The hanged man
I förrgår när jag skulle gå sova så ser jag helt plötsligt, väldigt tydligt för mitt inre bilden av en man hängd upp och ner.
Ungefär som i tarotkorten ni vet. The hanged man.
Jag vet inte varför, den bara poppade upp och var väldigt tydlig.
Det ska ju inte vara ett så bra kort vad jag förstår. Men dagen efter åkte en av mina vänner akut in på sjukhuset med ambulans efter att helt plötsligt börjat blöda ur munnen/halsen.
Men det var tydligen bara en halsböld som spruckit eller nåt.
men men.. vad betyder egentligen kortet, The hanged man?
Någon som vet?
Sen undrar jag vad ett annat kort heter. Det är en man med mörk kappa som håller i en stav. Det kan finnas fler stavar i bilden.
Det är ermiten
beror väl på vilken kortlek man kollar på. Men skulle anta the hermit.
Detta var vad jag kunde finna bland mina böcker. Jag är inte så duktigt på just tarot utan försöker lära mig. Men. Detta var i alla fall vad jag fann bland dem.
I cosmic tarots handbok: overvinnelse genom hängivenhet, andakt, förändring, omtänksamhet, inre ro, vidgad horisont, insikt, offer, avsägelse, själviskhet, förlust.
Cassandra Easons "stora boken om tarot": ge upp det som håller dig tillbaka; det du gör kommeer bära frukt i framtiden (tog samman fattningen då själva sidorna om korter är ca 2 sidor långt)
Enligt Beccus Karlavagns hemsida:
Underkastelse
Ge sig hän
Lidande
Hängivenhet
Prövning
Kapitulation
Uppoffring
Inaktiv på ett helande sätt
Lyssna till sitt inre
Förändringsprocess.
Är vad jag i alla fall kan ge så där på rak arm bara. Vet inte så mycket mer då jag jobbar på det. Så om det finns någon som har mer erfarenhet får rätta mig om annat. Var de enda källorna jag har.
Tack för svar :-)
Vad betyder då eremiten?
Eremtien.
Enligt cosmic tarots handbok: tillbakadragenhet, ensamhet, visdom, klokhet, distans, insikt, självkontroll, disciplin, medvetenhet, autonomi, vägvisare, pålitlighet, främmande, övergiven.
Cassandra Easons "stora boken om tarot": Dra dig ifrån situationer där det alltid är du som agerar fredsmäklare; vänta och se istället för att agera.
Beccus Karlavagn:
Helande ensamhet
Celibat
Gå in i sig själv
Låta saker ta den tid de tar
Bra att vara ifred
Lära känna sig själv
Ge andrum
Meditation
Försiktighet
Vägledning
Goda råd
Vaksamhet
Stanna upp

IX Eremiten
Färden inåt börjar. Avståndstagande från den yttre världen, Meditation,
drömmar, vision, rening, det inre ljuset. En övergångsperiod då vi får insikter
och kunskap om vad som är väsentligt i livet. Att se att man själv kan tillgodose
alla sina behov, utan att vara beroende av utifrån kommande hjälp.

Hängande Mannen
Att vara utsatt för prövning,
att vara omskakad av ödeshjulets ständiga rörelse som river strukturer.
Att vara hjälplös, "i ödets händer" och därför ge upp egot och samarbeta (bli befriad genom samarbete). Vi får ny frihet på detta vis och andlig insikt ges.
Om man mixar hängde mannen med eremiten, vad kan det tolkas som?
Det låter ju inte så positivt iallafall.
tack snälla för alla svar.
#6 Det stämmer nog ganska bra det där med att jag alltid får agera fredsmäklare och lyssnande öra. Jag får väl vara lite mer försiktig på den fronten. :o)
Det är så här att i förrgår kväll såg jag hängde mannen och igår kväll fick jag en bild av denne man (eremiten) med svart kappa och en käpp.
Så jag undrar så klart vad det kan betyda. Jag vet inte om jag själv frammanat bilderna, men jag kan inte tro det, så jag undrar om det kan vara ett budskap till mig.
För mig betyder oftast hängande mannen att det sker saker i livet som man inte har en kontroll över och ibland kan det vara bättre att släppa greppet en aning och hur läskigt det en är sväva fritt en stund.
I samband med Ermiten skulle jag nog säga att det är tid att dra sig undan en stund och söka svar inåt läkas helt enkelt.
Alma