sätt du beskriver tvivlar jag på, men du får gärna länka till något om det så jag kan läsa mer.
Hej Gurra!!
Om jag minns rätt, vilket jag förmodligen inte gör, så var fysik-och-matematikproffesorn Carl Sagan inne på mitt resonemang …
Ex v 4e dimensionen tänker sig de att tiden "regerar" ….
Inlägger är borttaget på grun av personlig kränkning!
//Elisabeth
Vad är det för primitivt okamratligt språk du använder??
OK, Jag vet att Carl Sagan pratade om det jag sa …..
Skärp till dig med språkbruket!
#56. Sorry att jag överreagerade på dina påståenden. Varför inte ge mig en referens på vad du anser att Sagan sagt eller skrivit?
Det är förlåtet Gustav ….
Det om Carl Sagan jag läste om, stod i en bortslarvad bok ….
Den gick i a f ut på en liten 2dimensionell gubbe som bodde i PlattLand. Någon 3D-kille skickade i a f en penna genom hans platta 2 dimentionella hem. Han berättade om det hela för sina 2D vänner. Ingen av hans vänner trodde honom …
Så ville C S att vi skulle få en bild av de högre dimensionerna …
En bra bok han har gett ut heter "Kosmos", från 1980.
Eventuellt kan det var i en av hans böcker "Broca´s Brain" som han beskrev tankarna om de olika dimensionerna ….
Jag tror på mig själv och de som har visat vara de verkliga vännerna! 
Jag uppskattar tråden lika mycket nu som då…..